Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläke tulee olemaan n.900e/kk, muita kohtalotovereita

Vierailija
01.04.2018 |

Kevan työeläkeotteen mukaan näin.

Kommentit (274)

Vierailija
181/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ei osaa ajatella nuorena, kun vielä kroppa toimii, on voimia ja jaksaa hoitaa asioitaan, miten vanhuksena tosiaan voimat loppuu. 

Olen työssäni nähnyt vanhuksia, joilla tosiaan pienenpieni eläke ja pienin murhe on ruoka. 

Kukaan ,eikä mikään tässä maassa saa niin huonoa hoitoa sairauksiinsa, tai palvelua mistään , kuin köyhä vanhus!! Siis ikinä, milloinkaan en toivo kenellekään teistä sitä kohtaloa, että olette vanhoja, yksin pitää pärjätä ja eläke on minimi ja pitäsi saada hoitoa sairauksiinsa. 

Sitä ei nimittäin ilman rahaa saa. Ja yhä enemmän se on siihen menossa. 

Ne joilla on omaisuutta ja varallisuutta vanhuksena, ne saa hoidot, tutkimukset, avustustajat, hoitajat ja tarkistukset. Joku huolehtii ja seuraa vointia, siitä maksetaan.

Ne joilla ei ole omaisuutta, eikä ole eläkeettä kertynyt, ne jää yksin ja nykertyy sinne. 

Se on kuulkaa ihmiset NIIN surullista, niin väärin. Te ette vaan sitä vielä tiedä ja ehkä hyvä niin.

Uskon tämän ihan täysin. Ajattelin aikoinaan työssä ollessani, että vaikka olenkin tällainen mieluummin yksinasuva, niin vanhana ja raihnaisena olisi turvallisempaa asua jossain palvelutalossa. Mutta ilmeisesti asumme kohta kaikki kotonamme, halusimme tai emme. Meitä käydään välillä "katsomassa", tiskis tiskataan ja mitä nyt siinä ajassa ehditäänkään. En siis syytä mitenkään kotiavustajia vaan tätä surullista kiirettä, mikä näissä töissä on. Naapurini on surullinen esimerkki. Ei pysty liikkumaan paljoakaan (ilmeisesti),koska ei parvekkeellakaan tupakalla käy. Kuulen miten joku siellä tiskaa ja aika pian sen jälkeen poistuu. Itselleni ainakin tulisi aika turvaton olo. Palvelutalossa olisi juttuseuraakin, jos haluaisi. Apu lähellä, jos tarvitsisi. No, toivon omalle kohdalleni nopeaa kuolemaa, sitten kun en enää pääse liikkumaan. Syöpäkin on ollut, mutta sitä en toivo, se kestää liian kauan eikä kipua välttämättä lääkitä tarpeeksi.

Vierailija
182/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkekertymäni on 400 € ja olen 38-vuotias. Hiphurraa. Olen sitä ikäluokkaa, että eläkettä alkoi kertymään vasta 23-vuotiaana. Opiskelut taas ehtivät kartuttaa eläkettä puolelta vuodelta.

Mulla alkoi vasta 26-v ja näillä näkymin eläkkeeni on 1000 €/kk, jos jään 67 v 6 kk eläkkeelle... Ja sattumoisin olen vielä yrittäjä.

Suomessa vihataan eniten pienipalkkaisia duunareita ja yrittäjiä. Jos olet 3000 €/kk tai yli tienaava, klo. 8-16 palkkatyöläinen, niin olet ihanneyksilö. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa takuueläke ja kansaneläke ja asumistuki

Noista kaikista luovutaan kun suuret ikäluokat on kuolleet.

Tuskin. Sekä työntekijän, että työnantajan eläkemaksuja nostetaan koko ajan, eläkettä leikataan elinaikakertoimella samoin kuin eläkeikää nostetaan eläkkeiden riittävyyden takaamiseksi. 

Maailmanlopun ennustaminen on siis turhaa.

Vierailija
184/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissani naukuu öisin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleva eläkeläinen kirjoitti:

Muistakaahan kaikki pienestä eläkkeestä valittajat, että teillä on ollut koko elämänne aikaa tehdä valintoja. Tai sitten vaan toistelette itsellenne, ettei käärinliinoissa ole taskuja.

Taas näitä.  Työpaikkakiusaajien työaika ainakin kului joskus 50 % juoruamiseen, ainiin kyllä hekin silti väittivät voivansa valita hyvänkin tavan tehdä töitä.

Perusasiat kuntoon - työrauha, sitten vasta voi valita.

Miten tämä liittyi eläkkeeseen?

Siten, että aina näihin keskuteluihin tulee toisia mollaamaan näitä "mikset valinnut paremmin" -tyypejä, joilla ilmeisesti on kultalusikka puolittain jossain, tai sitten kristallipallo jo lapsesta saakka. Jotka osaavat tehdä VAIN oikeita valintoja, oikeita  erehtymättömiä yli-ihmisiä. 

Vierailija
185/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eutanasia tulee Suomessa hoitamaan leikkurin osa kun me nykyiset kolmekymppiset ollaan vanhuuden kynnyksellä.

Vierailija
186/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaahan kaikki pienestä eläkkeestä valittajat, että teillä on ollut koko elämänne aikaa tehdä valintoja. Tai sitten vaan toistelette itsellenne, ettei käärinliinoissa ole taskuja.

Taas näitä.  Työpaikkakiusaajien työaika ainakin kului joskus 50 % juoruamiseen, ainiin kyllä hekin silti väittivät voivansa valita hyvänkin tavan tehdä töitä.

Siten, että aina näihin keskuteluihin tulee toisia mollaamaan näitä "mikset valinnut paremmin" -tyypejä, joilla ilmeisesti on kultalusikka puolittain jossain, tai sitten kristallipallo jo lapsesta saakka. Jotka osaavat tehdä VAIN oikeita valintoja, oikeita  erehtymättömiä yli-ihmisiä. 

Tämä. Näille toivoisi nopeaa, mutta tautista ja kivuliasta loppua heti eläkkeellepääsyn jälkeen. Jos jaksaisi

Vierailija
187/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun nuori miettii tulevaa ammattiaan, niin hän tuskin samalla pohtii, että koska pääsee eläkkeelle ja kuinka suuri se eläke tulee olemaan. Monelle tulee suurena yllätyksenä eläkkeen määrä.

Ehkä kannattaisi, eikä vain aina hehkuttaa nykyistä mantraa unelmiin uskomisesta.

Vierailija
188/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elättänyt itseni työlläni 18-vuotiaasta. Eläkettä alkoi kertyä vasta 23-vuotiaana. Nyt työvuosia on takana 38 kappaletta. Oma havaintoni on ollut se, että tuossa 50 ikävuoden korvilla, kun jokainen YT-kierros on alkanut kaartaa lähempää ja lähempää, jännitys on tiivistynyt siksikin että ymmärrän entistä paremmin että vaakalaudalla ja panoksena on myös koko eläke. Itselleni 30 ja risat työvuotta toi juuri ja juuri sen tasoisen eläkkeen jolla minä en omalla kulutasollani vielä pysty elämään. Tuntui jopa siltä, että se varsinainen eläkkeen tienaaminen alkoi vasta 50-vuotiaana. Vasta siitä eteenpäin jokainen vuosi on ollut sellainen joka kerryttää ehdottoman minimitoimeentulon päällistä osaa. 

Tuollainen 45 työvuotta taitaa yleisemminkin olla minimimäärä sille että saavuttaa itselleen entisiin työtuloihin nähden kohtuulliseksi koettavan elintason. Ennakoiva 'kaiken varalta' säästäminen on välttämätöntä, koska kukaan ei voi tietää jos työvuosiin tulee syystä tai toisesta aukkoja. Kenenkään ei pidä jäädä kotiin lapsia hoitamaan ilman, että puolison kanssa sovitaan työeläkettä korvaavista eläkesäästöistä. Se että myös loppuelämän palkkataso voi kärsiä kotivuosista on myös asia, joka vaikuttaa tulevaan eläkkeeseen. 

Vierailija
189/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska kaikista ei voi tulla lääkäreitä ja juristeja. Jonkun on myös tehtävä ns. huonompi palkkaiset työt, joista ei eläkettä kerry samalla tavalla.

Juuir näin.  Duunarikodista kun lähtöisin olen, oli sentään jollain tavalla "ylennys" päästä sisätöihin toimistoon. Vaikkei urani nyt juoksutytöstä lähtenytkään kiitoon johtajaksi asti :) Pääsin, niin tosiaan pääsin vielä kaupungille töihin aika nuorena, ja sitä pidettiin jo onnenpotkuna. Kuulema piti olla jäsenkirja ja/tai suhteita. Ei ollut mitään näistä. Hyvät työtodistukset, hiljainen puurtaja kun olin nuorena, liian hiljainen.  Palkkahan oli aina tosi alhainen, mutta pysyin työpaikassani ihan sen takia, että yksinhuoltajana tärkeintä oli, että työpaikka oli varma. Toki sekin edellisen laman aikaan muuttui, ei niin varma enää. Ainoat katkokset työssäkäynnissäni ovat olleet 9 kk äitiysloma ja pari kertaa kuukauden työttömyys, ihan nuorena. Downsiftaamiseen ei ollut varaa, ei kovin moni toimistotyöntekijä pitänyt vuorotteluvapaita. Isompipalkkaiset, lähinnä lapsettomat niitä pystyivät pitämään.

Vierailija
190/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Näille toivoisi nopeaa, mutta tautista ja kivuliasta loppua heti eläkkeellepääsyn jälkeen. Jos jaksaisi

Aika monelle tuleekin. Lyhyt leveä leipä. Kutsuu tuonela.

Vierailija
191/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkekertymäni on 400 € ja olen 38-vuotias. Hiphurraa. Olen sitä ikäluokkaa, että eläkettä alkoi kertymään vasta 23-vuotiaana. Opiskelut taas ehtivät kartuttaa eläkettä puolelta vuodelta.

Mulla alkoi vasta 26-v ja näillä näkymin eläkkeeni on 1000 €/kk, jos jään 67 v 6 kk eläkkeelle... Ja sattumoisin olen vielä yrittäjä.

Suomessa vihataan eniten pienipalkkaisia duunareita ja yrittäjiä. Jos olet 3000 €/kk tai yli tienaava, klo. 8-16 palkkatyöläinen, niin olet ihanneyksilö. 

Yrittäjä, tosin kuin palkansaaja, voi itse vaikuttaa tulevaan eläkkeeseensä maksamalla enemmän eläkemaksuja. Moni vain herää asiaan liian myöhään.

Vierailija
192/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkearvioni on n. 2600 euroa mikäli jään 67,5-vuotiaana eläkkeelle, lähemmäs 2900 jos 70-vuotiaana. Luultavasti kyllä eläkeikää on nostettu tuohon mennessä 80 vuoteen enkä ikinä pääse nauttimaan rahoistani joten ihan sama.  t. 27-vuotias

Vierailija
193/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan mullakin, ellei peräti vähemmän. Onneksi on omistusasunto.

Vierailija
194/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkearvioni on n. 2600 euroa mikäli jään 67,5-vuotiaana eläkkeelle, lähemmäs 2900 jos 70-vuotiaana. Luultavasti kyllä eläkeikää on nostettu tuohon mennessä 80 vuoteen enkä ikinä pääse nauttimaan rahoistani joten ihan sama.  t. 27-vuotias

Realismi on kannustavampi elämänasenne kuin pessimismi.

Vierailija
195/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

57-v, eläkekertymä n. 1350 e ( Olin 10 v. kotiäitinä ) Jos pääsen tavoite eläkeikääni niin sitten n. 1450, ja mikäli 68-vuotiaaksi jatakaisin olisi eläke hieman yli 1800 .

Vierailija
196/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on normaalieläke nykyisillä eläkeläisillä.

Kyselkääpä vähän niiltä vanhuksilta.

Vierailija
197/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kevan työeläkeotteen mukaan näin.

Sinä olet varmaan tuohon varautunut säästämällä ja sijoittamalla osan nykypalkastasi osakkeisiin yms. kuten jokainen vähänkään fiksu ja tulevaisuuteen varautuva ihminen tekee?

Minä olen. Asuntovelkaa ei enää ole ja minulla on mm. osakkeita ja metsää, mutta kaikilla näin ei ole. Monen tulot ovat niin pienet, että ne kaikki menee elämiseen.

Väitän että jokaikinen joka ei ole toimeentulotuentms minimiavun varassa saa laitettua säästöön edes 25 euroa kuukaudessas jos haluaa.

Miten sinisilmäisen naiivia ajattelua. Ollaanko aina pari päivää syömättä? Millä rahoitat vaikka uuden pesukoneen? Tuo 25€ kk säästöön on muuten 20v 6000€ ja vaikka siihen saisi pienen koronkin niin oletko todella niin lapsellinen että luulet sen riittävän vanhuuden turvaksi.

Ei siihen saa pientä korkoa vaan korkoa korolle ja jos oletetaan, että pörssi nousee ikuisesti ja säästöt on indeksirahastossa niin lopullinen summa on jopa moninkertainen alkuperäiseen sijoitukseen nähden.

Tai sitten kulut syövät suurimman osan tuotosta.

Siksi juuri kannattaa valita indeksiin sidottu rahasto esim. sellainen EFT, jossa ei ole aktiivista salkunhoitajaa. Ei mene hoitokuluja ollenkaan.

Vierailija
198/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laittaa rahastoihin jne nuorena eikä matkustella sun muuta turhuutta.

Vierailija
199/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienellä eläkkeellä pärjää hyvin jos on kaksi eli pariskunta. Tosin tilastojen mukaan miehet kuolevat aiemmin. Miesleskillä on valinnanvaraa .

Vierailija
200/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkekertymäni on nyt 1350 €/kk ja olen 54-vuotias.

Mikäli saisin olla 65-vuotiaaksi nykyisessä työssäni, olisi eläkkeeni n. 2150€/kk.

Epäilen että näin käy, mutta toivottavasti edes 61-vuotiaaksi. Silloi loppuajan saisi ansiosidonnaista, joka kerryttää myös eläkettä 70-prosenttisesti.

Keskeytin vuosi sitten Nordean eläkevakuutussäästöni, koska ehdot ovat mitä ovat.

Aloitin sen 38- vuotiaana, ja sitä voi alkaa nostaa 62- vuotiaana. Sieltä tulee viisi vuotta muutama satanen eläkkeen täydennykseksi.

Aloitin tämän vuoden alusta säästämään 100 € kuussa rahastoon eläkepäivien varalle. Vielä ehtii saada kokoon toistakymmentä tuhatta euroa sekä tuotot päälle.

Velaton asunto on, ja eläkepäiviksi olen suunnitellut muuttaa keskustaan mummokaksioon, alhainen vastike. Toki vuosien varrella taloyhtiöön tulee aina monenmoista remppaa ja rahoitusvastiketta. Mutta josnettoeläke olisi 1600 € nurkilla, niin selviää kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän