Siis mikä tässä lääkelaskussa meni väärin??
Diapam (diatsepaami) -oraalisuspension vahvuus on 2 mg/ml. Päihdepotilaalle on määrätty diatsepaamia alkoholiongelmien vieroitusoireiden hoitoon. Potilas saa 20 mg diatsepaamia puolentoista tunnin välein, kunnes hän nukkuu. Montako ml Diapam -mikstuuraa potilas saa yhdeksän tuntia kestävän hoidon aikana?
Vastasin 1,8
Olenko ihan idiootti??!! Ainut lasku mikä oli väärin kokeessa.
Kommentit (380)
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä oli vaikeata? Miten ihmeessä voi saada vastaukseksi 1,8?
Tuo vastaus kyllä kummastuttaa. Yksi annos on 10ml ja riippuen miten tuo hoidon ajoittaminen lasketaan (siis annetaanko lähtötilanteessa annos) niin vähintään 60ml tulee kokonaismääräksi. 70ml on mielestäni oikea määrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joidenkin mielestä lääkelaskut on sellaisia että kaikki osaa :D
No jos on käyt peruskoulun ja jopa kuunnellut välillä jotain, niin kyllä nuo laskut pitäisi mennä helpostikin.
No eivät ne oikeat lääkelaskut mene. Tämä oli ehkä helpoimmasta päästä. Yleenså kokeessa on laskuja, joissa on 3-4 välivaihetta ja pitoisuuksien muuttamista. Ei ole kyse siitä etteikö joku yksi lasku menisi oikein vaan siitä, että ihan kaikki menevät. Ja jos laskussa on esim. että paljonko äidille annetaan oraalimikstuuraa x kun annos on x, niin vastaus ei ole x vaan y, koska oraalimikstuuraa x ei anneta kuin lapsille. Siellä on usein paljon kompia, joissa voi seota. Ja silti valtaosa saa kaikki oikein.
Annan vinkin kaikille lääkelaskujen kanssa painiville: kannattaa opetella käyttämään verrantoa laskukaavana. Silloin ei voi mennä pieleen. Itselläni on huono päättelykyky enkä pysty laskemaan juuri mitään laskuja päättelemällä. Opettelin verrannon ja laskut sujuvat kuin vettä vaan. Ja tokihan on myös muita tapoja laskea, kannattaa nähdä vaivaa sen eteen että löytää itselleen sopivimman tavan.
Vierailija kirjoitti:
Hieman naurattaa, kun tähän ketjuun tulevat farmaseutit ym. pätemään. Ketjun aloittaja on varmaan opiskelija. Valtaosa esim. sairaanhoitajaopiskelijoista (n.90%) saa aina kerralla kaikki lääkelaskukokeet oikein. Ja nimenomaan kaikki. Sillä pienellä osalla on siellä se ajatusvirhe, pilkku väärässä paikassa tai vastaavaa. Ei ole kyse siitä ettei ihminen osaisi vaan siitä, että jos teidätkin laitettaisiin laskemaan 50 tällaista laskua 60minuutissa ilman laskinta, laskutulokset näkyviin, niin jotain voi menmä pieleen. Itse olen sh ja psykologi, ja ymmärrän tämän aivan hyvin.
Jos tarkoitat minua, en minä mitään päde. Taidat itse vähän päteä tuolla "itse olen sh ja psykologi" höpötyksellä ;) T. Se farmaseutti
Ap sellainen neuvo että aina laskettuasi mieti onko vastaus järkevä ”maalaisjärjellä” eli onko siis vastauksen mittaluokka sinne päin. Muistan kun opiskelukaverini oli vastannut kokeessa että iv annosteltavaa lääkettä annetaan potilaalle 10000ml kerralla. Miettimättä siis lainkaan voiko potilaalle antaa tuollaista määrää...
Sun esimerkkilaskua ei siis tarvitse edes laskea vaan näkee heti että vastaus on väärin koska määrä on pienempi kuin kerta-annos....
Enintään 70 ml tai kunnes potilas nukkuu.
Ihmetyttää miten joku voi tuskailla näin yksinkertaisten laskujen kanssa. Ihan peruskoulu tason juttuja tämänlaiset. Miten ylipäätänsä pärjää elämässä jos ei pysty näin yksinkertaisista laskuista selviytymään. Miten onnistuu omien raha-asioiden hoito ja suunnittelu? Asuntolainan prosenttilaskut varmaan täyttä hepreaa näille ihmisille.
t. hitsari amiksesta
70ml tai vähemmän (nukahtaminen) eli 7x10ml. En ole sairaanhoitaja, mutta laskutaidot hallussa 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman naurattaa, kun tähän ketjuun tulevat farmaseutit ym. pätemään. Ketjun aloittaja on varmaan opiskelija. Valtaosa esim. sairaanhoitajaopiskelijoista (n.90%) saa aina kerralla kaikki lääkelaskukokeet oikein. Ja nimenomaan kaikki. Sillä pienellä osalla on siellä se ajatusvirhe, pilkku väärässä paikassa tai vastaavaa. Ei ole kyse siitä ettei ihminen osaisi vaan siitä, että jos teidätkin laitettaisiin laskemaan 50 tällaista laskua 60minuutissa ilman laskinta, laskutulokset näkyviin, niin jotain voi menmä pieleen. Itse olen sh ja psykologi, ja ymmärrän tämän aivan hyvin.
Jos tarkoitat minua, en minä mitään päde. Taidat itse vähän päteä tuolla "itse olen sh ja psykologi" höpötyksellä ;) T. Se farmaseutti
Ja farmaseutti jatkaa viel, että todellakin voin yhtyä tuohon mielipiteeseen, että lääkelaskuissa voi tulla virheitä jo pelkästään, koska paine on kova ja aika rajallinen. Voisi tulla jopa minulle, vaikka yliopistolla on hurjasti farmaseuttista kemiaa, molekyylibiotieteiden kemiaa, farmakokinetiikkaa, ym (eli laskemaan joutuu ja paljon).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos on käyt peruskoulun ja jopa kuunnellut välillä jotain, niin kyllä nuo laskut pitäisi mennä helpostikin.
No eivät ne oikeat lääkelaskut mene. Tämä oli ehkä helpoimmasta päästä. Yleenså kokeessa on laskuja, joissa on 3-4 välivaihetta ja pitoisuuksien muuttamista. Ei ole kyse siitä etteikö joku yksi lasku menisi oikein vaan siitä, että ihan kaikki menevät. Ja jos laskussa on esim. että paljonko äidille annetaan oraalimikstuuraa x kun annos on x, niin vastaus ei ole x vaan y, koska oraalimikstuuraa x ei anneta kuin lapsille. Siellä on usein paljon kompia, joissa voi seota. Ja silti valtaosa saa kaikki oikein.
Voi kuinka hurjalta kuulostaakin. Kerro nyt sitten jokin esimerkki oikein vaikeasta lääkelaskusta, niin me muutkin voimme testata taitojamme.
Se, että osaa tämän laskun laskea, ei kerro yhtään mitään siitä miten pärjäisi sairaanhoitajana lääkelaskuissa. Joten pliis, lopettakaa tuo "en ole sairaanhoitaja, mutta lasken sairaanhoitajan laskut leikiten". Siinä on vähän muutakin mietittävää kuin itse lasku sairaalassa, kun käsittelee yhden vuoron aikana lääkevastaavana noin 600 eri lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää miten joku voi tuskailla näin yksinkertaisten laskujen kanssa. Ihan peruskoulu tason juttuja tämänlaiset. Miten ylipäätänsä pärjää elämässä jos ei pysty näin yksinkertaisista laskuista selviytymään. Miten onnistuu omien raha-asioiden hoito ja suunnittelu? Asuntolainan prosenttilaskut varmaan täyttä hepreaa näille ihmisille.
t. hitsari amiksesta
Tätä minäkin mietin! Kyllähän tämä on ihan peruskoulutasoista matematiikkaa! Lukiossakin jo triplasti vaikeempii laskuja!! Ja myös ihan peruskoulussa 🤔🙊💭
No siis 1.8x20ml*2mg/8^minuutit eiks se näin tuu
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa kun sh/stykoloki tulee tänne pätemään.
Vierailija kirjoitti:
t. hitsari amiksesta
No kuule on ihmisiä joilla on matemaattinen dysfasia. Elämä menee miten menee sillä mitä on annettu.
Ärsyttää ihmiset jotka eivät pysty asettumaan toisen ihmisen asemaan, mutta silläkin puutteella täytyy vain elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita vaikeampia lskuja laskettiin lukion kemian ykköskurssilla, myös yläasteella laskettiin pitoisuuksia ym. Ja nämä on sitten niin vaikeita ettei "korkeakoulutettu" (koska sitähän te hoitajat muistatte aina mainostaa kun ulisettelisää palkkaa) niitä osaa niin voi pyhä sylvi. Ja kyllä, olen laskenut näitä laskuja ties kuinka paljon tehden vanhoja lääkelaskukokeita netissä eli tasan tiedän millaisia ne ovat. Silti joka kerta 100% oikein.
Vierailija kirjoitti:
Nyt -> 1.5 -> 3.0 -> 4.5 -> 6.0 -> 7.5 -> 9.0
7 annosta. Laske siitä.
Siis 6 annosta (väliä) ja seitsemäs annos alkaisi 9 tunnin kohdalla. Laskelmasi on kuin sen kakaran joka laski joukon kokoa tyyliin minä, 1, 2, 3...
(kiva huomata minkälaista hajontaa ns. ammattilaisten laskelmissa on)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuinka hurjalta kuulostaakin. Kerro nyt sitten jokin esimerkki oikein vaikeasta lääkelaskusta, niin me muutkin voimme testata taitojamme.
Ei tosielämän vaikeus ole laskuissa. Ei siellä ole 10min aikaa laskea yhtä laskua. Siellä on noin 16 potilaan tabletti, inhalaatio, mikstuura, iv-lääkkeet, nestemäiset lääkkeet, nesteytykset ja suoneen laitettavat ruoat, happipitoisuudet, insuliinit, happi ym. yhden lääkevastaavan jaettavana ja potilaiöle annettavana. Siellä on kiire, pitää tietää ihan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Se, että osaa tämän laskun laskea, ei kerro yhtään mitään siitä miten pärjäisi sairaanhoitajana lääkelaskuissa. Joten pliis, lopettakaa tuo "en ole sairaanhoitaja, mutta lasken sairaanhoitajan laskut leikiten". Siinä on vähän muutakin mietittävää kuin itse lasku sairaalassa, kun käsittelee yhden vuoron aikana lääkevastaavana noin 600 eri lääkettä.
No anna sitten joku lista esimerkeistä jostain oikeista lääkelaskuista. Se mikä tässä kettuilussa on pointtina, että tällaiset AP:n esimerkkilaskut ovat niin simppeleitä, että ei tuollaista voi laskea väärin. Ainakaan noin pahasti.
Mutta ihan mielenkiinnosta haluaisin katsoa miltä pahin vaihtoehto näyttää. Siis laskuissa. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tosielämän vaikeus ole laskuissa. Ei siellä ole 10min aikaa laskea yhtä laskua. Siellä on noin 16 potilaan tabletti, inhalaatio, mikstuura, iv-lääkkeet, nestemäiset lääkkeet, nesteytykset ja suoneen laitettavat ruoat, happipitoisuudet, insuliinit, happi ym. yhden lääkevastaavan jaettavana ja potilaiöle annettavana. Siellä on kiire, pitää tietää ihan kaikki.
Mikä 10 min. Eli heittääkö hoitajat ihan lonkalta näitä lääkemääriä, vai mikä sinun pointtisi on?