Kutsun lapsen kaverin kylään ja pikkusisarus tulee mukana - onko ok?
Meillä jo pitkään jatkunut hankala tilanne. Lapsella on naapurissa samanikäinen kaveri (6 v.) ja hän on oikein tervetullut meille. Ongelma on se, että mukana seuraa lähes aina myös pikkusisarus (kohta 4 v.), joka vaatii paljon enemmän. Pienempi ei useinkaan mahdu mukaan isojen leikkeihin, josta seuraa jatkuvaa kinaa ja pahaa mieltä. Joudun siis jatkuvasti olemaan poliisina paikalla. Lisäksi pieni tarvitsee vielä jonkin verran huolenpitoa, esim. apua vessassa, pukemisessa jne. Minulla on myös isommat lapset, oma työ ja kotityöt, joten toivoisin lasten pärjäävän pääasiassa itsekseen.
Olen useita kertoja ottanut asian puheeksi vanhempien kanssa. Olen selittänyt juuri nämä samat asiat, että leikit eivät suju kovin kivasti, ja siksi toivoisin, että vain isompi tulisi kylään. Vanhemmat kuitenkin lähes joka kerta tuovat molemmat vedoten siihen, että pienemmälle tulee paha mieli, jos ei pääse mukaan. Tämän takia vältän nykyään kutsumasta myöskään isompaa, mikä on sääli, koska lapseni tykkää hänestä.
Olenko väärässä ja epäreilu? Nyt saa ihan reippaasti sanoa, jos olet sitä mieltä että olen. Mutta jos sanot, että olen, niin kerrothan myös, miten toimisit itse?
Lopuksi vielä, ennen kuin joku ehtii huudella provoa: ei ole provo, vaan ihan oikeaa elämää.
Kommentit (102)
Suoraan kommenttia vanhemmille, ettei velvollisuutesi ole olla 4 vuotiaan lapsen vahtina. Että vanhempi lapsi on tervetullut leikkimään lapsesi kanssa, mutta pienempi on jätettävä kotiin, vaikka "tulisi kuinka pahamieli" ja jos tämä ei heille sovi, jääköön isompikin kotiinsa.
Ikävää tuon isomman lapsen kannalta, kun ei saa solmia omia kaverisuhteita rauhassa.
Voiko oikeasti jotkut vanhemmat olla noin itsekkäitä. "Kas vain, Eemu-Pentti sai naapurista kaverin, laitanpa Aatu-Petterin mukaan niin saan lepoaikaa, kun naapurin täti niin mielellään lapsia vahtii...."
Ei ole todellakaan OK! Mitäs jos niitä sisaruksia olisi vaikka viisi?
Ei minunkaan mielestäni ole väärin kieltää, koska pikkusisaruksen mukaan tuleminen aiheuttaa suurempaa vastuuta ja työtä. Lapsethan ovat lähimmän aikuisen vastuulla aina. On ihan ymmärrettävää kieltäytyä. Siinäkin ap. on tehnyt oikein, että on lähestynyt asiassa lasten vanhempia (mutta ilmeisesti pitää vain olla jämäkämpi), koska lapsi ei välttämättä ymmärrä kieltoa, saattaa tulkita sen väärin ja pahoittaa mielensä, jos ovella kieltää häntä tulemasta, mutta toisen toivottaa tervetulleeksi.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Meille 4-vuotiaan kaverin 2-vuotias pikkusisko tulee aina mukana vierailulle. Oma poikani on 4-vuotias ja leikkii molempien sisarusten kanssa sujuvasti. Joskus tosin joudun toimimaan poliisina ja joskus melu on aivan kamala... Olen kuitenkin ajatellut, ettei se ole minulta pois. Asumme isossa talossa, joten tilaa on ja naapurit ovat kaukana. Noiden sisarusten vanhempi on yh, joka on 24/7 lastensa kanssa kotona. Minusta on ihan ok, kun tuo mamma tuo lapsensa meille kerran viikossa n. 3-4 tunniksi ja menee hoitamaan omia asioitaan tai ihan vain huilaa kotonansa sen aikaa... Teen aina ruokaakin, kun lapset ovat vierailulla ja meille se on ihan sama onko ruokailemassa yksi oma lapsi vai oman ohella kaksi vierasta lasta.
Meillä on myös 6v ja 4v, ja melkein aina kyläilevät yhdessä. En ole ikinä ajatellut, että se voisi olla ongelma. Usein, kun 6v kutsutaan kylään, mainitsevat kutsujat erikseen, että kutsu koskee myös 4v:tä.
Varmasti tämä on lapsistakin kiinni. Meidän 4v on helppo ja aurinkoinen lapsi, joka on tottunut sovittelemaan erimielisyyksiä. Apua hän ei tarvitse vessassa, ja muutenkin kyläillessä yleensä on ainakin toinen vanhempi mukana.
Sanot ettet ehdi toimia lapsenvahtina joten vain isompi voi tulla.
Näin pikkusiskona olen kiitollinen siskolle joka otti mut mukaan kaikkialle.
Ihan pienenäkin kun oltiin tarhassa tiesin että sisko on lähellä. Oli parempi mieli. Ainakin kerran sain hepulin trahassa ja vaadin siskoa. Ilkeä tarhatäti kävi aggressiiviseksi. Lopulta sisko tuli rauhoittamaan mut :) ikäeroa 2v.
Vierailija kirjoitti:
Sanot ettet ehdi toimia lapsenvahtina joten vain isompi voi tulla.
Tuossa on vain se ongelma, että kuusivuotiaitakaan ei voi jättää vahtimatta.
On luonnollista, että 4-vuotiaalle tulee paha mieli. Sen sijaan ei ole normaalia, että vanhemmat suojelevat lastaan pahalta mieleltä. Lapsen on hyvä kasvaa siten, että hän tottuu myös pettymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan pienenäkin kun oltiin tarhassa tiesin että sisko on lähellä. Oli parempi mieli. Ainakin kerran sain hepulin trahassa ja vaadin siskoa. Ilkeä tarhatäti kävi aggressiiviseksi. Lopulta sisko tuli rauhoittamaan mut :) ikäeroa 2v.
Sinä olet varmaan serkkuni. Siskosi kertoi myöhemmin, kun sinut piti ottaa joka paikkaan mukaan vanhempien painostuksesta. Hänen kaverinsa eivät tykänneet, että olit aina matkassa mukana. Välillä häntä ei kutsuttu mukaan tämän asian takia.
laitat laskun perää, 50€/ kerta?
Istuta 4v tabletin ääreen ja anna katsoa koko vierailu videoita. Kerro sitten vanhemmille, että vierailu meni hyvin: isommilla leikit sujuivat ja pienempi katsoi videoita. Kun eivät tulokieltoa usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan pienenäkin kun oltiin tarhassa tiesin että sisko on lähellä. Oli parempi mieli. Ainakin kerran sain hepulin trahassa ja vaadin siskoa. Ilkeä tarhatäti kävi aggressiiviseksi. Lopulta sisko tuli rauhoittamaan mut :) ikäeroa 2v.Sinä olet varmaan serkkuni. Siskosi kertoi myöhemmin, kun sinut piti ottaa joka paikkaan mukaan vanhempien painostuksesta. Hänen kaverinsa eivät tykänneet, että olit aina matkassa mukana. Välillä häntä ei kutsuttu mukaan tämän asian takia.
En ole tuo, jolle vastasit, mutta itse olen kovasti tarkkaillut ja vähän odotellutkin, milloin 4-vuotias ei enää kelpaa 6-vuotiaan ja hänen kaveriensa seuraan. Ainakin toistaiseksi tilanne on se, että jos 4v:tä kiellettäisiin tulemasta mukana jonnekin, 6v todennäköisesti kieltäytyisi itsekin kutsusta.
Kun koulu alkaa, tilanne varmaankin muuttuu. Mutta toistaiseksi olen vain ylpeä sisaruksien lojaliteetista.
Voisiko ne lapset leikkiä sitten enemmän siellä kaverin luona, jos 4-vuotiaskin tarvii seuraa? Tuo on juuri hankala vaihe, kun toisella on kaveria ja voi kyläillä itsekseen ja toinen on liian pieni, mutta kuitenkin tarpeeksi iso ymmärtämään jäävänsä ulkopuolelle.
Itse olen onnellinen naapurustosta, jossa eri-ikäiset lapset leikkivät hyvin joustavasti eri kokoonpanoissa ja kaikki ovat tervetulleita toistensa koteihin ja pihoille.
No mites näin päin, oletteko muut törmänneet: laitetaan isompi sisarus mukaan kylään "vahtimaan" nuorempaa, kun nuorempi tulee kylään leikkimään. Kysymys eskarilaisesta ja esiteinistä?
Aaaaapua, mun 3-v:llä pn vähän väliä pahamieli, kuka ottaa tästä vastuun!!!!
Ai minä vanhempana. Pöh....
Mutta vakavasti puhuen, nyt ap tiukkana, jos et sitä pikkusisarusta erikseen ole kutsunut keskustelu menee ensi kerralla näin->
Sinä- Ai kun hauskaa. Tulit saattelemaan isosiskoasi. Oletpa kiltti.
Naapuri -tota niin, miisa-mikkolle tuli niin paha mieli ja ajateltiin että hän voisi tulla mukaan tällä kertaa.
S- no onneksi noin pienten harmistukset eivät kauaa kestä ja on niistä pettymyksistä pakko oppia pääsemään ylitsekin.
N- Niin mutta...
S- Niin niin, mutta mukava oli nähdä miisa-mikkoakin. Kyllä hän voi sitten joskus tulla mukaan leikkimään kunhan kutsutaan. Tällä kertaa kutsu koski vaan isosiskoa.
N- mutta...
S- nähdään parin tunnin kuluttua. Hei hei!
Mikä on mll:n hoitajien tuntitaksa tätä nykyä? Ala veloittamaan sama summa pikkusisaruksen hoidosta. Veikkaan että kauaa eivät vanhemmat sen jälkeen ole tenavaa teille tyrkkäämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan pienenäkin kun oltiin tarhassa tiesin että sisko on lähellä. Oli parempi mieli. Ainakin kerran sain hepulin trahassa ja vaadin siskoa. Ilkeä tarhatäti kävi aggressiiviseksi. Lopulta sisko tuli rauhoittamaan mut :) ikäeroa 2v.Sinä olet varmaan serkkuni. Siskosi kertoi myöhemmin, kun sinut piti ottaa joka paikkaan mukaan vanhempien painostuksesta. Hänen kaverinsa eivät tykänneet, että olit aina matkassa mukana. Välillä häntä ei kutsuttu mukaan tämän asian takia.
Päiväkodissa olen myös törmännyt useasti näihin vanhempaan sisarukseen ripustautuneita. Näkee miten vanhempi huokaisten tulee pienempää lohduttamaan ja harmistunut jopa kyyneliin asti kun pienempi aina roikkuu takapuolessa.
Muutamat kerrat olen vastaanottanut pienemmän kiukut ja harmit, jotta isompi saa vapaasti leikkiä muiden kaveriensa kanssa, useimmiten 3 kertaa riittää nuoremmalle ymmärtämään ettei saa tahtoaan lävitse ja sitten tehty minun kanssani jotain speciaalia yhdessä, joka kertoo että kivaa voi olla ilman sitä tiettyäkin ihmistä.
Kaikkee sitä saa lukea 😂