Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eläke tulee olemaan n.900e/kk, muita kohtalotovereita

Vierailija
01.04.2018 |

Kevan työeläkeotteen mukaan näin.

Kommentit (274)

Vierailija
201/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa tänne kirjoittavista ei selvästikään tunne Suomen eläkejärjestelmää. Jos työeläke jää pieneksi, tehdään työeläkkeen ja kansaneläkkeen yhteensovitus. Esim. 500 euroa kuukaudessa työeläkettä saava saa eläkettä selvästi enemmän kuin takuueläkkeen, koska hän saa työeläkkeen lisäksi useita satasia kuukaudessa kansaneläkettä. Lisäksi pienituloinen eläkeläinen voi saada eläkeläisen asumistukea.

Toki on mahdotonta ennustaa, miten systeemi tulee muuttumaan tulevaisuudessa, joten aina on suositeltavaa lisäksi säästää eläkepäivien varalle.

Mutta kun se ongelma on siinä että pienituloisen palkasta ei kerätä mitään eläkesäästöjä jotka riittäisivöt turvaksi.

Toki näin on silloin, jos tulot ovat toimeentulorajalla. Mutta aika monella suhteellisen pienituloisellakin olisi mahdollisuus säästää esim. 20 eur kuukaudessa, jos kunnolla tajuaisi sen merkityksen. Jos oletetaan tuotoksi 5 % inflaation jälkeen (käsittääkseni tämä on alle sen, mitä osakkeet ovat tuottaneet pitkällä aikavälillä) niin 40 vuoden päästä nyt säästetty 20 eur/kk antaa 140 eur/kk ja kahdenkymmenenkin vuoden päästä yli 50 eur/kk. Ja nuo summat 140 ja 50 eivät siis tarkoita summia, joita inflaatio olisi syönyt, vaan niiden nykyisiä arvoja.

Ensinäkin 40 v päästä olen 80 v niin vähän on turhan laiskaa pääoman tuottoa. Mistä luulet saavasi reilun 7% tuoton jos huomioidaan inflaatio.  Osakkaiden arvoa ei kukaan pysty takaamaan ja lisäksi ovat rahastojen kulut sekä verot.

Jos olet nyt 40-vuotias on eläkeikääsi vielä 28 vuotta, sekin on pitkä aika osakesäästäjälle. Toki se on sen verran lyhyempi aika, että kannattaisi säästää enemminkin 50e/kk kuin tuo 20e, mutta pieneen eläkkeeseen varmaan myös vajaan satasenkin lisäys on tarpeen.

Mitä tulee tuohon 7% reaalituottoon, se on osakemarkkinoilla pitkän aikavälin keskituotto. Toki huonolla tuurilla voi jäädä sen alle, mutta 20 vuotta on niin pitkä aika, että huonoimmassakin tapauksessa (1930-luvun lama, 1970-luvun inflaatio, vuoden 2009 finanssikriisi) osakesäästäjä pääsee reippaasti yli pankkitilin tuoton.

Sijoittamisen kulut ovat tärkeät, siinä olet oikeassa. Indeksirahastoilla pääsee kuitenkin alle 0,5% vuosikuluihin ja mikä tärkeintä, ne ovat passiivisia, joten saat todella osakemarkkinoiden tuoton, etkä jotain muuta.

Verot eivät ole meidän käsissämme, mutta nykyisellään rahastot sijoittavat osingot verotta eteenpäin. Verot lankeavat maksuun vasta säästöjä myytäessä.

Kaikenkaikkiaan en ymmärrä tuollaista asennetta, että valitetaan oman eläkkeen pienuudesta ja kun joku ehdottaa jotain, niin ryhdytään oikein hakemalla hakemaan huonoja puolia. Jos on täysin toimeentulotuen varassa (tai pelkää joutuvansa sille piakkoin) on tietysti selvää, ettei järjestelmä kannusta/mahdollista säästämistä. Jos kuitenkin on jonkinlaisia tuloja (vaikka saisi asumistukeakin) niin voisin kuvitella, että tuon 25e kuukaudessa saisi jokainen sivuun.

Vierailija
202/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleva eläkeläinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaahan kaikki pienestä eläkkeestä valittajat, että teillä on ollut koko elämänne aikaa tehdä valintoja. Tai sitten vaan toistelette itsellenne, ettei käärinliinoissa ole taskuja.

Valintojen tekemiseen on tosiaan ollut aikaa, mutta pienen eläkkeen taustalla on usein myös paljon sellaista, johon ei itse ole voinut vaikuttaa tai varautua. Vaikka monella on syytä katsoa peiliin, moni muu on tilanteeseensa täysin syytön.

Työkyvyttömyyseläkeläisiä käy sääliksi, mutta moni on ihan itse valinnut pienipalkkaisen tai huonosti työllistävän alan. Puhumattakaan monenlaisista down-shiftaajista: Kotiäideistä, kausityöntekijöistä (esim. asfalttimiehet), opiskelujaan venyttäneet maailmanmatkaajat jne...

Olen 44. Olen ollut töissä 23 -vuotiaasta asti keskeytyksettä miinus yhden lapsen vuoksi 3 vuotta kotona. Olen akateeminen ja koulutustani vastaavassa työssä, jossa tulee töitä riittämään loistavasti. Eläkkeeni tulee olemaan 1000 euroa mikäli jään eläkkeelle 70 -vuotiaana. Miten musta tuntuu, että vihtaani on kustu?

Mainittakoon vielä, että takuueläke on 775 euroa kuussa. Kullä kannattaa opiskella itselleen hyvä ammatti ja tehdä keskiluokkaista työtä muutama vuosikymmen.

Pienissä tuloissa parinsadan euron lisäys on iso raha, sillähän ostaa jo kuukauden ruuat. Enkä usko, että vuosikymmenien jouten lorviminen laiskuuden vuoksi olisi itselle yhtään mielekkäämpää mitä mieluisan alan opiskelu ja työssäkäyminen. Paria työpaikkaa lukuunottamatta tykkäsin työstäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kevan työeläkeotteen mukaan näin.

Sinä olet varmaan tuohon varautunut säästämällä ja sijoittamalla osan nykypalkastasi osakkeisiin yms. kuten jokainen vähänkään fiksu ja tulevaisuuteen varautuva ihminen tekee?

Minä olen. Asuntovelkaa ei enää ole ja minulla on mm. osakkeita ja metsää, mutta kaikilla näin ei ole. Monen tulot ovat niin pienet, että ne kaikki menee elämiseen.

Väitän että jokaikinen joka ei ole toimeentulotuentms minimiavun varassa saa laitettua säästöön edes 25 euroa kuukaudessas jos haluaa.

Miten sinisilmäisen naiivia ajattelua. Ollaanko aina pari päivää syömättä? Millä rahoitat vaikka uuden pesukoneen? Tuo 25€ kk säästöön on muuten 20v 6000€ ja vaikka siihen saisi pienen koronkin niin oletko todella niin lapsellinen että luulet sen riittävän vanhuuden turvaksi.

Ei siihen saa pientä korkoa vaan korkoa korolle ja jos oletetaan, että pörssi nousee ikuisesti ja säästöt on indeksirahastossa niin lopullinen summa on jopa moninkertainen alkuperäiseen sijoitukseen nähden.

Tai sitten kulut syövät suurimman osan tuotosta.

Siksi juuri kannattaa valita indeksiin sidottu rahasto esim. sellainen EFT, jossa ei ole aktiivista salkunhoitajaa. Ei mene hoitokuluja ollenkaan.

Se on ETF (Exchange-traded-fund) ja siinä on hoitokulut, joskin pienet.

Vierailija
204/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on eläke 890,00 e.Pärjään hyvin,koska joka kuukauden alussa lasken kuukauden menot.Tililtä suoraan menee vuokra,puhelin- ja sähkölasku.Loput nostan pankista käteisenä ja jaan ne eri kirjekuoriin,joihin kirjoitan päälle mihin tarkoituksiin rahat käytetään. Esim. ruokaraha, harrastus, muu tarpeellinen. Jää vielä säästöön 50e joka kuukausi, jotka käytetään yllättäviin menoihin,esim lääkäri tai uuden kodinkoneen hankintaan rikki menneen tilalle.Näin olen tehnyt jo 7 vuotta ja mulla ei ole mistään pulaa.Aluksi se vaati hieman itsekuria,mutta nykyään kaikki toimii rutiinilla.Olen myös huomannut sen,että en tarvitse sitä kaikkea tavaraa,mitä mieli tekisi ostaa.

Vierailija
205/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaahan kaikki pienestä eläkkeestä valittajat, että teillä on ollut koko elämänne aikaa tehdä valintoja. Tai sitten vaan toistelette itsellenne, ettei käärinliinoissa ole taskuja.

Valintojen tekemiseen on tosiaan ollut aikaa, mutta pienen eläkkeen taustalla on usein myös paljon sellaista, johon ei itse ole voinut vaikuttaa tai varautua. Vaikka monella on syytä katsoa peiliin, moni muu on tilanteeseensa täysin syytön.

Työkyvyttömyyseläkeläisiä käy sääliksi, mutta moni on ihan itse valinnut pienipalkkaisen tai huonosti työllistävän alan. Puhumattakaan monenlaisista down-shiftaajista: Kotiäideistä, kausityöntekijöistä (esim. asfalttimiehet), opiskelujaan venyttäneet maailmanmatkaajat jne...

Olen 44. Olen ollut töissä 23 -vuotiaasta asti keskeytyksettä miinus yhden lapsen vuoksi 3 vuotta kotona. Olen akateeminen ja koulutustani vastaavassa työssä, jossa tulee töitä riittämään loistavasti. Eläkkeeni tulee olemaan 1000 euroa mikäli jään eläkkeelle 70 -vuotiaana. Miten musta tuntuu, että vihtaani on kustu?

Mainittakoon vielä, että takuueläke on 775 euroa kuussa. Kullä kannattaa opiskella itselleen hyvä ammatti ja tehdä keskiluokkaista työtä muutama vuosikymmen.

Pienissä tuloissa parinsadan euron lisäys on iso raha, sillähän ostaa jo kuukauden ruuat. Enkä usko, että vuosikymmenien jouten lorviminen laiskuuden vuoksi olisi itselle yhtään mielekkäämpää mitä mieluisan alan opiskelu ja työssäkäyminen. Paria työpaikkaa lukuunottamatta tykkäsin työstäni.

Olet tietysti oikeassa tuon mielekkään opiskelun ja työn suhteen, mutta kyllä se silti tuntuu pieneltä vedätykseltä, että ero on noinkin pieni sen välillä, ettei ole työuraa ja on täysi työura. Takuueläke on toki ehdottoman tärkeä, mutta jos työeläke tulisi siihen päälle, eikä syömään sitä pois.

Vierailija
206/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla nyt 1200e. Sama mikä vanhuuseläke. Olen työkyvytön.

Mulla vähän päälle tonni.

Palkka oli 2800 €/kk ja kuvittelin että eläke olis ainakin puolet siitä. No ei ollut.

Eipä paljon naurata.

Pakko tehdä osa-aikatyötä että pärjää.

T. Toinen työkyvytön

Miten työkyvyttömyyseläkkeellä oleva voi tehdä töitä?

Minulla on hyvä kaveri, joka on kuntoutunut sen verran, että pystyisi tekemään ainakin osapäivätöitä, mutta pelkää eläkkeensä menetystä. 

Suurkiitokset, jos osaat vastata.

Työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee, jos työkyky on laskenut 3/5 eli monella on työkykyä vielä jäljellä. Jokainen saa eläkepäätöksessä tiedon, kuinka paljon hän voi ansaita eläkkeen ohella. Kaverisi ei ole lukenut papereitaan eikä ole tarkistanut asiaa eläkeyhtiöstään, sillä työnteko on sallittua. Hänen kannattaa selvittää asia, se vaatii vain yhden puhelinsoiton eläkeyhtiöön.

- eri

Vierailija
207/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on eläke 890,00 e.Pärjään hyvin,koska joka kuukauden alussa lasken kuukauden menot.Tililtä suoraan menee vuokra,puhelin- ja sähkölasku.Loput nostan pankista käteisenä ja jaan ne eri kirjekuoriin,joihin kirjoitan päälle mihin tarkoituksiin rahat käytetään. Esim. ruokaraha, harrastus, muu tarpeellinen. Jää vielä säästöön 50e joka kuukausi, jotka käytetään yllättäviin menoihin,esim lääkäri tai uuden kodinkoneen hankintaan rikki menneen tilalle.Näin olen tehnyt jo 7 vuotta ja mulla ei ole mistään pulaa.Aluksi se vaati hieman itsekuria,mutta nykyään kaikki toimii rutiinilla.Olen myös huomannut sen,että en tarvitse sitä kaikkea tavaraa,mitä mieli tekisi ostaa.

Saat kelalta Vanhuuseläkkeen työeläkkeen päälle koska eläke alle 1000 eu. Silloin eläkkeeksi on n 1000 eu ja asumistuki päälle jos oot varaton. Rahaa sää olla mutta se ei sää tuottaa.

Vierailija
208/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat kelalta Vanhuuseläkkeen työeläkkeen päälle koska eläke alle 1000 eu. Silloin eläkkeeksi on n 1000 eu ja asumistuki päälle jos oot varaton. Rahaa sää olla mutta se ei sää tuottaa.

Eiköhän tuossa 890 eurossa ole sekä työeläke että kansaneläke. Äidilläni työeläke on vain 20€/kk. Siihen hän saa kansaneläkkeen ja takuueläkkeen yhteensä alle 800 euroa. Asumistukea hän ei saa, koska isän eläke on selvästi parempi ja tulot lasketaan yhteen.

Vierailija
209/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini teki raskasta työtä maanviljelijänä ja hänellä oli suuri navetta. Lehmistä luovuttiin äidin tullessa eläkeikään, nyt 66-vuotiaana saa eläkettä 300€/kuukausi. Hän asuu isäni kuoltua edelleen lapsuuden kodissani, suuressa omakotitalossa. Ihan hyvin hänellä menee, koskaan ei ole rahallisesti tarvinnut auttaa ja pärjää tuolla summalla hyvin. Hän joskus sanoi, kun kysyin miten hän pärjää niin totesi: "Oli sitä mulla lapsuuessaki vaikeaa, ja en minä niin hirveästi palkkaa maanviljelyksestä ja lehmistäkään saanu, hyvin tällä rahalla pärjää" Sitä voi vaan teidän mielestä varmasti vaikea kuvitella elää vähän niukemmin...

Vierailija
210/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi vaan. Olen Ossi Nyman 40v.  Eläke kertymä 211€. 

Ammatti, kirjailija / työn välttelijä

Vierailija
211/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotakin pitäisi tehdä niin nostaa pienimpiä palkkoja ja laskea niitä suuria. Pienipalkkainen tekee monesti todella rankkaa työtä. Ja toinen on että lapsia pitäisi saada lisää tai loppuu kaikki eläkkeet.

Vierailija
212/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

47 euroa, eipähän harmita jos koko eläke systeemi kaatuu ennenkuin olen siinä iässä.

Vierailija
213/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini teki raskasta työtä maanviljelijänä ja hänellä oli suuri navetta. Lehmistä luovuttiin äidin tullessa eläkeikään, nyt 66-vuotiaana saa eläkettä 300€/kuukausi. Hän asuu isäni kuoltua edelleen lapsuuden kodissani, suuressa omakotitalossa. Ihan hyvin hänellä menee, koskaan ei ole rahallisesti tarvinnut auttaa ja pärjää tuolla summalla hyvin. Hän joskus sanoi, kun kysyin miten hän pärjää niin totesi: "Oli sitä mulla lapsuuessaki vaikeaa, ja en minä niin hirveästi palkkaa maanviljelyksestä ja lehmistäkään saanu, hyvin tällä rahalla pärjää" Sitä voi vaan teidän mielestä varmasti vaikea kuvitella elää vähän niukemmin...

Jokainen 65 vuotta täyttänyt saa vähintään takuueläkkeen. Äitisi on leski ja hän saa todennäköisesti myös leskeneläkettä. Tuo 300€ on ihan puppua. Se voi olla äitisi MYEL-eläke, mutta kyllä hän saa siihen päälle kansaneläkkeen ja leskeneläkkeen.

Vierailija
214/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

31.12.2017 mennessä karttunut eläke 153 € / kk

Arvioitu alin eläkeikä 67v 1kk, alkaen 1.12.2052, 986 € / kk

Arvioitu tavoite-eläkeikä 69v 9kk, alkaen 1.8.2055, 1 184 €/kk

Arvioitu ylin eläkeikä 70v 0kk, alkaen 1.11.2055, 1 203 €/kk

Että semmosta, M32

Vierailija
215/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen 65 vuotta täyttänyt saa vähintään takuueläkkeen. Äitisi on leski ja hän saa todennäköisesti myös leskeneläkettä. Tuo 300€ on ihan puppua. Se voi olla äitisi MYEL-eläke, mutta kyllä hän saa siihen päälle kansaneläkkeen ja leskeneläkkeen.

Näinpä. Ihme valehtelua täällä taas. Niin pienellä muka eletään ja maksetaan ok-talon laskut. Juujuu.

Vierailija
216/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sairastuin työpaikan sisäilmasta pahoin. Nyt näyttää pahoin siltä, että en millään tule selviämään eläkeikään. Eläkkettä on kertynyt hyvinkin se 900 euroa kuussa, mutta joudun varmasti tässä työmarkkinatuelle seuraavaksi 20 vuodeksi ja se on vielä 800 euroa kuussa. Mitään uutta ammattia en pysty opiskelemaan, kun reagoin niin vahvasti julkisille rakennuksille.

Tuosta työmarkkinatuesta vielä vähennetään 20% veroina, niin lopputulos on, että pitäisi elää perheen kanssa 640 eurolla kuussa. Mitään muita tukia en saa, koska miehen tulot vaikuttaa

Vierailija
217/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työeläkkeeni ja kansaneläkkeeni on yhteensä 890e.Olen ollut kotiäitinä viidelle lapselle ja silloin tein iltaisin siivoustyötä.Kun lapset olivat kaikki kasvaneet kouluikään,niin aloin käymään työssä.Se loppui kuitenkin 90-luvun lamassa pitkäksi aikaa,kun työpaikkani meni konkurssiin.Sitten olin työllistettynä aina puoli vuotta kerrallaan ja 2002 sain vakituisen työn,jossa olin 12 vuotta,kunnes jäin eläkkeelle.Tämmöinen työhistoria minulla.

Vierailija
218/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piti oikein katsoa eläkeotteesta netistä. Nyt eläkettä on kertynyt 1313€/kk. Olisi jo 1501€, ellei sitä olisi leikattu elinaikakertoimella 12,5% joitain vuosia sitten.

Alin eläkeikä 65v.9kk, jolloin eläke nykyisellä peruspalkalla olisi 2379€/kk ja tavoite-eläkeiässä 67v.10kk. eläke olisi 2728€/kk. 2 vuoden ja 1 kuukauden jatko siis nostaisi eläkettä 349€/kk, mikä on verojenkin jälkeen varmaan 200€/kk. Luulen kuitenkin, että pistän pillit pussiin 65-vuotissyntymäpäivänäni. Sitten saan karenssin ja ansiosidonnaista puoli vuotta.

Onneksi on sijoituksia sen verran, ettei nälkä yllätä.

Usko huviksesi, että nälkä on pienin ongelmasi siinä vaiheessa kun olet vanha. Mutta kaikki se minkä olet siihen mennessä itsellesi haalinut, voidaan realisoida kattamaan ympärivuorokautisen palveluasumisen kulut.

Miten niin? Mä olen ilmoittanut jokaiselle sukulaiselle, että lähden tästä talosta ainoastaan jalat edellä ulos. Tämä on kotini loppuun saakka. Mitään monikansallisia veronkiertofirmoja ei mun rahoilla elätetä.

No se vasta kalliiksi tulee, kun kotonasi käy 3-4 kertaa kotihoito heittämässä tabletit suuhun ja katsomaan ettet ole kakkinut vaippoihisi.  Tai tarvitaan kallista geroteknologiaa vahtimaan ettet kävele ulos ovesta omine lupinesi. Muistisairauteen sairastuminen on kyllä edessä lähes jokaisella joka elää vanhaksi. Eli et ole turvassa kotonasikaan. Varsinkin kun nuoremmat sukulaiset kokevat, että olet pienempi riesa johonkin laitokseen suljettuna kuin kotona.

Nuoret ja terveet ihmiset eivät juurikaan päätäänsä vaivaa, miten se vanhuus tulee menemään. Todellisuuden näkee sitten palvelutaloissa ja sitten on liian myöhäistä järjestellä enää asioitaan. Joku tekee päätökset puolestasi. Etkä pysty vaikuttamaan siihen, kenen kanssa viimeiset päiväsi lusit. Raha-asioiden hoito siirtyy omaisille tai edunvalvojalle. Laitokseen päätyy suurimman osan tie, koska vanhojen ja sairaiden ihmisten hoitoon sukulaiset harvemmin haluavat satsata muuta kuin sen pakollisen.

Vierailija
219/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piti oikein katsoa eläkeotteesta netistä. Nyt eläkettä on kertynyt 1313€/kk. Olisi jo 1501€, ellei sitä olisi leikattu elinaikakertoimella 12,5% joitain vuosia sitten.

Alin eläkeikä 65v.9kk, jolloin eläke nykyisellä peruspalkalla olisi 2379€/kk ja tavoite-eläkeiässä 67v.10kk. eläke olisi 2728€/kk. 2 vuoden ja 1 kuukauden jatko siis nostaisi eläkettä 349€/kk, mikä on verojenkin jälkeen varmaan 200€/kk. Luulen kuitenkin, että pistän pillit pussiin 65-vuotissyntymäpäivänäni. Sitten saan karenssin ja ansiosidonnaista puoli vuotta.

Onneksi on sijoituksia sen verran, ettei nälkä yllätä.

Usko huviksesi, että nälkä on pienin ongelmasi siinä vaiheessa kun olet vanha. Mutta kaikki se minkä olet siihen mennessä itsellesi haalinut, voidaan realisoida kattamaan ympärivuorokautisen palveluasumisen kulut.

Miten niin? Mä olen ilmoittanut jokaiselle sukulaiselle, että lähden tästä talosta ainoastaan jalat edellä ulos. Tämä on kotini loppuun saakka. Mitään monikansallisia veronkiertofirmoja ei mun rahoilla elätetä.

No se vasta kalliiksi tulee, kun kotonasi käy 3-4 kertaa kotihoito heittämässä tabletit suuhun ja katsomaan ettet ole kakkinut vaippoihisi.  Tai tarvitaan kallista geroteknologiaa vahtimaan ettet kävele ulos ovesta omine lupinesi. Muistisairauteen sairastuminen on kyllä edessä lähes jokaisella joka elää vanhaksi. Eli et ole turvassa kotonasikaan. Varsinkin kun nuoremmat sukulaiset kokevat, että olet pienempi riesa johonkin laitokseen suljettuna kuin kotona.

Ei olla pitkäikäistä sukua, kukaan ei ole koskaan ollut missään laitoksessa ja saappaat jalassa on lähdetty. Kotoa. Nuoremmilla sukulaisilla ei ole sitäpaitsi mitään sanomista asioihini niin kauan kuin henki pihisee.

Kaikkivoipaisuuden harha tulee kyllä väistymään sinultakin jossain vaiheessa.

Vierailija
220/274 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkekertymäni on nyt 1350 €/kk ja olen 54-vuotias.

Mikäli saisin olla 65-vuotiaaksi nykyisessä työssäni, olisi eläkkeeni n. 2150€/kk.

Epäilen että näin käy, mutta toivottavasti edes 61-vuotiaaksi. Silloi loppuajan saisi ansiosidonnaista, joka kerryttää myös eläkettä 70-prosenttisesti.

Keskeytin vuosi sitten Nordean eläkevakuutussäästöni, koska ehdot ovat mitä ovat.

Aloitin sen 38- vuotiaana, ja sitä voi alkaa nostaa 62- vuotiaana. Sieltä tulee viisi vuotta muutama satanen eläkkeen täydennykseksi.

Aloitin tämän vuoden alusta säästämään 100 € kuussa rahastoon eläkepäivien varalle. Vielä ehtii saada kokoon toistakymmentä tuhatta euroa sekä tuotot päälle.

Velaton asunto on, ja eläkepäiviksi olen suunnitellut muuttaa keskustaan mummokaksioon, alhainen vastike. Toki vuosien varrella taloyhtiöön tulee aina monenmoista remppaa ja rahoitusvastiketta. Mutta josnettoeläke olisi 1600 € nurkilla, niin selviää kyllä.

Kuinka eläkkeesi voi nousta kahdessatoista vuodessa  lähes tuhat euroa...? Epäilen, tai sitten olet tuohon summaan laskenut mukaan rahastosäästösi. Muutoin eläkeesi tulee olemaan vajaat 1500 e . ilman tuota rahstosäästöäsi.