Miksi joillain ihmisillä on vielä tänä päivänä kirjahylly?
Kaiken, siis kaiken, saa nykyään e-kirjoina. Miksi joku hamstraa vielä pölyä kerääviä ja tilaa vieviä kirjoja?
Kommentit (849)
Mulla on oma lukunurkka kirjahyllyn vieressä, laiskanlinna ja lattiavalaisin, pöydälle mahtuu vinkkulasi ja naposteltavat. Viltti päälle ja kirjaa tavaamaan. Katti kehrää sylissä. Kyllä elämä on mukavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoardareilla syntyy tunneside tavaroihin
En omista yhtään tavaraa josta en voisi luopua heti.
Miksi kirjoitat noin typerästi suomea ja englantia sekaisin :D Vai että hoardareilla..
No kun tuo ressu ei ole lukeut kirjoja se ei tiedä, että hoarder on (himo)hamstraaja suomeksi. Katsoo vissiin vain niitä tyhmiä sarjoja televisiosta näistä. Mutta siitähän ei ollenkaan ole kysymys. Siksi kirjat ovat kirjahyllyssä, että pysyvät järjestyksessä eivätkä pölyty ollenkaan niin paljon kuin jos olisivat kasoina lattialla kulkuesteenä. Sehän ei sinänsä estä ollenkaan hamstraamasta, että niistä voi luopua vaikka heti. Minusta minimalistiset kodit joissa on koko perheelle jokaiselle vain oma lakana, muki, yöpaita ja yksi vaatekerta ovat vastenmielisen kolkkoja ja virikkeettömiä, mutta kukin taaplaa tyylillään, ja varojensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vieläkin trauma lapsuuden rumasta kirjahyllystä. En kehdannut tuoda kavereita kun oli niin ruma olohuoneessa. Joskus näen unta et olen lapsuuden olohuoneessa ja se ruma kirjahylly on siellä.
Miksi se oli ruma? Yleensä, jos hylly on täynnä kirjoja ,se ei ole ruma, mutta jos se on kaiken maailman krääsän säilytyspaikka se voi olla aika kaamea.
Otsikon kysymys oikeasti naurattaa. Minkäs sille, voi noinkin kai elää, että luulee kaikkien kirjojen löytyvän netistä ja että varsinkin luulee kaiken tiedon olevan netissä. Joo. Niin, minulla on kyllä maksullinen kirja-ohjelma, joka on lisnääyt entisestään luettujen kirjojen määrää, mutta en osaa kuvitella että luopuisin kirjoistani. Niitä on varmaan aika paljon, koska 20 vuotta sitten nuorena ja köyhänä mentiin yli 500kpl:lla. Ostan lähinnä tarpeeseen ja romskuja, joita tulee lähinnä lahjaksi, laitan paljon kiertoon. Joitain muitakin kirjoja. Mutta kyllä se määrä silti tasaisesti kasvaa ja saa kasvaa. Nykyään ihminen on horderi, jos on kirjoja ja vaatteita enemmän kuin hyllyllinen ja olen sitä sitten ihan mielelläni. Meillä ei kyllä vielä ole hamstrauskasoja missään, lasten sotkuja sitten kyllä löytyy.
Oikea kirja se on jotain ja mikään sitä ei korvaa. Näyttöä saa tuijottaa muutenkin liikaa.
Ei mulla ole kirjoja eikä kirjahyllyä.
Rohkeat ihmiset ei mene massan mukana.
Vierailija kirjoitti:
Äänikirjoja en voi sietää. Jotenkin naurettavaa, että tavallinen aikuinen maksaa siitä, että joku lukee hänelle.
No onhan se näppärää, kun itse ei osaa lukea. Multitaskaaminen eli monen asian samanaikainen tekeminen on muuten todettu huonoksi tavaksi ihmisen terveyden kannalta. Pitäisi kerrallaan keskittyä vain siihen mitä on tekemässä, autolla ajoon, siivoamiseen, luonnossa kävelemiseen ja missä nyt ihmiset näitä kuuntevatkin. On terveellistä keskittyä vain omiin ajatuksiinsa ja tuntemuksiinsa. Autolla ajossa voi jopa olla vaarallista keskittyä liiaksi muuhun kuin siihen ajamiseen. Lisäksi siinä on sekin pointti, että jos lukija ärsyttää menee kuuntelukokemus pieleen. Aikoinaan jouduin pakosta kuuntelemaan kirjoja pitkäaikaisen silmävamman takia kun oikeastaan kaikki muu oli kiellettyä.
Kun luin tämän ketjun, niin oivalsin heittää kirjahyllyt roskiin ja 3000 kirjaani ovat nyt pinoissa seinää vasten.
Kiitos ap!
Koska elämä ilman käden ulottuvilla olevaa kirjastoa olisi sietämätöntä.
Siksi, että he haluavat lukea kirjansa itse, koska osaavat lukea. Ja arvostavat sivistystä ja kirjailijoita. Typeryyttä osoittaa aloituksen kaltainen muiden ihmisten valintojen ja mieltymysten mollaaminen
...ja sitten ihmetellään, miksi Suomen Pisa-tulokset tippuu .... Voisko johtua tuosta kirjavihasta...
Fyysinen kirja, sitä ei mikään voita! En ole lukenut ekirjoja enkä tule lukemaankaan.
Herranen aika!
Tottakai on kirjahylly ja paljon kirjoja, olen aina lukenut paljon,
Ei joku pikkuruutu tai äänikirja korvaa oikeaa kirjaa, paperin kahinaa ja tuoksua. Mihin tämä maailma on menossa.?
Koska musta on ihanaa lukea nimenomaan paperikirjaa. En halua lukea ekirjaa. Teen jo päivätyöni näytön äärellä, se riittää.
Hamstrata ei silti tarvitse entisen maailman malliin. Meillä on melko pieni kirjahylly ja pidetään vain ehdottomat lempparit ja lukemista odottavat kappaleet. Ja tietysti kirjaston kirjoillekin on hyvä olla paikka.
Miksi joillakin ihmisillä on vielä ruokapöytä ja aterimet. Padan voi laittaa lattialle ja jokainen kouralla kauhoa mättöä naamaansa. Avotulen teko on toki meillä sisätiloissa kielletty!
Aloitus on seitsemän vuoden takaa. Nythän kirjahyllyt ovat palanneet koteihin. Aika aikaa kutakin.
Jos ei osaa lukea, miksi hankkia kirjoja?
Onpa tyhmä kysymys, toivottavasti kysyjä on viisastunut vuosien varrella.
Kaikkea ei edelleenkään saa e-kirjoina.
Ja kun nuo vanhat kirjat ovat olemassa, miksi tuhlaisin ostamalla uudelleen e-kirjoina ne, jotka ehkä saakin?
Lisäksi kun päivän tuijottaa ruutua muutenkin, on mukava antaa silmille lepoa lukemalla välillä paperilta.
Tarvitsen niitä kirjoilleni, figuureilleni sekä kukkasilleni.
Matkoilla kyllä käteviä kun ei tarvitse raahata mukana varsinkaan pitemmällä matkalla useampia kirjoja, mutta hankalia jos haluaa plarata jonkun kohdan uuselleen tarkistaakseen jotakin tai katsoakseen henkilöluetteloa, jos sellainen on tai alaviitteitä, jotka ovat vasta kirjan lopussa yhtenä pötköna useimmiten.