Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen koulukaverin äidin ”lokkiminen”

Vierailija
03.04.2018 |

Tilanne: lapsemme hyvä ystävä 12 v ei ole koskaan ollut ulkomailla (paitsi laivalla) Me matkustelemme useamman kerran vuodessa sekä kauko-että Euroopan matkoja. Tytöt alkoivat inttää viime syksynä että ”Kia” tulisi mukaan kesälomareissuun erääseen etelä-Euroopan maahan. Lopulta äitinsä otti yhteyttä ja kysyi että onko tämä tyttöjen juttuja vai sopiiko. Mietimme hetken ja lupauduimme ottamaan Kian mukaan. Sanoin hänelle, että lennot otetaan päivänä x ja siihen mennessä hänen täytyy siirtää raha tilille (minulla on jonkinlainen vaisto ollut tästä ihmisestä) Rahasta puolet tuli päivänä x ja toista puolta kyselinkin muutamaan otteeseen, koska olin liput jo luottokortilla kuitannut

Nyt sitten kerroin hänelle, että vuokraamamme uima-altaallinenasunto maksaa kahdelta viikolta 1700€ Eli Kian osuus 283. Lisäksi jouduimme vuokraamaan aiottua isomman auton, koska lapsia 4 ja sanoin että maksamme toki bensakulut mutta ehdotin tuon erotuksen maksamista hänen äidilleen. Erotus 5 ja 7 hengen autossa on 135€. Hänen äitinsä oli kovin suiviintunut, että ei todellakaan ole varautunut YLIMÄÄRÄISIIN kuluihin, että mummo on luvannut 150€ matkarahaa, mutta enempää ei ole. Olin tyrmistynyt. Olen laskenut, että iltaisin ulkona syöminen, aamiaiset, jätskit jne kustantavat minimissään 25€/pvä eli 350€ tulisi pelkästään näistä. Entäs sitten kun mennään vesipuistoon tai eläintarhaan? En tiedä mitä tehdä, onhan tämä meille aika paska investointi. Sanonko ystävällisesti, että ei onnistu ha tehkää maksamallanne lentolipulla mitä haluatte? Mielipiteitä?

Kommentit (420)

Vierailija
221/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidättekö oikeasti kalliina, jos kahden viikon reissu maksaa 850 Euroa + lennot eli reilun tonnin lapselta? Minusta se ei kuulosta pahalta. Äkkiähän tuommoinen summa menee, eikä riitäkään. Siinä on sentään ruuat, asunnot, kulkemiset ja lennot jo mukana.

Jos ajatellaan, että meidän perheellä menee se 1200 Euroa/vko etelässä pelkkiin ruokiin ja pakollisiin huveihin. Eikä syödä kunnolla ulkona päivässä kuin kerran, keskipäivällä yleensä vaan lapset haukkaa jotain halpaa hampparia. Kahdessa viikossa menisi kevyesti 2400 Euroa eli 600 Euroa per nenä. Päälle lennot ja hotelli.

Kyllä. Olen tehnyt viiden viikon matkan Kiinaan alle tonnilla.

Vierailija
222/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kommentoi;

.. paljon keskustelua, osa ihan fiksuakin. Laitoin tänään pitkän spostiviestin Kian äidille. Kerroin olevani pahoillani, jos oli käsittänyt että maksamme asumisen, elämisen ja aktiviteetit. Kerroin että 150€ on täysin riittämätön ja emme valitettavasti ole halukkaita rahoittamaan ylimääräistä. Sanoin viestissä, että olen valmis lunastamaan lipun hänen maksamaan hintaan jolloin kuluja ei hänelle synny.

Selvittelin lentoyhtiöstä, että lippuun nimen vaihtaminen maksaa muutaman kympin ja olen valmis ottamaan tuon omaan piikkiini. Tässä tapauksessa lasten serkku lähtee kanssamme reissuun.

Ei ole äiti vastannut mitään vielä

Kyllä mahtaa tyttäresi ja kaverinsa pettyä. En voi uskoa että tosissasi kehtaat tehdä asiasta tällaisen ongelman, joka pahimmillaan vaikuttaa tyttäresi ja kaverinsa ystävyyteenkin. Kyseessä on n. noin satanen joka tuosta tytöstä teille ehkä tulee ekstraa. Ja ei, en laske tähän mitään autoja ja asunnonjyvityksiä, koske ne teille tulee muutenkin. 250 € riittää tytön ruokiin vallan hyvin. Teillä on varaa laittaa lomamatkoihin vuodessa tuhansia euroja, mutta nyt budjettisi kaatuu tähän yhteen sataseen. Tai vaihtoehtoisesti et ole valmis tinkimään lomamukavuuksistasi, jotta kaverin äidilläkin olisi siihen varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kommentoi;

.. paljon keskustelua, osa ihan fiksuakin. Laitoin tänään pitkän spostiviestin Kian äidille. Kerroin olevani pahoillani, jos oli käsittänyt että maksamme asumisen, elämisen ja aktiviteetit. Kerroin että 150€ on täysin riittämätön ja emme valitettavasti ole halukkaita rahoittamaan ylimääräistä.

Ap minusta sinä olet nyt sydämetön! Ensin tytöille - varsinkin Kialle - luvataan matka ja nyt se kaatuu siihen että ette ole halukkaita maksamaan yhtään ylimääräistä. Kun teidän talous varmasti kestäisi  tämän ylimääräisen muutaman satasen maksun, teidän kuuluu se maksaa että Kia pääsee matkalle. Mieti miten paha mieli hänelle ja äidilleen tästä tulee. Ajattele asiaa nimenomaan sen lapsen kannalta.

Minusta koko aloituksestasi henkii asenne että ME olemme varakkaita, mutta Kian äiti on köyhä yksinhuoltaja; siis se vastakkainasettelu. Kovin on asenteellista. Ehkä Kian kannalta onkin parempi ettei hän tule mukaan, koska te varmaan pilaisitte hänen hyvän olonsa tuolla asenteellanne.

Olisit mennyt suoraan puhumaan tytön äidille etkä laittanut kylmää viestiä. Vai eikö sinusta ollut siihen? Kohtaamaan heidän pettymystään.

Vierailija
224/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla olemassakaan tälläisiä näin saitoja ja lapselle tylyjä ihmisiä!

Ei muualla kuin Porvoossa.

Vierailija
225/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä keskustelua lukiessani olen oppinut, että olen lapsena lokkeillut monta kertaa. Ja vanhempani myös ovat ruokkineet monia lokkeja reissussa ja kotona. 

Niin ne ajat muuttuu. :) 

Vierailija
226/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi ettei tyttö lähde mukaan sillä ap: n vitutus kyllä näkyy matkalla.

Se taas voi olla lapselle traumaattista.

Itse en haluaisi ainakaan lastani mukaan.

Oma lapseni ollut muutaman päivän reissulla mukana ja kyllä mulle sanottiin suoraan että matka ei maksa eikö junaliput vaan käyttöraha millä ostaa ostoksensa ja ruuat.

Tosin heidän lapsi ollut sitten meidän mukana ja maksoin kaikki.

Reissut tosiaan oli lyhkäisiä mutta rahaa paloi paljon, kun syötiin ulkona ja olen työtön.

Vierailija
227/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap maksaako serkku nyt sen erotuksen mitkä tulee isommasta autosta ja asumisesta?

Vierailija
228/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap maksaako serkku nyt sen erotuksen mitkä tulee isommasta autosta ja asumisesta?

Taitaa saada ilmaiseksi auton ja asunnon, kun on sukulainen.

Ehkä sitten käyttörahaa tarpeeksi paljon mukana.

En kyllä enää edes teinejäni päästä kenenkään mukaan.

Vierailija
229/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lisää viestiisi vielä että passi ja matkavakuutus.

Vierailija
230/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienenä matkustin muutaman kertaa kaverin perheen kanssa ja ikinä en joutunut maksamaan kuin lennot ja käyttörahat. Majoitukset ja melkein joka kerta syömiset ulkonakin kustannettiin, vaikka olin varautunut maksamaan syömiset.

Joskus kaverini oli meidän perheen kanssa matkalla ja sama oli meininki.

Vierailija
231/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä pitää nyt vain hoitaa niin että lapsille ei tule paha mieli.

Kun näet köyhän lapsen ilon lomalla, saat maksun vaivoistasi.

Olkoot tämä vaikka se elämäsi ainoa pyyteetön teko..

Tuo lapsi kasvaa aikuiseksi ja voi joskus yllättää teidät kun olette vanhoja/köyhiä

Ei päässyt köyhä lapsi ulkomaille :(

Vierailija
232/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienenä matkustin muutaman kertaa kaverin perheen kanssa ja ikinä en joutunut maksamaan kuin lennot ja käyttörahat. Majoitukset ja melkein joka kerta syömiset ulkonakin kustannettiin, vaikka olin varautunut maksamaan syömiset.

Olet kuvottava lokkeilija ap:n mielestä

Vierailija
233/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrätkö ap millaisen tempun teet lapsille, kun nyt vasta avaat suusi ja lähdet perumaan tytöltä jo luvatun matkan? Ymmärrätkö ollenkaan, ettei kaikilla ole rahoja maksella kaikkia syömisiä ulkona lomallakaan etkä sinä voi sellaista vaatiakaan (et kyllä tosin voi lasta yksinkään jättää, kun muut menevät syömään)? Ymmärrätkö, että tyttöjen ystävyys saa aikamoisen särön tai päättyy kokonaan? Mutta tämähän on varmaan tavoitteesikin. Ymmärrätkö oman vastenmielisyytesi?

Vierailija
234/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä parempi ettei tuo tyttö lähde tuollaisen roskasakin matkaan. Rahaa on, mutta ei tapoja.

Vierailija
235/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, meillä sama meininki. :) Muistan sen kun kotona vanhemmat teroitti, että maksa sitten ulkona omat syömisesi ja aina kun yritin, siitä ei tullut mitään, kun kavereiden vanhemmat eivät halunneet antaa mun maksaa, kun maksoivat omien lastensakin ruuat.

Vierailija
236/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kommentoi;

.. paljon keskustelua, osa ihan fiksuakin. Laitoin tänään pitkän spostiviestin Kian äidille. Kerroin olevani pahoillani, jos oli käsittänyt että maksamme asumisen, elämisen ja aktiviteetit. Kerroin että 150€ on täysin riittämätön ja emme valitettavasti ole halukkaita rahoittamaan ylimääräistä. Sanoin viestissä, että olen valmis lunastamaan lipun hänen maksamaan hintaan jolloin kuluja ei hänelle synny.

Selvittelin lentoyhtiöstä, että lippuun nimen vaihtaminen maksaa muutaman kympin ja olen valmis ottamaan tuon omaan piikkiini. Tässä tapauksessa lasten serkku lähtee kanssamme reissuun.

Ei ole äiti vastannut mitään vielä

Voi voi kyllä te menette tämän provoilijan halpaan. Ei ole ketään kaveria pyydetty, ei ole mitään maksettuja lippuja, ei sähköposteja.

Jotkut täällä muistavatkin että samantapaisia on ollut ennenkin ja ihan varmasti saman henkilön kirjoittamia,

Mä tiedä yhden joka satuilee vähän samantapaisia juttuja muista. Esim kun oma lapseni ei ole päässyt hänen lapsensa kanssa johonkin hän vetää aina jonkun ihme kateuskortin mukaan. Om myös suoraan valehdellut vähän samantapaisia juttuja jossa yrittää saada toisen näyttämään kateelliselta, köyhältä tai muuta. Tosin jokaisella jolla on silmät, korvat ja aivot tajuavat että jutut on vaan lähiöprinsessan surkeasti laadittuja lähiöunelmii jonkun kieroutuneen luonteen pönkittämiseksi.

Yksi juttu oli joku matka jonnekin Turkuun 5 tähden hotelliin johon kuulemma kaverilla ei ollut varaa. Jeees hyviä juttuja vähän kehitettävää tosin olisi jotta olisit uskottavampi.

Vierailija
237/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap lisää viestiisi vielä että passi ja matkavakuutus.

Laitoin tämän viestiin, ei ole vastannut vielä -ap

Vierailija
238/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkinlainen arvio kokonaishinnasta olisi voinut olla. Mielestäni tuo matka kuulostaa järkyttävän kalliilta. Paljon matkustaneenakaan, en olisi osannut odottaa tuollaisia maksuja.

Paistaa läpi sellainen asenne, ettei oma lapseni lähtisi tuollaisen perheen mukaan.  Ererhdytpäs lokki kehumaan että maksat, niin saat kyllä katua.  Oman paremuutensa perustaa siihen, että "meidän perhellä on varaa".  Olemme siis parempia.

Vierailija
239/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä parempi ettei tuo tyttö lähde tuollaisen roskasakin matkaan. Rahaa on, mutta ei tapoja.

No ei kyllä ilmeisesti ole rahaakaan. Yksi jutun epäkohdista oli se että ensin kehutaan kuinka varakasta porukkaa ovat ja sitten on tehty oikein vimpan päälle laskelma jotta saadaan varmasti nyhjättyä kaikki takas sentilleen tuolta kaverilta ja vähän ylikin. Anteeks nyt vaan mutta oikeasti varakkaat tai hyvätuloiset ei toimi näin. Korkeintaan ehdottavat lippujen maksamista ja ehkä jossain kohdassa mainitsevat jotain taskurahasra mutta eivät ole ihan paineessa siitä ottaako tuo kaveri nyt tarpeeksi mukaan vai ei.

Vierailija
240/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi paha mieli nyt kuin matkalla. Tule ap kertomaan mikä lopputulos.

Tärkeintä on nyt selvittää asia kunnolla.

Kian äiti voi kertoa lapselleen että ei ymmärtänyt että matka tulee niin kalliiksi.

Pitäisi varmaan antaa 700 euroa mukaan että riittää asuntoon, autoon, ruokailuun ja pääsylippuihin.

Laskin että kokonaisuus maksaisi tonnin verran.

Mukana liput, asunto, auto, ruokailu ja pääsyliput.