Kutsun lapsen kaverin kylään ja pikkusisarus tulee mukana - onko ok?
Meillä jo pitkään jatkunut hankala tilanne. Lapsella on naapurissa samanikäinen kaveri (6 v.) ja hän on oikein tervetullut meille. Ongelma on se, että mukana seuraa lähes aina myös pikkusisarus (kohta 4 v.), joka vaatii paljon enemmän. Pienempi ei useinkaan mahdu mukaan isojen leikkeihin, josta seuraa jatkuvaa kinaa ja pahaa mieltä. Joudun siis jatkuvasti olemaan poliisina paikalla. Lisäksi pieni tarvitsee vielä jonkin verran huolenpitoa, esim. apua vessassa, pukemisessa jne. Minulla on myös isommat lapset, oma työ ja kotityöt, joten toivoisin lasten pärjäävän pääasiassa itsekseen.
Olen useita kertoja ottanut asian puheeksi vanhempien kanssa. Olen selittänyt juuri nämä samat asiat, että leikit eivät suju kovin kivasti, ja siksi toivoisin, että vain isompi tulisi kylään. Vanhemmat kuitenkin lähes joka kerta tuovat molemmat vedoten siihen, että pienemmälle tulee paha mieli, jos ei pääse mukaan. Tämän takia vältän nykyään kutsumasta myöskään isompaa, mikä on sääli, koska lapseni tykkää hänestä.
Olenko väärässä ja epäreilu? Nyt saa ihan reippaasti sanoa, jos olet sitä mieltä että olen. Mutta jos sanot, että olen, niin kerrothan myös, miten toimisit itse?
Lopuksi vielä, ennen kuin joku ehtii huudella provoa: ei ole provo, vaan ihan oikeaa elämää.
Kommentit (102)
äeppä kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Yleensä on tosiaan käynyt niin, että olen kutsunut vain isomman, ja sitten yllätys yllätys, ovella seisookin molemmat. Ja vanhempi sanoo, että "toin nyt tän pienenkin, kun hänelle tuli niin paha mieli". Minusta tuntuu ikävältä, että vanhemmat ikään kuin pakottavat minut joko ottamaan lapsen tai pahoittamaan lapsen mielen.
ap
Päästä isompi sisään ja pienemmän blokkaat ovelle ja sano "ei me sua oo kutsuttu, sä jäät siihen tai menet kotiin."
Rääkyminen taattu, mutta ei elämä ole reilua aina.
Käypäs ihan itse lukemassa viestisi. Sinä et missään kohtaa sanonut keskustelleesi esikoisesi kanssa siitä, haluaako hän olla välillä itsekseen kavereiden kanssa, vaan kerroit että lapset menee aina yhdessä ja sinä HAVAINNOIT lapsiasi... ja että jos 4 v saisi porttikiellon jonnekin, niin TODENNÄKÖISESTI esikoinenkin kieltäytyisi menemästä.
Kyllä siitä saa tasan sen kuvan, että lapselta ei ole suoraan kysytty haluaako hän olla ihan itse ikäistensä kavereiden kanssa, ilman pienempää sisarusta.