Miksi joillain ihmisillä on vielä tänä päivänä kirjahylly?
Kaiken, siis kaiken, saa nykyään e-kirjoina. Miksi joku hamstraa vielä pölyä kerääviä ja tilaa vieviä kirjoja?
Kommentit (849)
Vierailija kirjoitti:
Kaiken, siis kaiken, saa nykyään e-kirjoina. Miksi joku hamstraa vielä pölyä kerääviä ja tilaa vieviä kirjoja?
Miksiköhän?
Minullakin on vasta vajaa tuhat kirjaa ja monta vielä hankkimatta. Ostan omaksi ne kirjat, jotka haluan lukea aina uudestaan ja uudestaan. Mikä sen mukavampaa kuin yön hiljaisina unettomina hetkinä käydä omasta kirjahyllystä valitsemassa just tälle yölle mieluista lukemista.
E-kirjoja en lue.
Ostin iPadin toukokuussa 2015 ja sen jälkeen olen ostanut sille kolmisenkymmentä e-kirjaa ja lukenut ne. Ihan mukavasti se lukeminen sujuu. Kirjoja minulla on noin 15 hyllymetriä, suuri osa ajalta ennen toukokuuta 2015. Mutta sen jälkeenkin kun aloin lukea e-kirjoja, olen ostanut myös paperisia kirjoja, sanoisin että kolmisenkymmentä myöskin. Aika tasan menee. Minulle ratkaisevin tekijä on hinta:
- jos elektroninen kirja on halvempi kuin paperiversio, ostan elektronisen
- jos paperiversion on halvempi kuin elektroninen versio, ostan paperisen.
Lisäksi on kirjoja joita ei saa ollenkaan elekronisina versioina, uusiakin. Joten silloin valinta on helppo.
Minulle väline ei ole niinkään tärkeä; tärkeintä on että saan lukea.
kaapit ja hyllyt kirjoitti:
Kirjahyllyissä säilytetään muutakin kuin kirjoja, eli kaapeille ja hyllyille on tarvetta. Ja kirjat kiinnostavat paperiversioina edelleen esim. tietokirjat ja englanninkieliset kirjat.
Ymmärrän tietokirjojen lukemisen paperiversioina, mutta en englanninkielisten kirjojen. Lukulaitteissa sanaa koskettamalla saa sen selityksen, jos sana on vieras.
Kaikkia kirjoja ei saa e-kirjoina. Varsin harrastuskirjat ovat hankalia saada. Osata kirjoista on tehty vain yksi painos viime vuosisadalla ja silti ne ovat harrastuksen ainoa tietokirja joka on vielä ajantasalla.
Ostan e-kirjoja ja äänikirjoja koska en halua ylimääräistä säilytettävää.
Taidekirjat on pakko ostaa paperisena koska e-kirjojen kuvan laatu ei vastaa paperista.
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä lukenut ainuttakaan e-kirjaa eikä sellainen ole edes suunnitteillakaan. Kyllä kunnon aito oikea kirja hakkaa kaikensorttiset tabletit ja muut älylaitteet, kun on kyse kulttuurinautinnoista. Mahtuuko ap:n pieneen diginuppiin lainkaan sellainen tieto, että kirjoja on julkaistu jo kauan ennen digi-aikaa ja että niillä on kulttuuriarvon lisäksi myös itseisarvo kauniina ja arvokkaina tuotteina. Ei kirjoja nakella menemään paperikeräykseen heti, kun ne on luettu, kuten tehdään sanomalehdille. Useisiin kirjoihin palataan yhä uudelleen ja uudelleen. Ja kyllä kirjaa on mukavampi selata kuin tablettia, jonka sivu lähtee välillä haahuilemaan ties minne tai pyörimään villiin vauhtiin. Haepa siitä se sivu, jota olit lukemassa. Voi itku ja hammastenkiristys kuitenkin.
Onpas hyökkäävä kirjoitus kulttuurihenkilöltä. Onko tämä sitä taistelevaa humanismia?
Vierailija kirjoitti:
Tietokone ei tule minun ja kirjan väliin, ei sitten ikinä. Paitsi tutkielmien tekemisessä tms e-kirja on kätevä, koska siitä voi kopioida jonkun lauseen/virkkeen ja kirjoittaa viittaukset samantien sivunumeroineen. Romaaneja en kyllä tykkää lukea e-kirjana. Kirjan ulkoasu on osa kirjan kokonaisuutta. Voin laittaa kirjanmerkiksi post it -lapun, ottaa torkut ja jatkaa taas lukemista. En edes osta (tarkoituksella) kertakäyttökirjoja, vaan kirjoja lukevat useat henkilöt. Parhaat kirjat pitää lukea aina muutaman vuoden välein ja joka kerta niistä löytää uusia näkökulmia. Lempikirjailijani on Gabriel Garcia Marguez. Näen jo kirjan kansista, mikä elämys minua taas odottaa... Hyi olkoon, nettitikku.
Voidaan keskustella kumpi on eettisempi ostot, kirja vai tietokone, joka kestää pari vuotta. Tetokoneiden jäänteet viedään kehitysmaihin purettaviksi ja loppuroska päätyy maailman meriin...
No ei niitä tietokoneelta jaksa lukea, mutta lukulaitteet ovat aivan eri asia.
Romaaneissa sisältö on tärkein eikä se väline, millä se sisältö toimitetaan. Käyttäjäystävällisin välinen romaanisisältöjen "nauttimiseen" on mulle Kindle. Mulla on aina laukussa/povarissa Kindle mukana ja siellä lukematta kymmeniä kirjoja jonossa odottamassa mun huomiota. Ikinä ei enää vaikka lomamatkalla lopu lukeminen kesken, ei harmita kirjojen paino laukussa, eikä rasita aurinkotuolissa hankalan kirjan piteleminen. Jihuu.
Jos taas haluaa sisäistää muunlaisia kirjoja, niin kätevin väline voi olla jokin muukin.
Minä en taas ymmärrä ihmisiä jotka näkevät vaivaa tällaisista toisten asioista ja tekevät tällaisia aloituksia.
Ja minulla sentään on käynyt kädien läpi enemmän kirjoja kuin suurin osa edes pystyisi lukemaan ikänään tai tahtoisi tai voisi edes kuvitella ja on tuhansia ja tuhansia e-kirjoja Amazonista. Toissapäivänä luon neljä (4) e-kirjaa peräkkäin enkä koe mitenkään vaikeaksi.
Mutta mutta - olen koko ikäni kuunnellut jos jonkinlaista ihme vaivannäköä ja huomauttelua mm koskien että
- luen
- miten paljon
- mitä
- miksi ihmeessä
- miksi joku säilyttää kirjoja
ja kaikkea muuta vastaavaa kertakaikkisen tyhmää pskaa kiusaamista ja nenänsä tunkemista toisten asioihin.
Mikä on ettei voida antaa muiden olla ja miksi pitää tunkea isoa nenäänsäsiitä tyhmästä päästään muiden asioihin arvostellen ja "ihmetellen"? Mitä ihmettä kelleen kuuluu?
Minusta kirjahylly on aivan ihana. Meillä on olohuoneessa yksi seinä kirjoja katosta lattiaan. Kaunis sisustuksellisesti ja onhan sieltä kiva ottaa lukemista. Itselleni kirja on aina parempi kuin esim. E-Kirja. . Niin ja hyllyyn mahtuu hyvin sellaista mitä ei ole vielä ehtinyt lukea.
Alkoi ärsyttää niin ...
Se että on kylmenen tai muutama kymmenen kirjaa to be read eli tbr- listalla tai lukijassa tai kännykällä / tabletilla tai kirjahyllyssä lukematta, ei ole yhtään mikään erikoinen määrä jolla aihetta paukutella henkseleitä ja olla olevinaan. Ei vielä yhtään mitään. Tulkaa sitten vasta kouhottamaan niillä määrillä )nne kun niitä on vähintään nelinumeroisia määriä; ei tuollaiset kirjamäärät ole vielä mitään kunnon kirjankeräily- ja lukuvimmaa nähneetkään.
Aina tulee joskus kirjaryhmissäkin vastaan näitä henkselinpaukuttajia jotka olevinaan sen kanssa jos on muutama kymmentä kirjaa jonossa, kuvittelemassa olevansa nyt sillä muka jokin ihme lukija oikein.
Ei ihminen ole sen kummempi silti lukee muutaman kymmentä tai enemmän tai vähemmän vuodessa. Tuo hölmöily vaan ärsyttää ja tekee joskus mieli sanoa, joo tiiätkö osa lukee teihin verrattuna kuin puimakoneet teidän ollessa vanhanaikainen ruohonleikkuri joten hei kenenkään oikeasti ei kannata itse yrittää elvistellä niille vähemmän lukeville.
Ei siinä missään mielessä ole mitään järkeä mutta ihan esimerkin vuoksi kerran josko menisi vähän järkeä päähän niille joilla niin kova tarve olla jotain ja luullaan olevansa isojakin lukuguruja vaivaista muutaman kymmenen kirjan tbr listoilla pätiessä.
Sori vaan.
Vierailija kirjoitti:
Alkoi ärsyttää niin ...
Se että on kylmenen tai muutama kymmenen kirjaa to be read eli tbr- listalla tai lukijassa tai kännykällä / tabletilla tai kirjahyllyssä lukematta, ei ole yhtään mikään erikoinen määrä jolla aihetta paukutella henkseleitä ja olla olevinaan. Ei vielä yhtään mitään. Tulkaa sitten vasta kouhottamaan niillä määrillä )nne kun niitä on vähintään nelinumeroisia määriä; ei tuollaiset kirjamäärät ole vielä mitään kunnon kirjankeräily- ja lukuvimmaa nähneetkään.
Aina tulee joskus kirjaryhmissäkin vastaan näitä henkselinpaukuttajia jotka olevinaan sen kanssa jos on muutama kymmentä kirjaa jonossa, kuvittelemassa olevansa nyt sillä muka jokin ihme lukija oikein.
Ei ihminen ole sen kummempi silti lukee muutaman kymmentä tai enemmän tai vähemmän vuodessa. Tuo hölmöily vaan ärsyttää ja tekee joskus mieli sanoa, joo tiiätkö osa lukee teihin verrattuna kuin puimakoneet teidän ollessa vanhanaikainen ruohonleikkuri joten hei kenenkään oikeasti ei kannata itse yrittää elvistellä niille vähemmän lukeville.
Ei siinä missään mielessä ole mitään järkeä mutta ihan esimerkin vuoksi kerran josko menisi vähän järkeä päähän niille joilla niin kova tarve olla jotain ja luullaan olevansa isojakin lukuguruja vaivaista muutaman kymmenen kirjan tbr listoilla pätiessä.
Sori vaan.
On muuten erikoista, ettei noin paljon lukeva ole oppinut kirjoittamisesta sen vertaa, että saisi muutaman virkkeen asiansa kirjoitettua luettavaan ja ymmärrettävään muotoon. Tuosta lainatusta tekstistä ei saa mitään tolkkua, eikä sitä kukaan jaksa tavata niin montaa kertaa, että ymmärtäisi siitä muuta kuin asiattoman angstin.
Jos ei olisi kirjahyllyä, asunto olisi kuin sairaalan käytävä, sieluton, tyhjä ja TYLSÄ.
Kirjahyllyjen puuttuminen kertoo kulttuurin hiipivästä taantumisesta ja infantilistumisesta. Tähän infantiiliuteen vaikka sitä voisi pitää vaarattomana kuuluu myös lapsenomainen julmuus ja impulsiiviuus mikä tyypillistä kehitysmaalaisille.
No dorka, mulla on kirjoja 40-luvulta lähtien. Luuletko, että ne saa jostain e-kirjoina?
Useitakin kirjoja löytyy kyllä kindleltä, mutta osa kirjoista vaan on sellaisia että ne on pakko löytyä paperiversioina. Ei kai tuossa mitään järkiperäistä syytä ainakaan itsellä ole, ne vaan yhdistää niin vahvasti joihinkin tiettyihin hetkiin elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken, siis kaiken, saa nykyään e-kirjoina.
No ei todellakaan saa. On paljon vanhoja kirjoja, joita ei tulla koskaan julkaisemaan e-kirjoina.
No en todellakaan lue e-kirjoja. Kaikkea ei e-kirjan edes saa ja se että sulla on kädessä fyysinen kirja jota voi selailla on ihan eri kuin joku e-kirja. Muutaman tenttikirjan pakosta joutunut lukemaan e-kirjana ei kiva eikä mun juttu
P.S omistan kirjahyllyn ja yli 500 kirjaa
Minä luovuin (rakastamistani) kirjoista ja vaihdoin ekirjoihin. Silti pari kirjahyllyä jäi, niissä tosin on nyt ihan muita tavaroita. Toisessa on kenkiä :D
Koska kirjoja on kertynyt vuosien mittaan aika paljon, nimenomaan erilaisia tietokirjoja joista ei edes ole olemassa e- tai käsittelevät sellaisia asioita joita ei netissä ole.