Miksi joillain ihmisillä on vielä tänä päivänä kirjahylly?
Kaiken, siis kaiken, saa nykyään e-kirjoina. Miksi joku hamstraa vielä pölyä kerääviä ja tilaa vieviä kirjoja?
Kommentit (849)
On jo aikanaan loppuunkaluttu asia, mutta olen edelleenkin sitä mieltä, että tarvitsen kirjahyllyjä, koska minulla on kirjoja, satoja kirjoja.
Pitäisikö ne kasata johonkin nurkkaan?
Väitän, että 70-80 prosenttia omistamistani noin 2000 kirjasta ei saa e-kirjana. Monia ei saa edes divareista tai (tavallisista) kirjastoista. Uskoakseni omistan myös muutaman kirjan, jota ei kellään muulla ole koko Suomessa. Tämän lisäksi pidän paperikirjan "käyttöliittymästä" enkä myöskään omista tablettia tai älypuhelinta, koska ne ovat minusta pääsääntöisesti kalliita turhakkeita.
Kirjat ovat myös helposti etsittävässä muodossa kun niiden selät tuijottavat minua hyllyistä, ja hyllyssä nököttäessään ne myös tarjoavat tietynlaista älyllistä inspiraatiota. Sanotaanpa vaikka, että luen jotain artikkelia netistä tai aikakauslehdestä. Jos minulla saattuu olemaan joku aihetta sivuava kirja, se tulee minulle paljon helpommin mieleen kun se on "se suuri vihreäkantinen kirja siinä ja siinä kohdassa hyllyä" kuin jos se olisi vain joku tiedosto tietokoneeni kovalevyllä. Poimin myös jatkuvasti hyllystä käsiini kirjoja ja lueskelen niitä, kun ne osuvat silmääni ja saan niistä jonkun ajatuksen.
Ja vaikka paperiset kirjat voivat tietysti palaa tulipalossa tai tuhoutua jotenkin muuten, ovat ne muuten "kestävämpiä" kuin e-kirja, jonka voin hetken mielijohteesta ja napin painalluksella deletoida tai jonka nettikirjakauppa voi samaten napin painalluksella poistaa valikoimistaan kun se ei ole enää ajankohtainen. Kirjoissa minua kiinnostaa sisällön lisäksi myös kirja esineenä ja taideteoksena. Jotkut kirjoistani ovat pahaisia liimanidottuja "vessapaperille" painettuja pokkareita, mutta jotkut ovat nahkakantisia, valtavan kokoisia, taiten käsin sidottuja, preeglattuja, upeita litografioita sisältäviä taideteoksia.
Miksi joillain ihmisillä on vielä tänä päivänä TV ja vielä sitä varten kaluste, TV-taso? Ja koko olohuone oikeastaan järjestetty ja sisustettu sen TV:n katsomista varten?
Kirjahylly täynnä kirjoja luo kodikkuutta, dekkareita, draamaa, romantiikkaa, tietoa, sisustuskirjoja, unikirjoja, satukirjoja, runokirjoja ja paljon muuta, jotkut ovat tosi vanhoja kirjoja, joita ei ole saatavilla enää mistään, lapsuudenaikaisia kirjoja.
Meillä on kolme kirjahyllyä, yksi olohuoneessa, yksi makuuhuoneessa ja yksi työhuoneessa. En osaa kuvitella kotiani ilman kirjoja, myös mökillä on kirjahylly.
Kirjat ovat esteettisiä, on mukava tunne pitää kirjaa kädessään, selailla sivuja.
Joissain vanhoissa kirjoissani on oma tuoksunsa. Vanhan runokirjan sain muinoin isoäidiltäni, kun luen sitä, voin kokea sen, että isoäiti luki joskus näitä runoja. Myös vanhat satukirjani ovat enemmän kuin vain kirjoja, ne olivat läsnä, kun olin pieni ja äitini luki niitä minulle.
Sitäkin on tutkittu, että jos kotona on kirjoja, lapset oppivat pitämän lukemista elämään kuuluvana asiana. Ja lukutaito on avain koulumenestykseen kaikissa aineissa. Lukutaito kehittyy vain lukemalla.
Meillä on n. 3000 kirjaa. Siihen tarvitaan hyllyjä. Niille on oma huone ja vain pieni osa on olohuoneessa. En halua, että olohuone täyttyy kirjoista. Ehkä tämä riittää ap:lle vastaukseksi, miksi joillakin on kirjahylly.
Painetun kirjan käyttöliittymä on täysin ylivoimainen e-kirjaan nähden.
Koska tulee e-vessapaperia? Voisi pyyhkiä hanurinsa kännykällä. Kätevää, kun olisi aina omat paperit mukana.
Tietysti tarvitsen kirjahyllyn koska laitan sinne kirjani. En sitä muuten tarvitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä normaalien ihmisten kirjat saa kaikki ekirjoina.
Niin, tunnen jopa ihmisiä, jotka ovat ylpeitä siitä, etteivät ole vapaaehtoisesti lukeneet yhtään kirjaa oppikirjoja lukuunottamatta.
Pitävät itseänsä normaaleina.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken, siis kaiken, saa nykyään e-kirjoina. Miksi joku hamstraa vielä pölyä kerääviä ja tilaa vieviä kirjoja?
Anteeksi, mutta on pakko ihmetellä. Oikea wt?
Miksi ostaisin samat kirjat uudestaan e-kirjoina, kun ne on täysin hyväkuntoisina paperikirjoina hyllyssä?
Meillä on n. 3000-4000 kirjaa, niistä n. 700 olohuoneessa. Loput molempien työhuoneessa, lastenhuoneissa, vierashuoneessa. Ja paljon ollaan vuosien varrella myös heitetty pois. Pulassa kuitenkin oltais ilman kirjahyllyjä!
Ei kaikkea todellakaan saa e-kirjoina. Itselläni on paljon vanhoja teoksia, joista ei ole otettu enää uusintapainoksia ja tutkimuskirjallisuus on sen verran kallis investointi, että ei ole järkeä heittää menemään ja hankkia e-versioita, joita tuskin edes on saatavilla. Kirjat ovat minulle myös esteettinen juttu. Kerään etenkin keltaista kirjastoa ja muita settejä kauniiksi kokoelmiksi. Kirjan käyttöliittymä on myös äärettömän ideaalia: ei vaadi sähköä ja päivityksiä, toimii sadankin vuoden kuluttua, siinä missä tietotekniikassa keksitään aina uusia formaatteja ja hylätään vanhat. Tämähän yleensä sisällöntuottajia kiinnostaakin kaikessa digihypetyksessä. Ensin leffat myytiin VHS:nä, sitten ostit ne uudestaan DVD:nä, Bluraynä ja nyt löydät ne suoratoistopalveluiden kirjastoista jos flaksi käy.
Kirja on taas kaupankäynnin osalta kurja väline. Vähän sama kuin se itäsaksalainen hehkulamppu, joka kesti vuosikymmeniä ja entisaikojen sukkahousut, jotka eivät menneet rikki. Ei mikään ihme, että paperisiakirjoja nyt dissataan. Eihän niiden yhteyteen edes oikein voi myydä mainoksiakaan.
Pidän huomattavan paljon mielenkiintoisempana ihmistä, jonka olohuoneesta löytyy kirjoja täynnä oleva kirjahylly kuin pelkkä telkkari ja Live, Love and Laugh-sisustustarra. Kirjahylly on vähän kuin sivistyksen käyntikortti. Siihen on mukava perehtyä ja löytää yhteisiä kiinnostuksen kohteita ja puheenaiheita.
En pidä e-kirjoista enkä äänikirjoista. Tykkään lukea ihan aitoja kirjoja ja tuntea sen kirjan sivut sormissa kun kääntelen sivuja ja uppoudun kirjojen maailmaan.
Minulla paljon vanhoja erikoisalojen kirjoja joita ei saa e-kirjoina. Oman ammattialan tärkeimmät kirjat löytyy myös painettuina jolloin niitä on nopea lukea ilman kalliita ulkomaisten kustatamojen maksuja ja niihon on helppo tehdä merkintöjä.Toisekseen lennän paljon ja luen koneessa ja hotelleissa paljon pokkareita. Ne kyllä päätyvät ennenpitkää hyllystä mökille tai kiertoon.
Vierailija kirjoitti:
Kasvaisitko vielä vähän aikaa sinä e-ihminen.
Minkälaisella ihmisellä EI ole kirjoja ja kirjahyllyä kotona?
Olet hitusen myöhässä kysymyksesi kanssa.
Ensimmäinen kaikille avoin kirjasto Suomessa perustettiin 1700-luvun lopulla, joten olisit voinut kysyä asiaa jo silloin... Tässä vaiheessa ihmettelysi on jo melko turhaa.