Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen koulukaverin äidin ”lokkiminen”

Vierailija
03.04.2018 |

Tilanne: lapsemme hyvä ystävä 12 v ei ole koskaan ollut ulkomailla (paitsi laivalla) Me matkustelemme useamman kerran vuodessa sekä kauko-että Euroopan matkoja. Tytöt alkoivat inttää viime syksynä että ”Kia” tulisi mukaan kesälomareissuun erääseen etelä-Euroopan maahan. Lopulta äitinsä otti yhteyttä ja kysyi että onko tämä tyttöjen juttuja vai sopiiko. Mietimme hetken ja lupauduimme ottamaan Kian mukaan. Sanoin hänelle, että lennot otetaan päivänä x ja siihen mennessä hänen täytyy siirtää raha tilille (minulla on jonkinlainen vaisto ollut tästä ihmisestä) Rahasta puolet tuli päivänä x ja toista puolta kyselinkin muutamaan otteeseen, koska olin liput jo luottokortilla kuitannut

Nyt sitten kerroin hänelle, että vuokraamamme uima-altaallinenasunto maksaa kahdelta viikolta 1700€ Eli Kian osuus 283. Lisäksi jouduimme vuokraamaan aiottua isomman auton, koska lapsia 4 ja sanoin että maksamme toki bensakulut mutta ehdotin tuon erotuksen maksamista hänen äidilleen. Erotus 5 ja 7 hengen autossa on 135€. Hänen äitinsä oli kovin suiviintunut, että ei todellakaan ole varautunut YLIMÄÄRÄISIIN kuluihin, että mummo on luvannut 150€ matkarahaa, mutta enempää ei ole. Olin tyrmistynyt. Olen laskenut, että iltaisin ulkona syöminen, aamiaiset, jätskit jne kustantavat minimissään 25€/pvä eli 350€ tulisi pelkästään näistä. Entäs sitten kun mennään vesipuistoon tai eläintarhaan? En tiedä mitä tehdä, onhan tämä meille aika paska investointi. Sanonko ystävällisesti, että ei onnistu ha tehkää maksamallanne lentolipulla mitä haluatte? Mielipiteitä?

Kommentit (420)

Vierailija
201/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat ap aika ahneelta ihmiseltä. Tai sellaiselta päällepäsmäröivältä verokarhulta. Lapsista kyse ja alat yhtäkkiä vaatimaan ties mitä kuluja mm. isompi vuokratalo/huone. Tuo autohommakin kuulostaa vähän törkeältä.

Sun olisi heti pitänyt kertoa kaikki kulut.

Itse en veloittaisi muuta kuin lentoliput ja jotain ruoka+matkarahaa olisi oltava mukana.

Vierailija
202/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oksettava ap tosiaan. Ihan selvä kokoomuslainen. Ap itsehän se lokkeilija on, käsi toisen taskulla. Keksipä nyt vielä laskuttaa sähköstä ja siivouksesta ja uima-altaan puhdistamisesta ja auton kuljettamisesta jne. Laskuta toki myös "lastenhoitopalveluistasi" jne. Kyllä kunnon porvari keksii!

Mutta eiköhän tämä ole oikeasti porvarin sijaan provari.

Näinpä. Puhuukin tuosta kaverin mukaan ottamisesta oikein "investointina".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämän tyyppinen avaus ole ollut joskus aiemminkin?

Vierailija
204/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on talo vuokrattu, niin ei ole kyllä koskaan tullut syötyä aamiaista ulkona. Yleensä ne aamiaiset eivät ole kahviloissa minkäänlaisia. Parasta on ollut kokata itse kunnon aamiainen ja nauttia siitä rauhassa terassilla. Siitä onkin hyvä lähteä päivän viettoon. 

Vierailija
205/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oksettava ap tosiaan. Ihan selvä kokoomuslainen. Ap itsehän se lokkeilija on, käsi toisen taskulla. Keksipä nyt vielä laskuttaa sähköstä ja siivouksesta ja uima-altaan puhdistamisesta ja auton kuljettamisesta jne. Laskuta toki myös "lastenhoitopalveluistasi" jne. Kyllä kunnon porvari keksii!

Mutta eiköhän tämä ole oikeasti porvarin sijaan provari.

Näinpä. Puhuukin tuosta kaverin mukaan ottamisesta oikein "investointina".

Olisin ihan saman lisännyt omaankin vastaukseeni. Puhuu "investoinnista" tällaisesta asiasta.

Pakko myöntää, mutta tuli vähän mieleen se Ari Koponen, Brother Christmas. Hänhän lähetti sen viestin kaverilleen: " Ei tässä millekkään s*pareille kouttaa kerätä vaan itelle ;)"

En sano, että ap tekisi mitään tuollaista, mutta tuosta kaikuu vähän samanlaista vibaa.

Vierailija
206/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paska provo. Kyllä sä olisit ilmoittanut heti sen asunnon vuokraus hinnan etkä vasta jälkikäteen, jos sellaista meinaat pyytää.

Kun oliskin provo..mutta ei ole. Liput on spostissa ja lähtö juhannuksen jälkeen. Äitinsä sanoi, että maksaa Kian osuuden jos luit kommenttejani. Ap

Se että sanoo maksavansa lapsensa kustannukset ei tarkoita, että te voisitte keskenänne ilman vanhemman lupaa sopia ne kustannukset. Pitäisi vähän tietää mitä se maksaakin. Jotkut haluavat matkustaa kalliisti ja se on heidän valintansa, mutta aika törkeää vaatia sitä toisilta. Teidän esimerkiksi tuskin olisi tarvinnut vuokrata kallista uima-altaallista kämppää vain siksi, että mukaan tuleekin ylimääräinen lapsi. Uima-altaattomallakin olisi pärjätty ja takuulla ollut halvempi.

Vierailija
207/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi mitenkään mennä ruokaan noin paljon. Teillä on oma talo, eli toisinsanoen oma keittiö. Eikö riitä että käytte kerran illassa syömässä ja sen ipanan ruoka maksaa sen 10-15€? Jäätelöt nyt on niin edullisia että luulis sun voivan ne kustantaa. Ootko tahallasi vuokrannut kaikista kalleimmat talot ja autot sieltä? Pikkutytön osuus talosta 283€ siis voi luoja. Sehän voi nukkua vaikka patjalla lattialla viikon, ei todellakaan vaikuta vuokrattavan talon kokoon tämä. Autonkin voitte ottaa vaikka muutamaksi päiväksi vain. Nyt se maalaisjärki käteen.

Vierailija
208/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei köyhät voi syöttää lapsilleen kaiken aikaa karkkia ja jäätelöä. Siinä menee hampaat ja terveys ja yh saa paskaa niskaansa, jos on koko ajan saikulla tai tilapäisellä hoitovapaalla. Köyhät ostaa itse retkieväät eikä laivassakaan mene buffaan kuin ehkä kerran.  Mielestäni järjetöntä rahanhaaskausta tuollainen ravintoloissa luuhaaminen ja jäätelön syönti. Senkin ajan voisi käyttä terveellisesti patikoiden tai pulikoiden. Kuka tarvii sekä oman uima-altaan että maksulliset aktiviteetit?

Vierailija
209/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kian äiti sanoi, että osallistuu ”kaikkiin” kuluihin jotka lapsesta koituu. En tiedä miten on laskenut että kymppi/pvä on riittävästi?? Tilaanko hänelle aamiaiseksi yhden munan ja dinnerillä ranskanperunat? Että kyllä me tietysti bensat maksamme, jotka muutenkin olisi tullut maksuun, mutta sen että joudumme oikeasti ottamaan esim kalliimman auton, ei ole ok. Ehkä tosiaan vuokraamme tuon 5 hengen auton ja äitinsä sitten maksaa taksin, koska sanoi maksavansa lapsesta koituneet kulut.. huomaa kyllä etteivät tosiaan ole matkustellut, eihän kukaan ole noin pihalla? Täällä päin esim pelkkä lajikohtainen päiväleiri maksaa 200€/vko. Ja siellä ollaan kuitenkin pääsääntöisesti klo 9-15 sis 2 ruokailua.. ja joku kuvittelee 2 viikon etelänloman aktiviteetteineen ruokailuineen maksavan 150€??. -ap

Ehkä teidän talous ei kuitenkaan kaadu autoon ja aauntoon??/mikä on isomman ja pienemmän auton hintaero?

Kaikki on niin suhteellista...me menemme reissuun jonka hinta alle 2000/7 henkeä...etelässä...

Vierailija
210/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon ap. tytär on "lokkinut" Kian äidin luona? Jospa hän odotti vain vastavuoroisuutta?

Apn tytär on vienyt Kian äidiltä miehiä ja siksi Kuan äiti on naama norsunvitulla!

Vierailija
211/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onmaksettava kirjoitti:

No tyttö kertonut äidilleen, että hänet halutaan mukaan.  En pidä mahdottomana, että tytön äiti ajatteli heidän varakkaina maksavan kaikki kulut. 

Yleensä se jolla on varaa maksaa kaikki kulut, syömiset juomat yms.  Minä oletan, että minun pitää maksaa.

Siis mitä?! Ihanko jengi tosissaan ajattelee, että se jolla fyffeä, joutaa myös tarjoamaan muille kaikkea mukavaa? Että jos käydään kahvilla tai syömässä, niin se varakkaampi aina hoitaa laskun? Mitä helvettiä? Miksette tienaa omia rahojanne itse, niin kuin muutkin tekevät?

Saattaa tulla sulle yllätyksenä, mutta näin se oletusarvoisesti menee. Etenkin sellaisissa piireissä joissa tulot vaihtelee on yleistä että se piffaa joka on varoissaan.

Homma menee tietysti hankalaksi jos on ihan omassa tuloluokassaan, mutta jos tällainen kovasti harmittaa niin sitten täytyy joko opetella sanomaan ystävällien jämäkästi ei, tai siirtyä seurustelemaan vain muiden porhojen kanssa.

Mulla on ystäväpiirissä se tilanne, että olen sieltä varakkaimmasta päästä. Ja ajattelen kyllä niin, etten minä voi olettaa muiden kiristävän vyötä ja elävän yli varojensa minun takiani. Niinpä kun olen tehnyt reissuja köyhempien ystävieni kanssa, niin kyllä majoitukset ja ruokapaikat on valittu sen heidän maksukykynsä mukaan. Joskus olen halunnut jotain kalliimpaa ja jos olen ehdottanut sitä muillekin, olen huolehtinut siitä, että se erotus menee minun pussistani.

Vierailija
212/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa keskustellaan siitä, kuka on oikeassa ja kuka väärässä ja kannattaako lapsi jättää pois reissulta. Tätä keskustelua voi jatkaa loputtomiin pääsemättä ikinä kaikkia tyydyttävään lopputulokseen. Sen sijaan lienemme kaikki yhtä mieltä siitä, kuka tilanteessa kärsii eniten, vaikka on itse siihen syytön: tämä kaveri. Hän ei ole syyllinen perheensä vaikeaan taloustilanteeseen eikä vanhempiensa ymmärtämättömyyteen.

Jos ap:n perheellä kerran on joka tapauksessa varaa noinkin kalliiseen matkaan, tuskin ne kaveriin menevät sataset kaatavat talouttanne. Sen sijaan jos kaikki kulut peritään kaverin perheeltä, voi tämä horjuttaa perheen talouden pitkäksi aikaa. Vastaavasti jos kovasti odotettu matka peruuntuu, muistaa lapsi tapahtuneen todennäköisesti loppuikänsä.

Eikö voisi ajatella, että köyhän perheen kohdalla vähän harrastaisi hyväntekeisyyttä? Itse ainakin jos tiedän jonkun lapseni kaverin perheen vaikeasta taloustilanteesta, pyrin näissä lomamatka-asioissa tulemaan vastaan. Näin opetetaan myös omalle lapselle empatiaa.

Se on vaan vähän siinä, että seuraavaksi lapsen oletetaan tulevan joka matkalle, sitten ap;n kustantavan tytölle vaatteita ja muuta mukavaa.

Kun on tapauksia, että yheen kivan asian ilmaiseksi saamisen jälkeen aletaan käsi ojossa rihmuamaan lisää.

Päinvastoin, luulen että tämän rahakiistan jälkeen äiti ei todellakaan enää halua toiste lastaan tuon perheen mukaan, 

Vierailija
213/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lokkeilu on tosi ruma sana.

Oikeesti vitutat mua.

Mikset sanonut alussa että lapsi maksaa oman osuutensa loma-asunnosta ja vuokra-autosta.

Ihmettelen vaan.

Varmaan tää yh-äiti olisi sanonut että tulee liian kalliiksi.

Vaikea sitä mistään maksaa jos sitä rahaa ei ole.

Ei voi sanoa että kulut on asunto ja auto koska ne jo tavallaan kuuluu matkan hintaan ja ne pitäisi ilmoittaa jo alussa.

Kulut on sitten ruokailu ja huvimenot.

Vierailija
214/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainittiinko täällä missään minkä ikäisiä aapeen tytär ja Kia ovat? Voisihan ajatella niinkin että nyt kun oma tytär ja Kia viihtyvät keskenään niin tyttö ei känise omien sisarustensa kanssa. Tulee leppoisa ja rauhallinen reissu ja siitä hyvästä jo kannattaa vähän maksaakin.

Vierailija
215/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainittiinko täällä missään minkä ikäisiä aapeen tytär ja Kia ovat? Voisihan ajatella niinkin että nyt kun oma tytär ja Kia viihtyvät keskenään niin tyttö ei känise omien sisarustensa kanssa. Tulee leppoisa ja rauhallinen reissu ja siitä hyvästä jo kannattaa vähän maksaakin.

Ketju alkaa lauseella: "Tilanne: lapsemme hyvä ystävä 12 v..."

Luetun ymmärtäminen.

Vierailija
216/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko talon vuokra tippuu jos tyttö ei tule mukaamme?

Vierailija
217/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kommentoi;

.. paljon keskustelua, osa ihan fiksuakin. Laitoin tänään pitkän spostiviestin Kian äidille. Kerroin olevani pahoillani, jos oli käsittänyt että maksamme asumisen, elämisen ja aktiviteetit. Kerroin että 150€ on täysin riittämätön ja emme valitettavasti ole halukkaita rahoittamaan ylimääräistä. Sanoin viestissä, että olen valmis lunastamaan lipun hänen maksamaan hintaan jolloin kuluja ei hänelle synny.

Selvittelin lentoyhtiöstä, että lippuun nimen vaihtaminen maksaa muutaman kympin ja olen valmis ottamaan tuon omaan piikkiini. Tässä tapauksessa lasten serkku lähtee kanssamme reissuun.

Ei ole äiti vastannut mitään vielä

Vierailija
218/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oletko tosissasi vai onko tämä provo? Maksatat vieraalle lapselle osan teidän vuokrakämpän hinnasta? MITÄ IHMETTÄ? Jos lapsen kaveri otetaan matkalle mukaan, eihän se tarkoita sitä että hän maksaa osan TEIDÄN kuluistanne, vaan hänet nimenomaan OTETAAN matkalle mukaan. Bensat, autot ja kämpät maksatte tietenkin TE itse, se nyt vaan sattuu olemaan huonoa tuuria että joudutte ottamaan isomman auton. Miksi et ajatellut tätä autoasiaa ennen kuin lupasit ottaa mukaan? Kyllä sulla on pokkaa vaatia kaikesta maksu perheeltä, joka selvästi on köyhempi kuin te. Jos olet luvannut ottaa lapsen mukaan, niin niele ylpeytesi ja ole iloinen että omalla lapsellasi on seuraa. Lenno,t ja ruokarahaa pitäisi tietty olla lapsella mukana, mutta miksi et keskustellut näistä asioista ennen kuin päätös on lyöty lukkoon. Tyhmä tässä taidat olla sinä. Ja aika veemäisen pihi olet myös, vaikka rahaa näyttää olevan, kun toteutatte tuollaisen reissun. Sääliksi käy tämä toinen äiti, jolta rupeet sitten jälkeenpäin perimään rahaa teidän loma-asunnon vuokrasta. Huh huh. Rahalla ei näköjään saa ostettua järkeä.

Kyllä minäkin pyytäisin majoituksesta vieraan lapsen osuuden. Ei ne lapset ilmaiseksi majoitu minnekään, vaikka kuinka majoitutaan samaan huoneistoon/taloon/huoneeseen. Samoin saisi vieras lapsi kustantaa lentolippunsa, osuutensa ruuista +muut omat henk.koht. ostoksensa. Isommasta autosta en välttämättä lähtisi nipottamaan.

Siis mitä? Talo vuokrattu 2 viikoksi, eihän ne kustannukset nouse siitä yhtään mihinkään vaikka mukana on ylimääräinen lapsi. Taidat olla vähän yksinkertainen. Todella epäkohteliasta pyytää vuokraan rahaa. 

Oletko itse yksinkertainen ja tuppaudut lomilla muiden hoiteisiin maksamatta omaa osuuttasi majoituksesta? Ei sillä ole merkitystä, nouseeko kokonaiskulut vaan sillä, budjaatko aina ilmaiseksi muiden maksaessa kaikki asumiseen liittyvät kulut.

Jotta antaa muiden maksaa majoitus, sinä menet sinne ilmaiseksi. Niinkö? Yleensä kun lomille mennään, maksetaan lennot+majoitus+syömiset ym. hankinnat.

Oletus ei normaalisti ole se, että lähdetään Espanjaan (tai minne vaan) lomalle maksaen vain lennot.

Iso osa näyttäisi toimivan lomalla juuri noin kun näitä kommentteja lukee. Mennään vain röyhkeästi muiden nurkkiin loisimaan ja lennotkin ovat Norwegianin alelaarista.

Nähtävästi. Ei ymmärretä, että lennot ja MAJOITUS ovat normaaleja kulueriä lomamatkoilla ja ruokaankin menee rahaa. Ostokset ja huvitukset taas ovat omia päätöksiä, minkä verran kenelläkin noihin uppoaa valuuttaa.

Kuvitteleeko jengi oikeasti saavansa majoituksen ilmaiseksi, kunhan vain on lennot maksanut itse? Yrittäkääpä vaan hankkia loma tuolla metodilla joko omatoimisesti tai pakettimatkana. Olisi kiva nähdä sen Aurinkomatkojen virkailijan ilme, kun av-mamma vaatii matkan hinnasta pois majoitusosuuden hinnan verran mutta haluaa sen majoituksenkin.

Jos se kaverin äiti on kerran jo alusta alkaen luvannut maksaa lapsestaan koituvat kustannukset, ei tuossa pitäisi olla mitään epäselvää. Eri asia sitten, jos hintaan tulee koko ajan lisäkorotuksia, eikä sovitusta hinnasta pidetä kiinni. Veemäistä myös, jos ei ole heti ilmoitettu kaikkia kuluja.

En edes päästäisi lapsiani mukaan. Ovat nyt 14 ja 16v.

Pakettimatkaa voisin harkita jos ateriat ja juomat kuuluu mukaan.

Auton vuokraan en suostuisi.

Vaan hotelli palveluiden lähellä.

Näin takaisin että lapseni saa syödä ja juoda hyvin.

Vierailija
219/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kommentoi;

.. paljon keskustelua, osa ihan fiksuakin. Laitoin tänään pitkän spostiviestin Kian äidille. Kerroin olevani pahoillani, jos oli käsittänyt että maksamme asumisen, elämisen ja aktiviteetit. Kerroin että 150€ on täysin riittämätön ja emme valitettavasti ole halukkaita rahoittamaan ylimääräistä. Sanoin viestissä, että olen valmis lunastamaan lipun hänen maksamaan hintaan jolloin kuluja ei hänelle synny.

Selvittelin lentoyhtiöstä, että lippuun nimen vaihtaminen maksaa muutaman kympin ja olen valmis ottamaan tuon omaan piikkiini. Tässä tapauksessa lasten serkku lähtee kanssamme reissuun.

Ei ole äiti vastannut mitään vielä

No Ok näin että sanoit suoraan eli avasit kerrankin suusi.

On varmaan parempi että serkku lähtee mukaan.

En usko että tuon äidin rahat riittää teidän ehkä liian kalliiseen reissuun.

Elätte siellä kuitenkin melko hulppeesti.

Vaikka tyttö pettyykin niin parempi näin.

Vierailija
220/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi muuta sanoa, kuin kyllä on naurettavuuden huippu, että aletaan perimään lapsen osuutta talon vuokrasta. Se talo olisi kuitenkin vuokrattu oli lapsi mukana tai. Muutenkin olisi ollut hyvä varoittaa, että syödään ulkona aamiaisesta illalliseen. Kaikki ei tuollaista tajua.