Lapsen koulukaverin äidin ”lokkiminen”
Tilanne: lapsemme hyvä ystävä 12 v ei ole koskaan ollut ulkomailla (paitsi laivalla) Me matkustelemme useamman kerran vuodessa sekä kauko-että Euroopan matkoja. Tytöt alkoivat inttää viime syksynä että ”Kia” tulisi mukaan kesälomareissuun erääseen etelä-Euroopan maahan. Lopulta äitinsä otti yhteyttä ja kysyi että onko tämä tyttöjen juttuja vai sopiiko. Mietimme hetken ja lupauduimme ottamaan Kian mukaan. Sanoin hänelle, että lennot otetaan päivänä x ja siihen mennessä hänen täytyy siirtää raha tilille (minulla on jonkinlainen vaisto ollut tästä ihmisestä) Rahasta puolet tuli päivänä x ja toista puolta kyselinkin muutamaan otteeseen, koska olin liput jo luottokortilla kuitannut
Nyt sitten kerroin hänelle, että vuokraamamme uima-altaallinenasunto maksaa kahdelta viikolta 1700€ Eli Kian osuus 283. Lisäksi jouduimme vuokraamaan aiottua isomman auton, koska lapsia 4 ja sanoin että maksamme toki bensakulut mutta ehdotin tuon erotuksen maksamista hänen äidilleen. Erotus 5 ja 7 hengen autossa on 135€. Hänen äitinsä oli kovin suiviintunut, että ei todellakaan ole varautunut YLIMÄÄRÄISIIN kuluihin, että mummo on luvannut 150€ matkarahaa, mutta enempää ei ole. Olin tyrmistynyt. Olen laskenut, että iltaisin ulkona syöminen, aamiaiset, jätskit jne kustantavat minimissään 25€/pvä eli 350€ tulisi pelkästään näistä. Entäs sitten kun mennään vesipuistoon tai eläintarhaan? En tiedä mitä tehdä, onhan tämä meille aika paska investointi. Sanonko ystävällisesti, että ei onnistu ha tehkää maksamallanne lentolipulla mitä haluatte? Mielipiteitä?
Kommentit (420)
Aika erikoista, ettei kustannuksista ole ollut aiemmin puhetta. Olin itse aikanani sukulaisperheen mukana ulkomailla (vanhemmilla ei ollut rahaa siihen että oltais lähdetty koko perhe, mutta halusivat minun pääsevän reissuun).
Oli puhe, että otetaan äkkilähtö ja reissun kustannuksista puhuttiin myös jo etukäteen (majoitus, syöminen, muut käyttörahat...) eikä mitään yllätyksiä näin ollen tullutkaan.
Kovin kyllä ihmettelen tuota äitiäkin, jos ei ole osannut kysyä että mites nää syömiset ja muut.
Ketjussa keskustellaan siitä, kuka on oikeassa ja kuka väärässä ja kannattaako lapsi jättää pois reissulta. Tätä keskustelua voi jatkaa loputtomiin pääsemättä ikinä kaikkia tyydyttävään lopputulokseen. Sen sijaan lienemme kaikki yhtä mieltä siitä, kuka tilanteessa kärsii eniten, vaikka on itse siihen syytön: tämä kaveri. Hän ei ole syyllinen perheensä vaikeaan taloustilanteeseen eikä vanhempiensa ymmärtämättömyyteen.
Jos ap:n perheellä kerran on joka tapauksessa varaa noinkin kalliiseen matkaan, tuskin ne kaveriin menevät sataset kaatavat talouttanne. Sen sijaan jos kaikki kulut peritään kaverin perheeltä, voi tämä horjuttaa perheen talouden pitkäksi aikaa. Vastaavasti jos kovasti odotettu matka peruuntuu, muistaa lapsi tapahtuneen todennäköisesti loppuikänsä.
Eikö voisi ajatella, että köyhän perheen kohdalla vähän harrastaisi hyväntekeisyyttä? Itse ainakin jos tiedän jonkun lapseni kaverin perheen vaikeasta taloustilanteesta, pyrin näissä lomamatka-asioissa tulemaan vastaan. Näin opetetaan myös omalle lapselle empatiaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes suostuit tuohon, en ikinä ottaisi vierasta lasta mukaan, raha ei ole suurin syy, vaan jos lapselle sattuu jotain, niin vanhemmat ovat kaukana ja saat syyt niskoillesi. Hyvä jos uskaltaa viedä lapsen kavereineen laskettelemaan, sillä murtunut luu, on varmasti vikasi ja pilaa lapsen tulevaisuuden huippu-urheilijana...
Totta kai mukana matkustavalla lapsella on oltava oma matkavakuutus, sekä EU-kelakortti. Voihan reissussa saada vaikka korvatulehduksen, kätevästi hoituu kun on nuo kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin. Tämä ei ole Porvoosta vaan ihan ehta Itä-Helsingin vuokrakasarmi prinsessan kirjoittama satutarina. Älkää nyt langetko tähän tai olette harvinaisen simppeleitä.
Hassua että mulle on sattunut vähän samantapainen tapaus nimittäin kerran yksi tyttöni kaveri pyysi häntä johonkin ratsatustallille. Tyttöni ei halunnut mennä (emme ole heppaihmisiä) enkä mäkään mielelläni annan työttöni mennä tuon kaverin kanssa Helsingistä ulos minnekään kun on vähän epäluotettavaa seuraa (lastensuojeluasiakkuutta vauvasta asti koko perheessä, huostaanottoja) tosin eniten mua huolestuttaa tuo tytön äiti joka on täysin sekopää kun on vähän sitä elämänmenoa katellut ja jo muutaman lauseen vaihtaminen antoi aika selvän kuvan että kyseessä on järkyttävän vastenmielinen tyyppi. Kuulin jälkeenpäin että tuo äiti oli suuttunut jostain ja sepittänyt jonkun tarinan että en ollut päästänyt tyttöäni hänen tyttönsä kanssa kun olin kuulemma kateellinen tytön heppaharrastuksesta. What! Voihan sitä noinkin ajatella jos haluaa.
Sinänsä hassua kun en ainakaan itse näe vuokrakasarmissa tukien varassa elävää ihmistä kovin varakkaana mutta tämä ihminen esittää itsensä aina hyvintoimeentulevana ja varakkaana. Voihan sen noinkin nähdä. Sitä en tiedä matkusteleeko ja jos niin minne kun en henkilön tekemisistä tiedä sen tarkemmin. Enää miellä ei ole edes yhteisiä tuttuja joten en kuule hänen tekemisistään mitään eikä kiinnosta.
Voi, mä toivoisin että oma tyttöni voisi matkustaa jonkun perheen kanssa jonnekin ja ilomielin maksasin kaikki kulut, mutta tuo perhe jonka kanssa matkustaa pitäisi olla todella luotettava, järkevä ja vastuuntuntoinen ja tuttu. Esim. juuri tuon heppatytön äidin kanssa en kyllä päästäisi tyttöäni edes Itiksen kauppakeskukseen.
Tunnenmekohan saman henkilön. Oli pyytänyt lastani matkalle ihan kotimaassa kuitenkin, multa ei oltu kysytty mitään. En halunnut että lapseni menee koska en näe tuota kaveria enkä hänen äitiään kovin turvallisena hyvänä seurana. Oli sitten mennyt muille kuiskuttelemasn että emme olisi osallistuneet tarpeeksi kustannuksiin. Hassua, minulta ei missään vaiheessa kysytty mitää tai esitetty mitään kustannusarvioita... sinänsä ei siis väliä kun en olisi kuitenkaan päästänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paska provo. Kyllä sä olisit ilmoittanut heti sen asunnon vuokraus hinnan etkä vasta jälkikäteen, jos sellaista meinaat pyytää.
Kun oliskin provo..mutta ei ole. Liput on spostissa ja lähtö juhannuksen jälkeen. Äitinsä sanoi, että maksaa Kian osuuden jos luit kommenttejani. Ap
Puhuit aloituksessa että olet puhunut vain lennoista, ja nyt vasta alat pyytelemään asunnonvuokraa ja autovuokraa. Just just.
Ihan itseäsi saat syyttää, tiedät että kyseessä on vähävarainen perhe ( oletan näin koska eivät ole matkustelleet ja se piti mainita) ja aletaan nyt vasta vaatimaan lisäkuluja.
Kyllä minä ainakin olisin maininnut noista heti jos kehtaisin niistä jotain pyytää, mutta en lähde ottamaan lapselle kaveria reissuun jos joudun miettimään kuinka paska investointi se on. Lähtökohtaisesti mietin aina kuinka paljon iloa ja kivaa yhdessäoloa sekä muistoja se tuottaa lapselle.Anteeksi, en osannut ehkä kirjoittaa mitä tarkoitin. Syksyllä sanoin että otamme lennot kun halvat löytyy ja tuolloin sovittiin että lähempänä tiedän muita kuluja. Tuolloin Kian äiti sanoi maksavansa kaiken sen, mikä Kiasta koituu kustannuspuolella
Harmillinen tilanne! (Ja vaikka täällä provoksi huudellaan niin täysin mahdollinen, vähän vastaavia nähty omien lasten kavereiden perheissä)
Harmillista ettette etukäteen osanneet ja huomanneet heittää mitään kustannusarviota. On varmaan aika selvää, että Kian äidillä, joka ei ole matkustellut, ei ole mitään käsitystä miten paljon rahaa voi kulua. Eikä toisaalta hän voinut arvata, että vaatisitte maksua ’sängystä ja autopaikasta’ - siis että joudutte konkreettisesti maksamaan niistä fasiliteeteistä lisää koska niiden pitää olla riittävän isot noin isolle porukalle. Myöskin perheet, joissa joudutaan elämään säästeliäästi, kyllä kokkaavat ruoat lomallakin itse, joten Kian äiti varmaan oli arvannut, että ruokaan menee muutamia kymppejä (paketti spagettia ja jauhelihaa ei paljoa maksa -tyyliin) ja ’tekemiset’ on lähinnä siinä kämpän uima-altaalla/läheisellä rannalla pörräämistä, joten päiväkustannuksiin menee ehkä jokunen jätski/limpparaha.
Tuolla summalla, minkä nyt kerrot Kialta tarvitsevasi he olisivat molemmat lentäneet viikon pakettimatkalle etelään, joten ymmärrän kyllä myös hänen äitinsä tyrmistyksen kun hinta kohoaa pilviin.
Minä (olisin toki avannut matka-ajatuksia ja kustannuksia ho aiemmin) sinuna tässä vaiheessa tekisin matkasuunnitelman ja harkitsisin mitä itse voin Kialta jättää perimättä. Ja sitten kutsuisin Kian ja äidin kylään ja kävisimme läpi kaiken tarkkaan ja kertoisin että Ok, me maksamme nämä ja Kialle jää suunnilleen tämä + huomaattehan että tarvitaan(?) passi ja matkavakuutus jotka maksavat näin paljon suunnilleen. Nyt täytyy sitten päättää (esim viikon loppuun mennessä) tuleeko Kia mukaan vai perunko lentolipun (ja rautalangasta: rahaani saa takaisin ). Mutta nyt täytyy päättää, koska jos Kia ei tule, vuokraamme pienemmän mökin ja auton ja se täytyy tehdä jo asap.
Tosi kurja tilanne mutta jonkun ratkaisun joudutte kuitenkin keksimään, ja ensi kerralla otat opiksesi etkö vain oleta että toiselta äidiltä on avoin matkalustannus-piikki auki.
Mekin matkustamme paljon ja joskus on tyttären kaveri mukana reissussa. Hänen vanhempansa maksavat lennot, mutta me kustannamme majoituksen ja ruuat. Tytöllä on aina käyttörahaa mukana huvituksiin.
Ei pyydetä majoituksesta ja ruuasta mitään, koska ajattelemme, että tyttärellämme on mukavampi lomailla kaverinsa kanssa. Majoituksesta ei tule kuitenkaan lisäkuluja ja ruoka ei paljon maksa.
Helvetin kalliilta kuulostaa teidän etelämatka.Kyllä meidän perhe on päässyt paljon halvemmalla.Kyllä sä ihan varmasti paskaa jauhat.Meinaatko maksattaa kaverin äidillä teidän kaikkien matkan.
Jonkinlainen arvio kokonaishinnasta olisi voinut olla. Mielestäni tuo matka kuulostaa järkyttävän kalliilta. Paljon matkustaneenakaan, en olisi osannut odottaa tuollaisia maksuja.
Ap tietää että kaverin perhe ei ole koskaan matkustanut. Tuolla rahalla, mikä nyt vaaditaan köyhän perheen äidiltä jälkikäteen, olisi jo äiti ja tytär päässyt viikoksi itse lomalle, täyshoidolla. Ap:n perhe haluaa hienostella, ja tuhlata paljon rahaa. Rahaa ei säästetä edes ruokakuluissa. Tuollainen yhdistelmä ei vaan toimi; toisilla on varaa, toisella ei. Miksi ihmeessä sovitte tuollaisesta järjestelystä? Eihän se äiti ole mitenkään voinut aavistaa, että tulet kinumaan rahaa myös uima-altaallisesta asunnosta, autovuokrasta, ja bensoista. Törkeetä jälkikäteen ilmoittaa tällaista. Mutta ei se mitään, provohan tämä oli.
Onko teidän lakes ainoa lapsi. Kia tuo hänelle seuraa. En ymmärrä miksi sellaisen perheen pitää matkustaa jolla on noin vähän ja rajatusti rahaa ettei voi tarjota matkaa Kimalle. Hanki parempi koulutus ja työpaikka.
Aluksi olisi pitänyt olla Kian äidillä summa tiedossa.köyhiä ootte Mo
Vierailija kirjoitti:
onmaksettava kirjoitti:
No tyttö kertonut äidilleen, että hänet halutaan mukaan. En pidä mahdottomana, että tytön äiti ajatteli heidän varakkaina maksavan kaikki kulut.
Yleensä se jolla on varaa maksaa kaikki kulut, syömiset juomat yms. Minä oletan, että minun pitää maksaa.
Siis mitä?! Ihanko jengi tosissaan ajattelee, että se jolla fyffeä, joutaa myös tarjoamaan muille kaikkea mukavaa? Että jos käydään kahvilla tai syömässä, niin se varakkaampi aina hoitaa laskun? Mitä helvettiä? Miksette tienaa omia rahojanne itse, niin kuin muutkin tekevät?
Saattaa tulla sulle yllätyksenä, mutta näin se oletusarvoisesti menee. Etenkin sellaisissa piireissä joissa tulot vaihtelee on yleistä että se piffaa joka on varoissaan.
Homma menee tietysti hankalaksi jos on ihan omassa tuloluokassaan, mutta jos tällainen kovasti harmittaa niin sitten täytyy joko opetella sanomaan ystävällien jämäkästi ei, tai siirtyä seurustelemaan vain muiden porhojen kanssa.
Miksi ylipäätään Kian pitäisi maksaa aikuisen osuus kämpästä? Hotellimajoituksessa lapsi maksaa vain puolikkaan tai ei ollenkaan aikuisen seurassa ollessaan.
Tässä nähdään miksi tavallisen perheen lapsen ei kannata antaa kaveerata ylimielisten rikkaiden perheitten kersojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Saattaa tulla sulle yllätyksenä, mutta näin se oletusarvoisesti menee. Etenkin sellaisissa piireissä joissa tulot vaihtelee on yleistä että se piffaa joka on varoissaan.
Homma menee tietysti hankalaksi jos on ihan omassa tuloluokassaan, mutta jos tällainen kovasti harmittaa niin sitten täytyy joko opetella sanomaan ystävällien jämäkästi ei, tai siirtyä seurustelemaan vain muiden porhojen kanssa.
Joo, kyllä tämä tulee yllätyksenä. Luen itseni persaukisten kastiin, mutta minut on opetettu tulemaan omillani ja mitoittamaan menoni tulojen suhteen, ei niin että joku porho kustantaa kuluni. Jos minulla ei ole varaa michelin-ravintolaan, en sitten mene sinne vaikka seurana olisikin varakas tyyppi joka voisi laskuni kuitata. Ellei tyyppi sitten itse _kutsu_ seuraksi. Muttei tulisi mieleenkään livetä paikalta siinä vaiheessa kun on laskun aika, jos paikalla on joku paksulompakkoisempi.
trolli
Kukaan ei päästä lastaan ulkomaille tuntemattoman perheen matkassa.
Kukaan ei ota vastuulleen vierasta lasta tällä tavalla.
Pikkutytöt eivät matkoja sovi, vaan aikuiset.
Kulujen jakautuminen on sivuseikka.
Siis trolli.
Vierailija kirjoitti:
Tässä nähdään miksi tavallisen perheen lapsen ei kannata antaa kaveerata ylimielisten rikkaiden perheitten kersojen kanssa.
Höpisistä.
AP on tavallinen perhe. Heidän koko budjetti meni perheelleen kun he yllätyin eivät huomanneet, että talo jossa on riittävästi sänkyjä onkin kalliimpi, ja auto samoin. Nyt on heidän lomabudjetti jo kuralla.
Rikas perhe (tunnen näitäkin) maksaisi vain tyynesti itse kämpän ja auton minkä haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Lokkimista? Ei sillä kaverin äidillä ehkä ole varaa ylimääräisiin menoihin. Jos ei ole aiemmin matkustanut, ei välttämäti osaa kuvitella, miten paljon rahaa jotkut käyttävät lomamatkalla. Tytöt nyt odottavat tuota matkaa, niin sopikaa nuo kulut aikuisten kesken. Jos ei hänellä ole heti rahaa, niin voisiko maksaa osan myöhemmin? Entä voisiko jostain muualta saada rahaa? Aika ilkeästi teet, jos lykkäät sen lentolipun niille käteen, ei alaikäinen voi yksinään matkustaa eikä sillä äidillä ole varaa ostaa matkalippua, voi olla ettei edes ole henkkaria tai passia.
Minulle taas tulee tunne, että tytön äiti on ajatellut ap:n maksavan kulut omasta pussistaan. Hän kun olisi voinut KYSYÄ jos ei ole mitään käsitystä kuluista.
Jos joku veisi lapseni lomalle, niin ekoina kysymyksinä tulisi juuri tuo kustannuspuoli, etenkin jos rahat muutenkin tiukilla.
Vierailija kirjoitti:
trolli
Kukaan ei päästä lastaan ulkomaille tuntemattoman perheen matkassa.
Kukaan ei ota vastuulleen vierasta lasta tällä tavalla.
Pikkutytöt eivät matkoja sovi, vaan aikuiset.Kulujen jakautuminen on sivuseikka.
Siis trolli.
En tiedä mihin perustat tietosi, mutta meillä ainakin oli jo jonkinmoinen vitsaus alakoulussa se, että luokkakaverit kinuisivat toisiaan matkoille mukaan. Ja tiedän monen perheen ottaneen seuraksi jonkun tällaisen ns vieraan perheen lapsen (ainakin Kanarialle, Lontooseen ja Thaimaahan)
Eri perheillä on erilaiset tavat.
Itse mokasit ja nyt syytät lapsen kaverin äitiä lokkimisesta.
Tottahan etukäteen sovitaan miten kulut jaetaan. Ei näin, että lento x €. Ja kun se jotakuinkin maksettu, niin sit vielä tämä, tämä ja tuotakin, yhteensä tosimonta euroa. Varmasti ahdistavaa myös lapsen kaverin äidille.
Toivottavasti et puhu näistä lapsellesi, joka varmasti odottaa innoissaan lomaa, jonne kaverikin tulee mukaan.
Siis mitä?! Ihanko jengi tosissaan ajattelee, että se jolla fyffeä, joutaa myös tarjoamaan muille kaikkea mukavaa? Että jos käydään kahvilla tai syömässä, niin se varakkaampi aina hoitaa laskun? Mitä helvettiä? Miksette tienaa omia rahojanne itse, niin kuin muutkin tekevät?