Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikonkadun Zarassa kassat ei puhu suomea.

Vierailija
17.04.2018 |

Kysyin kuinka kauan vaatteilla vaihto/palautus oikeus, ellei ostamani tuotteet kelpaa lapselle.
Kassaalla kaksi henkilöä töissä ja kumpikin puhui ainoastaan englantia. Vitu..aa kun ei enää suomella pärjää edes keskellä Helsinkiä. Juu ja osaan kysyä tuon myös englanniksi, mutta periaatteessa kyllä asiakkaan pitäisi omassa kotimaassaan pystyä pärjäämään omalla kielellään.

Kommentit (328)

Vierailija
121/328 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä omassa kotimaassaan ei tasan tarkkaan tarvitse VAATEKAUPASSA asioida vieraalla kielellä. Mitä vittua muutat Suomeen jos et vaivaudu edes opettelemaan suomea ja silti sut palkataan palvelemaan enimmäkseen suomalaisia? Turha muuten mulle on tulla vinkumaan etten osaa englantia, oon sentään oikeasti reissannut maailmalla ja todellakin puhun kieltä, joten siitä ei ole kiinni.

Vierailija
122/328 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku kykenevä lanseerata "puhumme suomea" -tarran ravintoloiden ja liikkeiden oviin liimattavaksi. Me, jotka haluamme vaalia äidinkieltämme, tietäisimme missä asioida.

Joku musta lista netissä voisi olla myös hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/328 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä matalapalkka-aloilla tuo että ei oteta töihin suomalaisia vaan palkataankin pelkästään ulkomaalaisia viittaa jonkinlaiseen epämääräisyyteen palkan maksussa. Ulkomaalaiselle voi yksinkertaisesti maksaa naurettavan pientä palkkaa ilman että hän vaatii enempää missään vaiheessa. Suomalainen työntekijä huomaa heti, jos palkka on liian pieni ja lisäksi vaatii helpommin parempia työehtoja jos niissä on jotain pielessä.

Todella surullista, että tämä asiakaspalvelu on mennyt tähän suuntaan, ettei suomea kohta kuule missään. Kävin hiljattain itse yhdessä kampaamossa, missä minulle oli varattuna aika hiusten leikkuuseen. Itse kampaajani oli suomenkielinen, mutta tiskillä oli nainen joka vain totesi "english please" kun sanoin että minulla on aika täällä.

Vierailija
124/328 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumbonkin Zarassa Vantaalla yksi myyjä, joka ei puhu Suomea. Jouduin sönkkäämään palautuksen kanssa ja tuli "english please".

Olisin pyytänyt suomenkielisen myyjän paikalle.

Vierailija
125/328 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa käyny viime kuukausina syömässä/drinkillä, enkä kummallakaan kerralla saanut suomeksi palvelua. Oon muutenkin ärsyyntynyt, ettei pk-seudulla enää juuri kuule suomen kieltä. Taidan muuttaa muualle.

Vierailija
126/328 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tietää, osaan olla menemättä.

Jos törmään jossain kaupassa "english, please" niin ostosreissu päättyy siihen. Periaatteesta.

Eri asia jos myyjä edes yrittää sönkätä suomeksi, siinä on asennetta.

Vierailija
127/328 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Is here someone speaking Finnish?"

Vierailija
128/328 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kykenevä lanseerata "puhumme suomea" -tarran ravintoloiden ja liikkeiden oviin liimattavaksi. Me, jotka haluamme vaalia äidinkieltämme, tietäisimme missä asioida.

Joku musta lista netissä voisi olla myös hyvä.

Tällainen musta lista herättäisi myös firmat miettimään asiaa uudelleen.

Minusta ei ole yhtään 'ihanan kansainvälistä' hoitaa asioita Suomessa englanniksi. Ja mitä enemmän tähän myönnytään 'ettei oltais juntteja', niin sitä enemmän meillä on kohta tätä "English, please".

Vierailija
129/328 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkkasin ketjun palautteena, linkatkaa muutkin

https://www.zara.com/fi/en/contact

Vierailija
130/328 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto mä sanoisin tommoselle "english please" -tyypille ihan suomeksi että anteeksi mä en ymmärrä, puhutko suomea, Suomessa puhutaan suomea. Ja jäisin jankkaan mun kysymystä ja jos en saisi vastausta suomeksi niin laittaisin todella kitkerän palautteen suoraan firmaan, facebookiin ja nettipalstoille! Joku roti nyt tähänkin hommaan.

Vierailija
131/328 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkkiä iltapäivälehdille?

Vinkkiä suoraan Zaralle mitä mieltä asiasta ollaan.

Vierailija
132/328 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan kun Espoossa avattiin Ikean myymälä niin alkuvaiheessa sieltä ei saanut palvelua suomen kielellä. Kun kysyin jotain huonekaluista myyjältä niin se oli vaan että "Va?"

Sittemmin sieltäkin on saanut palvelua myös suomeksi.

Ennen ei saanut, mutta nykyään saa. Mutta Zara on kääntänyt tämän toisin päin, ennen sai suomeksi palvelua ja nykyään ei, että "what?"

Vierailija
133/328 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jees kiitos tiedosta. Ei tarvitse mennä. Vaatekauppoja riittää.

Vierailija
134/328 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai nyt sentään ruotsia puhuivat? - Jollei ei niin Rkp:n puheenjohtajella on varmaan ilta uutisista varattu tilaisuus kertoa, mitä mieltä hän kun hän ei saa palveluaan omalla äidinkielellään. - Jos suomenkielinen uskaltautuu sanomaan, että anteeksi en ymmärtänyt mitä sanoitte tai voisitteko sanoa saman.... vaikka uudestaan vielä jollette suomea osaa lainkaan niin hän epäilemättä itsekäs juntti joka ajattelee vain itseään eikkä ymmärrä, mitä kaikkea muut saattavat hänestä ajatella. Pitäisi kuulemma muistaa aina, että suomi on pienen pieni kieli maailman kielimeressä, eikä kenenkään voi olettaa osaavan suomea; paitsi tällä palstalla päivystävien kielipoliisien, jotka nillittvät jokaisesta välimerkin puutteestta ja yhdyssanavirheitä nähdessään... no jätän sanomatta.

Nyt puhutaan kaupasta, ei viranomaisista.

Vierailija
135/328 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöset Zarat boikottiin.

Vierailija
136/328 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen ihminen vaatii suomenkielistä palvelua? Hauskaa, että on englanninkielisiä kassoja. Toivottavasti yleistyy. Ja ruotsinkielisillä alueilla ehdottomasti vain ruotsinkielistä palvelua.

Ja suomenkielisillä alueilla ehdottomasti vain suomenkielistä palvelua. Eikö?

Vierailija
137/328 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen paljon matkustellut ja ulkomailla asunut. Aina kunnioittanut kohdemaan kieltä puhumalla sitä. Kyllä todellakin puhun suomessa suomea ja vaadin palvelua suomeksi. Vaikka sitten huuno suomi, asenne ratkaisee. Oisin varmaan itse kyllä sanonut sille Zaran kassalle että "You will hear what I have to say, tomorrow from your boss". 

Vierailija
138/328 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä matalapalkka-aloilla tuo että ei oteta töihin suomalaisia vaan palkataankin pelkästään ulkomaalaisia viittaa jonkinlaiseen epämääräisyyteen palkan maksussa. Ulkomaalaiselle voi yksinkertaisesti maksaa naurettavan pientä palkkaa ilman että hän vaatii enempää missään vaiheessa. Suomalainen työntekijä huomaa heti, jos palkka on liian pieni ja lisäksi vaatii helpommin parempia työehtoja jos niissä on jotain pielessä.

Tuostahan siinä on kyse, mutta hys hys kun ei kun oikeasti monikulttuurisuuden tukemisesta eikä siitä että ulkomaalaisia on helpompi höynäyttää. 

Vierailija
139/328 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zaran asiakaspalvelun chatin ilmoitus:

" Please note that our customer service is only avalable in english"

😂

Vierailija
140/328 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin keskustan erään syöttölän terassilla geelitukkainen oluenlaskija sössötti vain huonoa englantia. Kun viimein sain kaksi olutta tilattua, maksoin 5€ setelillä ja totesin että ”keep the change!” Johan alkoi geelitukka puhumaan suomea.