Lapsen koulukaverin äidin ”lokkiminen”
Tilanne: lapsemme hyvä ystävä 12 v ei ole koskaan ollut ulkomailla (paitsi laivalla) Me matkustelemme useamman kerran vuodessa sekä kauko-että Euroopan matkoja. Tytöt alkoivat inttää viime syksynä että ”Kia” tulisi mukaan kesälomareissuun erääseen etelä-Euroopan maahan. Lopulta äitinsä otti yhteyttä ja kysyi että onko tämä tyttöjen juttuja vai sopiiko. Mietimme hetken ja lupauduimme ottamaan Kian mukaan. Sanoin hänelle, että lennot otetaan päivänä x ja siihen mennessä hänen täytyy siirtää raha tilille (minulla on jonkinlainen vaisto ollut tästä ihmisestä) Rahasta puolet tuli päivänä x ja toista puolta kyselinkin muutamaan otteeseen, koska olin liput jo luottokortilla kuitannut
Nyt sitten kerroin hänelle, että vuokraamamme uima-altaallinenasunto maksaa kahdelta viikolta 1700€ Eli Kian osuus 283. Lisäksi jouduimme vuokraamaan aiottua isomman auton, koska lapsia 4 ja sanoin että maksamme toki bensakulut mutta ehdotin tuon erotuksen maksamista hänen äidilleen. Erotus 5 ja 7 hengen autossa on 135€. Hänen äitinsä oli kovin suiviintunut, että ei todellakaan ole varautunut YLIMÄÄRÄISIIN kuluihin, että mummo on luvannut 150€ matkarahaa, mutta enempää ei ole. Olin tyrmistynyt. Olen laskenut, että iltaisin ulkona syöminen, aamiaiset, jätskit jne kustantavat minimissään 25€/pvä eli 350€ tulisi pelkästään näistä. Entäs sitten kun mennään vesipuistoon tai eläintarhaan? En tiedä mitä tehdä, onhan tämä meille aika paska investointi. Sanonko ystävällisesti, että ei onnistu ha tehkää maksamallanne lentolipulla mitä haluatte? Mielipiteitä?
Kommentit (420)
Voit kertoa Kialle päivää ennen matkaa, ettei hän pääse mukaan koska lokkilutkaäiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä edes paljon matkustellut voisi tietää miten joku toinen perhe käytää lomallaan rahaa? Mekin markustelemme muutaman kerran vuodessa mutta emme ole esim. koskaan vuokranneet autoa.
Eli kyllä nuo kustannukset olisi pitänyt sopia etukäteen ennen kuin aletaan mtään lippuja varaamaan. Lentolipuista sovitte että tytötn äiti maksaa, muuten maksut jää teille. Maksatte nyt oppirahanne.Mutta onko tytön passit, matkavakuutukset ym. hoidettu jos kustannustenjakokin on näin leväperäisesti sovittu?
Ei uskoisi että maktustelette paljon, jos ette kerran tällaisia asioita ymmärrä hoitaa ja sopia etukäteen. Tulee ihan ummikot ulkomailla -fiilis teistä.
Älä nyt vaan sano, että ap:n pitäisi hoitaa tytön passit ja matkavakuutuksetkin.
Kukaan muu mielestäni tässä ei ole sössinyt kuin tytön äiti, joka oletti lapsensa pääsevän ilmaiselle matkalle. Juurikin tuo vihjaileva puhelu, että "tytöt keskenään puhuneet tällaista" ja ettei kustannuspuoli käy äidillä mielessäkään, vaikka ilmeisesti rahat tiukilla.
Jos oikeasti olisi ottamassa osaa kustannuksiin, olisi jo ekoina kysymyksinä "Onkohan meillä varaa siihen?".
Ja ei, ihan suoraan sanoen en itse kustantaisi matkaa köyhän perheen lapselle, jonka äiti on ajatellut minun maksavan kaiken. Seuraavaksi saatkin olla maksamassa yhtä sun toista mukavaa, näitä tapauksia valitettavasti olen tavannut ja siksi periaatteessani nykyään jyrkkä. Harmi tietty tytön puolesta.
En mutta kun ap kerran mainostaa matkustavansa paljon niin luulisi hänen varmistaneen nuokin jutut. Hänen nilkkaansahan tuo viimekädessä kuitenkin kusahtaa jos lentokentällä selviää että tytöllä ei olekaan passia tai kun matkakohteessa tarvitsee terveydenhoitoa. Ap kertoi ilmoittaneensa että lentolippujen hinta on oltava hänen tilillään päivänä x. Muusta ei puhuttu mitään. Mistä kaverin äidin olisi pitänyt arvata, että ap aikoo vuokrata autonkin ja isomman talon?
On kyllä mielenkiintoista, miten monen mielestä lapsen kaverin pitäisi päästä ilmaiseksi mukaan. Koskeeko tämä nyt siis teitäkin maksajapuolena, vai olisiko vain teidän lapsi otettava kustannuksitta mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä edes paljon matkustellut voisi tietää miten joku toinen perhe käytää lomallaan rahaa? Mekin markustelemme muutaman kerran vuodessa mutta emme ole esim. koskaan vuokranneet autoa.
Eli kyllä nuo kustannukset olisi pitänyt sopia etukäteen ennen kuin aletaan mtään lippuja varaamaan. Lentolipuista sovitte että tytötn äiti maksaa, muuten maksut jää teille. Maksatte nyt oppirahanne.Mutta onko tytön passit, matkavakuutukset ym. hoidettu jos kustannustenjakokin on näin leväperäisesti sovittu?
Ei uskoisi että maktustelette paljon, jos ette kerran tällaisia asioita ymmärrä hoitaa ja sopia etukäteen. Tulee ihan ummikot ulkomailla -fiilis teistä.
Älä nyt vaan sano, että ap:n pitäisi hoitaa tytön passit ja matkavakuutuksetkin.
Kukaan muu mielestäni tässä ei ole sössinyt kuin tytön äiti, joka oletti lapsensa pääsevän ilmaiselle matkalle. Juurikin tuo vihjaileva puhelu, että "tytöt keskenään puhuneet tällaista" ja ettei kustannuspuoli käy äidillä mielessäkään, vaikka ilmeisesti rahat tiukilla.
Jos oikeasti olisi ottamassa osaa kustannuksiin, olisi jo ekoina kysymyksinä "Onkohan meillä varaa siihen?".
Ja ei, ihan suoraan sanoen en itse kustantaisi matkaa köyhän perheen lapselle, jonka äiti on ajatellut minun maksavan kaiken. Seuraavaksi saatkin olla maksamassa yhtä sun toista mukavaa, näitä tapauksia valitettavasti olen tavannut ja siksi periaatteessani nykyään jyrkkä. Harmi tietty tytön puolesta.
En mutta kun ap kerran mainostaa matkustavansa paljon niin luulisi hänen varmistaneen nuokin jutut. Hänen nilkkaansahan tuo viimekädessä kuitenkin kusahtaa jos lentokentällä selviää että tytöllä ei olekaan passia tai kun matkakohteessa tarvitsee terveydenhoitoa. Ap kertoi ilmoittaneensa että lentolippujen hinta on oltava hänen tilillään päivänä x. Muusta ei puhuttu mitään. Mistä kaverin äidin olisi pitänyt arvata, että ap aikoo vuokrata autonkin ja isomman talon?
Niin joo. Saattoihan ap syyllistyä niin hirveään rikokseen, että oletti tytön äidin olevan aikuinen ja huolehtivan oman lapsensa matkatarpeet. Etenkään passin tarpeellisuuden ei pitäisi tulla yllätyksenä, vaikkei joka maa sitä enää vaadi, niin henkkarit tytöllä silti olisi oltava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ilmaiselle matkalle? Tytön ätihän oli luvannut maksaa lentomatkan ja osallistua tytön kustannuksiin. Ongelma on nyt se että kustannuksista ei ole sovittu tarkemmin ja tytön äidin pitäisi kiltisti maksaa ap:n määrittelemä matkaohjelma. Absurdia ajaella että lapsen pitäisi osallistua johonkin autonvuokran kustannuksiin. Eihän se lapsi sillä autolla aja eikä ole välttämättä edes halunnut vuokrata koko autoa. Majoitus pitää jokatapauksessa vuokrata tuollaiselle joukolle, ei siinä yksi lapsi vaikuta mitään.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä mielenkiintoista, miten monen mielestä lapsen kaverin pitäisi päästä ilmaiseksi mukaan. Koskeeko tämä nyt siis teitäkin maksajapuolena, vai olisiko vain teidän lapsi otettava kustannuksitta mukaan?
Kuka täällä on sanonut että ilmaiseksi mukaan? Eikös täällä valtaosa ole sitä mieltä että kustannukset on sovittava etukäteen eikä nitä aleta latelemaan jälkikäteen matkanjohtajan mieltymysten mukaan. Nyt oli sovittu, että tytön äiti maksaa lentoliput, muusta ei ollut puhetta. Me muut osaamme sopia nämä etukäteen. Ap:kin toivottavasti ensi kerralla.
Meillä on ollut vähän samanlainen tilanne. Me olemme melko hyvin toimeentulevia ja olemme matkustelleet paljon. Lapsemme bestis, jonka kanssa hän on tiiviisti pitänyt yhtä jo ekalta luokalta asti, on köyhemmästä perheestä eikä juuri ole matkustellut. Taisi yläasteella päästä ensimmäisen kerran ulkomaille. Hän on ollut välillä meidän kanssa mökkireissuilla ja yhden kerran otimme hänet hiihtolomalla mukaan hotellimatkalle. Ei olisi tullut mieleenkään että hänen vanhemmiltaan olisimme jotain laskuttaneet! Tuonne hiihtolomalle saimme kyllä hänen isältään 100€ jolla ei edes yhtä ravintolaillallista pystynyt maksamaan, mutta oli kuitenkin kiva apu.
Kun oma lapsemme oli yhdeksännellä luokalla, päätimme lähteä hiihtolomareissulle Tokioon. Nämä molemmat tytöt ovat pienestä asti pelanneet Zeldaa, opetelleet soittamaan Zelda-melodioita okariinoilla, pelanneet Mariota, katselleet animea ja piirtäneet loputtomasti kaikkia Zelda-aiheisia piirrustuksia. Minulle tuli jotenkin vahva tunne, että tytön bestis on ihan pakko ottaa mukaan, koska voi olla ettei hänelle tule koskaan mahdollisuutta mennä Japaniin (meille se oli perheenä kolmas reissu) ja tuo olisi meidän perheen viimeinen reissu yhdessä. Vähän jouduin jännittämään saako hän luvan tulla, pelkäsin että hänen vanhemmat nikottelevat kun maksamme niin kalliin matkan, mutta onneksi päästivät. Oli ihan paras reissu ikinä, kun saimme seurata sydänystävien turistitouhuja ja tuli niin hyvä mieli siitä, että pystyimme tarjoamaan tälle nuorelle ikimuistoisen reissun. Suunnittelimme ohjelmankin niin, että saatiin mahdutettua mukaan tälle ensikertalaiselle tärkeitä juttuja.
Meillä nyt oli sikäli erilainen tilanne että omia lapsia on vain yksi ja tuo lapsen bestis tuntuu meistäkin melkein kuin perheenjäseneltä. Mutta lähtökohtaisesti ajattelisin, että jos haluaa parempituloisena oman lapsen vähävaraisen ystävän mukaan perheen reissuun, niin ei siinä kohtaa mietitä rahaa. Jos lapsi ei ole itselle niin läheinen että hänelle on valmis maksamaan matkan, niin ehkä kannattaa unohtaa koko homma.
Tää on turhaa jaarittelua kun selväähän tämä on että on ihan jonkun keksimää shaibaa. Ei kukaan ole kysynyt ap:ltä että pääsisikö mukaan vaan ap nyt toivoisi kovasti että joku ostaisi tämän tarinan. Tosielämässä ap:n mukaan ei kukaan haluaisi lastaan laittaa. Terveisiä Itä-Helsingin varakkaalle prinsessalle.
Ei kukaan ole myöskään niin daiju että maksaisi jotkut liput etukäteen ilman että olisi sovittu kaikista kuluista. Sun taruna kusee koska ei ole totta. En myöskään ole ikinä kuullut että joku tunkisi lastaan jonkun toisen mukaan pikemminkin se menee niin että se joka lähtee saattaa kinuta jotain kaveria mukaan.
Mutta jos nyt leikitään että olisi tuollainen tilanne niin jos sulle se kulujen saaminen takaisin auton ja talonkin vuokran osalta on niin tärkeää niin ihme että et ottanut puheeksi ja toisaalta jos oikeasti olisit se varakas niin et olisi itkemässä täällä kulujen jakamisesta.
Jos mä haluaisin ottaa jonkun meidän perheen mukaan ennen mitään varaamista kävisin tarkkaan läpi mitä odotan toisen perheen lapsen maksavan. Ruokakuluja tosin en kehtaisi ilmoittaa tyyliin ”se on sitten otetta x summa mukaan.” Jos niin tiukkaa tekee että pelkäisin kovasti joutuvani ehkä pari ateriaa tai jätskiä korvaamaan niin en suunnittelisi ottavani ketään kaveria mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä nähdään miksi tavallisen perheen lapsen ei kannata antaa kaveerata ylimielisten rikkaiden perheitten kersojen kanssa.
Tai pikemminkin supertyhmien lähiöprinsessojen kanssa. Uskokaa nyt tuon Ap:n käsitys varakkuudesta tai ylemmästä luokasta on vähän eri kuin noin yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah ap:n provo meni jo vähän överiksi. Sääli, tällä oli potentiaalia.
Kuten sanoin., ei ole provo, valitettavasti. Ap
"Kaveri ei ole koskaan ollut ulkomailla"
"Investointi"
"Kerroin lentojen ostamisen jälkeen paljonko asuminen maksaa"
Joopa joo...
Kian pitää jäädä matkasta, jos ei ole varaa. Ap. on itse hommannut rahansa, eikä hänen tarvi muiden mukuloita elättää.
Suominaiset ovat niin tottuneet elätteinä olemiseen, että tässäkin tapauksessa menevät riistäjän puolelle.
Vielä täytyy sanoa, että pidin suurena kunniana ja luottamuksen osoituksena, että lapsemme bestis sai luvan lähteä mukaamme. Vaikka olemmekin kokeneita matkustajia niin uskon että voi olla ison kynnyksen takana päästää oma lapsi jonkun toisen perheen mukana toiselle puolelle maailmaa.
128
Liitynpä keskusteluun antamalla tukeni sille, että kustannuksista olisi pitänyt selvästi sopia etukäteen. Tilanteessa oli olemassa selkeä asymmetrisen tiedon ongelma "Kian" vanhemman haitaksi, ja jos perheellä ei ole juuri aikaisempaa matkahistoriaa on helppo ymmärtää, että kyse voi hyvinkin olla yksinkertaisesti vähävaraisuudesta. Näkisin tilanteen niin, että jos vaihtoehtona on lentolipun käyttämättä jääminen, molemmat osapuolet yrittävät tulla asiassa vastaan; ap maksamalla enemmän kuin haluaisi ja "Kian" perhe suuremmalla rahasummalla kuin oli arvellut.
Minua häiritsee säikeen otsikossa oleva sana lokkeilusta, ei taida päteä riittävän hyvin.
Sivuhuomiona se, että kahden viikon lomamatka kuulostaa aika isolta asialta ottaa perheen ulkopuolinen mukaan, mutta jokaisella perheellä olkoon omat kriteerinsä tässä asiassa.
Kuinka uskallatte ottaa vieraan lapsen mukaan? Mitä jos lapselle tapahtuu matkalla jotain? Sairastuu, vammautuu, ahdistuu? Kuolee? Miten ikinä korvaatte lapsen äidille lapsen menetyksen tms? Minä en uskaltaisi ottaa vierasta lasta lomamatkalle ollenkaan. Vastuu on liian kova. Jokainen vanhempi huolehtii omista lapsistaan, kotona ja matkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah ap:n provo meni jo vähän överiksi. Sääli, tällä oli potentiaalia.
Kuten sanoin., ei ole provo, valitettavasti. Ap
"Kaveri ei ole koskaan ollut ulkomailla"
"Investointi"
"Kerroin lentojen ostamisen jälkeen paljonko asuminen maksaa"
Joopa joo...
Mä muuten tiedän tuon ap:n ja on todellakin varsinainen lähiöprinsessa. Kuka aikuinen ihminen valehtelee ja puhuu sontaa minkä ehtii. Toivottavasti sitä tapahtuu vain täällä palstalla. Muutenhan saisit jo hullun leiman. Ai niin eihän kyseessä ole edes varsinaisesti aikuinen ihminen vaan teini pissistäkin tyhmempi kolmekymppinen joka on jäänyt n 15-vuotiaan tasolle. (Vai onko se jo yli 30 en oikein muista kun ei olla ikinä niin läheisiä oltu) Sääliksi käy sun lapsia.
Minä en kyllä kehtais.. Ap on varmaan niitä vanhempia, jotka ottaa lasten kaverit mukaan esmes huvipuistoon ja ostaa jätskin vaan omille lapsilleen. Ehdottomasti yli menee se, että vanhempien laiskuuden takia käydään ulkona syömässä joka päivä moneen kertaan ja sit se yritetään maksattaa vielä lapsen kaverilla.
Koko lailla siis paskaa suunnittelua, luvataan kaveri mukaan, mutta sit ei ymmärretä että tarvitaan isompi auto, majoitus jne.
Vähän ylimieliseltä kuulostaa tuo ap-porvoolaisen aloitus, että lapsen kaveri ei oo päässy matkoille, mut mehän reissataan
, kun on rahaa...
Vierailija kirjoitti:
Voisihan tämä aloitus toisaalta olla tottakin, sen verran vajaata porukkaa täällä tuntuu olevan.
Ap vaan yrittää liikaa
Mikä tää "Ap" on? Au pair?
Vierailija kirjoitti:
Me mentiin tutulle kylään pääsiöisenä.
Oli pyytänyt monta krt ja lopulta keksin voimme käydä siellä matkalla.
Eli pysähdyimme menomatkalla.Ilmoitin lähdemme kotoa ajelemaan klo 9, olemme heillä n klo 14 ja lähdemme viim klo 16 eteenpäin.
To tuli viesti tosi kiva, voimme käydä yhdessä kylässä. Olin unohtanut hänen nuukuutensa täysin, siksi ystävyys on jäähtynyt tuttava-asteelle. Vastasin olemme teillä 2 h. Me emme lähde kauppaan. Voin tuoda pullaa mukana.
Lähdimme ajamaan. Perillä odottivat takki päällä ja halusivat kauppaan. Pariskunnan mies on ns suomalainen miesjunttiuden perikuva. Kysyin miksi pitää mennä kauppaan, kun olemme vain vähän aikaa kylässä. Mies murahti ja sanoi maksamme heidän pääsiäisruuat. Samalla sekunnilla muistin tapahtuman, mikä kävi vuosia sitten.
Yhteinen tuttu meni heille kylään ja sama juttu, kauppaan. Olivat laittaneet ostoskärryn täyteen ja kassalla liukuhihnalle ostokset, jonka jälkeen vanhemmat olivat hävinneet. Hakemaan autoa lähemmäksi. Lapset odottivat kassan toisella puolen valmiina pakkaamaan.Lasku olisi ollut satoja euroja, ystäväni sanoi lapsille hakekaapas vanhempanne maksamaan ja lähteneet pois.
Minä sanoin suoraan voitte lähteä kauppaan, me jäädään tänne lasten kanssa. He lähtivät, keitettiin kahvit, söimme lasten kanssa pullaa ja lähdimme pois. Tuttava laittoi viestiä ostokset maksoivat xxx euroa, tilinumero on tämä.
Minä vastasin ajoimme teidän takia 40 km lenkin, km korvaukset ovat nämä ja lastenvahtipalkkio on tämä.Jos tämä pitää paikkansa, olet harvinaisen tyhmä, kun et ole etukäteen antanut hinta-arviota.
Onko ymmärryksessäni jotain vikaa vai olenko ainoa joka joutui lukemaan tämän tarinan 3 kertaa läpi ennenkuin ymmärsi mistä on kysymys? Vinkiksi että jatkossa kannattaa lisätä kerrontamuodossa repliikkien edelle alistuskonjunktio kuten "että" tai käyttää edes lainausmerkkejä niin tekstistä tulee heti luettavampaa.
Minä sanoin suoraan voitte lähteä kauppaan, me jäädään tänne lasten kanssa.
-> Minä sanoin suoraan, että "Voitte lähteä kauppaan, me jäädään tänne lasten kanssa".