Mikonkadun Zarassa kassat ei puhu suomea.
Kysyin kuinka kauan vaatteilla vaihto/palautus oikeus, ellei ostamani tuotteet kelpaa lapselle.
Kassaalla kaksi henkilöä töissä ja kumpikin puhui ainoastaan englantia. Vitu..aa kun ei enää suomella pärjää edes keskellä Helsinkiä. Juu ja osaan kysyä tuon myös englanniksi, mutta periaatteessa kyllä asiakkaan pitäisi omassa kotimaassaan pystyä pärjäämään omalla kielellään.
Kommentit (328)
Opetelkaa puhumaan Afrikkaa. Ei suomea puhu kun noin 5 miljoonaa ihmistä.
Höpö höpö kirjoitti:
Opetelkaa puhumaan Afrikkaa. Ei suomea puhu kun noin 5 miljoonaa ihmistä.
Mä puhun aasiaa, se on vielä hyädyllisempää, koska Aasiassa asuu eniten ihmisiä.
Sama juttu Fafa's ravintoloissa. Epäsiistiä ja palvelu englanniksi.
Äänestäkää jaloillanne! kirjoitti:
Näin täällä Helsingissä:
Menin Tectorille ostamaan itselleni Applen läppäriä ja miehelle kelloa. Myyjämies puhui vain englantia. Lähdin pois ja kävin tilaamassa nuo netissä Apple Storesta. Suomen kielellä.
Kävin Nespresson liikkeessä aikomuksena ostaa kahvikapseleita, miesmyyjä puhui vain englantia, joten kiitin häntä, menin kotiin ja tilasin ne kapselit Nespresson nettikaupasta suomen kielellä.
Ystävä kävi Louis Vuittonilla koska halusi tietyn laukun, ja siellä toinen myyjistä puhui venäjää ja toinen englantia. Hän ei osaa venäjää, eikä välittänyt alkaa selostaa laukkuominaisuuksista englanniksi, vaan meni ostamaan vastaavanlaisen laukun toisesta liikkeestä jossa palveltiin suomeksi.
PS. Työpaikkani pääkieli on englanti mutta johtuu siitä että pääkonttori englanninkielisessä maassa ja teemme paljon juuri englanninkielisiin maihin, mutta koska asun Suomessa niin haluan sentään asiakaspalvelua suomeksi eli vastinetta minun rahoilleni.
Jos tämä on tilanne, ei pääkaupunkiseudulla saa olla ainuttakaan suomea puhuvaa asiakaspalveluhenkilöä työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta olen asunut ulkomailla yli kymmenen vuotta ja käynyt kaikki asiakaspalvelutilanteet täällä englanniksi. Englanti ei ole minun eikä täkäläisten äidinkieli ja silti olen ymmärtänyt, tullut ymmärretyksi ja saanut tarvitsemani palvelut joten loppujen lopuksi sitä aina pärjää niin halutessaan.
Excuse me, olet asunut vuosikymmenen ajan toisessa maassa ja silti käytät kommunikoimiseen englantia etkä virallista kieltä? Miten tuo voi olla mahdollista. Eikö 10 vuodessa muka opi perusasiointiin riittävää kielitaitoa..?
Asun Singaporessa. Paikalliset puhuvat kiinaa, malaijia ja tamilia äidinkielenään, jokunen myös englantia.
Englanti on kuitenkin puhutuin ja käytetyin kieli, myös työkieleni, joten siksi en ole muita paikallisia kieliä opetellut.Mutta kymmenessä vuodessa...! Luulisi nyt edes alkeellisen kielitaidon tarttuvan.
Minä asun Tsekissä ja tunnen täällä 2-12 vuotta asuineita suomalaisia. Erittäin monet eivät osaa tsekkiä sujuvasti, jotkut eivät edes auttavasti. Kaiken voi hoitaa englanniksi ja siihen paikalliset vaihtavatkin jos yrittää kieltä harjoitella. Itse kyllä yritän parhaani mutta en edelleenkään kielitaitoani sanoisi sujuvaksi. Hemmetin vaikea kieli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta olen asunut ulkomailla yli kymmenen vuotta ja käynyt kaikki asiakaspalvelutilanteet täällä englanniksi. Englanti ei ole minun eikä täkäläisten äidinkieli ja silti olen ymmärtänyt, tullut ymmärretyksi ja saanut tarvitsemani palvelut joten loppujen lopuksi sitä aina pärjää niin halutessaan.
Excuse me, olet asunut vuosikymmenen ajan toisessa maassa ja silti käytät kommunikoimiseen englantia etkä virallista kieltä? Miten tuo voi olla mahdollista. Eikö 10 vuodessa muka opi perusasiointiin riittävää kielitaitoa..?
Asun Singaporessa. Paikalliset puhuvat kiinaa, malaijia ja tamilia äidinkielenään, jokunen myös englantia.
Englanti on kuitenkin puhutuin ja käytetyin kieli, myös työkieleni, joten siksi en ole muita paikallisia kieliä opetellut.Mutta kymmenessä vuodessa...! Luulisi nyt edes alkeellisen kielitaidon tarttuvan.
Minä asun Tsekissä ja tunnen täällä 2-12 vuotta asuineita suomalaisia. Erittäin monet eivät osaa tsekkiä sujuvasti, jotkut eivät edes auttavasti. Kaiken voi hoitaa englanniksi ja siihen paikalliset vaihtavatkin jos yrittää kieltä harjoitella. Itse kyllä yritän parhaani mutta en edelleenkään kielitaitoani sanoisi sujuvaksi. Hemmetin vaikea kieli!
Tsekki onkin varmasti hankala opeteltava. Asun itse espanjankielisessä maassa ja luen, kirjoitan sekä ymmärrän sitä sujuvasti muutaman vuoden treenaamisen jälkeen, mutta puhuminen on vielä vähän hapuilevaa. Ihan siitä syystä että paikalliset, nuoret ihmiset varsinkin, vaihtavat heti englantiin kun huomaavat juttelevansa ulkkarin kanssa. Pitäisi varmaan palkata henkilökohtainen "puheopettaja" jostain kielikoulusta.
On se jännä kun minä suomalainen koittanut hakea kaiken maailman liikkeisiin töihin, mutta ikinä en ole päässyt. Näköjään sitten nämä englantia puhuvat oli sitten pätevämpiä :(
Olikos nämä niitä huivipäisiä naisia?
Vierailija kirjoitti:
On se jännä kun minä suomalainen koittanut hakea kaiken maailman liikkeisiin töihin, mutta ikinä en ole päässyt. Näköjään sitten nämä englantia puhuvat oli sitten pätevämpiä :(
Tai ennemminkin suomea puhumattomia työntekijöitä on helpompi vedättää.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinun pitäisi hakea töihin johonkin toiseen maahan, niin olet trendikäs ulkomaalainen eikä tylsä natiivisuomalainen. Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan, näinhän sitä sanotaan.
Tampereelle avattiin juuri Zara, täytyypä käydä testaan henkiökunnan kielitaito :D Pitkälle ei täällä pötkitä pelkällä englannilla .. Ihan naurettavaa että rekrytään asiakaspalveluun ihmisiä jotka ei puhu maan kieltä!
Osaan sujuvaa englantia, mutta en periaatteesta asioi liikkeessä, jossa ei puhuta suomea. Kiitos tiedosta, en siis mene Zaraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsekki on siinä mielessä vähän kinkkinen opeteltava, että siinä on tosi iso ero kirjoitetun ja puhutun kielen välillä. Kirjoitettua tsekkiä oppii aika helposti ymmärtämään, mutta puhuttu on jo hankalampaa. Tosin siitäkin kyllä voisi helposti opetella ne perusfraasit jos ei muuta. Ihan kohteliaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on suorastaan masentava. Opiskelen ulkomailla ja puhun aika huonosti paikallista kieltä. Täällä on monia kauppoja ja ravintoloita (enemmän kuin Helsingissä) joissa asiakaspalvelijat puhuvat englanniksi. En ole ikinä itse niissä asioidessani huomannut että joku toinen asiakas olisi närkästynyt siitä, että asiakaspalvelija puhuukin englantia.
No, kuitenkin, nyt siihen itse asiaan. Zarassahan on usein opiskelijoita töissä; EUn yksi tavoite on kansainvälisyyden lisääminen, siis juuri sen että ihmiset helpommin sekä työskentelisivät että opiskelisivat muuallakin kuin kotimaassaan. Sen vuoksi monissa EU-maissa on koulutus ilmainen muista EU-maista tuleville. Jonka vuoksi tietenkin ulkomaalaisten opiskelijoiden määrä on lisääntynyt. Jos kuitenkaan heille (tai meille, koska opiskelen toisessa maassa) ei löydy ollenkaan töitä joita tehdä opiskelujen ohessa, on EUn "suunnitelma" epäonnistunut. Tarkoitan siis, että jos EU-maiden halutaan kansainvälistyvän, meillä on vapaa liikkuvuus yms jonka ei pelkästään haluta koskevan turismia, mutta maat ovat sitä vastaan, ei se tietenkään onnistu. Jo sen takia tämä ketju tekee jotenkin surulliseksi, että Suomessa on kauheasti työttömyyttä ja joidenkin on varmasti tulevaisuudessa joko valittava työttömyys tai muutettava ulkomaille työn perässä, ja jos ympäri maailmaa ajatellaan näin negatiivisesti siitä että jossain vaatekaupassa ei myyjät osaa kotimaan kieltä, niin meidän tulevaisuus ei näytä kovin valoisalta.
Mä en oikein ymmärrä sun ajattelutapaa? Siis surullista kun maassa vaaditaan asiakaspalvelua maan omalla kielellä? Jos kansainvälistyminen on sama kuin maan oman kielen ja kulttuurin halveksiminen, niin mitäs tässä sitten... unohdetaan suomen kieli ja vaihdetaan englanti viralliseksi kieleksi. Sitten ollaan niin kansainvälisiä, eiks joo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on suorastaan masentava. Opiskelen ulkomailla ja puhun aika huonosti paikallista kieltä. Täällä on monia kauppoja ja ravintoloita (enemmän kuin Helsingissä) joissa asiakaspalvelijat puhuvat englanniksi. En ole ikinä itse niissä asioidessani huomannut että joku toinen asiakas olisi närkästynyt siitä, että asiakaspalvelija puhuukin englantia.
No, kuitenkin, nyt siihen itse asiaan. Zarassahan on usein opiskelijoita töissä; EUn yksi tavoite on kansainvälisyyden lisääminen, siis juuri sen että ihmiset helpommin sekä työskentelisivät että opiskelisivat muuallakin kuin kotimaassaan. Sen vuoksi monissa EU-maissa on koulutus ilmainen muista EU-maista tuleville. Jonka vuoksi tietenkin ulkomaalaisten opiskelijoiden määrä on lisääntynyt. Jos kuitenkaan heille (tai meille, koska opiskelen toisessa maassa) ei löydy ollenkaan töitä joita tehdä opiskelujen ohessa, on EUn "suunnitelma" epäonnistunut. Tarkoitan siis, että jos EU-maiden halutaan kansainvälistyvän, meillä on vapaa liikkuvuus yms jonka ei pelkästään haluta koskevan turismia, mutta maat ovat sitä vastaan, ei se tietenkään onnistu. Jo sen takia tämä ketju tekee jotenkin surulliseksi, että Suomessa on kauheasti työttömyyttä ja joidenkin on varmasti tulevaisuudessa joko valittava työttömyys tai muutettava ulkomaille työn perässä, ja jos ympäri maailmaa ajatellaan näin negatiivisesti siitä että jossain vaatekaupassa ei myyjät osaa kotimaan kieltä, niin meidän tulevaisuus ei näytä kovin valoisalta.Tuota lihavoitua en erityisesti ymmärrä ollenkaan. Jos muutat suomalaisena vaikkapa Saksaan asiakaspalvelutöihin, onko hirveän ylivoimaista opetella edes saksan alkeita?
Toisaalta, sinua ei edes palkattaisi ilman saksan kielitaitoa, joten kysymys on täysin teoreettinen.
Vaateliikkeen myyjä esimerkiksi joutuu vastaamaan erilaisiin tiedusteluihin ja reklamaatioihin, työ ei ole pelkkää ostosten rahastamista kuten ruokakauppojen kassoilla. Olisi suotavaa että kohdemaan kieli on hallussa edes auttavasti ettei palvelu ole tasoa ”only english please”.
Tänä päivänä ruokakaupan kassa nimenomaan vastaa vaikka mihin tiedusteluihin ja hoitaa palautukset ja vaihdot. Ruokakupoissa myydään paljon muutakin kuin vain ruokaa.
Kielemme kunniaan ja siksi vielä todettakoonkin, että palautusoikeus on yhdyssana.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu Fafa's ravintoloissa. Epäsiistiä ja palvelu englanniksi.
Ouluun tulee Fafas ravintola. Veikkaan että kaikki työntekijät ovat suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla ei ole asiakaspalvelutaitoa jota kansainväliset asiakkaat odottavat. Lisäksi suomalaiset eivät ole edustavan näköisiä tatuointeineen, lävistyksineen ja mauttomine tekoripsineen joten yrityksiin pitää palkata ulkomaista työvoimaa.
Niin, Suomeenhan vaelletaan ulkomailta suorastaan massoittain ostamaan Zaran sekä Massimo Duttin vaatteita. Sekä syömään Helsingin keskustan ravintoloissa. Missä friikkipiireissä pyörit jos ”kaikilla” suomalaisilla on tatuointeja ja lävistyksiä?
Ei kaikilla suomalaisilla ole tatuointeja ja lävistyksiä mutta lähes kaikilla kaupan ja ravintola-alalla työskentelevillä niitä näkyy olevan. Siis nuoremmilla, vanhojahan ei enää palkata.
Duunitorissa on Zaran työnpaikkailmoitus. Se on englanniksi ja kielitaitovaatimuksia ei mainita. Hakemusten vastaanottaja on nimestä päätellen suomenkielinen, joten ehkä hänelle on hyvä osoittaa palautetta, että haluaisimme jatkossa nähdä myyjiä, jotka puhuisivat englannin lisäksi edes kohtalaista suomea.
Mielestäni on hienoa, että maahanm*uttajat (sensuroin varmuudeksi jos on kielletty sana) ja ulkomaalaiset opiskelijat saavat töitä. Myymälässä olisi kuitenkin hyvä olla kuitenkin 1-2 kielitaitoista myyjää joka vuorossa, jotta palautukset ja ongelmatilanteet hoituvat ja niin asiakaspalvelu pysyy hyvänä.
Kielitaidottomat myyjät voisivat opetella ainakin nämä fraasit: hei, kiitos, 20 euroa kiitos, ole hyvä, anteeksi en puhu suomea, haen toisen myyjän auttamaan.
Kai annoit palautetta?