Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläke tulee olemaan n.900e/kk, muita kohtalotovereita

Vierailija
01.04.2018 |

Kevan työeläkeotteen mukaan näin.

Kommentit (274)

Vierailija
221/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 23-vuotias ja saan palkkaa 600 e/kk. Ja sillä summalla pärjää oikein hyvin, joten älkää murehtiko liikaa :) Eläkekertymäni on nyt huimat 4e/kk, ja olen todella iloinen, jos saan joskus eläkettä saman verran kuin nyt palkkaa.

No, sähän olet nytkin yhteiskunnan elätettävä. Muistatko mainita asumistuen? Olet elätti koko ikäsi hamaan loppuun saakka, jos tuolla palkalla työskentelet. Saat soviteltua päivärahaa, asumistukea ja mahdollisesti toimeentulotukea. Työntekosi on pientä puuhastelua veronmaksajien rahoilla ja sitä tulee eläkkeesi myös olemaan. Kallista huvia muille.

Niin, mutta tuohan on se tie mihin Sipilän hallitus ihmisiä vie!! Työttömyysturva on samansuuruinen ja sillä orjatöihin. Lakeja muuttamalla saadaan lopetettua vastikkeeton toimeentulotuki ja alimmat palkat käytännössä on tuo työmarkkinatuen suuruinen summa. Kyse on siis työttömien pakkotöistä. Ei kannata siis olla noin ylimielinen. Sen jälkeen ei yli 600 euron palkkoja makseta kuin harvoille, kun saadaan romutettua työehtojen yleissitovuus. Äänestäkää ihmeessä Kokoomusta ja Keskustaa, jos haluatte tuon toteutuvan. Suomen hyvinvointivaltio eli käytännössä 1965-2008.. Rip sille. Nykyeläkeläiset saivat loistavat eväät nykynuoriin verrattuna.

Vierailija
222/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkekertymäni on nyt 1350 €/kk ja olen 54-vuotias.

Mikäli saisin olla 65-vuotiaaksi nykyisessä työssäni, olisi eläkkeeni n. 2150€/kk.

Epäilen että näin käy, mutta toivottavasti edes 61-vuotiaaksi. Silloi loppuajan saisi ansiosidonnaista, joka kerryttää myös eläkettä 70-prosenttisesti.

Keskeytin vuosi sitten Nordean eläkevakuutussäästöni, koska ehdot ovat mitä ovat.

Aloitin sen 38- vuotiaana, ja sitä voi alkaa nostaa 62- vuotiaana. Sieltä tulee viisi vuotta muutama satanen eläkkeen täydennykseksi.

Aloitin tämän vuoden alusta säästämään 100 € kuussa rahastoon eläkepäivien varalle. Vielä ehtii saada kokoon toistakymmentä tuhatta euroa sekä tuotot päälle.

Velaton asunto on, ja eläkepäiviksi olen suunnitellut muuttaa keskustaan mummokaksioon, alhainen vastike. Toki vuosien varrella taloyhtiöön tulee aina monenmoista remppaa ja rahoitusvastiketta. Mutta josnettoeläke olisi 1600 € nurkilla, niin selviää kyllä.

Kuinka eläkkeesi voi nousta kahdessatoista vuodessa  lähes tuhat euroa...? Epäilen, tai sitten olet tuohon summaan laskenut mukaan rahastosäästösi. Muutoin eläkeesi tulee olemaan vajaat 1500 e . ilman tuota rahstosäästöäsi.

Sitäpaitsi ehtii tulla monta finanssikriisiä, jolloin rahastot voivat nollautua. Ei niiden varaan kannata laskea mitään. Jos rahaa olisi, kannattaisi satsata omavaraisuuteen eli metsätila ja talo, ja tilaa kasvattaa ruokaansa. Syrjäseuduthan on näitä täynnä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion maksama eläke tulee kaikille olemaan 0 euroa sitten, kun tämän päivän kolmekymppiset ja sitä nuoremmat ovat aikanaan eläkeiässä. Tai eläkkeelle pääsemisen ikä tulee olemaan yli 80 vuodessa.

Ihan vasta oli uutinen, että sukupolvesta, joiden tulisi eläkkeet maksaa, saa joka viides toimeentulotukea. Kuinka moni siis oikeasti uskoo, että se sukupolvi tulee eläkkeitä maksamaan?

Vierailija
224/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta kuin rikolliseksi sitten vaan eläkkeellä. Pääsee ainakin vankilaan, saa ilmaisen asumisen, ruuan, lääkäripalvelut ja lääkkeet. Lisäksi vielä taskurahaa, jos tekee jotain pikkuhommia.

Ei suomessa rikollisetkaan saa linnaa kuin muutaman vuoden max

Vierailija
225/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeikää ei todellakaan odottaa... olen ollut koko elämäni raskaissa miesten töissä metallifirmoissa... teurastamossakin olin jokin aikaa kun muuta työtä ei ollut saatavilla ( olen 60v. nainen). Nyt olen aivan rikki... ja työkyvytön...eläkkeeni jos sinne asti elän... on noin 1000 €/kk - verot!!!

Vierailija
226/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtion maksama eläke tulee kaikille olemaan 0 euroa sitten, kun tämän päivän kolmekymppiset ja sitä nuoremmat ovat aikanaan eläkeiässä. Tai eläkkeelle pääsemisen ikä tulee olemaan yli 80 vuodessa.

Ihan vasta oli uutinen, että sukupolvesta, joiden tulisi eläkkeet maksaa, saa joka viides toimeentulotukea. Kuinka moni siis oikeasti uskoo, että se sukupolvi tulee eläkkeitä maksamaan?[/ Onneksi me suuret ikäluokat ollaan jo silloin kuoltu pois.Niin ei teillä nuorilla ole niin paljon maksettavaa.

Vierailija
227/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vasta oli uutinen, että sukupolvesta, joiden tulisi eläkkeet maksaa, saa joka viides toimeentulotukea. Kuinka moni siis oikeasti uskoo, että se sukupolvi tulee eläkkeitä maksamaan?

Ihan turhaa maailmanlopun ennustamista. Ei täällä tulevaisuudessakaan eläkeläisiä nälkään tapeta. Ennemmin pienennetään työikäisten ja -kykyisten etuuksia.

Vierailija
228/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein aikoinaan paljon pätkätöitä eli niitä alle kuukauden työsuhteita joista ei kertynyt eläkettä senttiäkään. Lisäksi alle 23-vuotiaan tehdystä työstä ei kertynyt eläkettä.

Ikuinen väliinputoaja vuodelta -71

Vierailija
229/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei estä tekemästä sivutoimista työtä. Tai jooa vaihtamaan alaa parempipalkkaiseen työhön.

Vierailija
230/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kertymäni on alle 80 €/kk ja mittarissa on jo 34 vuotta. Surkea tilanne. :(

Oletko työssäkäyvä? Otan osaa, meidän ikäluokka on pahimpia työelämän väliinputoojia. Lama alkoi 2008 ja jatkui 10 vuotta, siinä meni monen ura viemäristä. Ei päässyt töihin kun oli nuori, ja nyt on liian vanha enää aloittamaan. Paska maa Suomi.

No turha sitä kaikkea on laman syyksi laittaa. Joskus voisi myös katsoa peiliin. Kyllä, ikävää, mutta monen kohdalla tähän olisi aihetta.

Itse asiassa tämä on tilastollinen tosi, että kolmikymppiset eivät pääse samoille ansioille kuin vanhemmat ikäluokat. Turha teidän neli-viisikymppisten on omahyväisyyden henkseleitä paukutella; ei se varma ja rahakas työura ole teidän erinomaisuutenne ansiota vaan talouskasvusta johtunutta.

Tiedä siitä sitten. Olen syntynyt 1972 ja kun pääsin intistä 1992, maa oli pudonnut johonkin niin synkkään ja sameaan, ettei tämä viimeinen lama ole siihen verrattuna yhtään mitään.

Keskisuurissa teollisuuskaupungeissa työttömyysprosentti 25 ei ollut mitenkään poikkeuksellinen. Pienemmissä yhden tai muutaman tehtaan ympärille syntyneissä kaupungeissa tilanne oli vielä karmeampi. Esim Uudessakaupungissa työttömyysprosentti oli uutisten mukaan pahimmillaan yli 40.

Intin ja lukion välissä tein samanaikaisesti kahta duunia. Intin jälkeen duunia ei ollut missään. Mikäli jossain oli edes vihiä mistä tahansa "paskaduunista", hakijoita oli pilvin pimein. Jollei ole kokenut massatyöttömyyden aikaa, ei tuota voi edes tajuta.

Eipä silti, tuolloin ei eläkettä edes karttunut alle 23-vuotiaalta. Luin sitten pääsykokeisiin yhden talven, mutta seuraava ongelma olivat kesätyöt. Jotain pieniä epämääräisiä pätkiä oli vuoden -95 jälkeen, mutta niiden kohdalla lukee eläkeotteessa, että niin lyhyitä, ettei tuota karttumaa. Sellaisia kohtia on eläkeotteessani useita.

Kesällä -98 sain opiskelujen lopussa pitkästä aikaa ihan oikean työpaikan. Tuntipalkka 28 markkaa/tunti. Syksyllä sain vuoden määräaikaisuuden, jossa kk-palkka nettona oli 5350 markkaa kk. Sitten alkoi valoa näkyä tunnelin päässä ja sitä kesti sen 10 vuotta.

Siitä asti olen kuulunut sikäli onnekkaisiin, että parikymmentä vuotta on saanut painaa duunia perse ruvella ihan kohtuupalkalla. Ei se kyllä eläkekarttumassa hirveästi näy. Vuosiansiot 40000-60000 euroa ovat tuottaneet karttumaa noin 1200 euroa brutto. Jos näillä mennään vielä 20 vuotta, niin noin 2400 on bruttoeläkkeeni.

Sillä pärjää kyllä, mutta ei voi olla miettimättä, millainen potti olisi, jos olisin saanut työstäni maksetut eläkevarat itse sijoitettavaksi. Korkoa korolle, niin voisin nostaa tuon 2400/kk koskematta itse pääomaan lainkaan. Nyt tässä käy niin, että saan eläkkeenä kyllä eläkepottini korot, mutta pääoma sosialisoidaan kuoltuani.

Ja sehän sanotaan ihan suoraan. Kassan pääomiin ei kuulemma voi koskea ja eläkkeet maksetaan niiden tuotolla. Käytännössä eläkemaksut ovat siis vero, josta osa palautetaan maksajalle, mikäli tämä sattuu elämään niin pitkään, että jotain voi palauttaa.

Vierailija
231/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein aikoinaan paljon pätkätöitä eli niitä alle kuukauden työsuhteita joista ei kertynyt eläkettä senttiäkään. Lisäksi alle 23-vuotiaan tehdystä työstä ei kertynyt eläkettä.

Eli et osannut sopeutua työelämään etkä kykene sitoutumaan työpaikkaan. Ihan oma vikasi. Turha rutista jälkeen päin. Tyydy siihen mitä saat!

Vierailija
232/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on eläke 890,00 e.Pärjään hyvin,koska joka kuukauden alussa lasken kuukauden menot.Tililtä suoraan menee vuokra,puhelin- ja sähkölasku.Loput nostan pankista käteisenä ja jaan ne eri kirjekuoriin,joihin kirjoitan päälle mihin tarkoituksiin rahat käytetään. Esim. ruokaraha, harrastus, muu tarpeellinen. Jää vielä säästöön 50e joka kuukausi, jotka käytetään yllättäviin menoihin,esim lääkäri tai uuden kodinkoneen hankintaan rikki menneen tilalle.Näin olen tehnyt jo 7 vuotta ja mulla ei ole mistään pulaa.Aluksi se vaati hieman itsekuria,mutta nykyään kaikki toimii rutiinilla.Olen myös huomannut sen,että en tarvitse sitä kaikkea tavaraa,mitä mieli tekisi ostaa.

Saat kelalta Vanhuuseläkkeen työeläkkeen päälle koska eläke alle 1000 eu. Silloin eläkkeeksi on n 1000 eu ja asumistuki päälle jos oot varaton. Rahaa sää olla mutta se ei sää tuottaa.

Eiköhän tuossa 890 eurossa ole sekä työeläke että kansaneläke. Äidilläni työeläke on vain 20€/kk. Siihen hän saa kansaneläkkeen ja takuueläkkeen yhteensä alle 800 euroa. Asumistukea hän ei saa, koska isän eläke on selvästi parempi ja tulot lasketaan yhteen.

avioparit asia erikseen mutta yksinäinen saa n 1000 eu vaikka työekäke olisi 500 eu ja on oikeutettu asumistukeen niin saa vielä enemmän mitä tuo tonni, ottakaa selvää. On ihmisiä jotka on oikeutettuja kansaneläkkeeseen mutta eivät ole hakeneet. Tiedon puute, ei oo otettu selvää. 

Vierailija
233/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta kuin rikolliseksi sitten vaan eläkkeellä. Pääsee ainakin vankilaan, saa ilmaisen asumisen, ruuan, lääkäripalvelut ja lääkkeet. Lisäksi vielä taskurahaa, jos tekee jotain pikkuhommia.

Ei suomessa rikollisetkaan saa linnaa kuin muutaman vuoden max

Sitten tekee uuden rikoksen heti kun vapautuu, pääsee takaisin. Murhasta saa mm. Elinkautisen eli 12 vuotta. Sen pitäisi piisata loppuun saakka.

Vierailija
234/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et osannut sopeutua työelämään etkä kykene sitoutumaan työpaikkaan. Ihan oma vikasi. Turha rutista jälkeen päin. Tyydy siihen mitä saat!

Täh? Olen tehnyt 19-vuotiaasta saakka töitä, vuodesta 2002 alkaen vakituisessa työpaikassa, ekat 10 vuotta työurasta oli pätkätöitä koska muuta ei ollut. Miten käsität sitoutumisen jos omani ei sitä ole?

Vierailija
235/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli saisin olla 65-vuotiaaksi nykyisessä työssäni, olisi eläkkeeni n. 2150€/kk.

Epäilen että näin käy, mutta toivottavasti edes 61-vuotiaaksi. Silloi loppuajan saisi ansiosidonnaista, joka kerryttää myös eläkettä 70-prosenttisesti.

Keskeytin vuosi sitten Nordean eläkevakuutussäästöni, koska ehdot ovat mitä ovat.

Aloitin sen 38- vuotiaana, ja sitä voi alkaa nostaa 62- vuotiaana. Sieltä tulee viisi vuotta muutama satanen eläkkeen täydennykseksi.

Aloitin tämän vuoden alusta säästämään 100 € kuussa rahastoon eläkepäivien varalle. Vielä ehtii saada kokoon toistakymmentä tuhatta euroa sekä tuotot päälle.

Velaton asunto on, ja eläkepäiviksi olen suunnitellut muuttaa keskustaan mummokaksioon, alhainen vastike. Toki vuosien varrella taloyhtiöön tulee aina monenmoista remppaa ja rahoitusvastiketta. Mutta josnettoeläke olisi 1600 € nurkilla, niin selviää kyllä.

Kuinka eläkkeesi voi nousta kahdessatoista vuodessa  lähes tuhat euroa...? Epäilen, tai sitten olet tuohon summaan laskenut mukaan rahastosäästösi. Muutoin eläkeesi tulee olemaan vajaat 1500 e . ilman tuota rahstosäästöäsi.

En ole tuon kirjoittaja, mutta suunnilleen saman ikäinen (53). Kuukausipalkkani on vähän päälle 5000 eur. Seuraavan kymmenen vuoden aikana siitä kertyy eläkettä noin 75 eur/kk joka vuosi, vaikka elinaikakertoimen vaikutus otetaan huomioon (minulla eläkettä kertyy seuraavina vuosina 1,7 % tuloista käsittääkseni korvauksena siitä, että eläkkeen kertyminen alkoi vasta 23-vuotiaana).

Toki edellytyksenä on se, että saan pitää työpaikkani ja että järjestelmä ei muutu. Varmuuden vuoksi säästän joka kuukausi palkastani lähes tonnin eläkepäiviä varten.

Mutta tosiaan en pidä mitenkään mahdottomana edellisen kirjoittajan laskelmia.

DI

Vierailija
236/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tältä näyttäisi omat luvut: 

Arvioitu alin eläkeikä

67v 3kk

alkaen 1.4.2055

3 632 €/kk

Arvioitu tavoite-eläkeikä

70v 0kk

alkaen 1.1.2058

4 385 €/kk

Arvioitu ylin eläkeikä

70v 0kk

alkaen 1.1.2058

4 385 €/kk

En toki luota ollenkaan siihen, että eläke nykymuodossaan tulee toteutumaan kun se aika itselle koittaa. Tällä hetkellä pääomatulot riittävät kaikkiin menoihin ja ansiotyö on lähinnä harrastus. Toki näin YH-faijana haluan lapselleni näyttää esimerkkiä, ettei lorvita kotona kaiket päivät vaikka siihen mahdollisuus olisikin.

M30 

Vierailija
237/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan selkeään matematiikkaan se laskelmani perustuu, ja tietysti siihen, että jatkan nykyisessä työssäni, jota olen tehnyt 31 vuotta.

Palkka on tänä vuonna 51000 €, palkat ovat nyt nousu-uralla, ja todennäköisesti nousevat 11 vuoden aikana. Nyt kahdelle vuodelle tes oli 3,2 % korotusta.

51000×1,7%/12 = 72,25 € kuukausieläkettä

72,25x11= 794,75

1350 + 794,75= 2144,75€

Laskelmassa ei ole huomioitu palkan nousua lainkaan

Vierailija
238/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni saa eläkettä noin 700 euroa (ei ole ollut palkkatöissä vaan kotiäitinä). Ihan hyvin pärjää, kun Suomessa on aika alhaiset sairaanhoitokulut (on kaikenlaisia lääkekattoja jne). Asunto on oma, säästetty isän palkasta aikoinaan.

Miehelläni ja minulla (on tehty töitä jo yli 30 vuotta), tuleva työeläke on noin puolet palkasta. Eli kyllä pitää mahdollisuuksien mukaan säästää etukäteen, jos vaikka aikoo autoa vaihtaa tai muita suurempia hankintoja eläkkeellä tehdä. Parempi opetella ajoissa etsimään se elämäntapa, jossa pärjää puolta pienemmillä tuloilla.

Vierailija
239/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ymmärrä näitä työeläkkeiden tasoja nykyään! Muistan aikoinaan kun isäni vuosikymmeniä sitten  jäi työkyvyttömyyseläkkeelle alle nelikymmpisenä (nykyään ei niistä "vaivoista" edes pääsisi/joutuisi eläkkeelle), niin eläke hänellä oli lähemmäksi 3000 euroa ja oli ihan perustyöläisjannu. Nyt useimpien eläke koko työuran jälkeen näyttää meillä "tavallisisilla tallaajilla" olevan juurikin tuota 1000 euron luokkaa. Siis monen vuosikymmenen työuran jälkeen! Mitä se vuosikymmenien työssäkäynti edes hyödyttää kun kansaneläke (lisineen) on nykyään n. 780 euroa/kk. Siis lähes 800e, vaikkei olisi tehnyt päivääkään työtä vaan olisi elänyt koko ikänsä valtion kustannuksella. Jossain mättää ja pahasti! Lisäksi käsittääkseni tuosta 780 eurosta ei edes makseta veroa, mutta sitten verotus pompsahtaa aika tavalla kun tonnin summiin päästään (minulla on verotus 15 %  tuosta noin tonnista + pienestä, reilun satasen kansaneläkkeestä).  Eli kärjistäen sanottuna, meillä pienen työeläkkeen saajilla, nettohyöty on n. 150-170/kk (kansaneläkeläisiin verrattuna) vaikka olemme hikihatussa tehneet töitä 30-40 vuotta myös eläkkeemme eteen. Mutta eipä meidän asiat kansanedustajia ja päättäjiä kiinnosta, oma napahan niillä on lähimpänä. Se edes auttaisi asiaamme, jos eläkeläisten verotus saataisiin samalle tasolle kuin muilla (palkansaajilla). Miksi ihmeessä pienestä eläkkeestä täytyy maksaa tuollaisia määriä veroa , palkansaajilla samoista summista on vain muutamia prosentteja. Vääryys on vallalla Suomenkin maassa!

Vierailija
240/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kitkuttamista loppuelämä, toivottavasti lyhyt kirjoitti:

En todellakaan ymmärrä näitä työeläkkeiden tasoja nykyään! Muistan aikoinaan kun isäni vuosikymmeniä sitten  jäi työkyvyttömyyseläkkeelle alle nelikymmpisenä (nykyään ei niistä "vaivoista" edes pääsisi/joutuisi eläkkeelle), niin eläke hänellä oli lähemmäksi 3000 euroa ja oli ihan perustyöläisjannu. Nyt useimpien eläke koko työuran jälkeen näyttää meillä "tavallisisilla tallaajilla" olevan juurikin tuota 1000 euron luokkaa. Siis monen vuosikymmenen työuran jälkeen! Mitä se vuosikymmenien työssäkäynti edes hyödyttää kun kansaneläke (lisineen) on nykyään n. 780 euroa/kk. Siis lähes 800e, vaikkei olisi tehnyt päivääkään työtä vaan olisi elänyt koko ikänsä valtion kustannuksella. Jossain mättää ja pahasti! Lisäksi käsittääkseni tuosta 780 eurosta ei edes makseta veroa, mutta sitten verotus pompsahtaa aika tavalla kun tonnin summiin päästään (minulla on verotus 15 %  tuosta noin tonnista + pienestä, reilun satasen kansaneläkkeestä).  Eli kärjistäen sanottuna, meillä pienen työeläkkeen saajilla, nettohyöty on n. 150-170/kk (kansaneläkeläisiin verrattuna) vaikka olemme hikihatussa tehneet töitä 30-40 vuotta myös eläkkeemme eteen. Mutta eipä meidän asiat kansanedustajia ja päättäjiä kiinnosta, oma napahan niillä on lähimpänä. Se edes auttaisi asiaamme, jos eläkeläisten verotus saataisiin samalle tasolle kuin muilla (palkansaajilla). Miksi ihmeessä pienestä eläkkeestä täytyy maksaa tuollaisia määriä veroa , palkansaajilla samoista summista on vain muutamia prosentteja. Vääryys on vallalla Suomenkin maassa!

Ajatteletko että kansaneläke on joku saavutettu etu, joka kuuluu jokaiselle Suomen kansalaiselle ikään kuin luontaisetuna? Kansaneläkehän on tarkoitettu turvaamaan toimeentulo heille, jotka syystä tai toisesta eivät ole kyenneet eläkettään itse hankkimaan.

Kansaneläkkeen olemassaolohan perustuu siihen, että työssäkäyvät ihmiset maksavat veroja, joilla järjestelmä kustannetaan. On kai jokaisen etu, että mahdollisimman moni kykenee elämään työeläkkeellään. Koko järjestelmä luotiin aikana, jolloin työeläkejärjestelmää ei ollut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi