Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen koulukaverin äidin ”lokkiminen”

Vierailija
03.04.2018 |

Tilanne: lapsemme hyvä ystävä 12 v ei ole koskaan ollut ulkomailla (paitsi laivalla) Me matkustelemme useamman kerran vuodessa sekä kauko-että Euroopan matkoja. Tytöt alkoivat inttää viime syksynä että ”Kia” tulisi mukaan kesälomareissuun erääseen etelä-Euroopan maahan. Lopulta äitinsä otti yhteyttä ja kysyi että onko tämä tyttöjen juttuja vai sopiiko. Mietimme hetken ja lupauduimme ottamaan Kian mukaan. Sanoin hänelle, että lennot otetaan päivänä x ja siihen mennessä hänen täytyy siirtää raha tilille (minulla on jonkinlainen vaisto ollut tästä ihmisestä) Rahasta puolet tuli päivänä x ja toista puolta kyselinkin muutamaan otteeseen, koska olin liput jo luottokortilla kuitannut

Nyt sitten kerroin hänelle, että vuokraamamme uima-altaallinenasunto maksaa kahdelta viikolta 1700€ Eli Kian osuus 283. Lisäksi jouduimme vuokraamaan aiottua isomman auton, koska lapsia 4 ja sanoin että maksamme toki bensakulut mutta ehdotin tuon erotuksen maksamista hänen äidilleen. Erotus 5 ja 7 hengen autossa on 135€. Hänen äitinsä oli kovin suiviintunut, että ei todellakaan ole varautunut YLIMÄÄRÄISIIN kuluihin, että mummo on luvannut 150€ matkarahaa, mutta enempää ei ole. Olin tyrmistynyt. Olen laskenut, että iltaisin ulkona syöminen, aamiaiset, jätskit jne kustantavat minimissään 25€/pvä eli 350€ tulisi pelkästään näistä. Entäs sitten kun mennään vesipuistoon tai eläintarhaan? En tiedä mitä tehdä, onhan tämä meille aika paska investointi. Sanonko ystävällisesti, että ei onnistu ha tehkää maksamallanne lentolipulla mitä haluatte? Mielipiteitä?

Kommentit (420)

401/420 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palaan asiaan vielä. Minulle tuli Kian puolesta paha mieli, tottakai. Soitin äidille tänään ja ehdotin puhumista asiasta. Hän sanoi, että oli netistä selvittänyt että ei tarvitse passia ko maahan ja ei siksi ollut ymmärtänyt asiaa. Sanoi että passi on tähän kuuhun liian kallis investointi ja lisäksi epäili että passin hakemiseen liittyisi toinen ongelma (jota en tässä avaa nyt enkä myöhemmin) Sanoin hänelle, että olemme valmiita maksamaan autokorotuksen ja asumisenkin, mutta emme pysty kustantamaan kaikkea ja 150€ on aivan liian vähän. Kian äiti sanoi, että passin hakeminen ei jokatapauksessa onnistu tällä aikataululla.

En osaa sanoa onko totta että ilman passia voi matkustaa. Viime viikolla minulla tarkastettiin passi Nizzasta lähtiessäni ja puhuessamme asiasta mieheni kanssa, oli meillä sama muistikuva että passit olisi myös Euroopan kohdemaissa tarvittu.

Pitäähän Schengen-maissakin matkatessa olla virallinen matkustusasiakirja (passi tai henkilökortti), vaikka rajatarkastuksia ei tehtäisikään.

Vierailija
402/420 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun nähdäkseni ne on ne varakkaat jotka ovat penneistään tarkimpia. Siksi kaiketi ovatkin varakkaita.

T:raha-asioissaan löperö

Itse olen varakas ja mielelläni tarjoan vähemmän varakkaille jos toinen osapuoli on muuten asiallisesti käyttäytyvä ja joskus saa jotain takaisinpäinkin eikä kyse ole vain hyväksikäytöstä. Sen takaisin tulevan ei tarvitse olla mitään rahallista tai muuta materiaalista (tai edes muuten hyödyllistä) vaan ajatus ratkaisee.

Tässä tapauksessa on vaikea sanoa, onko kyse provosta, lokkeilijaäidistä joka tuhlaa omat vähät rahat viinaan ja jättää lapsensa muiden hoidettavaksi, alemman luokan nousukasperheestä joka haluaa päivittää oman lomansa astetta paremmaksi rahastamalla lapsen kaverin köyhää perhettä, vai kahdesta jokseenkin normaalista (kaikesta päätellen hieman alemman sosiaaliluokan) perheestä, jotka eivät ole pystyneet kommunikoimaan selkeästi. Molempien osapuolien olisi pitänyt alusta asti selvittää minkälaisesta kokonaisbudjetista lapsen kaverin osalta puhutaan ja mitä siihen sisältyy. Jos se olisi saatu sovittua, olisi matkajärjestäjäperheen pitänyt pitää siitä kiinni eikä keksiä koko ajan uusia lisäkuluja. Jos kaverin äiti ei osannut kysyä kokemattomana joka asiaa, olisi kokeneemman osapuolen pitänyt älytä ottaa vähän vastuusta ja hyvissä ajoin keskustella siitä mitä kaikkea mietittävää ja vastuukysymyksiä asiaan liittyy. Mutta kun elämänhallintataidot ja tahdikkuus ovat alemmissa luokissa mitä ovat.

Mulla varallisuus on vaihdellut. Eräs ystäväni halusi mut etelän matkalle mukaansa parikyt vuotta sitten ja lupasi maksaa matkani. Maksoin kyllä perillä aivan liian kalliin yökerhokuohuviinin, mutta kaikki pelitti. Hän vaan dokasi paljon, mutta tiesin sen ja siksi join itse vähemmän. Pidin siis huolta.

Tuli tilanne, että mulla oli lapsia ja rahaa ja tuolloin maksoin erään lasteni ystävän ja hänen äitinsä viikon mittaiselle maatilalomalle, kun penskat olivat pieniä. Laitoin siis mielestäni hyvän kiertämään.

Vähän epäonnistuin siinä, etten tiennyt tämän pariskunnan hankkivan juuri eroa. Äiti oli kireä kuin viulun kieli, vaikka aiemmin ihan tavallinen ja auttoikin mua lasten kanssa joskus, yksinhuoltaja kun olin. Hirveä meuhka mm siitä, että kun sanoin tarjoavani lapsille jätskit, niin hänen lapsensa olisi pitänyt saada valita ensin. Ruoan kanssa kranttu ja sanoinkin jo sen tappelua katsellessa, että jospa lapsi tulisi meidän kanssa syömään ja sinä söisit rauhassa sitten myöhemmin. Ei temppuillut lapsi mulle eikä pilannut muiden ruokarauhaa. Psyykkistä perua taisi olla koko homma.

Mutta nyt on tilanne taas toinen. Lapsillani on rahaa, minulla ei. En kylläkään tunne katkeruutta siitä, vaan hyvilläni olen, että heidän elämänsä on kaikin puolin kunnossa ja töitä ja hyviä asioita riittää heille.

Itse olen todella ymmärtänyt sen, että elämää pitää elää ja koluta monia paikkoja. Antaa palaa. On sitten mitä muistella huonommassa tilanteessa vanhempana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/420 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä opetus sinulle ap, opitpahan sopimaan kuluista etukäteen

Vierailija
404/420 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsutte lapsen mukaan ulkomaille, niin tietysti maksatte viulutkin, miten olette edes ajatelleet, ette ette maksa? Älkää kutsuko, jos teillä ei ole varaa.

405/420 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heli1234 kirjoitti:

Jos kutsutte lapsen mukaan ulkomaille, niin tietysti maksatte viulutkin, miten olette edes ajatelleet, ette ette maksa? Älkää kutsuko, jos teillä ei ole varaa.

Kutsun voi esittää myös omakustannehintaisena, etenkin kun kyseessä on noin kallis juttu. Tuossa tosin aloite ei edes tullut ap:lta, vaan häneen otettiin yhteyttä.

En kyllä itse olettaisi, että asian ekana ilmoille heittävä kustantaisi kaikkien matkakulut, jos vaikka kaveriporukassa päätetään lähteä pidennetylle viikonloppulomalle Eurooppaan tmv. Kyllä jokainen maksaa omat kulunsa, jos matkalle osallistuu.

Vierailija
406/420 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sun olisi pitänyt heti aluksi kertoa mitä kaikkia kustannuksia matkaan kuuluu ja mitä oletatte vieraan maksavan.

Mun tytär oli viime kesänä kaverinsa perheen kanssa ulkomailla. Maksoin lennot, osuuden huoneiston vuokrasta ja sovitun ruokarahaa. Lisäksi annoin tytölle käyttörahaa mukaan. Tämä kaikki sovittiin etukäteen. Lisäksi sovittiin että ilmoittavat jos tulee ylimääräisiä kuluja.

Aloituksessasi vähän haisee, että otatte armosta köyhän, matkustelemattoman tytön mukaan. Jos kerran noin paljon matkustelette kuin esität niin olisit varmaan heti osannut äidille kertoa kustannukset.

Vierailija
407/420 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärin veloittaa autosta, todella väärin.

Tuo olisi pitänyt kertoa etukäteen.

Myös olisi pitänyt kertoa että syötte joka päivä ulkona.

Myöskään asunnosta en ottaisi hintaa koska olisitte vuokranneet sen kuitenkin.

Ainoastaan matkaliput ja käyttöraha joka on liian pieni.

Jos tytön matka peruttaisiin niin se olisi paras ratkaisu.

En haluaisi lastani teidän mukaan.

Sinä et ilmeisesti ymmärrä lukemaasi. Ap kertoo aloituksessa hyvin selvästi mistä on kyse.

Ap: lapsen kaverin  äiti olisi voinut kysyä ennen kuin lupasi, että hänen lapsensa pääsee matkalle, että kuinka paljon se maksaa. Hän teki väärin, koska lupasi että lapsi pääsee matkalle, vaikka ei tiennyt hintaa.  Ei sitä voi laittaa ap:n syyksi. 

Ei todellakaan ole väärin velottaa autosta. Jos lapsen kaveri ei tulisi mukaan, ap olisi vuokrannut pienemmän auton, joka on halvempi. Koska kaverin lapsi tulee mukaan, täytyy vuokrata isompi auto, joka on kalliimpi. Kaverin äidin kuuluu maksaa autojen vuokran erotus. 

Kaverin äidin kuuluu maksaa tietenkin myös lapsensa osuus talon vuokrasta. Siitä huolimatta että he vuokraavat sen vaikka kaverin lapsi ei tule mukaan. Sinunko mielestä kaverin lapsi voi asua ap:n vuokraamassa talossa pummilla ilmaiseksi. 

Mielestäsi ap:n kuuluu käytännössä  maksaa kaverin lapsen lomamatka. Maksatko sinä toisten lomamatkoja? Ystäväsi? Tai ystäväsi lapsen? Luulen että et maksa. Miksi ap: pitäisi?

Kaverin lapsella on käyttörahaa on liian vähän. Se ei riitä edes ruokiin. 

Ap:n ja kaverin äidin olisi pitänyt keskustella matkan hinnasta ennen kuin sopivat siitä.

Kaverin äidin kuuluu ehdottomasti maksaa lapsensa matkakulut.

Ihan selvä asia.

Ap: n ei tarvitse maksaa lapsensa kaverin lomamatkaa. 

Vierailija
408/420 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sun olisi pitänyt heti aluksi kertoa mitä kaikkia kustannuksia matkaan kuuluu ja mitä oletatte vieraan maksavan.

Mun tytär oli viime kesänä kaverinsa perheen kanssa ulkomailla. Maksoin lennot, osuuden huoneiston vuokrasta ja sovitun ruokarahaa. Lisäksi annoin tytölle käyttörahaa mukaan. Tämä kaikki sovittiin etukäteen. Lisäksi sovittiin että ilmoittavat jos tulee ylimääräisiä kuluja.

Aloituksessasi vähän haisee, että otatte armosta köyhän, matkustelemattoman tytön mukaan. Jos kerran noin paljon matkustelette kuin esität niin olisit varmaan heti osannut äidille kertoa kustannukset.

Ap: n lapsen kaverin äitin olisi pitänyt kysyä etukäteen että mitä matka maksaa.

Ei se ole ap:n syy.

Kyllä kaikki tietää mikä kaikki matkustelussa maksaa, vaikka ei itse matkustele.

Ja jos ei tiedä täytyy ottaa itse selvää mitä maksaa, ennen kuin lupaa että lapsi pääsee mukaan matkalle.

Vierailija
409/420 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikohan tuossa lokkeilisi, taitaisi ap maksattaa vieraalla lapsella omankin matkansa.

Vierailija
410/420 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap pyytää Kiian äitiä maksamaan vain Kian osuuden matkakuluista. Se on oikein.

Ap maksaa itse perheensä matkakulut. 

Ihmiset eivät näköjään ymmärrä lukemaansa. 

Tämä on ihan selvä asia.

Vierailija
411/420 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumman paljon tällä palstalla on ihmisiä, jotka ovat valmiita kustantamaan vieraan lapsen matkan. Samoin ihmettelen niitä, joiden mielestä matkan tasoa pitäisi laskea Kian takia. Tuohan olisi aivan absurdia, matka on ap:n maksama ja suunnittelema, joten hän saa mennä juuri niin kalliille matkalle kuin haluaa ja vuokrata talon ja auton jos haluaa. Jos vieraan lapsen äiti ei pysty maksamaan lapsensa osuutta, ainoa oikea päätös on jättää lapsi kotiin. Ihan oikeasti, mikä muu olisi oikein ja järkevää?

Vierailija
412/420 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkei tämän kaverin äiti olisi itse matkustellut niin kai hän silti tietää että lapsi tarvitsee reissussa ruokaa aivan samalla tavalla kuin kotonakin? Ja kyllähän matkustamatonkin tajuaa ettei siellä lomalla istuta kahta viikkoa neljän seinän sisällä. Autoa ja bensaa tarvitaan yhtälailla Suomessa kuin vaikka Italiassakin.

Vaikkei kokemusta olisi niin järjellä pärjäisi jo aika pitkälle.

Vierailija
413/420 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paska provo. Kyllä sä olisit ilmoittanut heti sen asunnon vuokraus hinnan etkä vasta jälkikäteen, jos sellaista meinaat pyytää.

Kun oliskin provo..mutta ei ole. Liput on spostissa ja lähtö juhannuksen jälkeen. Äitinsä sanoi, että maksaa Kian osuuden jos luit kommenttejani. Ap

Puhuit aloituksessa että olet puhunut vain lennoista, ja nyt vasta alat pyytelemään asunnonvuokraa ja autovuokraa. Just just.

Ihan itseäsi saat syyttää, tiedät että kyseessä on vähävarainen perhe ( oletan näin koska eivät ole matkustelleet ja se piti mainita) ja aletaan nyt vasta vaatimaan lisäkuluja.

Kyllä minä ainakin olisin maininnut noista heti jos kehtaisin niistä jotain pyytää, mutta en lähde ottamaan lapselle kaveria reissuun jos joudun miettimään kuinka paska investointi se on. Lähtökohtaisesti mietin aina kuinka paljon iloa ja kivaa yhdessäoloa sekä muistoja se tuottaa lapselle.

Anteeksi, en osannut ehkä kirjoittaa mitä tarkoitin. Syksyllä sanoin että otamme lennot kun halvat löytyy ja tuolloin sovittiin että lähempänä tiedän muita kuluja. Tuolloin Kian äiti sanoi maksavansa kaiken sen, mikä Kiasta koituu kustannuspuolella

mutta rahaa on vain mummon antama 150 e

Vierailija
414/420 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä nähdään miksi tavallisen perheen lapsen ei kannata antaa kaveerata ylimielisten rikkaiden perheitten kersojen kanssa.

Höpisistä.

AP on tavallinen perhe. Heidän koko budjetti meni perheelleen kun he yllätyin eivät huomanneet, että talo jossa on riittävästi sänkyjä onkin kalliimpi, ja auto samoin. Nyt on heidän lomabudjetti jo kuralla.

Rikas perhe (tunnen näitäkin) maksaisi vain tyynesti itse kämpän ja auton minkä haluavat.

Ehkäpä uusrikkaita, joilla köyhän ja pihin ihmisen ajatusmaailma?

Vierailija
415/420 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun sanat ei riitä kertomaan sitä, miten järkyttynyt mä olen ihmisten typeryydestä täällä! Tottakai jokainen kustantaa itse omien lastensa matkustamisen. Jos ajattelen, että itse kahden oman teinini lisäksi maksaisin kaiken kolmannelle, niin todellakin menisi matkabudjetti uusiksi.

Ei se ole typeryyttä, se on ihmisten ja heidän tilanteittensa erilaisuutta. Koeta sinäkin harjoitella katsomaan asioita myös muiden kuin itsesi näkökulmasta. Tämä vauvapalsta on siihen kyllä erinomainen, näkemyksiä 360 astetta!

Vierailija
416/420 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikkei tämän kaverin äiti olisi itse matkustellut niin kai hän silti tietää että lapsi tarvitsee reissussa ruokaa aivan samalla tavalla kuin kotonakin? Ja kyllähän matkustamatonkin tajuaa ettei siellä lomalla istuta kahta viikkoa neljän seinän sisällä. Autoa ja bensaa tarvitaan yhtälailla Suomessa kuin vaikka Italiassakin.

Normaaliin universaaliin vieraanvaraisuuteen kuuluu, ettei vierailta laskuteta ruoasta tai yöpymisestä. Vai oletko itse käsi ojossa perimässä vierailta maksua jos ovat yötä mökillä ja saavat ehkä jotain pientä syödäkseenkin? Tietenkin lentojen, passin, vakuutuksen ja käyttörahan voi odottaa tulevan kaverin vanhemmilta, mutta jos on huvilan ja auton vuokrannut niin näistä ei ole korrektia alkaa veloittamaan vierasta, eri asia jos olisi kyse ylimääräisestä hotellihuoneesta. Ei edes silloin jos on joutunut vuokraamaan muutaman kympin kalliimman auton. Normaalit sivistyneet ihmiset toimivat näissä asioissa vuoroin vieraissa -periaatteella, ja se mitä saa takaisin voi olla muutakin kuin euroissa laskettua hyötyä. Jos vaikka kaverin äiti olisikin jossain asiassa toiminut vähemmän sivistyneesti, niin ei ap:n olisi tarvinnut laskea omaa tasoaan samalle tasolle--ellei sitten tosiaan satu itse edustamaan alhaisen sosiaaliluokan tavat vielä omaavaa nousukasluokkaa jolta ei voi muuta odottaakaan.

Tarkemmin tuntematta kaverin äitiä, ehkä muista kuluista ei puhuttu riittävän ajoissa ja oli kova työ saada edes lentolippurahat kokoon. Tällöin ei välttämättä ole tullut ajatelleeksi muuta vaan on hyvässä uskossa ajatellut, että toinen perhe huolehtii kyllä (etelässä halvasta) ruoasta ym. pienistä kuluista, eikä ala kirjoittamaan erikseen laskua jokaisesta suupalasta. Tietenkin kaverin äidin olisi pitänyt pyytää kokonaisbudjettiarvio heti kättelyssä, mutta jos ja kun ei tajunnut pyytää, niin (oletettavasti) kokeneemman matkustelijaperheen olisi pitänyt itse tajuta ottaa se puheeksi ja heti ensimmäisenä varmistaa se puhutaanko edes etäisesti samoista rahasummista. Kun ap huomasi tilanteen, niin olisi ollut tahdikasta omata edes vähän pelisilmää eikä tehdä 12-vuotiaasta pikkutytöstä kärsijää itselleen todennäköisesti pikkusumman takia.

Yleensäkin jos vieraan lapsen ottaa matkalle mukaansa, niin on myös tästä vastuussa koko matkan ajan riippumatta siitä keneltä aloite mukaan lähtemisestä tuli. Jos ei ole tähän valmis ja pysty asiaan sitoutumaan, kannattaa heti kieltäytyä kohteliaasti.

Kasvakaa aikuisiksi.

Vierailija
417/420 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidättekö oikeasti kalliina, jos kahden viikon reissu maksaa 850 Euroa + lennot eli reilun tonnin lapselta? Minusta se ei kuulosta pahalta. Äkkiähän tuommoinen summa menee, eikä riitäkään. Siinä on sentään ruuat, asunnot, kulkemiset ja lennot jo mukana.

Jos ajatellaan, että meidän perheellä menee se 1200 Euroa/vko etelässä pelkkiin ruokiin ja pakollisiin huveihin. Eikä syödä kunnolla ulkona päivässä kuin kerran, keskipäivällä yleensä vaan lapset haukkaa jotain halpaa hampparia. Kahdessa viikossa menisi kevyesti 2400 Euroa eli 600 Euroa per nenä. Päälle lennot ja hotelli.

"Kyllä. Olen tehnyt viiden viikon matkan Kiinaan alle tonnilla."

Mahtavaa! Erittelisitkö tarkemmin? Ajoitko omalla autolla tai fillarilla Kiinan rajalle ja sieltä takaisin, yhteensä viisi viikkoa?

Vierailija
418/420 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaaliin universaaliin vieraanvaraisuuteen kuuluu, ettei vierailta laskuteta ruoasta tai yöpymisestä. Vai oletko itse käsi ojossa perimässä vierailta maksua jos ovat yötä mökillä ja saavat ehkä jotain pientä syödäkseenkin? Tietenkin lentojen, passin, vakuutuksen ja käyttörahan voi odottaa tulevan kaverin vanhemmilta, mutta jos on huvilan ja auton vuokrannut niin näistä ei ole korrektia alkaa veloittamaan vierasta, eri asia jos olisi kyse ylimääräisestä hotellihuoneesta. Ei edes silloin jos on joutunut vuokraamaan muutaman kympin kalliimman auton. Normaalit sivistyneet ihmiset toimivat näissä asioissa vuoroin vieraissa -periaatteella, ja se mitä saa takaisin voi olla muutakin kuin euroissa laskettua hyötyä. Jos vaikka kaverin äiti olisikin jossain asiassa toiminut vähemmän sivistyneesti, niin ei ap:n olisi tarvinnut laskea omaa tasoaan samalle tasolle--ellei sitten tosiaan satu itse edustamaan alhaisen sosiaaliluokan tavat vielä omaavaa nousukasluokkaa jolta ei voi muuta odottaakaan.

Tarkemmin tuntematta kaverin äitiä, ehkä muista kuluista ei puhuttu riittävän ajoissa ja oli kova työ saada edes lentolippurahat kokoon. Tällöin ei välttämättä ole tullut ajatelleeksi muuta vaan on hyvässä uskossa ajatellut, että toinen perhe huolehtii kyllä (etelässä halvasta) ruoasta ym. pienistä kuluista, eikä ala kirjoittamaan erikseen laskua jokaisesta suupalasta. Tietenkin kaverin äidin olisi pitänyt pyytää kokonaisbudjettiarvio heti kättelyssä, mutta jos ja kun ei tajunnut pyytää, niin (oletettavasti) kokeneemman matkustelijaperheen olisi pitänyt itse tajuta ottaa se puheeksi ja heti ensimmäisenä varmistaa se puhutaanko edes etäisesti samoista rahasummista. Kun ap huomasi tilanteen, niin olisi ollut tahdikasta omata edes vähän pelisilmää eikä tehdä 12-vuotiaasta pikkutytöstä kärsijää itselleen todennäköisesti pikkusumman takia.

Yleensäkin jos vieraan lapsen ottaa matkalle mukaansa, niin on myös tästä vastuussa koko matkan ajan riippumatta siitä keneltä aloite mukaan lähtemisestä tuli. Jos ei ole tähän valmis ja pysty asiaan sitoutumaan, kannattaa heti kieltäytyä kohteliaasti.

Kasvakaa aikuisiksi.

Eihän mistään yökyläilyistä ym. pienestä tietenkään veloiteta mitään, mutta nyt on kysymys tuhansien eurojen lomamatkasta. Jo Kian lennot ja ruokailut maksavat satoja euroja tuolta ajalta, oletatko tosiaan, että ap:n pitäisi maksaa ne? Kian äidissä on pahasti vikaa - heti ensimmäisen kysymyksen olisi tullut kuulua: "paljonko se maksaa, onkohan meillä varaa tuohon?"  eikä olettaa härskisti, että kyllä isäntäperhe maksaa kaikki kulut jos en niistä itse kysele mitään tuon 150 euron lisäksi.

Vierailija
419/420 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne keillä rahaa on, on sitä myös huonoimpia käyttämään! Persaukiset lokkeilijat syrjään ja rapua napaan! Rusketus pintaan ja kotiin. Mukavaa reissua, puspus <3

Vierailija
420/420 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän rahaa saa palamaan reissuilla jos haluaa. Mun köyhä ystäväni valittaa, kun ei pysty edes Ruotsin risteilyllä käymään. Tarjosin hänelle viikkarin vapaalippuja, mutta hän sanoi, ettei hän niillä mitään tee, kun syömisiin ja juomisiin palaisi kuitenkin kolmisen sataa. Paitsi jos mä lainaisin...

Ite oon reissannut jatkuvasti noilla risteilyillä, parin kympin tarjousmatkoilla, ottanut laivalle evässämpylät mukaan ja maksanut aamiaisbuffetit. Tukholmassa museokäynti ja joku hampurilainen. Pystyy tekemään mukavan viikonloppureissun lasten kanssa todella edullisesti.

Enkä mä kyllä ymmärrä noita ap:n laskelmia ruokakuluista. Olenpa sitten Kreikassa, Englannissa, Kiinassa tai Japanissa, en saa kyllä ruokaan uppoamaan kahtakymppiä enempää päivää kohden.

Jos ap:n höpsö provo olisi totta, niin sit ois vaan lusikka otettava kauniiseen käteen ja oppirahat maksettava. Seuraavalla kerralla ap:kin osaisi todeta kokonaiskulut arviolta heti, kun asiasta tulisi puhetta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä