Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eläke tulee olemaan n.900e/kk, muita kohtalotovereita

Vierailija
01.04.2018 |

Kevan työeläkeotteen mukaan näin.

Kommentit (274)

Vierailija
121/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on kertymä jotain 400 €/kk ja ikää on 29 v.

N 60 t €/vuosi tuloilla jos teen 65 asti niin kertymä olisi 2.900 €/kk

T. Juristi

Vierailija
122/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi oli järkeä ostaa nuorempana sijoitusasuntoja. Hinnat olivat edullisempia ja lainat ovat nyt maksettu.

Muuten olisi surkea eläke.

Minulla ei ole liikaa järkeä annettu. Palkkani on pieni. Mutta tulen hyvin suurella tod näk pärjäämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elän nyt_elämää, en sitkun_elämää. Aloin nostaa varhennettua vanhuuseläkettä 50%.

https://i.pinimg.com/originals/ac/38/6d/ac386d1ac609220ab505ab8ab89f6f2…

Vierailija
124/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri jäin eläkkeelle yli 40 vuoden työura takana. Eläke on bruttona n. 1600, josta verot 20 %. Eläkkeestähän menee aika kova vero. Asumiskuluni ovat (yksineläjänä)  n. 40 % (netto)eläkkeestä.

Kannattaa ajoissa maksella velkoja pois, jos vaan pystyy. Vähän se tuli yllättäen minulle, että nyt pitää tulla toimeen aika vähällä. Ruoka on se, josta on pakko menoja karsia. Minulla ei mene yhtään tupakkaan, ei ole koskaan mennytkään. Ainoa pahe on joinakin perjantaina saunaolut. Lehtiä en tilaa, onneksi saan naapurilta muutaman päivän viiveellä sanomalehen toistaiseksi. Autoa ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan. Nyt tosin olisi kiva kun pääsisi ajelemaan, mutta ne auton kulut olisivat ihan liikaa ja toki korttikin olisi ajettava.

Laittoihan se miettimään, että kannattiko olla ns. työhullu joskus. Ei se, että uuvut töissäsi tuo sinulle lisää palkkaa tai etenemismahdollisuuksia. Päinvastoin.

Siis eläkettä käteen 1280 eur / kk, asumismenot 520 eur / kk, ruokaan 200 eur / kk. Mihin se lopou 560 eur / kk menee? Toki esim. vaatteisiin tm. satunnaisiin hankintoihin, mutta eivtuo silti minusta kuulosta kauhean tiukalta.

Lääkkeet, sähkö, puhelin, netti. Monta kroonista sairautta, lääkkeet niihin vie osan ja niihin on rahaa oltava. En kyllä pysty (ainakaan vielä) pärjäämään 200 eurolla kuussa ruuan suhteen. Mutta siinä onkin sitä  kiristämisen varaa.  Velkoja on myös.

En oikeastaan valittanutkaan, että on liian tiukkaa. Kun on aina ollut pieni palkka ja elättänyt/kouluttanut  yksin lapsen - tiukkuus on ollut jokapäiväistä. Yritän muistaa, mitä meillä oli jääkaapissa kun lapsi oli pieni, ei paljon mitään. Nälkää ei silti nähty.

Vierailija
125/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa ap 😡 Itselläni on minimityökyvyttömyyseläke n. 600 e. Eipä sillä juhli.

Vierailija
126/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on kertymä jotain 400 €/kk ja ikää on 29 v.

N 60 t €/vuosi tuloilla jos teen 65 asti niin kertymä olisi 2.900 €/kk

T. Juristi

Golfklubille mars!

Vierailija
127/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskurin mukaan työeläkkeeni tulee olemaan n. 3400e. Olen lääkäri.

Oikeasti vai? Oletko julkisella? Oma duunariukko tienaa 70k/v ja eläkeote näyttää noin 3000€/kk.

Vierailija
128/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä noin 20 vuotta sitten ihmisten elinikäodote oli miehillä päälle 70v, naisilla 80v.  Jo nyt vanhukset elävät  90-100 vuotiaiksi. Siitä voi päätellä kuinka kauan vielä pitää kituuttaa minimitoimeentulolla. Ja vaikka ei olisi työhön liittyviä kuluja, niin sitten on sairauksiin, lääkkeisiin ja erilaisiin terveyspalveluihin (asuminen palvelutaloissa) liittyviä menoja sitäkin enemmän. Sen mitä nuorempi ihminen tekee itse ja edullisesti, vanhus tarvitsee monenlaisia maksullisia palveluita.

Vierailija
129/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kertymä 150e/kk, ja oon jo 35v. Jos tahti pysyy samana, niin en pääse ikinä töitä tekemällä edes kansaeläkkeen tasolle. Tosin en usko, että eläkettä muutenkaan ikinä tulen saamaan.

11€/kk ja ikää 38. Ei paljon positiivisia asioita herätä sana tulevaisuus.

No etpä ole paljoa töissä joutunut raatamaan.

En ole. Tunnen tästä päivittäin häpeää ja valtavaa pettymystä itseeni. Kun ei ole ollut tuottava yhteiskunnan jäsen, ei ole oikeastaan mitään.

Vierailija
130/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva eläkeläinen kirjoitti:

Muistakaahan kaikki pienestä eläkkeestä valittajat, että teillä on ollut koko elämänne aikaa tehdä valintoja. Tai sitten vaan toistelette itsellenne, ettei käärinliinoissa ole taskuja.

Valintojen tekemiseen on tosiaan ollut aikaa, mutta pienen eläkkeen taustalla on usein myös paljon sellaista, johon ei itse ole voinut vaikuttaa tai varautua. Vaikka monella on syytä katsoa peiliin, moni muu on tilanteeseensa täysin syytön.

Vierailija
131/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkehän on ihan kohtuullinen, 300€ enemmän kuin kansaneläkeminimi. Mikäli on velaton asunto niin tuolla elää jo ihan hyvin ja vastikkeeseen/okt asumiskuluihin saa asumistukea. Mikäli on puoliso niin on jo tosi hyvässä tilanteessa.

Vierailija
132/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eläke tulee olemaan jotain 300€

Vierailija
133/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette ole olleet kovinkaan ahkeria te joiden eläkkeet on tuolla tuhannen euron tuntumassa. Asiastahan ei voi syyttää ketään muuta kuin itseään.

Vierailija
134/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette ole olleet kovinkaan ahkeria te joiden eläkkeet on tuolla tuhannen euron tuntumassa. Asiastahan ei voi syyttää ketään muuta kuin itseään.

Mä tekisin 10 t työpäivää ja siihen vielä välillä reilusti tunteja päälle että saisin enemmän rahaa. Tuohon on ollut vai harvoin mahdollisuus. Sanotaan vielä että yleensä pankkitunnit on maksettu 1/1 ja joskus harvoin prosenttikorotukset. Mutta kun en saa rahaa kuin tuntityöstä.

Vierailija
135/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti oikein katsoa eläkeotteesta netistä. Nyt eläkettä on kertynyt 1313€/kk. Olisi jo 1501€, ellei sitä olisi leikattu elinaikakertoimella 12,5% joitain vuosia sitten.

Alin eläkeikä 65v.9kk, jolloin eläke nykyisellä peruspalkalla olisi 2379€/kk ja tavoite-eläkeiässä 67v.10kk. eläke olisi 2728€/kk. 2 vuoden ja 1 kuukauden jatko siis nostaisi eläkettä 349€/kk, mikä on verojenkin jälkeen varmaan 200€/kk. Luulen kuitenkin, että pistän pillit pussiin 65-vuotissyntymäpäivänäni. Sitten saan karenssin ja ansiosidonnaista puoli vuotta.

Onneksi on sijoituksia sen verran, ettei nälkä yllätä.

Vierailija
136/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaahan kaikki pienestä eläkkeestä valittajat, että teillä on ollut koko elämänne aikaa tehdä valintoja. Tai sitten vaan toistelette itsellenne, ettei käärinliinoissa ole taskuja.

Valintojen tekemiseen on tosiaan ollut aikaa, mutta pienen eläkkeen taustalla on usein myös paljon sellaista, johon ei itse ole voinut vaikuttaa tai varautua. Vaikka monella on syytä katsoa peiliin, moni muu on tilanteeseensa täysin syytön.

Työkyvyttömyyseläkeläisiä käy sääliksi, mutta moni on ihan itse valinnut pienipalkkaisen tai huonosti työllistävän alan. Puhumattakaan monenlaisista down-shiftaajista: Kotiäideistä, kausityöntekijöistä (esim. asfalttimiehet), opiskelujaan venyttäneet maailmanmatkaajat jne...

Vierailija
137/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa tänne kirjoittavista ei selvästikään tunne Suomen eläkejärjestelmää. Jos työeläke jää pieneksi, tehdään työeläkkeen ja kansaneläkkeen yhteensovitus. Esim. 500 euroa kuukaudessa työeläkettä saava saa eläkettä selvästi enemmän kuin takuueläkkeen, koska hän saa työeläkkeen lisäksi useita satasia kuukaudessa kansaneläkettä. Lisäksi pienituloinen eläkeläinen voi saada eläkeläisen asumistukea.

Toki on mahdotonta ennustaa, miten systeemi tulee muuttumaan tulevaisuudessa, joten aina on suositeltavaa lisäksi säästää eläkepäivien varalle.

Eläkkeeni 870 euroa plus Kelan maksama eläke 190 euroa. En saa toimeentulotukea edes lääkkeisiin. Vuoraa 550 ja as.tuki 260. Selviän vain, koska poikani maksaa mulle 1000 euroa per kk "elatusapua ",

Vierailija
138/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja eläke on 760e kuussa. Eli minimieläke. Koskaan en ole ollut töissä. Hyvin pärjään.

Tuleeko eläkkeellä siis saamaan tämän verran, vaikka ei olis kertyny eläkettä ollenkaan? Mun eläke alle 10€ ja oon miettiny miten sillä pärjää.

Vierailija
139/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokonaiseläke 1250e. käteen jää veron jälkeen 1050e. Lämpö, sähkö, vesimaksu puhtaasta ja jätevedestä, tienhoitokulut, vakuutusmaksut, lääkkeet, terveydenhoito, sairauskulut, matkakulut, (lähimpään kauppaan 14km). Kiinteitönhoito- ja korjauskulut, kiinte istövero, lainaosuus vesiosuuskunnassa ja konkin verran vaatteisiin ja henkilökohtaissiin menoihin, Säästöön kuukaudessa 130e.  Miehellä pienempi eläke ja paljon sairaus- ja lääkekuluja. Jotenkin vaan pärjätään

Vierailija
140/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä.  Työpaikkakiusaajien työaika ainakin kului joskus 50 % juoruamiseen, ainiin kyllä hekin silti väittivät voivansa valita hyvänkin tavan tehdä töitä.

Perusasiat kuntoon - työrauha, sitten vasta voi valita.