Eläke tulee olemaan n.900e/kk, muita kohtalotovereita
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
Se eläkeote kertoo tämänhetkisen tilanteen, mitä tähän mennessä olet ansainnut eläkettä. Tilanne on sitten tietysti tuo edelleen jos et tee enää päivääkään työtä tuon ko. arvion jälkeen. Itseltäni ainakin se arvio on vuosi vuodelta noussut, ensin oli jotain 600€ / kk, nyt jo lähes 1000€ / kk, joten huimasti on noussut työvuosien edetessä.
Kyllähän se vauhdilla nousee, jos on hyvä palkka. Itse olen vasta hiljan päässyt pitkän työttömyyden jälkeen töihin ja palkka on noin 2000€/kk. Siitä kertyy eläkettä 30€ vuodessa joten ei se eläke mitenkään vauhdilla kartu. Mies puolestaan tienaa ihan kunnolla ja hänelle kertyy eläkettä noin 130€ vuodessa.
Kahden tonnin palkalla pitää painaa 50 vuotta töitä että pääsee 1500 euron eläkkeeseen. Viiden tonnin palkalla siihen riittää 20 vuotta.
Tuleva eläkeläinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaahan kaikki pienestä eläkkeestä valittajat, että teillä on ollut koko elämänne aikaa tehdä valintoja. Tai sitten vaan toistelette itsellenne, ettei käärinliinoissa ole taskuja.
Valintojen tekemiseen on tosiaan ollut aikaa, mutta pienen eläkkeen taustalla on usein myös paljon sellaista, johon ei itse ole voinut vaikuttaa tai varautua. Vaikka monella on syytä katsoa peiliin, moni muu on tilanteeseensa täysin syytön.
Työkyvyttömyyseläkeläisiä käy sääliksi, mutta moni on ihan itse valinnut pienipalkkaisen tai huonosti työllistävän alan. Puhumattakaan monenlaisista down-shiftaajista: Kotiäideistä, kausityöntekijöistä (esim. asfalttimiehet), opiskelujaan venyttäneet maailmanmatkaajat jne...
Olen 44. Olen ollut töissä 23 -vuotiaasta asti keskeytyksettä miinus yhden lapsen vuoksi 3 vuotta kotona. Olen akateeminen ja koulutustani vastaavassa työssä, jossa tulee töitä riittämään loistavasti. Eläkkeeni tulee olemaan 1000 euroa mikäli jään eläkkeelle 70 -vuotiaana. Miten musta tuntuu, että vihtaani on kustu?
Piensijoittaja kirjoitti:
Piti oikein katsoa eläkeotteesta netistä. Nyt eläkettä on kertynyt 1313€/kk. Olisi jo 1501€, ellei sitä olisi leikattu elinaikakertoimella 12,5% joitain vuosia sitten.
Alin eläkeikä 65v.9kk, jolloin eläke nykyisellä peruspalkalla olisi 2379€/kk ja tavoite-eläkeiässä 67v.10kk. eläke olisi 2728€/kk. 2 vuoden ja 1 kuukauden jatko siis nostaisi eläkettä 349€/kk, mikä on verojenkin jälkeen varmaan 200€/kk. Luulen kuitenkin, että pistän pillit pussiin 65-vuotissyntymäpäivänäni. Sitten saan karenssin ja ansiosidonnaista puoli vuotta.
Onneksi on sijoituksia sen verran, ettei nälkä yllätä.
Usko huviksesi, että nälkä on pienin ongelmasi siinä vaiheessa kun olet vanha. Mutta kaikki se minkä olet siihen mennessä itsellesi haalinut, voidaan realisoida kattamaan ympärivuorokautisen palveluasumisen kulut.
Vierailija kirjoitti:
Kelaatteko te jonnekin elääkkeeseen saakka, alle 40-vuotiaat? Itse en jaksa uskoa että maailma pysyy niin stabiilina, että noihin eläkeotteisiin on luottaminen.
Kyllä viimeistään 40-vuotiaana on hyvä katsastaa mille tasolle oma tuleva eläke tulee asettumaan. Moni on eläkeasioista ihan pihalla ja jos tilanteeseen havahtuu vasta 50-vuotiaana, siinä kohtaa on jo tosi vaikea alkaa tehdä mitään korjausliikettä.
Minulla on surkean pieni eläkekertymä ja 40-vuotiaana avasin PS-tilin. Olen säästänyt siihen 5000€ vuodessa nyt kahdeksan vuoden ajan, yhdeksäs vuosi on alkamassa. Olen laskenut, että kun olen säästänyt 13 vuoden ajan 5000€/vuosi, pystyn nostamaan eläkettä nettona 750€/kk 14 vuoden ajan ja sen jälkeen 400€/kk kymmenen vuoden ajan.
Aika on tässä hyvin vahvasti sijoittajan puolella. Jos homman aloittaa liian myöhään, niin se käy yksinkertaisesti liian raskaaksi. Jos haluaa yhtään merkittäviä lisätuloja oman työeläkkeen jatkoksi, niin myös säästösummien ja säästöajan pitää olla ihan merkittäviä. Turha kuvitella viettävänsä kovinkaan lokoisia eläkepäiviä jollain 50€/kk säästötahdilla - vaikka onhan sekin tyhjää parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaahan kaikki pienestä eläkkeestä valittajat, että teillä on ollut koko elämänne aikaa tehdä valintoja. Tai sitten vaan toistelette itsellenne, ettei käärinliinoissa ole taskuja.
Valintojen tekemiseen on tosiaan ollut aikaa, mutta pienen eläkkeen taustalla on usein myös paljon sellaista, johon ei itse ole voinut vaikuttaa tai varautua. Vaikka monella on syytä katsoa peiliin, moni muu on tilanteeseensa täysin syytön.
Työkyvyttömyyseläkeläisiä käy sääliksi, mutta moni on ihan itse valinnut pienipalkkaisen tai huonosti työllistävän alan. Puhumattakaan monenlaisista down-shiftaajista: Kotiäideistä, kausityöntekijöistä (esim. asfalttimiehet), opiskelujaan venyttäneet maailmanmatkaajat jne...
Olen 44. Olen ollut töissä 23 -vuotiaasta asti keskeytyksettä miinus yhden lapsen vuoksi 3 vuotta kotona. Olen akateeminen ja koulutustani vastaavassa työssä, jossa tulee töitä riittämään loistavasti. Eläkkeeni tulee olemaan 1000 euroa mikäli jään eläkkeelle 70 -vuotiaana. Miten musta tuntuu, että vihtaani on kustu?
Mainittakoon vielä, että takuueläke on 775 euroa kuussa. Kullä kannattaa opiskella itselleen hyvä ammatti ja tehdä keskiluokkaista työtä muutama vuosikymmen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kertymä 150e/kk, ja oon jo 35v. Jos tahti pysyy samana, niin en pääse ikinä töitä tekemällä edes kansaeläkkeen tasolle. Tosin en usko, että eläkettä muutenkaan ikinä tulen saamaan.
11€/kk ja ikää 38. Ei paljon positiivisia asioita herätä sana tulevaisuus.
No etpä ole paljoa töissä joutunut raatamaan.
En ole. Tunnen tästä päivittäin häpeää ja valtavaa pettymystä itseeni. Kun ei ole ollut tuottava yhteiskunnan jäsen, ei ole oikeastaan mitään.
Hyvä. Noin pitääkin tuntea. Nyt otat itseäsi niskasta ja alat maksamaan velkaasi yhteiskunnalle takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla nyt 1200e. Sama mikä vanhuuseläke. Olen työkyvytön.
Mulla vähän päälle tonni.
Palkka oli 2800 €/kk ja kuvittelin että eläke olis ainakin puolet siitä. No ei ollut.
Eipä paljon naurata.
Pakko tehdä osa-aikatyötä että pärjää.
T. Toinen työkyvytön
Oma eläkkeeni tulee olemaan 2611 euroa. Kolmivuorotyötä korkean riskitason teollisuudessa lähes 68 vuotiaaksi..
Eläkelaskelma noin 500€/kk, pätkä- ja kausitöitä tehnyt teini-ikäisestä saakka. Lisää opiskelua ja jos sitten 4 vuoden päästä saankin jo vakipaikan. Olenhan sitten vasta 40-vuotias hahaha. Työvuosia tehtävänä 35. Hurjat on eläkkeet vaikka olen aina tehnyt töitä. Tulipa tehtyä surkeat valinnat aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Piti oikein katsoa eläkeotteesta netistä. Nyt eläkettä on kertynyt 1313€/kk. Olisi jo 1501€, ellei sitä olisi leikattu elinaikakertoimella 12,5% joitain vuosia sitten.
Alin eläkeikä 65v.9kk, jolloin eläke nykyisellä peruspalkalla olisi 2379€/kk ja tavoite-eläkeiässä 67v.10kk. eläke olisi 2728€/kk. 2 vuoden ja 1 kuukauden jatko siis nostaisi eläkettä 349€/kk, mikä on verojenkin jälkeen varmaan 200€/kk. Luulen kuitenkin, että pistän pillit pussiin 65-vuotissyntymäpäivänäni. Sitten saan karenssin ja ansiosidonnaista puoli vuotta.
Usko huviksesi, että nälkä on pienin ongelmasi siinä vaiheessa kun olet vanha. Mutta kaikki se minkä olet siihen mennessä itsellesi haalinut, voidaan realisoida kattamaan ympärivuorokautisen palveluasumisen kulut.
Miten niin? Mä olen ilmoittanut jokaiselle sukulaiselle, että lähden tästä talosta ainoastaan jalat edellä ulos. Tämä on kotini loppuun saakka. Mitään monikansallisia veronkiertofirmoja ei mun rahoilla elätetä.
Sitä ei osaa ajatella nuorena, kun vielä kroppa toimii, on voimia ja jaksaa hoitaa asioitaan, miten vanhuksena tosiaan voimat loppuu.
Olen työssäni nähnyt vanhuksia, joilla tosiaan pienenpieni eläke ja pienin murhe on ruoka.
Kukaan ,eikä mikään tässä maassa saa niin huonoa hoitoa sairauksiinsa, tai palvelua mistään , kuin köyhä vanhus!! Siis ikinä, milloinkaan en toivo kenellekään teistä sitä kohtaloa, että olette vanhoja, yksin pitää pärjätä ja eläke on minimi ja pitäsi saada hoitoa sairauksiinsa.
Sitä ei nimittäin ilman rahaa saa. Ja yhä enemmän se on siihen menossa.
Ne joilla on omaisuutta ja varallisuutta vanhuksena, ne saa hoidot, tutkimukset, avustustajat, hoitajat ja tarkistukset. Joku huolehtii ja seuraa vointia, siitä maksetaan.
Ne joilla ei ole omaisuutta, eikä ole eläkeettä kertynyt, ne jää yksin ja nykertyy sinne.
Se on kuulkaa ihmiset NIIN surullista, niin väärin. Te ette vaan sitä vielä tiedä ja ehkä hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Mä olen ilmoittanut jokaiselle sukulaiselle, että lähden tästä talosta ainoastaan jalat edellä ulos. Tämä on kotini loppuun saakka. Mitään monikansallisia veronkiertofirmoja ei mun rahoilla elätetä.
No se vasta kalliiksi tulee, kun kotonasi käy 3-4 kertaa kotihoito heittämässä tabletit suuhun ja katsomaan ettet ole kakkinut vaippoihisi. Tai tarvitaan kallista geroteknologiaa vahtimaan ettet kävele ulos ovesta omine lupinesi. Muistisairauteen sairastuminen on kyllä edessä lähes jokaisella joka elää vanhaksi. Eli et ole turvassa kotonasikaan. Varsinkin kun nuoremmat sukulaiset kokevat, että olet pienempi riesa johonkin laitokseen suljettuna kuin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi oli järkeä ostaa nuorempana sijoitusasuntoja. Hinnat olivat edullisempia ja lainat ovat nyt maksettu.
Muuten olisi surkea eläke.
Minulla ei ole liikaa järkeä annettu. Palkkani on pieni. Mutta tulen hyvin suurella tod näk pärjäämään.
Sitä on järkeä ja järkeä. Toisilla ihmisillä on kyky suunnitella, ennakoida ja toteuttaa. Ja ehkä hieman itseluottamusta ja rohkeutta? Halua ottaa vastuuta itsestään?
Vierailija kirjoitti:
Kevan työeläkeotteen mukaan näin.
tulet saamaan vanhuuseläkettä, asumistukea ottaen huomioon onko sijoituksia
On olemassa takuueläke ja kansaneläke ja asumistuki
Ei ne isot tulot vaan pienet menot. Menkää asumaan taimaaseen niin pärjää vähällä. Itsde tykkään asua Suomessa ja käydä ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä. Työpaikkakiusaajien työaika ainakin kului joskus 50 % juoruamiseen, ainiin kyllä hekin silti väittivät voivansa valita hyvänkin tavan tehdä töitä.
Perusasiat kuntoon - työrauha, sitten vasta voi valita.
Miten tämä liittyi eläkkeeseen?
Täytyy ottaa huomioon että jotkut saa perintöjä pienen eläkkeen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla 4000 euroa. Tosin en usko ennen kuin näen. Kaikkea voi tapahtua tuota ennen.
Miksi miinukset? Olen maksanut ja maksan edelleen erittäin paljon veroja, joten tuo on ihan kohtuu eläke, jos se nyt toteutuu.
Koska täällä ei tajuta että iso palkka = isot eläkemaksut = iso eläke, ja päinvastoin. Eläkettä ei saa pärstäkertoimen, vaan maksettujen eläkemaksujen mukaan.
Mä olen ollut aina pienipalkkainen ja hoidin esikoisen hautaan. Ei siitä eläkettä juuri kerry.