Miksi joillain ihmisillä on vielä tänä päivänä kirjahylly?
Kaiken, siis kaiken, saa nykyään e-kirjoina. Miksi joku hamstraa vielä pölyä kerääviä ja tilaa vieviä kirjoja?
Kommentit (849)
En ole ikinä lukenut (kuunnellut?) e-kirjaa enkä lue (kuuntele?). Ei yhtään mun juttu. Tykkään lukemisesta ja sängynpäädystä löytyy sopivasti hyllyt kirjoille.
ai miksi? siksi kun mieluummin niitä kirjoja hyllyssä pitää kuin lattialla.
Kirja naamalla on ihan turvallista nukahtaa, mutta tabletti kun tipahtaa, se voi mennä rikki.
Muutenkin tykkään paperista. Lukiota käyvä tyttäreni tykkää myös vanhanajan kirjoista, niihin kun on helpompi tehdä alleviivauksia ja merkintöjä ja laittaa muistilappuja.
Itselläni on vitriini riittänyt kirjahyllyksi en pidä siellä kuin oikeasti omasta mielestäni merkittäviä teoksia joilla on ehkä ollut elämääni jopa vaikutusta. reilu 20 kirjaa on siellä nyt. Niin ja sellaiset kirjat pidän mitä en ole lukenut ja jotka aion lukea.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä lukenut (kuunnellut?) e-kirjaa enkä lue (kuuntele?). Ei yhtään mun juttu. Tykkään lukemisesta ja sängynpäädystä löytyy sopivasti hyllyt kirjoille.
No jos on töissä tylsässä tehtaassa kuulokkeet päällä esim niin voi kuulokkeista kuunnella esimerkiksi äänikirjaa samalla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on monia rakkaita kirjoja, joista osan olen saanut jo lapsena. Luen niitä uudelleen, jotkut olen lukenut kymmeniä kertoja. Ostan ja saan lahjaksi myös uusia kirjoja. Niitä karsin, jotkut saatan laittaa heti luettuani eteenpäin, osa jää talteen ja lähtee myöhemmin eteenpäin. Osa jää pysyväisluontoisesti kokoelmaani. Tykkään kovasti kirjahyllyistäni. Meillä on kotona yhteensä 4 hyllyä, joista kahdessa on minun ja miehen kirjat, lisäksi lapsilla on huoneissaan omat hyllyt. Olisi tietysti nätimpää ja avarampaa ilman, mutta missä sitten pitäisin kirjoja. Sähköinen kirja ei ole ollenkaan sama asia.
Olen täysin samaa mieltä. Kirjahylly toimii myös eräänlaisena meluesteenä. Se hiukan vaimentaa naapurista tai toisesta huoneesta kuuluvia ääniä. Sitäpaitsi huoneessa kaikuu inhottavasti, jos seinillä ei ole mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ostin juuri oman hyllyn pelkästään harvinaisuuksille. Pääkokoelmani sisältää kirjoja joita käytän jatkuvasti tai joiden painos on loppunut aikapäiviä sitten. Aika harvaa on koskaan ekirjana julkaistu, netistä voi ehkä löytää skannattuja pdf:iä.
Mikään muu omistamani asia ei ole lähelläkään samaa kauneuden ja merkityksellisyyden yhdistelmää. Sitten on toki erikseen ammattikirjallisuutta, hyvä valikoiman scifiä ja tärkeimpänä jatkuvasti luvussa olevia lastenkirjoja.
Luen vieläkin joskus kirjoja, joita lapsena lainasin kirjastosta. Kotona en saanut kirjoja lahjaksi. Joitakin lempikirjoja etsin vuosikaudet antikvariaateista ja voi sitä iloa, kun jokin löytyi! Nettikaupoista saa käytettyjä kirjoja, mutta pari kertaa postissa tuli pahanhajuisia kirjoja ja pelkäsin niissä olevan hometta. En uskaltanut säästää niitä.
Miksi ei olisi kirjahyllyä? Kirjahyllyssä muutakin kuin kirjoja. Koriste esineitä, stereot ja kirjahyllyn vitriineissä shampanja ja viinilasit sekä muuta keräilytavaraa. Mihinkähän kirjahyllyn tavarat laittaisi, jos ei olis kirjahyllyä? En ole valmis luopumaan kirjahyllystä, joka on kolmiosainen korkea ja sen päällä stereoiden kovaääniset. (ministereot ja pienet kovaääniset).
Ap:lle tiedoksi että kirjahyllyssä säilytetään kirjoja. Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Minne mun sitten pitäs laittaa nämä kaikki kirjat, jotka olen perintönä saanut? Ei 100 vuotta sitten ollut e-kirjoja, ihan uusi juttu vielä. Meillä on kotona ihan oma huone täynnä kirjahyllyjä ja kirjoja kun niitä nyt sattuu olemaan. Uusia olen ostanut tosin hyvin vähän.
Skannaa ne ja muuta e-kirjoiksi!
Vierailija kirjoitti:
Paperikirja on yhtä lailla ympäristörikos kuin lihan syöntikin.
Kaikenlaiset digilaitteet saastuttavat myös. Oletko nähnyt dokumentteja köyhistä maista, joihin viedään it-romua, puhelimia ym? Ihmiset purkavat laitteita vaarallisten huurujen leijaillessa heidän ympärillään ja pienet lapset viettävät vuosikausia tässä haitallisessa ympäristössä. Ketään ei tietenkään kiinnosta ympäristöasiat tai mihin laitteiden loppumateriaalit päätyvät.
Mun kirjat on vaatehuoneessa mutta täytyy ostaa oma kaappi kirjoille. Osa lukematta. Kötyytin vuosia sitten kirjahyllyn roskalavalle.
Vierailija kirjoitti:
Koska en halua lukea e-kirjoja. Haluan lukea omia kovakantisia kirjojani. Onpas kummallista.
Uuslukutaidottomat eivät vaan osaa lukea
Mitä se sinulle kuuluu? Voi taivas että voi ihminen olla PÖLJÄ.
Kyllähän esim. oppimisen kannalta on hyvä käyttää useita aisteja. Lukeminen voi olla jopa parempi tapa oppia kuin pelkkä kuuntelu tai kännykän näyttö- tai ehkä on hyvä käyttää kaikkia noita.
No osahan pistää rahansa osarilla seiniin, jotka saa joskus omakseen. Arvovalinta siinä missä mikä tahansa muukin materian omistaminen.
Ymmärrän ettei kirjahylly sovi mammojen sisistukseen. Ilmankos mammojen pennut ei enää osaa lukea.
En oo vuosiin lukenut kun matkakirjoja. Tietokone ja kännykkä.
Kävin googlaamassa ja tutkimusten mukaan lukeminen on nopeampi tapa oppia kuin kuuntelu.
Kai sillä on jotain tekemistä sivistyksenkin kanssa jos kotona on kirjahylly ja siinä kirjoja.Tekisi hyvää kaikille joskus lukea jotain ihan itsekin eikä odottaa, että tämänkin asian joku tekee puolestasi. Luetun ymmärtäminen katoaa jos ei lue.