Eläke tulee olemaan n.900e/kk, muita kohtalotovereita
Kevan työeläkeotteen mukaan näin.
Kommentit (274)
736e ja työelämää takana 29 vuotta. Vielä pitäis jaksaa 23 vuotta ja yksi kuukausi ( tähän tietoon) mutta ehei, ei kroppa kestä millään.
Itseasiassa kun tuohon 736e lisää vielä kansaneläkkeen niin saan paremmin käteen kuin nykyistä palkkaa. Voiko jäädä jo nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa tänne kirjoittavista ei selvästikään tunne Suomen eläkejärjestelmää. Jos työeläke jää pieneksi, tehdään työeläkkeen ja kansaneläkkeen yhteensovitus. Esim. 500 euroa kuukaudessa työeläkettä saava saa eläkettä selvästi enemmän kuin takuueläkkeen, koska hän saa työeläkkeen lisäksi useita satasia kuukaudessa kansaneläkettä. Lisäksi pienituloinen eläkeläinen voi saada eläkeläisen asumistukea.
Toki on mahdotonta ennustaa, miten systeemi tulee muuttumaan tulevaisuudessa, joten aina on suositeltavaa lisäksi säästää eläkepäivien varalle.
Mutta kun se ongelma on siinä että pienituloisen palkasta ei kerätä mitään eläkesäästöjä jotka riittäisivöt turvaksi.
Toki näin on silloin, jos tulot ovat toimeentulorajalla. Mutta aika monella suhteellisen pienituloisellakin olisi mahdollisuus säästää esim. 20 eur kuukaudessa, jos kunnolla tajuaisi sen merkityksen. Jos oletetaan tuotoksi 5 % inflaation jälkeen (käsittääkseni tämä on alle sen, mitä osakkeet ovat tuottaneet pitkällä aikavälillä) niin 40 vuoden päästä nyt säästetty 20 eur/kk antaa 140 eur/kk ja kahdenkymmenenkin vuoden päästä yli 50 eur/kk. Ja nuo summat 140 ja 50 eivät siis tarkoita summia, joita inflaatio olisi syönyt, vaan niiden nykyisiä arvoja.
Ensinäkin 40 v päästä olen 80 v niin vähän on turhan laiskaa pääoman tuottoa. Mistä luulet saavasi reilun 7% tuoton jos huomioidaan inflaatio. Osakkaiden arvoa ei kukaan pysty takaamaan ja lisäksi ovat rahastojen kulut sekä verot.
Tänä tuotto on alle sen, mitä osakkeet ovat historiallisesti tuottaneet pitkällä aikavälillä. Toki tulevaisuudesta ei ole koskaan varmuutta, mutta se on ainakin varmaa, että jos ei laita rahaa säästöön, niin säästöjä eu kerry.
Kulut indeksirahastoissa ovat alle prosentin ja veroja joutuu maksamaan vasta silloin, kun nostaa niistä rahojaan. Vielä halvemalla voi päästä, jos ostaa suoraan osakkeita. Tosin silloin osingoista vähennetään verot heti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla 4000 euroa. Tosin en usko ennen kuin näen. Kaikkea voi tapahtua tuota ennen.
Taidankin muuttaa Portugaliin, ettei ne viimeisimmätkään verot jää Suomeen. Parempi siellä kuin täällä. Tietysti sairauden tullen tulen takaisin Suomeen, koska olen siihen oikeutettu.
Mulle kertyy eläkettä n. 14 e/kk vuodessa. Olen osa-aikatöissä huonolla palkalla eikä parempaa näkyvissä. Ei paljon naurata ajatella eläkepäiviä, kun rahat ei nytkään meinaa riittää mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla 4000 euroa. Tosin en usko ennen kuin näen. Kaikkea voi tapahtua tuota ennen.
Taidankin muuttaa Portugaliin, ettei ne viimeisimmätkään verot jää Suomeen. Parempi siellä kuin täällä. Tietysti sairauden tullen tulen takaisin Suomeen, koska olen siihen oikeutettu.
Tätäkin porsaanreikää ollaan juuri onneksi tukkimassa.
1070 euroa, jos olisin töissä aina 70 -vuotiaaksi. Minulla on kaksi yliopistotutkintoa. Aika mitätön on kannuste jatkaa töissä kovin kauaa. Kannattaa nauttia elämästä nyt jo ja pitää välivuosia.
Vierailija kirjoitti:
1070 euroa, jos olisin töissä aina 70 -vuotiaaksi. Minulla on kaksi yliopistotutkintoa. Aika mitätön on kannuste jatkaa töissä kovin kauaa. Kannattaa nauttia elämästä nyt jo ja pitää välivuosia.
Eikö kannattaisi oikeasti miettiä muutramista ulkomaille jos Suomen työmarkkinat ovat tukossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kuitenkin vakituinen osoite Suomessa ja väliaikainen ulkomailla. Mitä siihen sanot?
Tarpeen tullen kerron vain vakituisen osoitteeni enkä kerro mitään Portugalin osoitteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kannattaisi oikeasti miettiä muutramista ulkomaille jos Suomen työmarkkinat ovat tukossa?
Minä olen koulutustani vastaavassa akateemisessa työssä, jossa on erinomaiset työllisyysnäkymät hamaan tappiin. Tuollainen pilipalieläke kyllä kannusta hakemaan virkavapaata ihan urakalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kuitenkin vakituinen osoite Suomessa ja väliaikainen ulkomailla. Mitä siihen sanot?
Tarpeen tullen kerron vain vakituisen osoitteeni enkä kerro mitään Portugalin osoitteesta.
Siis kerron Portugalin osoitteesta enkä mitään Suomen osoitteesta.
Työeläkejärjestelmä on todelinen ku?etus.
Käteen jäävä palkkasi on pieni koko työurasi ajan, koska eläkemaksut ovat isoja. Entäs jos kuolet ennen eläkeikää?
Työeläkeyhtiö voittaa. TyEL yhtiön johtaja esiintyy talousuutisissa "finanssinerona" heidän 'rahastojaan' jos jättää merkkaamatta, ovat kimpussa, kuin ulosottovirasto. Ulosttoviraston oikeuksin.
Herätkää, yrittäkää edes nähdä, milloin teilta varastetaan rahaa.
TyEL yhtiö myös todennäköisesti lobbaa aktiivisesti, jotta ihmiset eivät ymmärtäisi sijoittamisesta, eikä sitä opeteta seuraaville sukupolville opetussuunnitelmissa.
Mä en tule saamaan eläkettä ollenkaan.
Kun ei synny enää suomalaisia. Eikä meitä päästetä enää eläkkeelle, ennen kuin kuolemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon vaan että olet ahne kokkari. Mitä muutakaan kaltaiseltasi voi odottaa muuta kuin rusinat pullista -tyyliä? Varmaan julkisella vielä virkaloisena elättinä työskentelet? Kokonaan et voi siellä asua, jos sun kirjat ei ole siellä, joten normi juoppoturistin mandaatilla siellä ”asut”.
Eihän niistä nuorena tehdyistä hommista hirveästi kerry eläkettä ellei sitten ole ollut jossain tehtaassa vuoden ympäri 7000 e/kk. Minulle kertyi 17v-25v asti 35 e/kk eläkettä. Jee.
Laskurin mukaan työeläkkeeni tulee olemaan n. 3400e. Olen lääkäri.
Pienen eläkkeen riittävyyttä on perusteltu että töissäkäynnin kulut jäävät pois. Niin mitkä? Työmatkoihin menee rahaa mutta ei paljoa helpota vaikka niitä ei olisi. Työvaatteet ovat tulleet työnantajalta ja vaikka olisivat omat ei niillä ole käytännössä mitään merkitystä. Eli pelkkää propagandaa jolla yritetään rauhoittaa kansalaisten kokemaa pettymystä hyvivoinnin murenemisesta.
Muistakaahan kaikki pienestä eläkkeestä valittajat, että teillä on ollut koko elämänne aikaa tehdä valintoja. Tai sitten vaan toistelette itsellenne, ettei käärinliinoissa ole taskuja.
Niin eli kansaneläkettä pienentää se että on puoliso.