Lapsen koulukaverin äidin ”lokkiminen”
Tilanne: lapsemme hyvä ystävä 12 v ei ole koskaan ollut ulkomailla (paitsi laivalla) Me matkustelemme useamman kerran vuodessa sekä kauko-että Euroopan matkoja. Tytöt alkoivat inttää viime syksynä että ”Kia” tulisi mukaan kesälomareissuun erääseen etelä-Euroopan maahan. Lopulta äitinsä otti yhteyttä ja kysyi että onko tämä tyttöjen juttuja vai sopiiko. Mietimme hetken ja lupauduimme ottamaan Kian mukaan. Sanoin hänelle, että lennot otetaan päivänä x ja siihen mennessä hänen täytyy siirtää raha tilille (minulla on jonkinlainen vaisto ollut tästä ihmisestä) Rahasta puolet tuli päivänä x ja toista puolta kyselinkin muutamaan otteeseen, koska olin liput jo luottokortilla kuitannut
Nyt sitten kerroin hänelle, että vuokraamamme uima-altaallinenasunto maksaa kahdelta viikolta 1700€ Eli Kian osuus 283. Lisäksi jouduimme vuokraamaan aiottua isomman auton, koska lapsia 4 ja sanoin että maksamme toki bensakulut mutta ehdotin tuon erotuksen maksamista hänen äidilleen. Erotus 5 ja 7 hengen autossa on 135€. Hänen äitinsä oli kovin suiviintunut, että ei todellakaan ole varautunut YLIMÄÄRÄISIIN kuluihin, että mummo on luvannut 150€ matkarahaa, mutta enempää ei ole. Olin tyrmistynyt. Olen laskenut, että iltaisin ulkona syöminen, aamiaiset, jätskit jne kustantavat minimissään 25€/pvä eli 350€ tulisi pelkästään näistä. Entäs sitten kun mennään vesipuistoon tai eläintarhaan? En tiedä mitä tehdä, onhan tämä meille aika paska investointi. Sanonko ystävällisesti, että ei onnistu ha tehkää maksamallanne lentolipulla mitä haluatte? Mielipiteitä?
Kommentit (420)
Jeesus sentään mitä jengiä täällä on! Ottaen huomioon faktan siitä, miten palsta täyttyy jatkuvasti ruikutuksesta siitä, miten ei ole varaa tehdä mitään ja ostaa edes puuroa, niin yllättävän hyvätuloista porukkaa on osunut tähän ketjuun 😂 mä olen itse melko pienituloinen ja yksinhuoltaja, matkustetaan kuitenkin jonkun verran, koska olen aika hyvä säästämään.
Meillä lasten kaverit on olleet mukana useammalla reissulla eikä ikinä ole asiat menneet näin vaikeaksi. Aina on lasten vanhemmat maksaneet matkat, oman lapsen osuuden majoituksesta ja ravintolassa syömisen.
Samalla tavalla toimitaan toisin päin. Meidän tyttö oli viime kesänä heidän mukanaan. Maksoin oman lapseni matkat, hänen asumisensa ja jälkikäteen ravintolassa syömiset, kylpylät yms kun selvisi paljonko niihin on mennyt rahaa. Ei mulla olisi käynyt edes mielessä alkaa ruikuttamaan, että perheen äidin olisi pitänyt tehdä enemmän itse ruokaa, lomallaan. Tai että miksi he kävivät kalliissa kylpylässä, minun lapselleni olisi riittänyt uimahalli. Tai että miksi perheen äiti ei tehnyt retkille eväitä mukaan, vaan söivät ravintolassa, vaikka se maksaa enemmän.
Ilmeisesti täällä ei ihmiset paljoakaan matkusta, kun ei ole mitään hajua asioista. Mulla ei kävisi mielessäkään omalla lomallani alkaa vääntämään makaronilaatikkoa, vaan kyllä me käydään ulkona syömässä.
Samalla tavalla mulla ei kävisi mielessäkään, että jos lapseni kutsutaan mukaan lintsireissulle, että kaverin vanhemmat maksavat hänen rannekkeensa "kun kerran mukaan pyysivät". Viimeksi Lintsille mentiin junalla, en olettanut, että kaverin vanhemmat maksavat junalipun, vaikka heidän autollaan matka olisi saattanut tulla halvemmaksi. En olettanut, että perheen äiti tekee eväät mukaan, vaan annoin rahaa niin että pääsevät ravintolaan syömään.
Mä ymmärrän ap:ta. Olen sitä mieltä, että jos minun lapseni pääsee jonkun kaverinsa perheen kanssa reissuun, on se tosi hieno asia. Kunnioitan sitä perhettä sen verran, että todellakin maksan oman lapseni kulut narisematta yhtään mistään. Jos on sellainen pelko, ettei meidän budjetti kestä sitä, niin sitten minun lapseni ei lähde mukaan. Idioottimaisinta ikinä on alkaa tinkaamaan siinä vaiheessa kun jotain pitäisi maksaa. Ihmiset on ihan superröyhkeitä nykyään.
Kyllä kuluista pitää puhua etukäteen.
Ap matkustaa isoilla kuluilla ja elää reteesti.
Joku toinen kokkaisi itse ruuat ja ei vuokraisi autoa.
Nämä asiat pitäisi tietää etukäteen. Toki jokainen maksaa oman lapsen kulut mutta täytyy osata kertoa että me sitten matkustetaan reteesti.
Sylödään aina ulkona ja ajetaan vuokra-autolla sekä käydään paikoissa mihin on pääsymaksu.
Matkustatte useamman kerran vuodessa kaukomailla ja Euroopassa ja nyt olette perimässä jopa maksua asunnosta, jonka kuitenkin vuokraisitte. Vähän vaikea uskoa tätä todeksi.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus sentään mitä jengiä täällä on! Ottaen huomioon faktan siitä, miten palsta täyttyy jatkuvasti ruikutuksesta siitä, miten ei ole varaa tehdä mitään ja ostaa edes puuroa, niin yllättävän hyvätuloista porukkaa on osunut tähän ketjuun 😂 mä olen itse melko pienituloinen ja yksinhuoltaja, matkustetaan kuitenkin jonkun verran, koska olen aika hyvä säästämään.
Meillä lasten kaverit on olleet mukana useammalla reissulla eikä ikinä ole asiat menneet näin vaikeaksi. Aina on lasten vanhemmat maksaneet matkat, oman lapsen osuuden majoituksesta ja ravintolassa syömisen.
Samalla tavalla toimitaan toisin päin. Meidän tyttö oli viime kesänä heidän mukanaan. Maksoin oman lapseni matkat, hänen asumisensa ja jälkikäteen ravintolassa syömiset, kylpylät yms kun selvisi paljonko niihin on mennyt rahaa. Ei mulla olisi käynyt edes mielessä alkaa ruikuttamaan, että perheen äidin olisi pitänyt tehdä enemmän itse ruokaa, lomallaan. Tai että miksi he kävivät kalliissa kylpylässä, minun lapselleni olisi riittänyt uimahalli. Tai että miksi perheen äiti ei tehnyt retkille eväitä mukaan, vaan söivät ravintolassa, vaikka se maksaa enemmän.
Ilmeisesti täällä ei ihmiset paljoakaan matkusta, kun ei ole mitään hajua asioista. Mulla ei kävisi mielessäkään omalla lomallani alkaa vääntämään makaronilaatikkoa, vaan kyllä me käydään ulkona syömässä.
Samalla tavalla mulla ei kävisi mielessäkään, että jos lapseni kutsutaan mukaan lintsireissulle, että kaverin vanhemmat maksavat hänen rannekkeensa "kun kerran mukaan pyysivät". Viimeksi Lintsille mentiin junalla, en olettanut, että kaverin vanhemmat maksavat junalipun, vaikka heidän autollaan matka olisi saattanut tulla halvemmaksi. En olettanut, että perheen äiti tekee eväät mukaan, vaan annoin rahaa niin että pääsevät ravintolaan syömään.Mä ymmärrän ap:ta. Olen sitä mieltä, että jos minun lapseni pääsee jonkun kaverinsa perheen kanssa reissuun, on se tosi hieno asia. Kunnioitan sitä perhettä sen verran, että todellakin maksan oman lapseni kulut narisematta yhtään mistään. Jos on sellainen pelko, ettei meidän budjetti kestä sitä, niin sitten minun lapseni ei lähde mukaan. Idioottimaisinta ikinä on alkaa tinkaamaan siinä vaiheessa kun jotain pitäisi maksaa. Ihmiset on ihan superröyhkeitä nykyään.
Ihan mielenkiinnosta, sovitko asioista yhtä epämääräisesti kuin ap?
Yksi "yhteydenotto" jossa pyydät lennoista rahat xx mennessä, ei minkäänlaista muuta kommunikointia? Meillä ei reissata kotimaata pidemmälle ja joskus lasten kavereita ollut mukana, tapaan yleensä lapsen vanhemmat ja sovitaan yksityiskohdista hyvissä ajoin, tosi vähäisellä informaatiolla ollaan tässä lähdössä kyllä reissuun.
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut ap. mieleen kertoa tyttärelleen, mitä merkitsee jos tytär kinuaa matkaseuraan itselleen ja mitä tarkoittaa vieraanvaraisuus, vaan annoit tyttöjen huseroida keskenään. Aloite on todennäköisesti tullut lapseltasi, eihän toinen tyttö olisi edes tiennyt matkasta, jos sitä ei olisi hänelle kerrottu.
Minusta lentoliput ovat ok. mutta muut kulut ja ylläpito kuuluu teidän maksettavaksi, jos tytär on pyytänyt itselleen seuraa ja se kuuluu normaaliin vieraanvaraisuuteen. Nyt teillä on vain yksi ylimääräinen lapsi mikana.
Näin on ainakin meillä, kun lapset pyytävät seurakseen kavereita. Kyllä se on ollut itsestään selvää maksaa heidän kustannukssensa, sillä ei koskaan tiedä perheiden rahatilannetta.
Ja miksi ihmeessä et kertonut jo ennen lentolippujen ostoa toiselle perheelle, ettet halua maksaa mitään kustannuksia.
Vai pidätkö juhlia ja kun kutsuvieraat ovat tulleet, maksatat juhlat vierailla.Ja puhut vielä "lokkimisesta", niin ei tullut mieleen, kuinka yrität maksattaa "ylimääräistä" tuolta lapsivieraalta, kun hotellin kustannukset jaat henkilöluvun mukaan, kun hotellit laskuttavat eri hinnat aikuisilta ja usein alle 15v pääsevät puoleen hintaan, jos majoittuvat aikuisen kanssa samaan huoneeseen ja joissakin jopa ilmaiseksi eli maksattaisit osan teidän kustannuksista lapsivieraalla.
Jos oma tytär olisi kysymyksessä, toivoisin etäisyyden ottamista tytärtäsi, eikä kysymys olisi, etteikö olisi vara maksaa, vaan perheen arvojen vuoksi.
Niin. Jos tilanne olisikin ollut se, että aloittaja olisi ollut se aloitteellinen osapuoli ja soittanut kaverin äidille, että haluaisimme kutsua Kian reissuumme mukaan kaveriksi pialle. Silloin ei ole nokan koputtamista kuluista.
Mutta tässä tapauksessa Kian äiti soitti itse ja kysyi, että sopiiko jos Kia ängetään mukaan. Silloin on mielestäni itsestään selvää, että itse itsensä kutsuneet hoitaa myös kulut.
Jos ap:n perhe vuokraisi mökin Suomesta ja tyttären kaveri olisi lähdössä mukaan, niin perisittekö silloinkin mukaan lähtevältä osan mökin vuokrasta? Kun kuitenkin sinne olisitte menossa, eikä vuokra ole yhtään sen kovempi, vaikka on yksi lisähenkilö?
Infota täytyy paremmin, jos tällaista suunnittelee.
Meidän mukana on ollut usein joku lasten kaveri matkalla. Yleensä vuokraamme talon. Majoituksen olemme aina tarjonneet, samoin vuokra-auton ja päivittäiset ruokaostokset ja ravintolassa syömiset. Omaa rahaa olen lapselle pyytänyt mukaan pääsymaksuihin (vesipuistot, huvipuistot, hissiliput), omiin ostoksiin ja tuliaisiin. Ja tietysti lentoliput pitää itse kustantaa. Olen katsonut ettei se yksi lapsi niin paljoa syö, että pitäisi alkaa jokainen kauppalasku ja hampurilainen maksattaa erikseen. Järjestely on aina ollut kaikille ok.
Meillä on aina ollut mukana myös tuo vanhempien kirjoittama lupalappu, että lapsi saa matkustaa kanssamme. Koskaan sitä ei ole kysytty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut ap. mieleen kertoa tyttärelleen, mitä merkitsee jos tytär kinuaa matkaseuraan itselleen ja mitä tarkoittaa vieraanvaraisuus, vaan annoit tyttöjen huseroida keskenään. Aloite on todennäköisesti tullut lapseltasi, eihän toinen tyttö olisi edes tiennyt matkasta, jos sitä ei olisi hänelle kerrottu.
Minusta lentoliput ovat ok. mutta muut kulut ja ylläpito kuuluu teidän maksettavaksi, jos tytär on pyytänyt itselleen seuraa ja se kuuluu normaaliin vieraanvaraisuuteen. Nyt teillä on vain yksi ylimääräinen lapsi mikana.
Näin on ainakin meillä, kun lapset pyytävät seurakseen kavereita. Kyllä se on ollut itsestään selvää maksaa heidän kustannukssensa, sillä ei koskaan tiedä perheiden rahatilannetta.
Ja miksi ihmeessä et kertonut jo ennen lentolippujen ostoa toiselle perheelle, ettet halua maksaa mitään kustannuksia.
Vai pidätkö juhlia ja kun kutsuvieraat ovat tulleet, maksatat juhlat vierailla.Ja puhut vielä "lokkimisesta", niin ei tullut mieleen, kuinka yrität maksattaa "ylimääräistä" tuolta lapsivieraalta, kun hotellin kustannukset jaat henkilöluvun mukaan, kun hotellit laskuttavat eri hinnat aikuisilta ja usein alle 15v pääsevät puoleen hintaan, jos majoittuvat aikuisen kanssa samaan huoneeseen ja joissakin jopa ilmaiseksi eli maksattaisit osan teidän kustannuksista lapsivieraalla.
Jos oma tytär olisi kysymyksessä, toivoisin etäisyyden ottamista tytärtäsi, eikä kysymys olisi, etteikö olisi vara maksaa, vaan perheen arvojen vuoksi.
Niin. Jos tilanne olisikin ollut se, että aloittaja olisi ollut se aloitteellinen osapuoli ja soittanut kaverin äidille, että haluaisimme kutsua Kian reissuumme mukaan kaveriksi pialle. Silloin ei ole nokan koputtamista kuluista.
Mutta tässä tapauksessa Kian äiti soitti itse ja kysyi, että sopiiko jos Kia ängetään mukaan. Silloin on mielestäni itsestään selvää, että itse itsensä kutsuneet hoitaa myös kulut.
Mun mielestä tässä aloitteellisena osapuolena ovat olleet molemmat tytöt. Turha syyttää Kian äitiä, joka ilmeisesti on ihmetellyt tyttöjen juttuja ja sitten soittanut ap:lle.
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla mulla ei kävisi mielessäkään, että jos lapseni kutsutaan mukaan lintsireissulle, että kaverin vanhemmat maksavat hänen rannekkeensa "kun kerran mukaan pyysivät". Viimeksi Lintsille mentiin junalla, en olettanut, että kaverin vanhemmat maksavat junalipun, vaikka heidän autollaan matka olisi saattanut tulla halvemmaksi. En olettanut, että perheen äiti tekee eväät mukaan, vaan annoin rahaa niin että pääsevät ravintolaan syömään.Mä ymmärrän ap:ta. Olen sitä mieltä, että jos minun lapseni pääsee jonkun kaverinsa perheen kanssa reissuun, on se tosi hieno asia. Kunnioitan sitä perhettä sen verran, että todellakin maksan oman lapseni kulut narisematta yhtään mistään. Jos on sellainen pelko, ettei meidän budjetti kestä sitä, niin sitten minun lapseni ei lähde mukaan. Idioottimaisinta ikinä on alkaa tinkaamaan siinä vaiheessa kun jotain pitäisi maksaa. Ihmiset on ihan superröyhkeitä nykyään.
Tässä ei nyt puhuta yhdenpäivän lintsireissusta, vaan informaation puutteesta!
Tiedonkulku on ollut molempiin suuntiin huono ja koska toinen on vähävarainen niin ei ehkä osannut olettaa kuinka paljon niitä kuluja tulee koska ei ole ikinä ollut noin pitkällä reissulla.
Vrt me pyydettiin lapsen kaveri lapinreissulle, he maksoivat junaliput ja käyttörahaa, ruuasta ja majoituksesta en pyytänyt mitään koska mökki oli kuitenkin jo varattu ja ruokaa tein itse eikä siinä nyt yksi henkilö paljon ruokalaskua lisännyt.
Kyll pitää tietää etukäteen onko kulut 200 euroa lisää vai 600 euroa.
Pakettimatka ruualla ja juomilla taitaa saada paljon halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä voitte perustella itsellenne, että joku muu kuin huoltaja maksaisi satojen eurojen kulut lapsestanne? Matkalle mukaan lähtiä maksaa tietysti AINA oman osuutensa kuluista. Oli sitten lapsi tai aikuinen.
Meillä lapset eivät päätä tälläisestä asioista, vaan keskustelevat vanhempien kanssa etukäteen, voiko pyytää kaveriaan mukaan matkalle tai mökille, jonka jälkeen asia siirtyy vanhempien keskusteluun.
Meillä on kolme teiniä ja kavereita piisaa, mutta jos meiltä vanhemmilta lupa irtoaa, ei tulisi mieleenkään maksattaa kustannuksia kutsutulta, vaan se kuuluu vieraanvaraisuuteen.
Jos ei ole vara maksaa, ei pidä myöskään antaa lupaa lapselleen kinuta kavereitaan mukaan.
Niin kuin tässä tapauksessa on käynyt, mistä muuten tietäisivät koko matkasta.
Tuota noin. Tämä ei ole Porvoosta vaan ihan ehta Itä-Helsingin vuokrakasarmi prinsessan kirjoittama satutarina. Älkää nyt langetko tähän tai olette harvinaisen simppeleitä.
Hassua että mulle on sattunut vähän samantapainen tapaus nimittäin kerran yksi tyttöni kaveri pyysi häntä johonkin ratsatustallille. Tyttöni ei halunnut mennä (emme ole heppaihmisiä) enkä mäkään mielelläni annan työttöni mennä tuon kaverin kanssa Helsingistä ulos minnekään kun on vähän epäluotettavaa seuraa (lastensuojeluasiakkuutta vauvasta asti koko perheessä, huostaanottoja) tosin eniten mua huolestuttaa tuo tytön äiti joka on täysin sekopää kun on vähän sitä elämänmenoa katellut ja jo muutaman lauseen vaihtaminen antoi aika selvän kuvan että kyseessä on järkyttävän vastenmielinen tyyppi. Kuulin jälkeenpäin että tuo äiti oli suuttunut jostain ja sepittänyt jonkun tarinan että en ollut päästänyt tyttöäni hänen tyttönsä kanssa kun olin kuulemma kateellinen tytön heppaharrastuksesta. What! Voihan sitä noinkin ajatella jos haluaa.
Sinänsä hassua kun en ainakaan itse näe vuokrakasarmissa tukien varassa elävää ihmistä kovin varakkaana mutta tämä ihminen esittää itsensä aina hyvintoimeentulevana ja varakkaana. Voihan sen noinkin nähdä. Sitä en tiedä matkusteleeko ja jos niin minne kun en henkilön tekemisistä tiedä sen tarkemmin. Enää miellä ei ole edes yhteisiä tuttuja joten en kuule hänen tekemisistään mitään eikä kiinnosta.
Voi, mä toivoisin että oma tyttöni voisi matkustaa jonkun perheen kanssa jonnekin ja ilomielin maksasin kaikki kulut, mutta tuo perhe jonka kanssa matkustaa pitäisi olla todella luotettava, järkevä ja vastuuntuntoinen ja tuttu. Esim. juuri tuon heppatytön äidin kanssa en kyllä päästäisi tyttöäni edes Itiksen kauppakeskukseen.
Miksi edes suostuit tuohon, en ikinä ottaisi vierasta lasta mukaan, raha ei ole suurin syy, vaan jos lapselle sattuu jotain, niin vanhemmat ovat kaukana ja saat syyt niskoillesi. Hyvä jos uskaltaa viedä lapsen kavereineen laskettelemaan, sillä murtunut luu, on varmasti vikasi ja pilaa lapsen tulevaisuuden huippu-urheilijana...
No tyttö kertonut äidilleen, että hänet halutaan mukaan. En pidä mahdottomana, että tytön äiti ajatteli heidän varakkaina maksavan kaikki kulut.
Yleensä se jolla on varaa maksaa kaikki kulut, syömiset juomat yms. Minä oletan, että minun pitää maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, sovitko asioista yhtä epämääräisesti kuin ap?
Yksi "yhteydenotto" jossa pyydät lennoista rahat xx mennessä, ei minkäänlaista muuta kommunikointia? Meillä ei reissata kotimaata pidemmälle ja joskus lasten kavereita ollut mukana, tapaan yleensä lapsen vanhemmat ja sovitaan yksityiskohdista hyvissä ajoin, tosi vähäisellä informaatiolla ollaan tässä lähdössä kyllä reissuun.
Tässä kohtaa toimin erilailla. Oon muutenkin aika perusteellinen ihminen. Kun asiasta aletaan keskustelemaan, on mulla selvillä matkalippujen hinnat ja majoituksen hinta. Viimeksi kerroin suunnitelmista etukäteen, että ajateltiin tehdä sitä ja sitä, käydään shoppailemassa (meillä siis teinillä usein kaveri mukana) , käydään kylpylässä, vuokrataan polkupyörät. Viime reissulla aamupalat tehtiin itse ja muuten syötiin pääsääntöisesti ravintolassa, tämänkin kerroin etukäteen.
Kaikenlaisia ihmisiä onkin olemassa. Alkuun kehut perheenne varoista matkustaa usein ja sitten et voikaan kustantaa vähävaraisen perheen lapsen matkaa. Eikö olisi itsellesikin tullut hyvä mieli, kun olisit antanut lapselle mahdollisuuden mukavaan matkaan ja lapsellasi olisi seuraa? Lentolipun maksaminenkin on iso raha monelle. Hyvä tekoja voi kierrättää ja tuottaa iloa toisten elämään sen kummempaa niitä hehkuttamatta. Valitettavasti sinulta se ei tällä erää sujunut.
Vierailija kirjoitti:
Noo... Tätä minäki arvon, että otetaanko tytön kaveri reissuun mukaan. Tiedän, että just ja just lentoliput pystyy persaukinen äiti maksamaan. Muuten kulut jää meille. Jokaista penniä ei saa ikinä. Tässä on tietysti se ero, että itse maksaisin ylpeänä ihmisenä kaikki lapsestani tulevat kulut, mutta nää "köyhät" on aina mielellään toisten lompakolla ja itsekkäästi sulkevat silmänsä kaikelta hyväksikäytössään.
Muuten sanoisin:
- onko reilua jakaa asunto per nenä? Paljonko oikeasti panostitte lisää kämppään tuon vieraan muksun takia?
- autojuttu on kinkkinen. Se on totta, että vain ja ainoastaan vieraan lapsen takia tarvitte isomman auton.
- tuo 350 Euroa ei ole kohtuuton ruuasta, ymmärtääkseni teillä on yli viikon matka?
350 on kohtuuton ruuasta.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tässä aloitteellisena osapuolena ovat olleet molemmat tytöt. Turha syyttää Kian äitiä, joka ilmeisesti on ihmetellyt tyttöjen juttuja ja sitten soittanut ap:lle.
Lapset höpisevät lasten juttuja, mutteivat päätä raha-asioista ja matkoista. Mikäli aloite ei tule aikuiselta, jutun voi jättää omaan arvoonsa. Toki voi soittaa ja pirauttaa, mikä on homman nimi, mutta jollei vastapuoli tässäkään vaiheessa itse kerro, että me AIKUISET olemme ajatelleet kutsua Kian mukaan, niin asia on sitten sillä selvä. Kiaa ei ole kutsuttu mukaan. Jos Kian haluaa mukaan, sitten kysytään pääseekö jos maksamme kulut. Tarkoittaa matkustamista, majoittumista yms.
Joillekin tuo hinnoittelu on vaan niin vaikeaa, on sitten kysymys tästä tapauksesta tai yhteislahjojen hankinnasta. Kun kysyn, että paljonko on budejtti/nuppi, niin saan vastaukseksi 50€. Sitten kun ovat lahjan tai matkan maksaneet, niin alkaa tulla kaikennäköistä lisämaksua, kun ovat saaneet uusia ideoita hankittavaksi.
Eli olen sitä mieltä, että jos ottaa kaverin mukaan ja ilmoittaa lentolipun hinnan, niin se on siinä sitten, vaikka kaverin äiti olisikin sanonut, että huolehtii omansa kustannuksista, niin ei se lupaus mikään avoin shekki ole.
No en kehtaisi mistään asunnosta pyytää maksua. Oltiin kavereiden kanssa reissussa ja juurikin vuokrattiin talo kahdeksi viikoksi. Heillä on kaksi pientä lasta, mutta päätettiin laittaa kulut puoliksi, koska oltaisiin kuitenkin vuokrattu talo oli lapsia tai ei.
Ettekö kokkaa mitään asunnolla? Me kokattiin aamiainen ja illallinen asunnolla, mutta lounas syötiin ulkona reissatessa. Ainakin meistä oli ihanaa olla ja rentoutua iltaisin vaan asunnolla.