Eläke tulee olemaan n.900e/kk, muita kohtalotovereita
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 23-vuotias ja saan palkkaa 600 e/kk. Ja sillä summalla pärjää oikein hyvin, joten älkää murehtiko liikaa :) Eläkekertymäni on nyt huimat 4e/kk, ja olen todella iloinen, jos saan joskus eläkettä saman verran kuin nyt palkkaa.
No, sähän olet nytkin yhteiskunnan elätettävä. Muistatko mainita asumistuen? Olet elätti koko ikäsi hamaan loppuun saakka, jos tuolla palkalla työskentelet. Saat soviteltua päivärahaa, asumistukea ja mahdollisesti toimeentulotukea. Työntekosi on pientä puuhastelua veronmaksajien rahoilla ja sitä tulee eläkkeesi myös olemaan. Kallista huvia muille.
Niin että parempi olisi nuoren jäädä kotiin olemaan? Olet MÄNTTI.
Itse olet. Tämä leuhkii kuinka hyvin elää 600€/kk vaikka rahat elämiseensä tulevat yhteiskunnalta. Onhan se kiva jotain pientä touhuta, mutta ei tämä sillä itseään ELÄTÄ.
Ihanaa olla vanhempi ihminen, saa parempaa eläkettäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa olla vanhempi ihminen, saa parempaa eläkettäkin.
Ihanaa että kuolet myös aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkekertymäni on nyt 1350 €/kk ja olen 54-vuotias.
Mikäli saisin olla 65-vuotiaaksi nykyisessä työssäni, olisi eläkkeeni n. 2150€/kk.
Epäilen että näin käy, mutta toivottavasti edes 61-vuotiaaksi. Silloi loppuajan saisi ansiosidonnaista, joka kerryttää myös eläkettä 70-prosenttisesti.Keskeytin vuosi sitten Nordean eläkevakuutussäästöni, koska ehdot ovat mitä ovat.
Aloitin sen 38- vuotiaana, ja sitä voi alkaa nostaa 62- vuotiaana. Sieltä tulee viisi vuotta muutama satanen eläkkeen täydennykseksi.Aloitin tämän vuoden alusta säästämään 100 € kuussa rahastoon eläkepäivien varalle. Vielä ehtii saada kokoon toistakymmentä tuhatta euroa sekä tuotot päälle.
Velaton asunto on, ja eläkepäiviksi olen suunnitellut muuttaa keskustaan mummokaksioon, alhainen vastike. Toki vuosien varrella taloyhtiöön tulee aina monenmoista remppaa ja rahoitusvastiketta. Mutta josnettoeläke olisi 1600 € nurkilla, niin selviää kyllä.
Kuinka eläkkeesi voi nousta kahdessatoista vuodessa lähes tuhat euroa...? Epäilen, tai sitten olet tuohon summaan laskenut mukaan rahastosäästösi. Muutoin eläkeesi tulee olemaan vajaat 1500 e . ilman tuota rahstosäästöäsi.
En ole tuon kirjoittaja, mutta suunnilleen saman ikäinen (53). Kuukausipalkkani on vähän päälle 5000 eur. Seuraavan kymmenen vuoden aikana siitä kertyy eläkettä noin 75 eur/kk joka vuosi, vaikka elinaikakertoimen vaikutus otetaan huomioon (minulla eläkettä kertyy seuraavina vuosina 1,7 % tuloista käsittääkseni korvauksena siitä, että eläkkeen kertyminen alkoi vasta 23-vuotiaana).
Toki edellytyksenä on se, että saan pitää työpaikkani ja että järjestelmä ei muutu. Varmuuden vuoksi säästän joka kuukausi palkastani lähes tonnin eläkepäiviä varten.
Mutta tosiaan en pidä mitenkään mahdottomana edellisen kirjoittajan laskelmia.
DI
Mites, olenko väärässä kun muistaisin, että minä 1972 syntynyt-joka myös on saanut eläjettä vasta 23-vuotiaasta- en saisi tuota 1.7% korotusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli saisin olla 65-vuotiaaksi nykyisessä työssäni, olisi eläkkeeni n. 2150€/kk.
Epäilen että näin käy, mutta toivottavasti edes 61-vuotiaaksi. Silloi loppuajan saisi ansiosidonnaista, joka kerryttää myös eläkettä 70-prosenttisesti.Keskeytin vuosi sitten Nordean eläkevakuutussäästöni, koska ehdot ovat mitä ovat.
Aloitin sen 38- vuotiaana, ja sitä voi alkaa nostaa 62- vuotiaana. Sieltä tulee viisi vuotta muutama satanen eläkkeen täydennykseksi.Aloitin tämän vuoden alusta säästämään 100 € kuussa rahastoon eläkepäivien varalle. Vielä ehtii saada kokoon toistakymmentä tuhatta euroa sekä tuotot päälle.
Velaton asunto on, ja eläkepäiviksi olen suunnitellut muuttaa keskustaan mummokaksioon, alhainen vastike. Toki vuosien varrella taloyhtiöön tulee aina monenmoista remppaa ja rahoitusvastiketta. Mutta josnettoeläke olisi 1600 € nurkilla, niin selviää kyllä.
Kuinka eläkkeesi voi nousta kahdessatoista vuodessa lähes tuhat euroa...? Epäilen, tai sitten olet tuohon summaan laskenut mukaan rahastosäästösi. Muutoin eläkeesi tulee olemaan vajaat 1500 e . ilman tuota rahstosäästöäsi.
En ole tuon kirjoittaja, mutta suunnilleen saman ikäinen (53). Kuukausipalkkani on vähän päälle 5000 eur. Seuraavan kymmenen vuoden aikana siitä kertyy eläkettä noin 75 eur/kk joka vuosi, vaikka elinaikakertoimen vaikutus otetaan huomioon (minulla eläkettä kertyy seuraavina vuosina 1,7 % tuloista käsittääkseni korvauksena siitä, että eläkkeen kertyminen alkoi vasta 23-vuotiaana).
Toki edellytyksenä on se, että saan pitää työpaikkani ja että järjestelmä ei muutu. Varmuuden vuoksi säästän joka kuukausi palkastani lähes tonnin eläkepäiviä varten.
DI
Mites, olenko väärässä kun muistaisin, että minä 1972 syntynyt-joka myös on saanut eläjettä vasta 23-vuotiaasta- en saisi tuota 1.7% korotusta?
Se alkaa vasta 53-vuotiaana. Ennen eläke alkoi karttua tuosta iästä 1,9 % vuosipalkasta, kun se tuohon ikään asti on 1,5 %. Tuo on jonkin aikaa voimassa, en muista, kuinka kauan.
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla nyt 1200e. Sama mikä vanhuuseläke. Olen työkyvytön.
Mulla vähän päälle tonni.
Palkka oli 2800 €/kk ja kuvittelin että eläke olis ainakin puolet siitä. No ei ollut.
Eipä paljon naurata.Pakko tehdä osa-aikatyötä että pärjää.
T. Toinen työkyvytön
Miten työkyvyttömyyseläkkeellä oleva voi tehdä töitä?
Minulla on hyvä kaveri, joka on kuntoutunut sen verran, että pystyisi tekemään ainakin osapäivätöitä, mutta pelkää eläkkeensä menetystä.
Suurkiitokset, jos osaat vastata.
Työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee, jos työkyky on laskenut 3/5 eli monella on työkykyä vielä jäljellä. Jokainen saa eläkepäätöksessä tiedon, kuinka paljon hän voi ansaita eläkkeen ohella. Kaverisi ei ole lukenut papereitaan eikä ole tarkistanut asiaa eläkeyhtiöstään, sillä työnteko on sallittua. Hänen kannattaa selvittää asia, se vaatii vain yhden puhelinsoiton eläkeyhtiöön.
- eri
Pienimmälläkin työkyvyttömyyseläkkeellä saa tienata reilut 700 €/kk ilman että vaikuttaa eläkkeeseen.
Ja sieltä eläkelaitokselta kertovat kyllä tarkan summan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 23-vuotias ja saan palkkaa 600 e/kk. Ja sillä summalla pärjää oikein hyvin, joten älkää murehtiko liikaa :) Eläkekertymäni on nyt huimat 4e/kk, ja olen todella iloinen, jos saan joskus eläkettä saman verran kuin nyt palkkaa.
No, sähän olet nytkin yhteiskunnan elätettävä. Muistatko mainita asumistuen? Olet elätti koko ikäsi hamaan loppuun saakka, jos tuolla palkalla työskentelet. Saat soviteltua päivärahaa, asumistukea ja mahdollisesti toimeentulotukea. Työntekosi on pientä puuhastelua veronmaksajien rahoilla ja sitä tulee eläkkeesi myös olemaan. Kallista huvia muille.
Itse olet. Tämä leuhkii kuinka hyvin elää 600€/kk vaikka rahat elämiseensä tulevat yhteiskunnalta. Onhan se kiva jotain pientä touhuta, mutta ei tämä sillä itseään ELÄTÄ.
Ymmärrätkö, kunka kallista on pitää ihminen kotona tekemättä mitään yhteiskunnan hyväksi?
On kolmenlaista työpoliittista pakkovaltaa : 1) Ihminen ei saa tehdä mitään, hän on kotonaan yhteyskunnan rahoilla eristettynä. 2) Ihmisen pitää tehdä jotain,on täysin pakko mutta ilman palkkaa, yleensä täysin tuottamatonta työtä. 3) Ihminen haluaa tehdä, ja jos hän saa, hän tulee toimeen. Häntä estetään tekemistä mitään. Sinun skenaariosi noudattaa kohtaa 1.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DI
Se alkaa vasta 53-vuotiaana. Ennen eläke alkoi karttua tuosta iästä 1,9 % vuosipalkasta, kun se tuohon ikään asti on 1,5 %. Tuo on jonkin aikaa voimassa, en muista, kuinka kauan.
Luulen että se on ikäisiltäni poistettu.
Vierailija kirjoitti:
Olen 52v mies ja mulla on tämän hetken kertymä 1850.-/kk. Jos tule jäämään 65v + 3 kk, joka siis on tämänhetkinen aikaisintaan oleva ikäni, kun eläkkeelle pääsen, niin tuolloin arviokseni oli laitettu 3680.-/kk. Onneksi on ylimääräinen eläkevakuutus, joka tosin on nostettava ennen tuota 65 vuoden ikää.
Palkkasi on 9000 euroa/kk?
En tiedä kuinka vähän eläke tulee olemaan, mutta vähän. Olin vuosia lasten kanssa kotona, opiskelin myös.
Kai tässä pitää ostaa sijoitusasunto ja myydä se eläkkeelle jäädessä. Sillä rahalla sitten pitää elää,
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on kelalle käyttöä tulevaisuudessa kun suuri osa eläkeläisistä joutuu hakemaan lisäksi toimeentulotukea.
Toimeentulotukea ei enää silloin ole olemassa. Ei myöskään asumistukea. Ei riitä niille maksajia kun ketään ei kiinnosta työnteko
Jotain 960, sen päälle kansaneläke ja asumistuki, pärjää siedettävästi.
Tosin ilman tuota asumistukea en voisi paljonkaan ostaa vaatteita, astioita, ehkä vakuutuksetkin siinä ja siinä.
Köyhälle on vaikea paikka kulut jotka on pakko hoitaa, perikunnan jutut, hautojen hoidot ym.
Eläkeotteestani näyttää puuttuvan työpaikkoja, joita oli aikaisemmissa otteissa.Onkohan eläkelaitos pimittänyt eläkkeistäni.Milläpä näitä voi oikaista,kun edellisiä otteita ei ole tallessa saatikka palkkatositteita.Tämä systeemi on mätä.