Lapsen koulukaverin äidin ”lokkiminen”
Tilanne: lapsemme hyvä ystävä 12 v ei ole koskaan ollut ulkomailla (paitsi laivalla) Me matkustelemme useamman kerran vuodessa sekä kauko-että Euroopan matkoja. Tytöt alkoivat inttää viime syksynä että ”Kia” tulisi mukaan kesälomareissuun erääseen etelä-Euroopan maahan. Lopulta äitinsä otti yhteyttä ja kysyi että onko tämä tyttöjen juttuja vai sopiiko. Mietimme hetken ja lupauduimme ottamaan Kian mukaan. Sanoin hänelle, että lennot otetaan päivänä x ja siihen mennessä hänen täytyy siirtää raha tilille (minulla on jonkinlainen vaisto ollut tästä ihmisestä) Rahasta puolet tuli päivänä x ja toista puolta kyselinkin muutamaan otteeseen, koska olin liput jo luottokortilla kuitannut
Nyt sitten kerroin hänelle, että vuokraamamme uima-altaallinenasunto maksaa kahdelta viikolta 1700€ Eli Kian osuus 283. Lisäksi jouduimme vuokraamaan aiottua isomman auton, koska lapsia 4 ja sanoin että maksamme toki bensakulut mutta ehdotin tuon erotuksen maksamista hänen äidilleen. Erotus 5 ja 7 hengen autossa on 135€. Hänen äitinsä oli kovin suiviintunut, että ei todellakaan ole varautunut YLIMÄÄRÄISIIN kuluihin, että mummo on luvannut 150€ matkarahaa, mutta enempää ei ole. Olin tyrmistynyt. Olen laskenut, että iltaisin ulkona syöminen, aamiaiset, jätskit jne kustantavat minimissään 25€/pvä eli 350€ tulisi pelkästään näistä. Entäs sitten kun mennään vesipuistoon tai eläintarhaan? En tiedä mitä tehdä, onhan tämä meille aika paska investointi. Sanonko ystävällisesti, että ei onnistu ha tehkää maksamallanne lentolipulla mitä haluatte? Mielipiteitä?
Kommentit (420)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni oikeesti rahoittaa lapsen kaverin menoja? Palstalla vaan hurskastellaan...
No esim. minä. Jos ollaan reissussa majoitus maksetaan aikuisten kesken enkä tosiaan vaadi maksua lapsista. Ruuat ostetaan myös aikuisten kesken ja eikä siinä aleta laskea lasten osuuksia. Syövät kuitenkin niin vähän.
Sellainen kysymys tulee mieleen että miksi ottaa asunto lomalle jos aiotaan syödä ravintoloissa aamiaisesta päivälliseen, olisihan se paljon helpompaa käydä hotellin valmiiseen pöytään. Käykö siellä siivooja vai joutuuko ap siivoamaan itse?
Itse en kehtaisi asunnosta laskuttaa lapsen seuralaiselta, etenkin jos/kun aloite mukaan lähdöstä on tullut omalta lapselta. Autoakaan ei lapsi varmasti ole pyytänyt mutta toki sopivan kokoinen täytyy olla.
Vieraan lapsen maksettavaksi tietenkin lennot ja mukaan riittävästi omaa rahaa. Se on sitten perheiden sovittava miten eletään, toisille matka ja uiminen yms. perillä on tärkeää, toisille taas hienot ateriat ravintoloissa. Vieraan lapsen perheelle voi olla hankala arvioida paljonko rahaa kuluu jos käydään vaan ravintoloissa jos eivät itse ole pahemmin matkustelleet. Siinä mielessä 150 e/2 vkoa ei ole automaattisesti mitään nuukailua, ruokaa pidetään kalliina Suomessa joten ulkomailla pitäisi olla halvempaa ja tosiaan 300 e/kk on summa jonka alle moni syö jatkuvasti kotimaassa.
Mutta mahtaakohan tarinan henkilöitä olla olemassakaan muualla kuin ap:n mielikuvituksessa..
Tulen varakkaasta perheestä ja 90-luvulla meidän perhe otti mukaan pari naapurin lasta ulkomaanmatkoille minun ja veljeni lisäksi, eli toisen tytön ja toisen pojan, jotka olivat meidän kavereita.
Nuo lapset olivat yksinhuoltajaäidin lapsia, ja perheen äiti jäi kotiin pienimmän lapsen eli vauvan kanssa. Vanhempani halusivat tehdä tämän hyväntekeväisyyden nimissä myös koska teon kohde oli heille tuttu kun olivat asuneet aikoinaan miehensä kanssa ennen eroa saman kadun varrella missä me asuimme ennen, ja vahempani maksoivat ihan kaiken, ja koska tiesivät että kyseisellä äidillä oli kädet täynnä vauvan ja kahden kouluikäisen kanssa, niin sai vähän omaa aikaa vauvan kanssa kun meidän perhe piti heidän lapsista hyvää huolta pari viikkoa. Matka oli lapsille uusi ja todella hieno kokemus, vesipuistoineen kaikkineen. Muutimme itse ulkomaille vuosiksi tuon jälkeen isän työn takia joten yhteydenpito hiipui mutta olisi mukava tietää mitä noille lapsille nykyään kuuluu nyt kun henkin ovat aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne: lapsemme hyvä ystävä 12 v ei ole koskaan ollut ulkomailla (paitsi laivalla) Me matkustelemme useamman kerran vuodessa sekä kauko-että Euroopan matkoja.
Te matkustatte kuitenkin useamman kerran vuodessa tällaisilla matkoilla, joten ihan persaukisista ei taida olla kysymys ja alatte kitisemään jostain ~400-500e hiluista😂 Jos vielä vuokrasitte kämpän, mihin mahtuu useampi henkilö, niin mitä siitä edes mitään osuuksia lasten kaverista laskemaan. Unohtakaa hilujen laskeminen ja ajatelkaa asiaa ennemmin niin, että annatte lasten kaverille mahdollisuuden päästä muuallekin, kuin Ruotsin risteilylle. Lapsilla on kaveri ja matkasta tulee hyviä muistoja pettymyksen tilalla.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oletko tosissasi vai onko tämä provo? Maksatat vieraalle lapselle osan teidän vuokrakämpän hinnasta? MITÄ IHMETTÄ? Jos lapsen kaveri otetaan matkalle mukaan, eihän se tarkoita sitä että hän maksaa osan TEIDÄN kuluistanne, vaan hänet nimenomaan OTETAAN matkalle mukaan. Bensat, autot ja kämpät maksatte tietenkin TE itse, se nyt vaan sattuu olemaan huonoa tuuria että joudutte ottamaan isomman auton. Miksi et ajatellut tätä autoasiaa ennen kuin lupasit ottaa mukaan? Kyllä sulla on pokkaa vaatia kaikesta maksu perheeltä, joka selvästi on köyhempi kuin te. Jos olet luvannut ottaa lapsen mukaan, niin niele ylpeytesi ja ole iloinen että omalla lapsellasi on seuraa. Lenno,t ja ruokarahaa pitäisi tietty olla lapsella mukana, mutta miksi et keskustellut näistä asioista ennen kuin päätös on lyöty lukkoon. Tyhmä tässä taidat olla sinä. Ja aika veemäisen pihi olet myös, vaikka rahaa näyttää olevan, kun toteutatte tuollaisen reissun. Sääliksi käy tämä toinen äiti, jolta rupeet sitten jälkeenpäin perimään rahaa teidän loma-asunnon vuokrasta. Huh huh. Rahalla ei näköjään saa ostettua järkeä.
Kyllä minäkin pyytäisin majoituksesta vieraan lapsen osuuden. Ei ne lapset ilmaiseksi majoitu minnekään, vaikka kuinka majoitutaan samaan huoneistoon/taloon/huoneeseen. Samoin saisi vieras lapsi kustantaa lentolippunsa, osuutensa ruuista +muut omat henk.koht. ostoksensa. Isommasta autosta en välttämättä lähtisi nipottamaan.
Siis mitä? Talo vuokrattu 2 viikoksi, eihän ne kustannukset nouse siitä yhtään mihinkään vaikka mukana on ylimääräinen lapsi. Taidat olla vähän yksinkertainen. Todella epäkohteliasta pyytää vuokraan rahaa.
Oletko itse yksinkertainen ja tuppaudut lomilla muiden hoiteisiin maksamatta omaa osuuttasi majoituksesta? Ei sillä ole merkitystä, nouseeko kokonaiskulut vaan sillä, budjaatko aina ilmaiseksi muiden maksaessa kaikki asumiseen liittyvät kulut.
Jotta antaa muiden maksaa majoitus, sinä menet sinne ilmaiseksi. Niinkö? Yleensä kun lomille mennään, maksetaan lennot+majoitus+syömiset ym. hankinnat.
Oletus ei normaalisti ole se, että lähdetään Espanjaan (tai minne vaan) lomalle maksaen vain lennot.
Iso osa näyttäisi toimivan lomalla juuri noin kun näitä kommentteja lukee. Mennään vain röyhkeästi muiden nurkkiin loisimaan ja lennotkin ovat Norwegianin alelaarista.
Nähtävästi. Ei ymmärretä, että lennot ja MAJOITUS ovat normaaleja kulueriä lomamatkoilla ja ruokaankin menee rahaa. Ostokset ja huvitukset taas ovat omia päätöksiä, minkä verran kenelläkin noihin uppoaa valuuttaa.
Kuvitteleeko jengi oikeasti saavansa majoituksen ilmaiseksi, kunhan vain on lennot maksanut itse? Yrittäkääpä vaan hankkia loma tuolla metodilla joko omatoimisesti tai pakettimatkana. Olisi kiva nähdä sen Aurinkomatkojen virkailijan ilme, kun av-mamma vaatii matkan hinnasta pois majoitusosuuden hinnan verran mutta haluaa sen majoituksenkin.
Jos se kaverin äiti on kerran jo alusta alkaen luvannut maksaa lapsestaan koituvat kustannukset, ei tuossa pitäisi olla mitään epäselvää. Eri asia sitten, jos hintaan tulee koko ajan lisäkorotuksia, eikä sovitusta hinnasta pidetä kiinni. Veemäistä myös, jos ei ole heti ilmoitettu kaikkia kuluja.
Luitko edes koko aloitusta? Tästähän on nimenomaan kyse että ap on latelemassa hintaan kokoajan lisäkorotuksia eikä pidä kiinni siitä ilmoittamastaan hinnasta. Lisäkorotukset aiheutuu vieläpä ap:n mielen mukaan järkätyistä jutuista, joista ei toisen maksajan kanssa ole näköjään keskusteltu ollenkaan.
Luitko itse tuota kirjoittamani viimeistä kappaletta? -Selvästikään et! Osaatko sisäistää lukemaasi? -Et osaa! Vedätkö omia johtopäätöksiä ja keksit rivien välistä ihme olettamuksia? -Kyllä!
Itse kirjoitin ihan vaan yleiseltä pohjalta ajatuksia aiheesta, en vain yhden casen taustojen perusteella.
Mä en kyllä kehtaisi olla maksamatta lapseni osuutta matkakuluista (lennot, oma osuus majoituksesta, ruuat...), jos oma lapsi lähtisi tuollain kaverin perheen kanssa lomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kuin moni jo kirjoittikin: talo ei teille ylimääräistä maksa vaikka kaveri tuleekin mukaan. En itse laskuttaisi auton vuokrasta. Ruokia ja retkikulujakin maksaisin köyhälle lapseni kaverille. Teillä on tähän varmasti varaa. Saatte itse iloa ja hyvitystä rahoillenne siitä, että olette tehneet lapsenne ja hänen kaverinsa onnellisiksi.
Kaikki persaukiset täällä kiekuvat maksavansa kaverin kulut. Tosielämässä näin ei tapahdu.
Eikö tosiaan tapahdu? Meidän perhe ainakin osallistuu vuosittain moneen hyväntekeväisyystempaukseen. Ihan vain hyvästä sydämestämme niitä kohtaan, joilla ei jostain syystä mene yhtä hyvin kuin meillä. Olemme myös maksaneet lapsiemme kavereille Lintsi-rannekkeita ja syömisiä Lintsillä, mökkilomilla kaikki ruoat yms. Me emme siitä konkurssiin mene. Päinvastoin ja kiva, jos voi välillä ilahduttaa muitakin kuin vain itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herran jestas, tuohan on suorastaan kiusaamista. Tiedät että toisen tytön perhe on vähävaraisempi kuin te, jos eivät ole ikinä matkustelleet. Äiti on myös todennäköisesti yh, jos on noin vähän rahaa, ettei lentoakaan pysty maksamaan heti kokonaan. Tässä taas oiva esimerkki siitä, miten aikuiset kiusaavat toisiaan.
Toivottavasti tuo äiti tajuaa laittaa tyttöjen välit poikki, muuten hänen tyttärensä jää todennäköisesti samanlaiseen alistettuun ja kiusattuun asemaan kuin hän itse. Ja sinä opetat tässäkin asiassa hienosti omalle tyttärellesi miten naiset kiusaavat toisiaan. Häpeä.
Ööh, aloituksen mukaan kaverin äiti itse otti yhteyttä, että mikä tämä juttu on ja sopiiko, että kersa lähtee mukaan. Helvettiäkö tuputtaa mukalaansa mukaan, jos tietää olevansa persaukinen. Ellei sitten oleta, että joku muu maksaa viulut. Miten kätevää.
No jos mun lapseni tulisi kaverinsa kanssa puhumaan, että lapseni lähtisi kaverin perheen kanssa reissuun, niin kyllä mä kaverin vanhemmille soittaisin ja kysyisin että onko tää nyt vaan lasten omia juttuja vai onko asiasta oikeasti ollut puhetta. Ja olen kyllä niin tyhmä, etten varmaan tulisi edes ajatelleeksi, että jopa asunnon vuokraan pitäisi lapsen osallistua. Meillä on ollut pojan kaveri mukana vuokramökillä kotimaan matkalla, eikä mulla käynyt mielessäkään periä lapselta osuutta mökin vuokrasta. En myöskään olisi kehdannut maksattaa lapsella päivittäistä ravintolassa syömistä vain siksi, että en itse haluaisi kokata lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni oikeesti rahoittaa lapsen kaverin menoja? Palstalla vaan hurskastellaan...
Ainakin minun ystäväpiirissä kaikki. Ollaan toisten mökeillä, koulun jälkeen kylässä ja välipalalla, perheen kanssa Lintsillä jne. milloin missäkin. Selkeitä kuluja kuten lentolippuja ja huvirannekkeita jne. vanhemmat maksavat lastensa puolesta mutta kellään ei tule edes mieleen ruveta jyvittämään jotain bensoja tai mökin vuodepaikkoja lapsen kavereilta. Hulluksihan sitä tulisi jos noista pitäisi ruveta kirjaa pitämään ja perimään takaisin milloin keneltäkin. Isoin juttu tuossa on se että lapset pääsevät kokemaan kavereidensa kanssa jotain hauskaa.
Ketjua läpi lukematta ja sivuhuomautuksena: ihan oikeastiko porukka menee lomalle kokkailemaan asunnolle? Vaikka meillä olisi asunto niin aina vähintään yksi ruoka päivässä syödään ravintolassa ja jäätelökioskilla asioidaan myös tiuhaan tahtiin vaikka asunnon pakastimen voisi täyttää jäätelöllä.
Samoilla linjoilla monen muun kanssa. Eli toki on selvää, että lennot ja hotellihuoneen maksaa jokainen, mutta jos teillä kerran on vuokrattuna esim. talo, jonka hinta ei riipu yöpyjien lukumäärästä, niin en kyllä ottaisi siitä lapseni ystävältä maksua.
On kyllä kertakaikkiaan nolo aloitus ja noloa toimintaa ap:lta. Kerskailee itse matkustavansa perheen kanssa useaan kertaan vuodessa Eurooppaan ja kaukomaille (eli rahaa riittää yllin kyllin), sitten yrittää jyvittää OMIA kustannuksiaan vähävaraisen kaverin vanhemmalle!!!! Ja syyttää kaverin äitiä vielä lokkeilusta... Ap olet oksettava!!!!751
Siis millaiseen murjuun te ootte oikein menossa, kun ootte saaneet kahdeksi viikoksi noin isolle porukalle talon? Meillä maksanut joka kerta YKSI viikko noin 2500-3500€ Italia/Espanja/Kroatia. Toki ei murjuja olla edes katottu, mutta.
Mitä tulee tuohon lapsen kaveriin, niin tässa vaiheessa et voi tehdä enää mitään, paitsi maksaa. Seuraavalla kerralla oot sitten fiksumpi.
Näitä lokkeilijoita todellakin riittää. Siksi ei kannatakaan pyytää persaukisen perheen lasta mukaan, koska lokkeilu on aina silloin niin törkeää. Asunnosta en laskuttaisi, mutta lennot ja ruokarahat saisivat antaa + vielä reippaasti taskurahaa, jotta voi maksaa huvinsa.
Jos minun pitäisi joku lapsen kavereista pyytää reissuun, niin pyytäisin varakkaamman perheen lapsen. Niiden kanssa ei sentään tarvi tapella rahasta, kun eivät oleta toisten maksavan kaikkea.
Kertaakaan en ole maksanut yli 1500€/ 10pv näissä Italiassa tai Espanjassa. Ja kertoja on useita ja talot olleet luokkaa semihulvaton.
Oksettava ap tosiaan. Ihan selvä kokoomuslainen. Ap itsehän se lokkeilija on, käsi toisen taskulla. Keksipä nyt vielä laskuttaa sähköstä ja siivouksesta ja uima-altaan puhdistamisesta ja auton kuljettamisesta jne. Laskuta toki myös "lastenhoitopalveluistasi" jne. Kyllä kunnon porvari keksii!
Mutta eiköhän tämä ole oikeasti porvarin sijaan provari.
Pidättekö oikeasti kalliina, jos kahden viikon reissu maksaa 850 Euroa + lennot eli reilun tonnin lapselta? Minusta se ei kuulosta pahalta. Äkkiähän tuommoinen summa menee, eikä riitäkään. Siinä on sentään ruuat, asunnot, kulkemiset ja lennot jo mukana.
Jos ajatellaan, että meidän perheellä menee se 1200 Euroa/vko etelässä pelkkiin ruokiin ja pakollisiin huveihin. Eikä syödä kunnolla ulkona päivässä kuin kerran, keskipäivällä yleensä vaan lapset haukkaa jotain halpaa hampparia. Kahdessa viikossa menisi kevyesti 2400 Euroa eli 600 Euroa per nenä. Päälle lennot ja hotelli.
ihan hömelö juttu. Tottakai kuluista sovitaan ennen kuin lentoliput ostetaan myös vieraalle lapselle...
asunnosta rahan pyytäminen on härskiä, koska olisitte joka tapauksessa vuokranneet sen saman huvilan, niin miksi rahastaa siitä tytön kaveria?
Sen sijaan kohtuulliset ruokakulut + aktiviteetit totta kai pitäisi tytön perheen maksaa. Mutta tässäkin hänen perheellään on tietysti ihan eri käsitys "kohtuullisesta". Te haluatte lomalla nauttia ja teillä on siihen varaa. Heidän näkemyksellään riittää kaupasta jotain aamiaista+ välipalaa = leipää, banaania, jugurttia yms. ja illallisella sitten joku halpis pitseria.. näistä selviäisi tyttö n. 15€/päivä. Tähän päälle 1 krt vesipuistossa ehkä 20€ ja shoppailu 20€. Sen sijaan ymmärrän kyllä teitä, että lomalla haluaa ravintola-aamiaiset, käydä nähtävyyksissä ja vesipuistoissa yms, syödä kunnon ravintoloissa, käydä jäätelöllä joka pv jne.
Olet järkännyt itsesi ja lapsesi todella kiusalliseen rakoon, kun et etukäteen osannut miettiä/ avata suutasi. Nyt maksaisin oppirahat ja ensi kerralla toimisin toisin. Eli tyttö maksakoon jonkun sopivan könttäsumman, ehkä 300€ ruuista, nähtävyyksistä ym. suoraan sinulle ja tämän jälkeen hän saa samat ruuat ja puistot kuin sinunkin lapsesi ja sinä maksat erotuksen. Voitte myös syödä joku päivä vaatimattomammin ja uida vain huvilan altaalla, ehkä pieni joustaminen standardeista tekee teidänkin perheen psyykeelle ihan hyvää... Voit ajatella tätä parin satasen tappiotasi vaikka niin, että maksat myös oman lapsesi viihtyvyydestä sekä tarjoat ainutlaatuisen elämyksen tälle köyhemmälle lapselle. Tuskin menet konkurssiin, mutta voit ihmisenä kasvaa tässä samalla vähän. Jos useamman kerran vuodessa pääsette luksuslomille, on suhteellisuudentajunne kenties vähän hämärtynyt.
Eli te päätitte keskenänne kuinka paljon haluatte reissuun rahaa kustantaa, jonka sitten vain ilmoitatte tytön vanhemmalle? Ei käynyt mielessä keskustella molempia tyydyttävästä budjetista ja yllättävistä kuluista ENNEN kuin varaatte ne?
Ja meillä menee matkalla vaan sellainen 18.000 - 22.000/päivä, mut meitä onkin vaan minä ja vaimo. Joskus otetaan joku köyhä kokkaripäänaapuri mukaan ja kustannetaan sille sit ranskalaiset tai italialaiset, mitä nyt minäkin iltana haluaa. Rento meno pitää maksan varuillaan!
Mikäli omien lasten kaveri luvataan ottaa reissulle mukaan, niin kaikki asiaan liittyvät sopimukset kustannuksista ymv. ovat vanhempien keskinäisiä. Toivottavasti "kaverilapsi" pääsee luvatulle matkalle mukaan.
Keskusteluissa ei tullut ilmi sitä, oliko "kaverilapsella" jo olemassa oma passi. Ulkopuolisesta lapsesta on kaiketi valtava vastuu ja olisikin ollut mukava tietää oletko ap valistanut matkavakuutuksen tärkeydestä. Luonnollisesti vakuutus on "kaverilapsen" vanhemmille kuuluvia juttuja, mutta itse en uskaltaisi ottaa vastuulleni lasta jolta puuttuisi matkavakuutus.
En ole "vakuutusyhtiön kätyri", mutta olen realisti, aina voi sattua ja tapahtua.
Tulisitko ap kertomaan reissun jälkeen miten matkanne sujui, saitko kustannukset tasattua, tuliko muita yllättäviä kuluja jne. Kokemuksesi jakaminen auttaa meitä jotka ajaudumme vastaaviin tilanteisiin, ehkä jo kesälomalla tai tulevaisuudessa. 🌴