Mikonkadun Zarassa kassat ei puhu suomea.
Kysyin kuinka kauan vaatteilla vaihto/palautus oikeus, ellei ostamani tuotteet kelpaa lapselle.
Kassaalla kaksi henkilöä töissä ja kumpikin puhui ainoastaan englantia. Vitu..aa kun ei enää suomella pärjää edes keskellä Helsinkiä. Juu ja osaan kysyä tuon myös englanniksi, mutta periaatteessa kyllä asiakkaan pitäisi omassa kotimaassaan pystyä pärjäämään omalla kielellään.
Kommentit (328)
Vierailija kirjoitti:
Jos teistä tuntuu siltä että yritykset hankkii ulkomailta esimerkiksi pimeää halpatyövoimaa niin tuolla voi ilmoitella asiasta
Tää on hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen vaatii suomenkielistä palvelua? Hauskaa, että on englanninkielisiä kassoja. Toivottavasti yleistyy. Ja ruotsinkielisillä alueilla ehdottomasti vain ruotsinkielistä palvelua.
Fuck you
Kyss fittan
Vierailija kirjoitti:
Keskustan Cosissa on suurin osa myyjistä suomalaisia, mutta aina välillä osuu joku englantia puhuva. Cosissa englannin sentään ymmärrän, toisin kuin Zarassa, koska Cos on minusta profiloitunut sellaiseen pelkistettyyn skandityyliin, joka voi olla esim. japanilaisten turistien suosiossa. Ei muuten ole kovin mairittelevat google-arvostelut ompun Zaralla netissä.
Miksei palkata suomenkielisiä, jotka osaavat palvella myös englanniksi? Meitä riittää kyllä.Tähän asti suomalaisilta on vaadittu monen kielen osaamista simppeleissäkin töissä, todellakin voidaan vaatia suomen kieltä myös muilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustan Cosissa on suurin osa myyjistä suomalaisia, mutta aina välillä osuu joku englantia puhuva. Cosissa englannin sentään ymmärrän, toisin kuin Zarassa, koska Cos on minusta profiloitunut sellaiseen pelkistettyyn skandityyliin, joka voi olla esim. japanilaisten turistien suosiossa. Ei muuten ole kovin mairittelevat google-arvostelut ompun Zaralla netissä.
Miksei palkata suomenkielisiä, jotka osaavat palvella myös englanniksi? Meitä riittää kyllä.Tähän asti suomalaisilta on vaadittu monen kielen osaamista simppeleissäkin töissä, todellakin voidaan vaatia suomen kieltä myös muilta.
Heh, sanottiinhan tässä joku päivä sitten Finnairin englanninkielisiä lentoemäntiä koskevassa artikkelissa, että suomen kielen vaatimus on syrjintää.
Taidetaan AV:n modetkin korvata ulkomaisilla, kun ilmiantonappula on jo muuttunut :) "Flag as offensive".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä ongelmaa. Zaran policy näköjään on, että kassan ei tarvitse suomea osata, ja minusta tämä on ihan OK. Firmallahan on itsellä oikeus päättää ketä rekrytoi. Jos et tykkää palvelusta, niin et enää yksinkertaisesti mene kyseiseen kauppaan asioimaan. Mikä tässä on vaikeaa?
Mustakin vähän turhaa verrata tähän zarakeskusteluun ruotsinkielisiä vaatimuksineen, he kun vaativat palvelua ruotsiksi valtion virastoista ym mikä on vähän eriasia kuin loukkaantua siitä että espanjalaisessa halpavaateketjussa muutama myyjä puhuu vain englantia
Kyllä suomenruotsalaiset vaativat ruotsinkielistä palvelua ruokakaupoista Stockmanniin.
Vierailija kirjoitti:
Taidetaan AV:n modetkin korvata ulkomaisilla, kun ilmiantonappula on jo muuttunut :) "Flag as offensive".
Sittenhän täällä meno muuttuu hurjaksi, kun kirjoitetaan härskejä niin vaikealla suomella (murteet, slangisanat, sanonnat jne), ettei google sitä noille käännä!
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun iso osa vastustajista täällä korostaa miten erinomaisesti puhuvat englantia ja käyttävät sitä töissä jatkuvasti, mä taas oon ihan paska etenkin puhumaan enkkua mutta ei tämä asia mua liikuta, käyn jatkossakin zarassa ja yritän parhaani mukaan englanniksi vastata jos tarve vaatii. Toki mieluiten asioin ihan suomeksi mutta ei tässä minusta mitään varsinaista ongelmaa ole, jos alkaisi häiritsemään niin äänestäisin jaloillani
Kysymys on periaatteista ja ihmisarvosta. Et pahemmin kunnioita etkä arvosta itseäsi, jos suostut mihin vain!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkäköön lumppunsa ennenkuin opettelevat Suomea puhumaan
No sinä et ainakaan suomea osaa :).
Etpä täysin virheettömästi kirjoittanut sinäkään.
Kävin Helsingissä Espanpuiston vieressä kahvilassa, jossa jonossa edellä oleville suomalaisille asiakkaille kaksi miesmyyjää puhuivat englantia. Vanhempi rouva vähän häkeltyi, mutta vastasi englanniksi niin hyvin kuin pystyi.
Kun oma vuoroni tuli, sanoin tarmokkaasti tilaukseni suomenkielellä ja meni perille. Tällainen keskustelu tuli joskus aikaisemminkin vastaan ja siitä voimaantuneena en alistunut käyttämään englanninkieltä kotimaassani, vaan ihan omaa äidinkieltäni. :D
Vierailija kirjoitti:
156 :D :D olet varmasti köynyt joskus Tallinnassa, se on ihan ok, mutta ei se vielä sinusta niin suurta maailmanmatkaajaa tee. Olen valitettavasti sitä sukupolvea, jolle on luontevaa käyttää englantia koulutuksessa, töissä, matkustaessa ja myös kansainvälisissä kaupoissa. Olen myös niin varma identiteetistäni, etten koe englannin kieltä uhaksi suomen kielelle. Ootte te kyllä uskomattomia juntteja:D
Kannattaisi kokea. Ei nimittäin olisi ensimmäinen eikä viimeinen pieni kieli, joka on kuollut näin.
Kierrän rahojeni kanssa kaukaa firmat joissa en saa suomeksi hyvää palvelua. Kun käyttää tarpeeksi rahaa niin yleensä sitä palveluakin saa.
Miten hyvin Zaran työntekijät ovat tietoisia oikeuksistaan? Kuuluvatkohan liittoihin? Lomat? Sairauslomat? ym.
Mistä maasta ne Zaran myyjät sitten on? Itä-Eurooppaa? Etelä-Eurooppaa? Afrikkaa? Onko ketään zaralaisia linjoilla? Onko ne opiskelijoita vai tarkoituksella Suomeen lennätettyjä?
... ei sentään venättä vaadittu, vain kuulosti englanti itäiseltä variantilta?
Itä-Suomen kaupungeissa on nykyään usein huonosti suomea puhuvia venäläisiä myyjiä, joista minulla on muutamia negatiivisia kokemuksia. Urheiluliikkeen out letissä myyjä lähti seuraamaan, etten sanoisi kyyläämään, minua, kun katselin, millaista tarjontaa oli sillä kertaa. Ei ollut edes korkeita hyllyjä, joiden välissä olisi voinut mättää vaatteita kassiinsa. Maanmiehistään myyjällä kenties oli sellaisia kokemuksia! En ole missiluokkaa, vaan ihan tavallinen tanttara, joten toisessa liikkeessä myyjä katsoi oikeudekseen alkaa neuvoa kuin vähä-älyistä, kun valitsin sekä alennustuotteita että normaalihintaisia. Ymmärryksessäni tai lukutaidossani ei ole kuitenkaan puutteita, joten osaan kyllä ihan itse tulkita hintalappuja! Molemmat liikkeet ovat olleet boikottilistallani jo jonkin aikaa. Puhukoon kassanhoitaja ja myyjä mitä kieltä tahansa äidinkielenään, mutta suomalaisessa liikkeessä on hallittava suomen kieli sujuvasti, vaikka asiakaskunnasta osa tulisikin rajan takaa.
Mulla on niin huono englanninkieli että ois kyllä jääny ostokset tekemättä. Joo varmaan olisin jotenkin selvinnyt mut ei kiinnosta edes yrittää. On se jännä et suomessa ei pärjää suomenkielellä mutta menepäs johkain suomalaisten suosimaan turistikohteeseen ulkomailla niin pärjäät siellä loistavasti suomella.
Vierailija kirjoitti:
Mistä maasta ne Zaran myyjät sitten on? Itä-Eurooppaa? Etelä-Eurooppaa? Afrikkaa? Onko ketään zaralaisia linjoilla? Onko ne opiskelijoita vai tarkoituksella Suomeen lennätettyjä?
En osaa sanoa zaralaisista, mutta olettaisin heidän olevan opiskelijoita. Yleensä noissa matalapalkkahommissa olevat nuoret, jotka eivät voi edes tervehtiä suomeksi, ovat pääosin länsimaalaisen näköisiä. Useimmiten näihin törmää pienemmissä hipsteriputiikeissa -ja kuppiloissa tai vaikka Woltin kuskina. Aika erikoista että heitä halutaan noin isoon ketjuun aspaksi, mutta jos Zaran työhaastattelut hoidetaan enkuksi, niin ehkä on unohtunut kysyä osaatko suomea. Voihan sitä toki valehdella, jos haastattelijakaan ei osaa.
Onkohan tässä taustalla joku juttu, että nuo länsimaalaiset nuoret eivät kehtaa puhua julkisesti huonoa suomea? Olen vain kerran törmännyt ns. etnisessä ravintolassa tarjoilijaan joka ei osannut suomea, mutta hänkin sentään tervehti suomeksi ja pahoitteli ettei osaa kieltä enempää.
Eikun palautetta kys kauppaan.. mihin vaan, jos haluaa Suomessa suomenkielistä palvelua!
Näin mä toimin sen jälkeen, kun olen ensin äänestänyt jaloillani. Yhdestä ravintolasta lähdin kesken tilauksen, kun tarjoilja ei osannut suomea. Siihen se jäi vaivautuneena seisomaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on niin huono englanninkieli että ois kyllä jääny ostokset tekemättä. Joo varmaan olisin jotenkin selvinnyt mut ei kiinnosta edes yrittää. On se jännä et suomessa ei pärjää suomenkielellä mutta menepäs johkain suomalaisten suosimaan turistikohteeseen ulkomailla niin pärjäät siellä loistavasti suomella.
Sinun täytyy nyt vähän kerätä rohkeutta tuollaista tilannetta varten ja jos kohdalle tulee, niin VAADIT sitä palvelua suomen kielellä. Kyllä sieltä jostain takahuoneesta viimeistään löytyy se pomoihminen, joka pystyy palvelemaan suomeksi. Näitä kun tarpeeksi paljon tapahtuu, niin eiköhän ala sitä suomen kielen osaamista lopulta löytyä.
Jos olet ihan paska englanniksi, niin selviäisitkö myös tuotteiden palautuksista? Reklamaatioista? Eikö olisi mukavampaa, jos sellaisissa tilanteissa saisi Suomessa puhua suomea? Ja englanniksikin voi olla ystävällinen eikä näyttää nyrpeää naamaa typerälle asikkaalle, joka erehtyy puhumaan suomea.