Miksi joillain ihmisillä on vielä tänä päivänä kirjahylly?
Kaiken, siis kaiken, saa nykyään e-kirjoina. Miksi joku hamstraa vielä pölyä kerääviä ja tilaa vieviä kirjoja?
Kommentit (849)
Vierailija kirjoitti:
Kaiken, siis kaiken, saa nykyään e-kirjoina. Miksi joku hamstraa vielä pölyä kerääviä ja tilaa vieviä kirjoja?
Ei kyllä saa kaikkia :D
Otsikosta ja tekstistä ei selvinnyt oletko hyllyjä vai niitä kirjoja vastaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ostan amazonista eikä niissä e-kirjoissa ole mitään päättymispäivämäärää.
Ainoa ongelma taitaa olla, että lukuoikeus on elinikäinen. Mutta kun kuolet, lapset eivät peri niitä lukuoikeuksiasi. Itse en näe tätä ongelmana, mutta joku toinen voi harmitella.
Suomessa käytetty DRM on tosiaan käyttäjille hankala. Se estää myös esim Kindlen käyttämisen suoraan, koska lukulaitteet pääasiassa tukevat vain muutamia erilaisia e-kirjaformaatteja. Onneksi on olemassa helppo ja ilmainen softa (Calibre), jolla voi tehdä e-kirjalle formaattikonversion ja lukea vaikka Suomesta ostamaansa e-kirjaa Kindlessä. Tuossa formaattimuunnoksessa poistuu myös tuo hankala DRM, jota Kindle ei tue. Samalla softalla voi myös lukea e-kirjoja, jos niitä PC:llä nyt lukea haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa ongelma taitaa olla, että lukuoikeus on elinikäinen. Mutta kun kuolet, lapset eivät peri niitä lukuoikeuksiasi. Itse en näe tätä ongelmana, mutta joku toinen voi harmitella.
Suomessa käytetty DRM on tosiaan käyttäjille hankala. Se estää myös esim Kindlen käyttämisen suoraan, koska lukulaitteet pääasiassa tukevat vain muutamia erilaisia e-kirjaformaatteja. Onneksi on olemassa helppo ja ilmainen softa (Calibre), jolla voi tehdä e-kirjalle formaattikonversion ja lukea vaikka Suomesta ostamaansa e-kirjaa Kindlessä. Tuossa formaattimuunnoksessa poistuu myös tuo hankala DRM, jota Kindle ei tue. Samalla softalla voi myös lukea e-kirjoja, jos niitä PC:llä nyt lukea haluaa.
Haukotus. Just tämän takia. En vaan jaksa lähteä joka ikisessä asiassa tuohon samaan suohon. Sitähän nimittäin riittää koulumaailmassa, töissä, kotona muutenkin ihan tarpeeksi. Kirja, niin yksinkertainen ja ihana asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haukotus. Just tämän takia. En vaan jaksa lähteä joka ikisessä asiassa tuohon samaan suohon. Sitähän nimittäin riittää koulumaailmassa, töissä, kotona muutenkin ihan tarpeeksi. Kirja, niin yksinkertainen ja ihana asia.
Näin. Suomessa pilataan monet hyvät asiat ammattitaidottomuudella ja ymmärtämättömyydellä. DRM tekee hallaa vain perusjampalle, eikä suojaa tekijänoikeuksia ollenkaan, koska viitseliäs ohittaa ne helposti. Osoittaa vaan täydellistä kontekstin ymmärtämättömyyttä rakentaa e-kirjalle tälläiset (myynnin) esteet, kuten Suomessa on tehty (verotus, DRM, hinnoittelu, markkinointi).
Miksi joillain ihmisillä on vielä tänä päivänä aivot?
Kaiken, siis kaiken, löytää nykyään netistä. Miksi joku hamstraa vielä jotain aivoja päässään?
Juuri niin. Softa, joka helpottaa elämää. Mutta vasta sen jälkeen, kun sitä on ensin vaikeutettu tekemällä tuotteesta sähköinen.
Painetut kirjat sentään tehdään uusiutuvista luonnonvaroista. Ne maatuvat aikanaan. Lukulaitteisiin taitaa mennä samoja uusiutumattomia luonnonvaroja kuin pädeihin, läppäreihin, kännyköihin ja tietokoneisiinkin.
Aloin ostaa kirjoja itselleni 40 vuotta sitten, ja näiden vuosien aikana kirjat ovat kulkeneet mukanani maasta toiseen ja vielä takaisinkin. Kirjoilla on ollut monenlaista säilytyspaikkaa kodeissani, ja nyt ovat isossa kirjahyllyssä lasien takana. Vielä tänäkin päivänä ostan kirjoja, ja myös luen ne. Kierrän halpakirjakauppoja, ja niistä löytyy edullisemmin uutuuskirjatkin. Kun olen lukenut kirjan, niin saatan "unohtaa" sen paikkaan, josta joku toinen lukija voi sen löytää. Kaikki vierailijat meillä pysähtyvät aina kirjahylkyni ääreen, ja tutkivat uteliaina kokoelmaani. Lainaan kirjojani ystävilleni luettavaksi, ja kerron minkä kirjan haluan ehdottomasti takaisin, ja millä kirjalla ei ole niin väliä vaikka jäisikin uuteen kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Aloin ostaa kirjoja itselleni 40 vuotta sitten, ja näiden vuosien aikana kirjat ovat kulkeneet mukanani maasta toiseen ja vielä takaisinkin. Kirjoilla on ollut monenlaista säilytyspaikkaa kodeissani, ja nyt ovat isossa kirjahyllyssä lasien takana. Vielä tänäkin päivänä ostan kirjoja, ja myös luen ne. Kierrän halpakirjakauppoja, ja niistä löytyy edullisemmin uutuuskirjatkin. Kun olen lukenut kirjan, niin saatan "unohtaa" sen paikkaan, josta joku toinen lukija voi sen löytää. Kaikki vierailijat meillä pysähtyvät aina kirjahylkyni ääreen, ja tutkivat uteliaina kokoelmaani. Lainaan kirjojani ystävilleni luettavaksi, ja kerron minkä kirjan haluan ehdottomasti takaisin, ja millä kirjalla ei ole niin väliä vaikka jäisikin uuteen kotiin.
Hih, kirjahylkyni...siis kirjahyllyni.
Mulla on kirjahylly siksi että tykkään kirjoista ja niiden lukemisesta.
Yksi elämän suurimpia nautintoja on avata kiinnostava kirja ja jakaa sen kirjoittajan kanssa yhteinen maailma.
Paperiset sivut, kannet, uuden kirjan tuoksu --- kaikki aistielämyksiä joista en halua luopua.
Rakkaan kirjan seuraan on ihana palata yhä uudestaan kuin vanhan ystävän luo. Tuttu tarina josta löytää joka kerran jotain uutta, koska on itse muuttunut, jopa kehittynyt ajatusmaailmaltaan siinä välissä elämää kokiessaan.
Arvostan ihmisiä, joiden kodista katseeni bongaa kirjoja. Niitä perinteisiä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi elämän suurimpia nautintoja on avata kiinnostava kirja ja jakaa sen kirjoittajan kanssa yhteinen maailma.
Paperiset sivut, kannet, uuden kirjan tuoksu --- kaikki aistielämyksiä joista en halua luopua.
Rakkaan kirjan seuraan on ihana palata yhä uudestaan kuin vanhan ystävän luo. Tuttu tarina josta löytää joka kerran jotain uutta, koska on itse muuttunut, jopa kehittynyt ajatusmaailmaltaan siinä välissä elämää kokiessaan.
Arvostan ihmisiä, joiden kodista katseeni bongaa kirjoja. Niitä perinteisiä.
Mun mielestä kirjahylly on paitsi kaunis niin myös mielenkiintoisin asia kodissa. Monesti tulee toisten kirjahyllystä bongattua jotain itselle tuttua, lukumuistoja herättävää tai muuten kiinnostavaa omalle lukulistalle lisättävää. Jos kirjat ovat vain näkymättömissä jossain lukulaitteessa, niin tuleeko enää näitä ilahtuneita: "Ai sulla on tämäkin täällä!"
Kirjahylly on mielestäni vähä-älyisyyden merkki. Aika kieroa, jos ajattelee, että kirjat olivat joskus tärkein älykkyysen merkki.
Aika on ajanut ohi. Jotkut eivät vain tajua.
Ap, nyt pyörryt: minulla on SEITSEMÄN KIRJAHYLLYLLISTÄ täynnä kirjoja!
Minä, mies ja lapset luemme paljon, olemme aina lukeneet. Ja kirjoja on kertynyt 1970-luvulta lähtien.
Lisäksi vaikka käytän sujuvasti tietotekniikkaa ja toimittajana käytän joka päivä tunteja tietokonetta ja sen sovelluksia - tai ehkäpä juuri sen takia - en halua lukea romaaneja, runoja, faktakirjallisuutta tai sarjakuvia digitaalisina. Haluan lukea ne paperiversioina.
Ja rakastan noita pölyä kerääviä kirjojani.
N51
Meillä on kirjahylly siksi, että riidoissa voi toinen sen sitten aina kaataa. On melko oiva tehokeino riitaisille sanoille muuten.
Olen lukiossa ja lukihäiriöni takia sain Celia tunnukset, jotta voin kuunnella e-kirjoja. Niissä on vain se ongelma, että ajatukseni aina harhailee jossain ja puhe menee usein ohi. :D Muutaman kirjan olen kuunnellut sieltä kursseja varten, mutta kyllä konkreettiset kirjat ovat parempia.
Miksi joillain on vielä tietokonepöytiä!?!
Laadukaampaa lukemista. Kirjoja ei välttämättä tarvitse omistaa, kaverin ja kirjastonkin paperiversiot sopii. Olen huomannut että sivistyneemmillä on kotona kirjahyllyt, se vaan on näin.
Vierailija kirjoitti:
Tablettien tai tietokoneen tapittaminen tuntitolkulla kuivattaa silmiä ja vaikuttaa unensaantiin ja -laatuun merkittävästi. Myös ruudun katsominen ei rentouta kuten kirjan lukeminen neutraalissa valossa sohvan perukoilla. Itsellä on kirjahyllyssä n. 50 kirjaa ja tyhjissä hyllyissä matkamuistoja.
T: Mies 31v
Eikä vaikuta. Olen tapittanut jo 40 vuotta ruutua, enkä paremmasta tiedä.
Esimerkiksi taidekirjoissa juju on laadukkaat ja suuret kuvat. Ei sellaisia kirjoja voi korvata sähköisesti.