Mikonkadun Zarassa kassat ei puhu suomea.
Kysyin kuinka kauan vaatteilla vaihto/palautus oikeus, ellei ostamani tuotteet kelpaa lapselle.
Kassaalla kaksi henkilöä töissä ja kumpikin puhui ainoastaan englantia. Vitu..aa kun ei enää suomella pärjää edes keskellä Helsinkiä. Juu ja osaan kysyä tuon myös englanniksi, mutta periaatteessa kyllä asiakkaan pitäisi omassa kotimaassaan pystyä pärjäämään omalla kielellään.
Kommentit (328)
Ei muuta kuin jatkaa vain asiointia suomeksi. Ellei asiakaspalvelija ota ymmärtääkseen eikä kykene myyntitapahtumaa hoitamaan, luulisi sitten tajuavan hakea paikalle asiakkaan kieltä osaavan henkilön. Asiakaspalveluammatin kyseessä ollessa asiakkaan kieltä osaamattomuus tarkoittaa samaa kuin ammattitaidottomuus.
Vierailija kirjoitti:
Niin muuten kuuluu saada ruotsinkielistäkin, jos asiakas sitä vaatii.
Onnistuuko sinulta palvelu toisella kotimaisella, jos olet asiakaspalveluammatissa?
Ruotsinkielistä palvelua täytyy tarjota vain virastoissa.
Kyllähän sitä saa Suomeen perustaa kaupan, jossa palvellaan vaikka vain mandariinikiinalla tai uusiseelantilainella viittomakielellä, mutta turha sitten ihmetellä miksi asiakkaat alkavat karttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen kieli on jo Euroopankin mittakaavassa niin marginaalinen, että aivan yhtä hyvin pärjättäisiin pelkällä englannillakin.
Nii-ih. Ja Suomen kulttuuri on niin marginaalinen, että ihan hyvin pärjättäisiin ilman sitäkin. Itse asiassa koko Suomen kansa on niin marginaalinen, että meidät voitaisiin ihan hyvin pyyhkiä pois maailman kartalta. Voitaisiin oikeastaan hypätä koko kansa vapaaehtoisesti mereen tästä muita, parempia kansoja häiritsemästä.
Niinkö - ei kannattaisi kiihkoilla vaan pysyä asiassa? Puhuin kielestä, en kulttuurista.
Maassa maan tavalla ja paskat. Maassaa mielensäpahoittajien tavalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuuko sinulta palvelu toisella kotimaisella, jos olet asiakaspalveluammatissa?
Ruotsinkielistä palvelua täytyy tarjota vain virastoissa.
Kyllähän sitä saa Suomeen perustaa kaupan, jossa palvellaan vaikka vain mandariinikiinalla tai uusiseelantilainella viittomakielellä, mutta turha sitten ihmetellä miksi asiakkaat alkavat karttamaan.
Juuri näin. Hyvä asiakaspalvelija puhuu asiakkaan kieltä, ei vain kuvaannollisesti vaan myös kirjaimellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Voi, mitä vouhkaamista!
Ensinnä minua ihmetyttää se, ettette osaa sen verran auttavasti englantia, että voitte asioida englannin kielellä.
Toiseksi minua ihmetyttää tämä purnaus siitä, että Suomessa kuuluu saada suomenmkielistä palvelua.
No jos on töissä liikkeessä, jonka asiakkaista suuri osa on ruotsinkielisiä ja joka sijaitsee vahvasti ruotsinkielisellä alueella, niin eiköhän se ole aika selvää, että ruotsia pitää osata. Zara on vahvasti suomenkielisellä alueella ja sen asiakkaista suurin osa on suomenkielisiä.
Englanti on tulevaisuuden kieli Suomessa, turhat pakkoruotsit pois ja pakkoenkku tilalle!
Vierailija kirjoitti:
suomessa puhutaan Suomea, sillä sipuli !
Kyllä Suomessa puhutaan ihan vain suomea.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on niin huono englanninkieli että ois kyllä jääny ostokset tekemättä. Joo varmaan olisin jotenkin selvinnyt mut ei kiinnosta edes yrittää. On se jännä et suomessa ei pärjää suomenkielellä mutta menepäs johkain suomalaisten suosimaan turistikohteeseen ulkomailla niin pärjäät siellä loistavasti suomella.
Opetelkaa: suomen______kieli, englannin ____kieli. Englanninkielinen, suomenkielinen. Ei ole vaikeaa.
Joo, samoin Aleksin Monkissa. Silleen vähän kyllä ärsyttää, koska tosiaan kyllä musta Suomessa pitäisi puhua ihan suomen kielellä, kun kaikki ei englantia osaa. Että jos haluaa myyjäksi, niin ehkä kannattaa opetella sitä suomea.
Vierailija kirjoitti:
Taidetaan AV:n modetkin korvata ulkomaisilla, kun ilmiantonappula on jo muuttunut :) "Flag as offensive".
Me osata kyllä soumi kieli hyva. Ei tarvi tähtitiede insinööri osaamista täma tyo. Ilmoita sina viesti ei sopia foorumi mina poistaa jos sina ei tykatä.
Tämän takia boikotoin Zaraa, en enää osta sieltä mitään Suomesta. Monkissa on myös yksin ainakin englanninkielinen myyjä, mutta hän ainakin yrittää puhua suomea (osaa fraaseja jotka kuuluu myyjän työhön). Sitten jos kysyy jotain muuta, niin vaihtaa englantiin, mutta mielestäni on hienoa että hän sentään puhuu suomea niin kauan kun pystyy. Zarassa siis on myös suomen kieltä puhuvia myyjiä, jotka puhuu englanniksi??! Että voiko olla että heillä kaikki puhuvat sitten englantia, on suomalaisia vai ei..?
Vierailija kirjoitti:
Mistä maasta ne Zaran myyjät sitten on? Itä-Eurooppaa? Etelä-Eurooppaa? Afrikkaa? Onko ketään zaralaisia linjoilla? Onko ne opiskelijoita vai tarkoituksella Suomeen lennätettyjä?
Taitaa olla ainakin espanjalaisia paljon, olen kuullut kun puhuvat keskenään espanjaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi, mitä vouhkaamista!
Ensinnä minua ihmetyttää se, ettette osaa sen verran auttavasti englantia, että voitte asioida englannin kielellä.
Toiseksi minua ihmetyttää tämä purnaus siitä, että Suomessa kuuluu saada suomenmkielistä palvelua.
Kyllä varmaan moni osaa englantia, mutta kyllä se mua silti ärsyttää että myyjät ei osaa, koska on ihmisiä jotka eivät osaa, ja miksi pitäisi Suomessa puhua englantia, osaa tai ei? En ole aspassa, kun olen hakenut niihin duuneihin AINA on pitänyt osata ruotsia, jotta tulee valituksi.
Vierailija kirjoitti:
Voi, mitä vouhkaamista!
Olin 27 vuotta asiakaspalvelussa ja onnistui myös ruotsin kieli. Tuli vaan mittari täyteen ja nyt toimin ihan eri alalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos en saa kaupasta palvelua suomeksi, en osta mitään. Koskee myös ravintoloita. Myöskään ruotsinkielisillä alueilla jää kaupat tekemättä, jos suomea ei suostuta puhumaan.
Osaan kyllä englantia ja ruotsia, kun niitä työssäni vaaditaan, mutta suomessa haluan puhua suomea.
Juuri näin. 10 pistettä, kiitän ja kumarran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, mitä vouhkaamista!
Olin 27 vuotta asiakaspalvelussa ja onnistui myös ruotsin kieli. Tuli vaan mittari täyteen ja nyt toimin ihan eri alalla.
Kyllä onnistuu ruotsiksi. Samoin englanniksi ja venäjäksi. McDonaldsin ravintolassa. Se kuuluu minusta asiakaspalveluun että asiakasta pyritään palvelemaan hänen omalla kielellään.
Puhun kyllä itse hyvin englantia, mutta se kassojen vain englannin puhuminen on erittäin ärsyttävää. Ja siihen liittyy usein tietty ylimielinen asenne, että ikäänkuin olisi jotenkin hienoa olla puhumatta suomea.
Eipä kassa suurimmassa osassa kohtaamisiaan niin hankalaa sanastoa tarvitse, joten voisi puhua suomea ja pyytää kollegaa avuksi, jos tulisi jotain hankalampaa. En käy useinkaan Zarassa, joten se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin kuinka kauan vaatteilla vaihto/palautus oikeus, ellei ostamani tuotteet kelpaa lapselle.
Kassaalla kaksi henkilöä töissä ja kumpikin puhui ainoastaan englantia. Vitu..aa kun ei enää suomella pärjää edes keskellä Helsinkiä. Juu ja osaan kysyä tuon myös englanniksi, mutta periaatteessa kyllä asiakkaan pitäisi omassa kotimaassaan pystyä pärjäämään omalla kielellään.
Ja mites on, osaakohan ne ruotsiakaan? Sitä tuikitärkeää, verovaroin ylläpidettävää turhaketta. Miten nyt suomenruotsalainen kykenee tuolla käymään.. iiik.
Voi, mitä vouhkaamista!