Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joillain ihmisillä on vielä tänä päivänä kirjahylly?

Vierailija
29.03.2018 |

Kaiken, siis kaiken, saa nykyään e-kirjoina. Miksi joku hamstraa vielä pölyä kerääviä ja tilaa vieviä kirjoja?

Kommentit (849)

Vierailija
201/849 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan, kaikki Remekset ja Nälkäpelit saa e-kirjoina.. :))))))

Vierailija
202/849 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, ihmiset joiden kanssa minä puhun, puhuvat hoarder- termillä.

En tunne jokaista suomenkielistä uussanaa tsi vastaavaa mitä kuulteni tai nähteni ei koskaan ole käytetty. Epäilisin ettei kukaan muukaan tunne joka sanaa.

En juuri puhu suomeksi enkä lue suomeksi kuin jonkin verran joskus nettipalstalla. En nyt pidä mitään harvinaisten tai nykyajan uusien suomalaisten sanojen tuntemattomuutta mitenkään erikoisena. Joku sanoi että tuo hamstraaja on jossain tv-ohjelmissa ollut mutta minäpä en oöe 10 vuoteen katsonut enää telkkaria ja jos katson sarjoja, en tarvitse suomenkielisiä tekstityksiä. Tosi-teevee ym ei kiinnosta.

Olen lukenut alta viisvuotiaasta väitetyn mukaan lapsena jopa saunassa ja WC:ssä. Viime viikon aikana luin 20 kirjaa. Onhan se tietysti näin viidenkympin toisella puolella huonommin kuin ennen nuorena useita päivässä joka päivä - mutta moniko irvistelijä minun tahtini perässä pysyisi ja lukisi yhtä paljon jalanjäljissä nk tavallisista ihmisistä, ihmettelen hieman.

Olen kirjoittanut ällän ja saanut kympit todistukseen joka kielestä. Tehdessäni jonkun usutuksesta yhtenä vuonna sanojen tuntemisen ja sanavaraston testejä netissä kun muutkin lukevat tutut tekivät, sain vieraista kielistä järjettömän korkeita tuloksia, paljon parempia kuin äidinkielenään puhuvat esittelivät niistä. Ihan ääripäätä. Äidinkielen suhteen ei tarvitse sellaista tehdä.

Minä sentään edes osaan valita jostain kielestä tutun sanan tilalle tilanteeseen ja ihan siitä syystä sitä on käytetty eri areenoilla eri kielitse lähiaikoina siellä missä olen keskustellut.

Mutta suomalaisten mielestä isänmaallisuus, kirjojen lukeminen ja äidinkielen taito mitataan toisten irvistelemisellä. Epäilisin että joidenkuiden tulisi vielä paljon lukea jos sivistyneisyyttä päämääränä koettaa jotenkin kehittää. Määritellä nyt lukeneisuuden tasoa ja määrää sillä, osaako joku jonkin hamstraajan ... onkin oleellinen!

Mites sujuu Shakespeare alkukielellä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/849 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pidetään siinä kirjoja...miks muuten?

Vierailija
204/849 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lempikirjat on kuin vanhoja kavereita. Ihan suosikkikirjailijoilta on kirjat suomeksi ja enkuksi kun en aina malta odottaa suomennuksia. Mutta ainahan toisen tavoissa voi jokin ihmetyttää, ei siinä mitään. Mä en ikinä laittaisi vaikka montaa sataa kännykkään tai ostaisi uutta autoa.

Vierailija
205/849 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen paperinörtti, ja mikään ei voita sitä kirjan ja vihkojen tuoksua. Olen myös graafikko ja tykkään täyttää kotiani kauniilla ja minua inspiroivilla asioilla, mikä nyt sattuu olemaan hyvännäköiset kirjat. Meiltä löytyy Kalevala 1920-luvulta ja vanha Seitsemän veljestä Akseli Gallen-Kallelan somistuksilla. Näitä aarteita ei e-versioina löydy.

N25

Vierailija
206/849 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne jokaista suomenkielistä uussanaa tsi vastaavaa mitä kuulteni tai nähteni ei koskaan ole käytetty. Epäilisin ettei kukaan muukaan tunne joka sanaa.

En juuri puhu suomeksi enkä lue suomeksi kuin jonkin verran joskus nettipalstalla. En nyt pidä mitään harvinaisten tai nykyajan uusien suomalaisten sanojen tuntemattomuutta mitenkään erikoisena. Joku sanoi että tuo hamstraaja on jossain tv-ohjelmissa ollut mutta minäpä en oöe 10 vuoteen katsonut enää telkkaria ja jos katson sarjoja, en tarvitse suomenkielisiä tekstityksiä. Tosi-teevee ym ei kiinnosta.

Olen lukenut alta viisvuotiaasta väitetyn mukaan lapsena jopa saunassa ja WC:ssä. Viime viikon aikana luin 20 kirjaa. Onhan se tietysti näin viidenkympin toisella puolella huonommin kuin ennen nuorena useita päivässä joka päivä - mutta moniko irvistelijä minun tahtini perässä pysyisi ja lukisi yhtä paljon jalanjäljissä nk tavallisista ihmisistä, ihmettelen hieman.

Olen kirjoittanut ällän ja saanut kympit todistukseen joka kielestä. Tehdessäni jonkun usutuksesta yhtenä vuonna sanojen tuntemisen ja sanavaraston testejä netissä kun muutkin lukevat tutut tekivät, sain vieraista kielistä järjettömän korkeita tuloksia, paljon parempia kuin äidinkielenään puhuvat esittelivät niistä. Ihan ääripäätä. Äidinkielen suhteen ei tarvitse sellaista tehdä.

Minä sentään edes osaan valita jostain kielestä tutun sanan tilalle tilanteeseen ja ihan siitä syystä sitä on käytetty eri areenoilla eri kielitse lähiaikoina siellä missä olen keskustellut.

Mutta suomalaisten mielestä isänmaallisuus, kirjojen lukeminen ja äidinkielen taito mitataan toisten irvistelemisellä. Epäilisin että joidenkuiden tulisi vielä paljon lukea jos sivistyneisyyttä päämääränä koettaa jotenkin kehittää. Määritellä nyt lukeneisuuden tasoa ja määrää sillä, osaako joku jonkin hamstraajan ... onkin oleellinen!

Ihanaa, että pidät kirjoista, mutta tää humble bragging meni kyllä vähän yli.

Vierailija
207/849 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjat ovat mielestäni yksi parhaimmista sisustuselemeteistä. Ne kuvaavat sielunmaisemaa ja rauhoittavat mieltä. Papermassat vaimentavat melua ja tuovat ominaista tuoksua.

Vierailija
208/849 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Toi on vähän sama kuin että kysyis että miksi ihmisillä on vielä tauluja seinillä kun netti on kuitenkin täynnä kuvia.

Vierailija
209/849 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInne helkkariin panisin sitten n. 600 kirjaani, osa suuria taidekirjoja sekä sadat harvinaiset lp-levyni?

Kirjat ja lp-levyt ovat myös kauniita esineinä. 

Vierailija
210/849 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä normaalien ihmisten kirjat saa kaikki ekirjoina.

Mitäköhän ne NORMAALIEN ihmisten kirjat sitten lienevätkään...

En viittis oikein tätä sanoa, mutta: ÄLÄ VIITTI! :D

Vierailija
211/849 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvin pelottava tilanne, kun ihminen ilmoittaa, ettei hänellä ole kirjoja.

Netti, Wikipedia, mammapalstat, some...

Ne vievät ihmiseltä sielun, järjen ja hyvän tavan hankkia tietoa.

Onneksi olen Vanhan Liiton nainen, ja lapseni sai juuri tänään opettajaltaan kiitokset siitä, ettei hän käyttänyt Wikipediaa lähteenä esitelmässään, koska käytti pääasiallisesti KIRJOJA.

Netti on ihan hyvä nykyajan lähde, muttei netissä (varsinkaan Wikipediassa) kaikkea ole.

OPETTAKAA LAPSENNE KÄYMÄÄN KIRJASTOSSA JA ETSIMÄÄN TIETOA MUUALTAKIN KUIN NETISTÄ.

Jos ette itse osaa, opetelkaa.

Vierailija
212/849 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerään sen verran undergroundimpia kirjoja mm. historiasta, ettei niitä ole saatavilla e-kirjoina tai äänikirjoina. Plus, fyysinen kirja käteen ennen nukkumaan menoa rauhoittaa kummasti! 

Vierailija
213/849 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanat kirjaihmiset kirjoittaneet tähän ketjuun! Onneksi olette olemassa ja puolustatte yhdessä rintamassa painettuja oikeita kirjoja! Kiitos!

Vierailija
214/849 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sait tippurin aseteltua hyllylle?

Vierailija
215/849 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti kirjat haisee aika pahalle. Kuolleiden sademetsien tympeä haju.

Vierailija
216/849 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kirjahyllyssä joitakin itselleni tärkeitä vuosien varrella kertyneitä kirjoja, astioita, tärkeitä papereita kansioissa/lehtikoteloissa, valokuvia ja herranjumala: leffoja ja sarjoja DVD:llä :DD

Toisekseen, en halua lukea e-kirjoja kuin pakon edessä, ei tule samaa fiilistä ja pää tulee kipeäksi. Onneksi kirjastosta toistaiseksi saa myös ah, niin vanhanaikaisia painettuja versioita.

Siis miten sait tippurin aseteltua hyllylle?

Vierailija
217/849 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja äänikirjoina, mutta mikään ei voita vanhaa kunnon kirjaa. 

Minä 'luen' äänikirjoja silloin kun paperisen lukeminen ei käy, esim. ikkunoita pestessä ja autoa ajaessa. Ne eivät täytä hyllyjä paperisten tavoin, mutta olen ostanut muutamia lemppareita omaksi, muutoin turvaudun kirjastojen valikoimiin.

Vierailija
218/849 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovasti tässä paatostetaan jotakin, mutta liittyykö ensimmäistä lausetta lukuunottamatta mikään asiaan?

Vierailija
219/849 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valhetta, valhetta, valhetta vaan tuo, että kaikki löytyisi e-kirjana.

Vierailija
220/849 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken, siis kaiken, saa nykyään e-kirjoina. Miksi joku hamstraa vielä pölyä kerääviä ja tilaa vieviä kirjoja?

Ja miksi ihmeessä se kirjavarasto on olohuoneessa? Järjetön tapa, johon ihmiset ovat tottuneet. Ruma, pölyinen, tarpeeton ja vie tilaa.