Miksi joillain ihmisillä on vielä tänä päivänä kirjahylly?
Kaiken, siis kaiken, saa nykyään e-kirjoina. Miksi joku hamstraa vielä pölyä kerääviä ja tilaa vieviä kirjoja?
Kommentit (849)
Mä pidän kirjahyllyssä kirjoja, siksi meillä on kaksi kirjahyllyä täynnä kirjoja. Se on mun rakas harrastus. Ihan yhtä hölmö kysymys voisi olla että miksi jollakin on eteisessä kumisaappaita tai virveleitä tai puutarhassa pensaita ?
Olen aina rakastanut kirjoja: tulen aina hyvälle tuulelle ko. esineestä. Nykyisessä yksiössäni karsin kaikki,mutta en kirjoja.
Yhden tuolin ja pöydän jätin. En ole"hamstraaja, mutta"... Osa teoksista toki joutaisi kierrätykseen.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken, siis kaiken, saa nykyään e-kirjoina. Miksi joku hamstraa vielä pölyä kerääviä ja tilaa vieviä kirjoja?
Samalla logiikallahan vois miettiä että miksi jollakulla on tv, dvd/blueray soitin tms kun kaikki löytyy netistä.
Mulla on e-lukulaite, jonka näyttö siis toimii kuten paperi, mutta kirja on kyllä silti miellyttävämpi käyttää. E-kirjaa ei saa oikein edes selailtua.
Sinä päivänä, kun kaiken kirjallisuudensaa e-kirjana, voin harkita oikeista kirjoista luopumista.
mjvv kirjoitti:
Väitän, että 70-80 prosenttia omistamistani noin 2000 kirjasta ei saa e-kirjana. Monia ei saa edes divareista tai (tavallisista) kirjastoista. Uskoakseni omistan myös muutaman kirjan, jota ei kellään muulla ole koko Suomessa. Tämän lisäksi pidän paperikirjan "käyttöliittymästä" enkä myöskään omista tablettia tai älypuhelinta, koska ne ovat minusta pääsääntöisesti kalliita turhakkeita.
Kirjat ovat myös helposti etsittävässä muodossa kun niiden selät tuijottavat minua hyllyistä, ja hyllyssä nököttäessään ne myös tarjoavat tietynlaista älyllistä inspiraatiota. Sanotaanpa vaikka, että luen jotain artikkelia netistä tai aikakauslehdestä. Jos minulla saattuu olemaan joku aihetta sivuava kirja, se tulee minulle paljon helpommin mieleen kun se on "se suuri vihreäkantinen kirja siinä ja siinä kohdassa hyllyä" kuin jos se olisi vain joku tiedosto tietokoneeni kovalevyllä. Poimin myös jatkuvasti hyllystä käsiini kirjoja ja lueskelen niitä, kun ne osuvat silmääni ja saan niistä jonkun ajatuksen.
Ja vaikka paperiset kirjat voivat tietysti palaa tulipalossa tai tuhoutua jotenkin muuten, ovat ne muuten "kestävämpiä" kuin e-kirja, jonka voin hetken mielijohteesta ja napin painalluksella deletoida tai jonka nettikirjakauppa voi samaten napin painalluksella poistaa valikoimistaan kun se ei ole enää ajankohtainen. Kirjoissa minua kiinnostaa sisällön lisäksi myös kirja esineenä ja taideteoksena. Jotkut kirjoistani ovat pahaisia liimanidottuja "vessapaperille" painettuja pokkareita, mutta jotkut ovat nahkakantisia, valtavan kokoisia, taiten käsin sidottuja, preeglattuja, upeita litografioita sisältäviä taideteoksia.
Sama minulla! Löytyy mm. 70-luvun alkupuolen japanilaisia teoksia, joita ei takuulla ole kellään muulla Suomessa. Ja harvinaisuus, jonka sain suhteilla suoraan kirjan tekijältä Kiinasta ja tasan yhtään kappaletta ei minun kappaleeni lisäksi ole Kiinan ulkopuolella. Yhden harvinaisuuden arvo on tällä hetkellä 100 euroa keräilijöiden keskuudessa, toisen harvinaisuuden hinta liikkuu 70-200 euron välillä, kolmannen 200-350 euron välillä.
Näitä ei e-kirjoina saa. Enkä haluaisikaan. Paperiset kirjat on pop.
Koen myös, että kirjahylly sisältöineen on osa oman persoonani jatkumoa. Kun kirjahyllyyn katsahtaa ja sen käy läpi, saa läpileikkauksen minusta.
Yksin kertaisesti viihdyn kirjojen ympäröimänä. Siitä lähtien kun opin lukemaan kirjat ovat merkinneet tavaroista eniten ja jo lapsena ollessani eniten ilahdutti juuri kirjalahja. Lainaan kirjastosta, koska eläkeläisellä ei ole varaa kirjoihin. Monet antikvariaatit on tullut koluttua lattiasta kattoon.
Tyhmä aloitus. Tottakai kirjoja pitää jossain säilyttää ja monet kirjat ovat aarteita, jotka kaivetaan esiin aika ajoin.
E-kirjaan vertaus on vitsi.
Meillä on kirjahylly työhuone/kirjastossa. Ai miksi? No siksi että on satoja kirjoja. Luen paljon ja pidän oikeista kirjoista.
Vanha vitsi: kirjahylly on kirjoja varten.
Jos ei ole kirjoja, tuskin on kirjahyllyäkään.
Vielä? Mihin viittaat, onko niillä joku eräpäivä?
Olen omani itse tehnyt, se on mun lopputyö käsi- ja taideteoll.oppilaitokseen. Samanlaista ei saa mistään ja sitä on yritetty ostaakin. Sille ei ole takarajaa milloin sitä voi "vielä" käyttää.
Ja onhan osalla hyllyssään ihan muutakin tavaraa kuin kirjoja.
Uskooko joku vielä tänä päivänä, että netti järjestelmänä on ikuinen?
Miksi joillain ihmisillä on tänä päivänä vielä ruokapöytä? Syömässä voi käydä Hesessä. Ei tule edes tiskiä kotiin.
Miksi omistan kirjahyllyjä? Koska jossain ne 10 metriä kirjoja on säilytettävä eikä lattia ole vaihtoehto. Hyllyssäni on ensipainoksia, lapsuuden suosikkikirjoja, suht kattava kokoelma länsimaisen kirjallisuuden klassikoita, viihdekirjoja, itselle merkityksellisiä opuksia, harrastuskirjoja, tietokirjoja, lukemattomia ja moneen kertaan luettuja kirjoja.
Minulle on aina ollut itsestään selvyys, että kodissa kuuluu olla kirjoja ja että niitä luetaan. Vanhempani ovat aina omistaneet useamman kirjahyllyn ja ne ovat täynnä kirjoja aivan laidasta laitaan. Heillä on pelkästään kasvi- ja puutarhanhoitokirjoja lähemmäs 200 nidettä. Määräkin jo kertoo, miten suuri intohimo aihe on heille. 😂Raahasin jopa puolet kirjoistani opiskelijasoluhuoneeseeni, sillä minusta huone olisi muuten näyttänyt kauhean orvolta ja paljaalta. Onneksi asun nykyisin kaksiossa, joten tilaa on vihdoin tarpeeksi!
Siinä on mielestäni jotain perää, että kirjoja lukevien ja omistavien kotien lapset pärjäävät akateemisesti paremmin. Sukuni on työläistaustaista, vanhempieni korkein koulutus on yo, mutta heitä on aina kiinnostanut lukeminen. Opiskelemme sisarukseni kanssa molemmat yliopistossa, ja molempia on teini-iästä saakka kiinnostanut korkeakoulussa opiskelu. Vastaavasti muissa sukulaisperheissä ei kirjat ja lukeminen ole koskaan innostaneet, ja useimmat samanikäisistä sukulaisistani ovat jättäneet opinnot toiseen asteeseen.
N25
Koska joillain ihmisillä on vielä kirjoja.
Koska monia kirjoja ei saa e-kirjoina, paitsi tietysti itse skannaamalla.
Ja paperikirjat korvaava lukulaitekin maksanee jotain 500€ luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
E-kirjat eivät itseäni viehätä. Isot kirjahyllyt täynnä kirjoja sen sijaan paljonkin. On lisäksi hieno sisustuselementti.
Kirjat on kauniita.Kirjahylly täynnä kirjoja on kaunis näky.Itse tykkään lukea vain aitoja kirjoja!
Tamagochikin keksittiin 90-luvulla mutta vielä ihmiset hankkii lemmikkejä. Samaa sarjaa mielestäni tämä kysymys.
Käyttäkää kirjastoa. Ekologista ja ilmaista. E-kirjojen lukuun on siihen tarkoitettuja laitteita, niissä ei näytöt heijasta.
Sydäntä särkevä näky 1980-luvulta. Menin yhden uuden tuttavan luo ensimmäistä kertaa kylään.
Hänellä oli kirjahylly jossa oli ylimmällä hyllyllä 6 kpl tyhjiä kaljatölkkejä ( taisi olla Heineken). Tyhjä Absolut-viinapullo ja joku viinipullo tyhjä. Siihen aikaan kun ruotsinlaivalta ei saanut ostaa enempää).
Ja sitten joku rihkama posliini.
Olikohan siinä yhtään kirjaa?
Vieläkin sattuu kun muistan sen näyn.
No ei meistä hyviä ystäviä tullut.