Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen koulukaverin äidin ”lokkiminen”

Vierailija
03.04.2018 |

Tilanne: lapsemme hyvä ystävä 12 v ei ole koskaan ollut ulkomailla (paitsi laivalla) Me matkustelemme useamman kerran vuodessa sekä kauko-että Euroopan matkoja. Tytöt alkoivat inttää viime syksynä että ”Kia” tulisi mukaan kesälomareissuun erääseen etelä-Euroopan maahan. Lopulta äitinsä otti yhteyttä ja kysyi että onko tämä tyttöjen juttuja vai sopiiko. Mietimme hetken ja lupauduimme ottamaan Kian mukaan. Sanoin hänelle, että lennot otetaan päivänä x ja siihen mennessä hänen täytyy siirtää raha tilille (minulla on jonkinlainen vaisto ollut tästä ihmisestä) Rahasta puolet tuli päivänä x ja toista puolta kyselinkin muutamaan otteeseen, koska olin liput jo luottokortilla kuitannut

Nyt sitten kerroin hänelle, että vuokraamamme uima-altaallinenasunto maksaa kahdelta viikolta 1700€ Eli Kian osuus 283. Lisäksi jouduimme vuokraamaan aiottua isomman auton, koska lapsia 4 ja sanoin että maksamme toki bensakulut mutta ehdotin tuon erotuksen maksamista hänen äidilleen. Erotus 5 ja 7 hengen autossa on 135€. Hänen äitinsä oli kovin suiviintunut, että ei todellakaan ole varautunut YLIMÄÄRÄISIIN kuluihin, että mummo on luvannut 150€ matkarahaa, mutta enempää ei ole. Olin tyrmistynyt. Olen laskenut, että iltaisin ulkona syöminen, aamiaiset, jätskit jne kustantavat minimissään 25€/pvä eli 350€ tulisi pelkästään näistä. Entäs sitten kun mennään vesipuistoon tai eläintarhaan? En tiedä mitä tehdä, onhan tämä meille aika paska investointi. Sanonko ystävällisesti, että ei onnistu ha tehkää maksamallanne lentolipulla mitä haluatte? Mielipiteitä?

Kommentit (420)

Vierailija
141/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ihan selvää provoilua kyllä sen noista yksityiskohdista huomaa.

Mun lapsi ja kaverinsa olivat jutelleet myös jostain matkasta jos päästäisin kaverin mukaan ja mietinkin sitä ja totta kai olisi selvää että kun tai jos me vanhemmat juttelisimme matkasta keskenään kävisimme läpi tarkkaan kaikki kustannukset jo silloin kun matkasta sovitaan. Yleensähän se menee niin että se joka tilaa ja suunnittelee matkan ottaa yhteyttä ja kertoo itse mitkä kaikki kulut ovat. Kuulostaa kyllä hieman kaukaa haetulta että tämän kaverin äiti ei olisi kysynyt esim. majoituksen hintaa ja vielä kummallisempaa on jos näin oli ja sinä ap et sitten kertonut näitä ennenkuin tilasit mitään vaikka tosi tärkeää näyttää olevan että tuo kaveri kattaisi kaikki kulunsa sentilleen ja ehkä vähän enemmänkin kun omat kulunsa...

Kun on kyse jostain isommasta matkasta niin onhan se selvää että rahaa pitää olla myös ruokaan viikon matkalle mutta mielellään kyllä jotain tarjoaisinkin. Ei persaukisen kannata ottaa vieraita mukuloita mukaan ollenkaan jos se menee tarkan sentin laskennaksi.

Meillä on ollut taas tilanteita jossa lapseni kaveri on mankunut monesti mukaan johonkin ja toimin maksumiehenä ja tarjosin. Mutta kun näitä juttuja alkoi olla useampi vuodessa eikä se ollut ollenkaan vastavuoroista eli oma lapseni ei päässyt ikinä heidän mukanaan mihinkään niin alkoi kieltämättä tulla vähän hyväksikäytetty olo. Parin vuoden jälkeen sanoin aina kaverille että pääsee mukaan jos äitisi antaa x summan rahaa ja vähän käyttörahaa päälle. Mä en ymmärrä tuollaista koska itselleni ei tulisi mieleenkään maksattaa mitään toisilla, ellei sitten selvästi ole tilanne että se toinen perhe on varakkaampi ja heille se on ok.

Mutta jos on ongelmia vastavuoroisuudessa tai ei halua tarjota mitään se pitää sanoa selvästi ja luulisi että se on itsestäänselvää myös sille joka sen toisen lapsen tarjoutuu ottamaan mukaan. Ja tosiaan, ulkomaanmatkat on nyt vähän eri asia kun jotkut leffakäynnit. Kyllä on Urpo matkanjärjestelijä jos ei osaa edes kuluja kertoa etukäteen. Jos niistä kulujen kattamisesta heräisi huoli niin fiksu kyllä tajuaa ottaa puheeksi ajoissa.

Vierailija
142/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisihan tämä aloitus toisaalta olla tottakin, sen verran vajaata porukkaa täällä tuntuu olevan.

Ap vaan yrittää liikaa

Mikä tää "Ap" on? Au pair?

Ap on vakiintunut lyhenne sanasta "alkuperäinen", joka tarkoittaa siis keskusteluketjun aloittajaa. Ole hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuosta lapsesta majoitus, auto yms. ole lisäkulu...Ja ennen kuin mitään varataan niin sovitaan tuo kuka maksaa ja mitä eikä kiukutella jälkikäteen.

Vierailija
144/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sanat ei riitä kertomaan sitä, miten järkyttynyt mä olen ihmisten typeryydestä täällä! Tottakai jokainen kustantaa itse omien lastensa matkustamisen. Jos ajattelen, että itse kahden oman teinini lisäksi maksaisin kaiken kolmannelle, niin todellakin menisi matkabudjetti uusiksi.

Vierailija
145/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap järkkäämässä elämänsä ensimmäistä kertaa matkaa, jonka kustannuksiin jonkun muunkin oletetaan osallistuvan? Siltä ainakin kuulostaa. Jos itse maksaa koko reissun, niin tottakai silloin voi mielensä mukaan valita kalliin talon uima-altaalla, hienon auton ja kaikkea muuta luksusta. Mutta jos useampi taho osallistuu kustannuksiin, niin totta kai kustannusasiat ja hintataso täytyy käydä maksajien kesken perusteellisesti läpi. Maksajien kesken täytyy sopia, että onko tämän hintainen hotelli ok jne. Nyt ap on päättänyt yksin kaiken ja kaverin äidille vain ilmoitetaan hinta.

Vierailija
146/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun sanat ei riitä kertomaan sitä, miten järkyttynyt mä olen ihmisten typeryydestä täällä! Tottakai jokainen kustantaa itse omien lastensa matkustamisen. Jos ajattelen, että itse kahden oman teinini lisäksi maksaisin kaiken kolmannelle, niin todellakin menisi matkabudjetti uusiksi.

Tottakai mutta niistä kustannuksista on sovittava etukäteen. Nyt ap oli ilmoittanut vain lentolippujen hinnan ja on ominpäin varannut oman budjettinsa mukaiset majoitukset ja tekemiset matkalle ja olettaa että tottakai vähävarainen vanhempi maksaa mukisematta kaiken. Kaverin osuudella kaveri ja äiti matkustaisivat otsekin jo jonnekin.

Vierailija
147/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatuksia:

Jos joku ei matkustele, ajatteletko sen olevan ideologinen valinta tai että henkilö ei vain halua matkustaa? Jos rahaa ei käytetä paljon muuhunkaan (huvipuistot, superparkit tms., pikaruokapaikat, leffat, puhelimet, padit jne) käykö mielessä, että taustalla ei ehkä ole ideologinen köyhäily?

Jos joku ei matkustele vaan lähinnä haaveilee matkustelusta katsomalla äkkilähtöjen tarjouksia pakettimatkoista, jotka sisältävät sekä lennot, hotellin että aika usein ruokaakin, mistä hänelle tulee mieleen, että ensin maksettujen lentojen lisäksi pitää maksaa vielä majoituksesta ja autosta erikseen? Jos lentojen hinta on suunnilleen sama kuin tavallinen lapsen hinnan osuus pakettimatkasta, voi oikeasti ajatella hinnan sisältävän myös majoituksen.

Jos joku ei matkustele paljon, miten hän osaisi monet matkustamiseen liittyvät asiat sujuvasti?

Jos itsellä riittää rahat hyvin, on vaikea ymmärtää, että kaikilla ei näin ole. Kuluista pitäisi puhua jo suunnitteluvaiheessa. Niillä, joilla ei ole niin paljoa rahaa, jokainen käytetty raha on jostain pois.

148/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oletko tosissasi vai onko tämä provo? Maksatat vieraalle lapselle osan teidän vuokrakämpän hinnasta? MITÄ IHMETTÄ? Jos lapsen kaveri otetaan matkalle mukaan, eihän se tarkoita sitä että hän maksaa osan TEIDÄN kuluistanne, vaan hänet nimenomaan OTETAAN matkalle mukaan. Bensat, autot ja kämpät maksatte tietenkin TE itse, se nyt vaan sattuu olemaan huonoa tuuria että joudutte ottamaan isomman auton. Miksi et ajatellut tätä autoasiaa ennen kuin lupasit ottaa mukaan? Kyllä sulla on pokkaa vaatia kaikesta maksu perheeltä, joka selvästi on köyhempi kuin te. Jos olet luvannut ottaa lapsen mukaan, niin niele ylpeytesi ja ole iloinen että omalla lapsellasi on seuraa. Lenno,t ja ruokarahaa pitäisi tietty olla lapsella mukana, mutta miksi et keskustellut näistä asioista ennen kuin päätös on lyöty lukkoon. Tyhmä tässä taidat olla sinä. Ja aika veemäisen pihi olet myös, vaikka rahaa näyttää olevan, kun toteutatte tuollaisen reissun. Sääliksi käy tämä toinen äiti, jolta rupeet sitten jälkeenpäin perimään rahaa teidän loma-asunnon vuokrasta. Huh huh. Rahalla ei näköjään saa ostettua järkeä.

Kyllä minäkin pyytäisin majoituksesta vieraan lapsen osuuden. Ei ne lapset ilmaiseksi majoitu minnekään, vaikka kuinka majoitutaan samaan huoneistoon/taloon/huoneeseen. Samoin saisi vieras lapsi kustantaa lentolippunsa, osuutensa ruuista +muut omat henk.koht. ostoksensa. Isommasta autosta en välttämättä lähtisi nipottamaan.

Siis mitä? Talo vuokrattu 2 viikoksi, eihän ne kustannukset nouse siitä yhtään mihinkään vaikka mukana on ylimääräinen lapsi. Taidat olla vähän yksinkertainen. Todella epäkohteliasta pyytää vuokraan rahaa. 

Oletko itse yksinkertainen ja tuppaudut lomilla muiden hoiteisiin maksamatta omaa osuuttasi majoituksesta? Ei sillä ole merkitystä, nouseeko kokonaiskulut vaan sillä, budjaatko aina ilmaiseksi muiden maksaessa kaikki asumiseen liittyvät kulut.

Jotta antaa muiden maksaa majoitus, sinä menet sinne ilmaiseksi. Niinkö? Yleensä kun lomille mennään, maksetaan lennot+majoitus+syömiset ym. hankinnat.

Oletus ei normaalisti ole se, että lähdetään Espanjaan (tai minne vaan) lomalle maksaen vain lennot.

Vierailija
149/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut vähän samanlainen tilanne. Me olemme melko hyvin toimeentulevia ja olemme matkustelleet paljon. Lapsemme bestis, jonka kanssa hän on tiiviisti pitänyt yhtä jo ekalta luokalta asti, on köyhemmästä perheestä eikä juuri ole matkustellut. Taisi yläasteella päästä ensimmäisen kerran ulkomaille. Hän on ollut välillä meidän kanssa mökkireissuilla ja yhden kerran otimme hänet hiihtolomalla mukaan hotellimatkalle. Ei olisi tullut mieleenkään että hänen vanhemmiltaan olisimme jotain laskuttaneet! Tuonne hiihtolomalle saimme kyllä hänen isältään 100€ jolla ei edes yhtä ravintolaillallista pystynyt maksamaan, mutta oli kuitenkin kiva apu. 

Kun oma lapsemme oli yhdeksännellä luokalla, päätimme lähteä hiihtolomareissulle Tokioon. Nämä molemmat tytöt ovat pienestä asti pelanneet Zeldaa, opetelleet soittamaan Zelda-melodioita okariinoilla, pelanneet Mariota, katselleet animea ja piirtäneet loputtomasti kaikkia Zelda-aiheisia piirrustuksia. Minulle tuli jotenkin vahva tunne, että tytön bestis on ihan pakko ottaa mukaan, koska voi olla ettei hänelle tule koskaan mahdollisuutta mennä Japaniin (meille se oli perheenä kolmas reissu) ja tuo olisi meidän perheen viimeinen reissu yhdessä. Vähän jouduin jännittämään saako hän luvan tulla, pelkäsin että hänen vanhemmat nikottelevat kun maksamme niin kalliin matkan, mutta onneksi päästivät. Oli ihan paras reissu ikinä, kun saimme seurata sydänystävien turistitouhuja ja tuli niin hyvä mieli siitä, että pystyimme tarjoamaan tälle nuorelle ikimuistoisen reissun. Suunnittelimme ohjelmankin niin, että saatiin mahdutettua mukaan tälle ensikertalaiselle tärkeitä juttuja. 

Meillä nyt oli sikäli erilainen tilanne että omia lapsia on vain yksi ja tuo lapsen bestis tuntuu meistäkin melkein kuin perheenjäseneltä. Mutta lähtökohtaisesti ajattelisin, että jos haluaa parempituloisena oman lapsen vähävaraisen ystävän mukaan perheen reissuun, niin ei siinä kohtaa mietitä rahaa. Jos lapsi ei ole itselle niin läheinen että hänelle on valmis maksamaan matkan, niin ehkä kannattaa unohtaa koko homma.

Näin ajattelen ja samaan tyyliin olen toiminut. Ei voi ymmärtää näitä rahastajia! Jos ei ole varaa lapsen kaveria ilmaiseksi tai kohtuullisilla kustannuksilla ottamaan mukaan, niin se on eri asia. Onhan se lapsillekin ikimuistoista kokea unelmareissu bestiksen kanssa.

Vierailija
150/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oletko tosissasi vai onko tämä provo? Maksatat vieraalle lapselle osan teidän vuokrakämpän hinnasta? MITÄ IHMETTÄ? Jos lapsen kaveri otetaan matkalle mukaan, eihän se tarkoita sitä että hän maksaa osan TEIDÄN kuluistanne, vaan hänet nimenomaan OTETAAN matkalle mukaan. Bensat, autot ja kämpät maksatte tietenkin TE itse, se nyt vaan sattuu olemaan huonoa tuuria että joudutte ottamaan isomman auton. Miksi et ajatellut tätä autoasiaa ennen kuin lupasit ottaa mukaan? Kyllä sulla on pokkaa vaatia kaikesta maksu perheeltä, joka selvästi on köyhempi kuin te. Jos olet luvannut ottaa lapsen mukaan, niin niele ylpeytesi ja ole iloinen että omalla lapsellasi on seuraa. Lenno,t ja ruokarahaa pitäisi tietty olla lapsella mukana, mutta miksi et keskustellut näistä asioista ennen kuin päätös on lyöty lukkoon. Tyhmä tässä taidat olla sinä. Ja aika veemäisen pihi olet myös, vaikka rahaa näyttää olevan, kun toteutatte tuollaisen reissun. Sääliksi käy tämä toinen äiti, jolta rupeet sitten jälkeenpäin perimään rahaa teidän loma-asunnon vuokrasta. Huh huh. Rahalla ei näköjään saa ostettua järkeä.

Kyllä minäkin pyytäisin majoituksesta vieraan lapsen osuuden. Ei ne lapset ilmaiseksi majoitu minnekään, vaikka kuinka majoitutaan samaan huoneistoon/taloon/huoneeseen. Samoin saisi vieras lapsi kustantaa lentolippunsa, osuutensa ruuista +muut omat henk.koht. ostoksensa. Isommasta autosta en välttämättä lähtisi nipottamaan.

Siis mitä? Talo vuokrattu 2 viikoksi, eihän ne kustannukset nouse siitä yhtään mihinkään vaikka mukana on ylimääräinen lapsi. Taidat olla vähän yksinkertainen. Todella epäkohteliasta pyytää vuokraan rahaa. 

Oletko itse yksinkertainen ja tuppaudut lomilla muiden hoiteisiin maksamatta omaa osuuttasi majoituksesta? Ei sillä ole merkitystä, nouseeko kokonaiskulut vaan sillä, budjaatko aina ilmaiseksi muiden maksaessa kaikki asumiseen liittyvät kulut.

Jotta antaa muiden maksaa majoitus, sinä menet sinne ilmaiseksi. Niinkö? Yleensä kun lomille mennään, maksetaan lennot+majoitus+syömiset ym. hankinnat.

Oletus ei normaalisti ole se, että lähdetään Espanjaan (tai minne vaan) lomalle maksaen vain lennot.

No kun ilmatteeks pitää saada. Sitä mieltä iso osa tässäkin ketjussa on. Ap on riistäjä-sika, kun kehtaa pyytää lapsensa kaverin äidiltä lapsen kulut, jotka toi on luvannut maksaa.

Vierailija
151/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksaisin tämän yhden kerran, koska lapsi on syytön vanhempiensa tekosiin. Mutta antaisin myös olla ensimmäinen ja viimeinen kerta kyseisen lapsen kohdalla.

Vierailija
152/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso osa näyttäisi toimivan lomalla juuri noin kun näitä kommentteja lukee. Mennään vain röyhkeästi muiden nurkkiin loisimaan ja lennotkin ovat Norwegianin alelaarista.

Vierailija
153/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on sekin vaara että lapsi ostaa rahoillansa kaikkea muuta kuin ruokaa.

Saatte maksaa sitten kaikki hänen syömiset ja ym kulut.

Tuollainenmatka toimii vain pakettimatkalla mihin sisältyy ateriat.

Silloin ei tule riitaa rahasta ja kulut on selvät.

Teillä on varaa törsätä matkalla mutta köyhä perhe ei siihen pysty.

Vaikka äiti sanonut että maksaa kulut niin ei varmaan ole tajunnut että ne on niin isot.

Vierailija
154/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, hei unohdit vielä laskuttaa lokkiäidiltä lastenhoitopalkkion; ei kai nyt kukaan oleta teidän LOMALLA ILMAISEKSI vahtivan jonkun muun kakaraa?! Ja yh-äiti vaan tyytyväisenä lekottelis itsekseen sillä välin?! Joku roti lokkeiluunkin!

Vierailija
155/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kiskoo kyllä ihan överihintoja kaverilta. Talon vuokra on vakio, ei se riipu yöpyjien määrästä. Samoin auto. En tiedä mitä limusiinia olette vuokraamassa kun tuolla erotuksella 135 € kaveri vuokraisi jo ihan omankin auton kahdeksi viikoksi. Itse en todellakaan kehtaisi.

Vierailija
156/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu:  Tällä kertaa on lapsi otettava mukaan mutta toista kertaa älkää enää ottako.  Ja muistakaa että lapsi ei ole syyllinen asiaan joten kohdelkaa häntä hyvin, että hänelle jää ikuinen hyvä muisto matkasta joka on hänelle varmasti ainoa laatuaan.  Jos te olette hieman varakkaampia niin maksatte ikäänkuin lapsenne seurasta hieman.  Älkää pahoittako lapsen mieltä asialla.   Siinä tapauksessa olisi parempi että lapsi ei olisi ollenkaan teidän lapsenne kaveri.

Vierailija
157/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kohtuullista että kia maksaa omat lentolippunsa sekä hotellin (mutta teille ilmeisti on joku asunto vuokrattuna? Saman olisitte vuokranneet ilman häntäkin?) sekä ottaa omiin syömiinsä rahaa. Jos olette niin köyhiä ettei teillä ole varaa lapsen iloksi maksaa hänen kaverilleen vesipuistoon lippua niin parempi ettette lähde ollenkaan vaan pistätte nekin rahat säästöön.

158/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso osa näyttäisi toimivan lomalla juuri noin kun näitä kommentteja lukee. Mennään vain röyhkeästi muiden nurkkiin loisimaan ja lennotkin ovat Norwegianin alelaarista.

Nähtävästi. Ei ymmärretä, että lennot ja MAJOITUS ovat normaaleja kulueriä lomamatkoilla ja ruokaankin menee rahaa. Ostokset ja huvitukset taas ovat omia päätöksiä, minkä verran kenelläkin noihin uppoaa valuuttaa.

Kuvitteleeko jengi oikeasti saavansa majoituksen ilmaiseksi, kunhan vain on lennot maksanut itse? Yrittäkääpä vaan hankkia loma tuolla metodilla joko omatoimisesti tai pakettimatkana. Olisi kiva nähdä sen Aurinkomatkojen virkailijan ilme, kun av-mamma vaatii matkan hinnasta pois majoitusosuuden hinnan verran mutta haluaa sen majoituksenkin.

Jos se kaverin äiti on kerran jo alusta alkaen luvannut maksaa lapsestaan koituvat kustannukset, ei tuossa pitäisi olla mitään epäselvää. Eri asia sitten, jos hintaan tulee koko ajan lisäkorotuksia, eikä sovitusta hinnasta pidetä kiinni. Veemäistä myös, jos ei ole heti ilmoitettu kaikkia kuluja.

Vierailija
159/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan kovin surullista. Voin kuvitella äidin ilahtuneen kovasti, kun kuuli että lapsi pääsee mukaan kun hän ei ole voinut ulkomaan reissuja tarjota. Ja kunhan hän maksaa lennot ja kulut. Ei tietysti olettanyt, että varmastikin pieniruokainen tyttö paljoa normaalia enempää kuluttaisi syömiseensä kuin kotonakaan plus vähän taskurahaa. Enkä itsekään olisi odottanut, että talon vuokrastakin pitäisi maksaa tai vuokra-autosta. Noistahan tulee jo niin paljon, että ei välttämättä sitten rahat riitäkään vähävaraisella. Eli käytännössä rikkaampi haluaa tienata tällä, saada osan asunnon vuokrasta ja isomman auton.

Tässä kyllä näkee rikkaan ihmisen itsekeskeisyyden ja vähäisen empatian toisen perheen tilanteesta. Sillä ei nähtävästi ole mitään arvoa, että oma lapsi saa mukaan tärkeän kaverin, vaikka kaverin äiti joutuisi pihistämään ties mistä, että ko. kaveri pääsee mukaan.

Vierailija
160/420 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä pitää nyt vain hoitaa niin että lapsille ei tule paha mieli.

Kun näet köyhän lapsen ilon lomalla, saat maksun vaivoistasi.

Olkoot tämä vaikka se elämäsi ainoa pyyteetön teko..

Tuo lapsi kasvaa aikuiseksi ja voi joskus yllättää teidät kun olette vanhoja/köyhiä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi