Miksi joillain ihmisillä on vielä tänä päivänä kirjahylly?
Kaiken, siis kaiken, saa nykyään e-kirjoina. Miksi joku hamstraa vielä pölyä kerääviä ja tilaa vieviä kirjoja?
Kommentit (849)
Kirja...? Mikä? Onko se sellanen seinän vieren laitettava korkee huonekalu mihin lapataan suorakaiteen muotoisia esineitä, missä lukee jotain? Onko ne kirjoja? Kerran muistan nähneeni jotain sellaista, mutta saatan olla väärässäkin. Tietokoneessani on kylläkin sellanen kuin "Multimediakirjasto". Kirjahölly on varmaan joku muinaissuomalainen uskonnollinen symboli... tai jotain... niinku...
Kirjoja mulla on ollut aina. Päätin hankkia niille hyllyn siinä vaiheessa, kun kuulin että trendikkäästi sisustetussa kodissa ei ole kirjahyllyä.
Minkäs teet jos omistat yli tuhat kirjaa? Lukeminen on ollut minulle elämäntapa lapsesta lähtien. Olen ostanut itselleni ne mielenkiintoisimmat kirjat koska tutkin niitä muutenkin usein. Miksi tuhlaisi rahojani kaukolainoihin etc kun voin ostaa omat kirjani ja pitää niitä kirjahyllyssä?
Ohis, mutta ap:lle tiedoksi,että ilmaisua tänä päivänä ei saa käyttää, ellei tarkoita juuri tätä päivää, Pitää sanoa nykyään.
Kannattaa lukea niitäkin kirjoja, joita ei saa muuten kuin paperilla.
Mulla on kirjahylly ihan provokaationa.
Koska vanhoja Pahkasikoja ei saa e-kirjana (eikä saa muuten paljoa muutakaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa kai kirjahyllyssä pitää muutakin kuin kirjoja.
Mieluiten ei. Jos on pakko olla hylly, niin siinä saa olla max 1 tavara / hylly. Tavara ei saa liittyä mitenkään sinuun, elämääsi tai kiinnostuksen kohteisiisi ettei sen esillä pitoa tulkittaisi ylpeilyksi. Tavara ei saa kerätä pölyä ja sen pitää olla muodikas.
Hyllyn varmaan myös pitää olla valkoinen ja hyllyllä olevan esineen hopeinen/metallinvärinen 🙄
Kirjahylly on ihan ok jos se on jossain muualla kuin olohuoneen privapaikassa, ja on myös täynnä kirjoja, mutta iso "kirjahylly" joka on täynnä roinaa vuodelta 1999 ja sen edellisen vuoden espanjan loman tulijaiskrääsät, en tajua...!
Vierailija kirjoitti:
Kirjahylly on ihan ok jos se on jossain muualla kuin olohuoneen privapaikassa, ja on myös täynnä kirjoja, mutta iso "kirjahylly" joka on täynnä roinaa vuodelta 1999 ja sen edellisen vuoden espanjan loman tulijaiskrääsät, en tajua...!
Miksi kirjahylly ei saa olla olohuoneessa? Meillä ei ainakaan ole erillistä kirjastohuonetta kodissa. Olkkarissa ne on siinä helposti saatavilla ja sitäpaitsi se on niin kauniskin värikkäine kirjoineen. Häiritseekö se sinua jotenkin?
Mua ei muuten haittaa, jos jollain on tärkeitä (tai vähemmän tärkeitä) muistoja esillä. Joillakin on nähtävästi kireät standardit oikeanlaiselle elämälle....
Ei todellakaan saa e-kirjoina tai äänikirjoja kaikkea. Jos luet vain uutta kaunokirjallisuutta, onneksi olkoon, saat todella melkein kaiken e-kirjana. Mutta jos haluat lukea vaikka kymmenen vuotta tai sitä ennen ilmestynyttä kirjallisuutta, ei enää olekaan varmaa. Jos taas haluat lukea jotain, mikä ei ole ilmestynyt suomeksi, tulee lisää ongelmia. Tai jos olet kiinnostunut näytelmistä, runoudesta tai muusta harvinaisemmasta, et löydä hakemaasi.
En puhu luulojeni perusteella kuten aloittaja, vaan olen jonkin sortin ammattilainen, kun olen tehnyt hankintoja kirjastoille yli 20 vuotta sekä itselleni yli 30 vuotta. Kotiini on kerääntynyt paljon sellaista kirjallisuutta, jota ei saa e-kirjoina. Sapo-sarjaa ym. vanhempia dekkareita, maailmankirjallisuuden klassikoita, näytelmiä, taidekirjoja, musiikkikirjoja ja nuotteja, elokuvakirjallisuutta, sarjakuvia, runojakin jonkin verran. Minulla on kirjallisuutta suomen lisäksi ruotsiksi, englanniksi, ranskaksi, saksaksi, italiaksi, portugaliksi ja taitaa olla jotain venäläistäkin. Joten tässä kodissa kirjahyllyt pysyvät ja täyttyvät. En ole riippuvainen tekniikasta, lisensseistä, palveluista tai päivityksistä.
Joillekin ihmisille "normaali" tarkoittaa vain samanlaista ihmistä kuin itse. Heille oma itse on aina normaaliuden mittari. Tai sitten "normaali" on sama kuin keskinkertaisuus. Näiden ihmisten maailmassa sauvakävellään tai vatsatanssitaan silloin kuin "kaikki" muutkin tekevät niin, kunnes joku muu ainoa oikea harrastus syrjäyttää edellisen, koska "kaikki" suppailevat tai joogaavat. "Kaikki" lukevat Remestä, Hirvisaarta, Oksasta ja Finlandia-voittajia, "kaikki" kuuntelevat suomalaisia ja englanninkielisiä hittejä jne.
Mutta on ihmisiä, jotka lukevat, kuuntelevat, harrastavat, keräilevät ihan muuta kuin sitä, mikä juuri nyt on ostetuimpien listoilla. He eivät ole epänormaaleja. He ovat ihan normaaleja. Koska luojan kiitos: erilaisuus takaa sen, että niin lajin kuin kulttuurin elinvoima säilyy ja jopa edistyy. Ja nämä suppeasti ajattelevat "normaalit" voidaan vaikka sivuuttaa yhtä lyhyesti kuin he lyhytnäköisesti leimaavat ne, joita eivät ymmärrä.
Pisti silmään olkkarikuvia googlatessa, että jokaisessa kodikkaalta vaikuttavassa kuvassa oli kirjahylly.
Mulla on seinän kokoinen kaapisto, siis umpiovet, olkkarissa. Syö kivan määrän tavaraa näkymättömiin.
Vierailija kirjoitti:
Sillä voi snobata olevansa älykkö, vaikka olisi lukenut vain pari kirjaa sadoista hyllyssä olevista kirjoista. Niitähän voi helposti vain ostella.
Tämä on ikävä kyllä totta.
Minulla oli parikymppisenä lyhyt seurustelusuhde mieheen, jolla oli pikkuyksiössä seinät täynnä kirjoja kauniissa, valkeissa hyllyissä.
Olin ihan WAU, kun menin hänen luokseen eka kertaa.
Seurustelusuhde oli lyhyt mm. siksi, että äkkiä tajusin, ettei mies ole suurimmasta osasta kirjojaan lukenut edes takakantta.
Kirjat olivat hänen edesmenneen isänsä.
Lukeminen kannatta aina... dorka.
Kirjahylly kertoo huonosta itsetunnosta.
Niin no meillä on työhuoneessa iso kirjahylly koska meillä on satoja kirjoja. Haluan lukea oikeita kirjoja.
Voin ostaa halavalla teidän turhat pyökkiset timanttikirjahyllyt.
Miksei ole kirjahyllyä täynnä kirjoja?
Kertoo aika paljon kodista ja sen ilmapiiristä.
Henkinen köyhyys on hyvin valitettava tosiasia.
No voi tietysti ostella ja laittaa suoraan hyllyyn, jos snobbailu tuntuu niin tärkeältä että joku haluaa nähdä tuon vaivan. Mutta miksi sekään sua haittaisi? Onko siis ongelma se, että joku yrittää ehkä vain snobailla vai, että kirjahylly on vanhanaikainen ja pölyyntyy vai mikä??