Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joillain ihmisillä on vielä tänä päivänä kirjahylly?

Vierailija
29.03.2018 |

Kaiken, siis kaiken, saa nykyään e-kirjoina. Miksi joku hamstraa vielä pölyä kerääviä ja tilaa vieviä kirjoja?

Kommentit (849)

Vierailija
681/849 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-kirjat ovat viheliäisiä. 

Opiskelen, ja kirjastot nykyään säästävät kirjahankinnoissa hankkimalla lukuoikeuksia e-kirjoihin. Ärsyttää, kun ruudulle mahtuu vain kappaleen tai korkeintaan kahden verran tekstiä kerralla, ja selattavuus on heikkoa. Nopeana lukijana silmään mielelläni pikaisesti koko aukeaman, katson onko siellä tärkeää asiaa, ja jos on, luen vasta sitten hitaammin. Selattavuus ja eri kohtien vertailu keskenään on vaikeaa, toisin kuin fyysisessä kirjassa. Fiilis on kuin rämpisin uppo-oudossa maastossa ilman karttaa.

Vierailija
682/849 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs kysymys tää on edes :D

Minä rakastan kirjoja, olen teini-ikäisestä asti aina ostanut niitä ja minulla on kotona todella paljon kirjoja, jotka olen useat lukenut pariin kolmeenkin kertaan. Kirjoihini liittyy muistoja ja tunnesiteitä. En voisi kuvitellakkaan että siirtyisin johonkin e-kirjoihin, siis en ikimaailmassa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/849 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne kirjahyllyt ole taas tulleet uudelleen muotiin sisustuksessa? Sain joululahjaksi parikin kirjaa ja ihan mukava oli pitkästä aikaa lukea perinteistä kovakantista kirjaa.

Vierailija
684/849 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjat on liki parasta, mitä kotona on. Jokainen sisältää oman maailmansa. Ei tarvitsisi kuin vilkaista kirjan päätyä hyllyssä niin jo sen maailmat avautuu siis jos on sen jo lukenut. Ei oikeastaan mikään muu esine kotona toimi sillälailla.

Surettaa ne kaikki kirjaystävät, jotka olen aikoinaan konmarittanut pois tilan puutteen vuoksi. 

Vierailija
685/849 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joillakin ihmisillä on vielä ruokapöytä ja aterimet. Padan voi laittaa lattialle ja jokainen kouralla kauhoa mättöä naamaansa. Avotulen teko on toki meillä sisätiloissa kielletty!

Tai tilaa kotiin pizzaa ja hodareita niin niitä voi syödä sohvalla samalla kun kuuntelee luurista äänikirjaa. 

Minulla on ruokapöytä lähinnä tavaranlaskutilana. Sohvalla oikeasti syön. Kirjahylly kyllä löytyy kanssa.

Vierailija
686/849 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjat hankittiin 1970 - 1990 lukujen aikana. Silloin maassa kierteli kirjanmyyjiä. Maaseudulta oli pitkä matka kirjastoihin. Kuviteltiin, että lapset saisivat jonkinlaisen kuvan maailmastamme. Se taisi olla sivistyksen hankkimista.

Nyt ne kirjat kuuluvat polttoon. Kukaan ei niitä enää huoli. 

Kehitys kehittyy.

Vierailija
687/849 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tänäkin päivänä ihmiset sisustavat ihan miten haluavat, tekevät ruokaa, josta pitävät ja pukeutuvat vaatteisiin, joissa viihtyvät. Siinä taisi jo tulla vastauksia seuraaviinkin kysymyksiin. Nyt lähden syömään makaronilaatikkoa. Hyvää päivänjatkoa. 

Vierailija
688/849 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. Mikä tilalla pitäisi sitte olla? Nih!

Vierailija
689/849 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitukseen kommenttina, että todellakaan ihan kaikkea ei saa ääni- tai e-kirjoina.

Eikä kirjahylly ole mielestäni ensisijaisesti sisustusratkaisu, vaan säilytyspaikka kirjoille. Voi niitä toki säilyttää muuallakin kuin kirjahyllyssä.

Nykyisin aina ilahduttaa, kun näkee kuvia kodeista, joissa on paljon kirjoja. Heti arvostaa kodin asukkaita hieman enemmän.

Vierailija
690/849 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joillakin ihmisillä on vielä ruokapöytä ja aterimet. Padan voi laittaa lattialle ja jokainen kouralla kauhoa mättöä naamaansa. Avotulen teko on toki meillä sisätiloissa kielletty!

Tai tilaa kotiin pizzaa ja hodareita niin niitä voi syödä sohvalla samalla kun kuuntelee luurista äänikirjaa. 

Minulla on ruokapöytä lähinnä tavaranlaskutilana. Sohvalla oikeasti syön. Kirjahylly kyllä löytyy kanssa.

Ravintoloissa torakoita ja ruokaa kuskaavat huitelevat ties missä luolissa,  ennenkuin mättö kotiovellesi kuskataan?

Vierailija
691/849 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2 kirjahyllyä ja kouluikäisten tyttöjen huoneessa vielä yksi lisää. En lue mielelläni e-kirjoja, koska käy silmiin. Tuijotan töissä ruutua ihan tarpeeksi. Kun etsin jotain tietoa, oikea oikea kirja on nopea, ei tarvitse lainata e-kirjaa ja selata sitä. Viime viikolla viimeksi etsin runon. Minulla on jonkinlainen visuaalinen muisti, koska löysin sen siten, että muistin, mitä runokokoelmassa on ennen sitä runoa.

Käytän myös reseptikirjoja viikoittain. Kun teen jotain oudompaa ruokaa tai leivonnaista, katson oikeat määrät kirjasta. Jotkut etsivät kännykkää käyttäen, mutta minua rasittaa kun se ruutu pimenee. Kädet on jauhoissa tai chilissä ja pitäisi saada uudestaan ruutu auki. Kirja on kätevä, se pysyy auki telineessä juuri niin pitkään kuin itse haluan.

Vierailija
692/849 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

E-kirjat ovat viheliäisiä. 

Opiskelen, ja kirjastot nykyään säästävät kirjahankinnoissa hankkimalla lukuoikeuksia e-kirjoihin. Ärsyttää, kun ruudulle mahtuu vain kappaleen tai korkeintaan kahden verran tekstiä kerralla, ja selattavuus on heikkoa. Nopeana lukijana silmään mielelläni pikaisesti koko aukeaman, katson onko siellä tärkeää asiaa, ja jos on, luen vasta sitten hitaammin. Selattavuus ja eri kohtien vertailu keskenään on vaikeaa, toisin kuin fyysisessä kirjassa. Fiilis on kuin rämpisin uppo-oudossa maastossa ilman karttaa.

Sama. Teen yliopistossa jatko-opintoja. Raivostuttaa kaikki e-kirjat. En minö voi sivu sivulta lukea tuhatta sivua, ja sitten jos siellä oli jotain mielenkiintoista, johon haluan palata ja ehkä käyttää aineistona, sitä ei selaillen ole helppo löytää, aikaa menee hukkaan.E-kirjat ovat pilanneet opiskelutekniikoiden hyödyntämisen täysin. Selaile, lue ydinkohdat, palaa asiaan, jota haluat hyödyntää esim. aineistona. Todella vaikeaa. 

Vierailija
693/849 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain ihmisillä ei ole kirjan kirjaa, joku kuten Teemu Selänne ei ole lukenut yhtään kirjaa ;)

Vierailija
694/849 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis mulla on kirjoja. Säilytän kirjojani siinä.

Vierailija
695/849 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksipä ei? Luen oikeita kirjoja mutta kyllä joskus e-kirjojakin.

Mulla on kolme kirjahyllyä mutta kirjoja on niin paljon että osa on ullakolla.

Mietipä vähän itse miksi kirjailijat nostivat kanteen googlen liiallista

kirjojen digitalisointia vastaan? Siksi

e-kirjat voidaan hakkeroida, kopioida ja varastaa helposti mutta fyysinen kirjasto vaatii että kirjat kannetaan pois...

Vierailija
696/849 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitukseen kommenttina, että todellakaan ihan kaikkea ei saa ääni- tai e-kirjoina.

Eikä kirjahylly ole mielestäni ensisijaisesti sisustusratkaisu, vaan säilytyspaikka kirjoille. Voi niitä toki säilyttää muuallakin kuin kirjahyllyssä.

Nykyisin aina ilahduttaa, kun näkee kuvia kodeista, joissa on paljon kirjoja. Heti arvostaa kodin asukkaita hieman enemmän.

Totta! Seuraan asuntoesittelyjä netissä, ja kun näen kuvan kodista, jossa on paljon kirjahyllyjä ja jopa kirjasto, arvostan koko kotia enemmän kuin kotia, joss on tekstitauluja, L:n muotoinen sohva ja boho-sisustus. Usein nämä kirjahyllykodit ovatkin vähän taiteellisia ja omaperäisiä ja niissä on mielenkiintoisia ratkaisuja. Eli kirjat tuovat lisäarvoa asuntojen esittelyyn minulla. Koti on ollut sivistynyt ja sitä on kohdeltu hyvin.

Vierailija
697/849 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisesti ei tulisi mieleenkään lukea E-kirjoja. Johan sinä silmät kärsivät ja koko kroppa. Asento on huono. Luonnoton. 

Äänikirjoja voisin joskus kuunnella, mutta ne on kaikki luettu niin nopealla tempolla, ettei ajatus ehdi mukaan. Hitaasti lukeminen taas on ehkä maailman vaikeita. Kokeilkaa itse. Ajatuksille pitäisi myös olla taukoja, että ehtisi löytää itsensä paikan päältä. (Ja se nopeuden säätö teknisesti on ihan perseestä, siinä voi valita huippunopean tai vieläkin nopeamman.)

Kirjat ovat ainoa vaihtoehto, mutta ei pokkarit. Teksti pitää olla suurta ja siistiä. Sivut pitää kääntyä helposti. 

On kuitenkin oikein hyvä, että E-kirjoja on olemassa, esim. kädettömille vammaisille. Tai sänkypotilaille. 

Minulle sopisi 60 cm syvät kaapit lopettaa kokonaan ja siirtyä avohyllyihin muidenkin tavaroiden osalta. Kaikki löytyisi heti ja tarpeettomat tavarat saisivat kyytiä heti sinällään. 

Kirjahyllyt pitää olla irti lattiasta, jotta lattian saa imuroitua seinään saakka.  

Vierailija
698/849 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi kirjahyllyä, toinen vanhempaa ja toinen uudempaa kirjallisuutta varten. Uudempi kirjallisuus sijaitsee yhdistetyssä työ-, vieras- ja kirjastohuoneessani. Luen aika paljon, mutta en käytä kaupungin kirjastoja, koska se, jos mikään, on sosialismia!

Vierailija
699/849 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuollaisen kanssa voi edes keskustella asiasta. Koulutuksen ja kirjallisuuden harrastamisen kautta kirjoja kertyy. Niitä myös peritään edellisiltä sukupolvilta. Noin 10 000 kirjaa hyllyissä eri puolilla taloa eikä tulisi mieleenkään luopua niistä.

Vierailija
700/849 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kirjahyllyssä on enimmäkseen kaikkea muuta kun kirjoja.