Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko keski-ikäinen nainen ruveta koodariksi? Työllistyykö?

Vierailija
28.03.2018 |

Eli aiempi koulutus tyyliin "höttöhumanisti" akateeminen... Enempää selittelemättä kerron, että työolosuhteiden puolesta koodarin ura vaikuttaisi ideaaliselta, mutta pääseekö sinne enää sisään tässä iässä ja vielä tämmöisena naispuolisena "tätinä"?

Ja mistä aloittaa? Aikuisopintotukeen ei ole mahdollisuutta.

Kommentit (158)

Vierailija
61/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi, mutta mä vähän ihmettelen sun motiivejasi. Valitsitpa minkä tahansa opiskelupaikan, niissä opetetaan sulle vain koodaamisen perusasiat. Ja kun menet töihin, kukaan ei työpaikalla perehdytä sua koodaamiseen vaan oletetaan, että osaat koodata. Käytännössä tämä tarkoittaa, että sun pitää aktiivisesti itsenäisesti opiskella koodaamista ja ennenkaikkea koodata, jotta pystyisit yhdessäkään työpaikassa edes aloittamaan koodarina.

Tämä kuulostaa aika pahalta... Eli käytännössä pitäisi itse huvikseen koodata jotain pelejä sitten vai? -ap

Eikä tarvitse. Kyllä firmoihin otetaan jatkuvasti ihan täysin kokemusta olevia ihmisiä. Nykyisin ne usein joutuu tosin olemaan esim. vuoden-pari huonolla palkalla juniorinimikkeellä. Mutta otetaan. Itse asiassa isot firmat ottaa nykyään usein kokeneiden sijaan juuri noita junnuja, koska ne on halpoja, ja innokkaina, nuorina ja nälkäisinä kuitenkin opettelevat asiat nopeasti. 

Mutta kieltämättä ap:n ikä on tässä ISO este. Luulen että harva rekryäjä mielellään alalla palkkaa keski-ikäistä vastavalmistumatta junioria...

- it-täti

Vierailija
62/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä koodari joutuu harjoittelemaan paljon itsekseen. Vertaus: Jos olet koulussa oppinut käyttämään vasaraa ja sahaa ja porakonetta teknisen tunnilla, niin ei se tarkoita että osaat heti suunnitella ja rakentaa mökin. Pitää opiskella suunnittelua, kokeilla, yrittää ja erehtyä ennenkuin kehittyy hyväksi. Ekaa työpaikkaa hakiessa pitää olla näyttönä jotain itse koodattua, jos ei ole työkokemusta ja usein haastattelutilanteessa annetaan koodaustehtävä testimielessä.

Siellä töissä voi kyllä hoitaa tuon opettelun. Itse esimerkiksi en ole koskaan vapaa-ajallani opiskellut mitään alaan liittyvää, ja niin vaan hyvin onnistuu. Nämä tällaiset on juuri niitä valitettavia mystifiointeja, jotka estävät ihmisiä valitsemasta alaa. Samoin kuin se että pitäisi muka olla huippuälykäs, tai matemaattisesti lahjakas, tai valtavan intohimoinen it-harrastaja tms. Roskaa. Tavallista työtä tämä vaan on.

- it-täti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi, mutta mä vähän ihmettelen sun motiivejasi. Valitsitpa minkä tahansa opiskelupaikan, niissä opetetaan sulle vain koodaamisen perusasiat. Ja kun menet töihin, kukaan ei työpaikalla perehdytä sua koodaamiseen vaan oletetaan, että osaat koodata. Käytännössä tämä tarkoittaa, että sun pitää aktiivisesti itsenäisesti opiskella koodaamista ja ennenkaikkea koodata, jotta pystyisit yhdessäkään työpaikassa edes aloittamaan koodarina.

Ja aikuinen (oikeasti) ihminen ei pysty tuohon???Haloo?

Tietenkin pystyy, mutta jos syy koodariksi ryhtymiseen on "ideaaliset työolosuhteet", niin mulle jo 20 vuotta koodarina useammassa firmassa työskennelleenä herää kysymys, mitä ovat nämä "ideaaliset työsuhteet", joiden vuoksi ap ylipäätään harkitsee alaa? Koodarin pitää oikeasti haluta koodata. 

Tunnen muutaman koodarin ja olen saanut sen käsityksen, että myös etätyö on mahdollista ja että työajat ovat suht vapaat kunhan tekee työnsä aikataulussa. Tämä sopisi minulle hyvin. -ap

Tämä on valitettavasti useissa firmoissa vähentynyt viime vuosina muotiin tulleiden projektimetodologioiden kuten scrum takia. Moni asiakas ja projekti vaatii, että työtä tehdään yksissä ja samoissa tiloissa, ja joka päivä kokoonnutaan yhteisen fläppitaulun ääreen esim. klo 9 aamulla palaveeraamaan. Muutenkin on kauheasti lisääntynyt kaikenlaiset palaverit: demotaan tai groomataan backlogia tai suunnitellaan sprinttiä tms. 

- it-täti

Totta. Meillä onneksi scrum onnistuu etänäkin. Päivittäiset stand-upit onnistuu, kun master jakaa oman työpöytänsä ja entiset paperilaput scrummitaululla on siirretty digitaalisiksi. Samoin lähes kaikki palaverit- myös asiakkaiden kanssa - ovat  etäpalavereja. 

Vierailija
64/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattanee suosiolla kiertää kaikkein mediaseksikkäimmät Roviot ja Supercellit jotka rekryää jo päiväkerhoista ja yrittää perinteisempiin tiilitehdaskoodilaitoksiin kuten Tieto.

Vierailija
65/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä haluaisit ryhtyä koodariksi? Kamalaa hommaa. Rahaa saa paljon mukavammista ja helpommistakin töistä.

Mikä siitä tekee niin kamalaa? Olen päinvastoin kuullut kehuja monelta. Nyt kaikki paljastukset kehiin ennen kuin teen mitään ratkaisuja... t. ap

Se on nuorten hommaa. Kenkää tulee satavarmasti kun ikä on siinä viidenkympin korvilla. Ei ohjelmistotaloissa mitään eläkekahveja ole.

Meillä Suomen yksikön keski-ikä on 37 vuotta ja todella paljon ihan eläkeikään asti on saanut ihmisiä olla töissä, siis koodarina. Isot firmat on inhimillisempiä työympäristöjä vähän vanhemmille kuin ne trendikkäät nuorten miesten peli- ja kaljoittelukaveriporukkafirmat.

Mutta kyllä alan "poistopolitiikka" julma ja kylmä on, siitä ei mihinkään pääse. Ennen tosiaan ulos laitettiin vanhemmasta päästä, mutta nyt vain KALLIIMMASTA päästä, ja otetaan halpoja junioreja tai intialaisia tilalle. Meilläkin viime yt:issä lähti ihan tosi huippuosaajia, joista ei olisi ikinä uskonut että saa kenkää. Mutta palkka oli päässyt osaamisen takia niin kovaksi, että joku johdossa katsoi, että vaikka tuo hyvä onkin, ei varmasti ole hintansa arvoinen, tuon hinnalla palkkaa kaksi nälkäistä nuorta vastavalmistunutta...

- it-täti

Vierailija
66/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistuttaisin että it-alalla on varmasti kysyntää osaamiselle johon ei ensimmäisenä liity koodaustaidot. Esimerkiksi projektipäälliköt ja testaajat.

Onko ap:lla höttöhumaanialalta jotain pohjatietoa/kokemusta alasta josta olisi hyötyä kyseisen alan it-projektien toteutuksessa/testauksessa?

M

Vaikea sanoa, kun en tunne noiden tehtävien tarkkaa työnkuvaa ja vaatimuksia. Esimerksi projektipäällikköyteen vaadittaneen joku sertifikaatti tai kokemusta? -ap

Lähinnä johtajuuskokemusta. Kyllä meillä on esim. projektipäälliköiksi otettu ihan toisen alan johtotehtävissä olleita, viimeksi esim. rakennusalalla projektinjohtoa tehnyt. Mutta tosiaan sitä kokemusta ihmisten johtamisesta ja projektien vetämisestä on oltava.

- it-täti

Vierailija
67/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuulostaa aika pahalta... Eli käytännössä pitäisi itse huvikseen koodata jotain pelejä sitten vai? -ap

Eikä tarvitse. Kyllä firmoihin otetaan jatkuvasti ihan täysin kokemusta olevia ihmisiä. Nykyisin ne usein joutuu tosin olemaan esim. vuoden-pari huonolla palkalla juniorinimikkeellä. Mutta otetaan. Itse asiassa isot firmat ottaa nykyään usein kokeneiden sijaan juuri noita junnuja, koska ne on halpoja, ja innokkaina, nuorina ja nälkäisinä kuitenkin opettelevat asiat nopeasti. 

Mutta kieltämättä ap:n ikä on tässä ISO este. Luulen että harva rekryäjä mielellään alalla palkkaa keski-ikäistä vastavalmistumatta junioria...

- it-täti

Tätä mä juuri aiemmin tarkoitin. Jotta keski-ikäinen vastavalmistunut juniori voisi saada huonolla palkalla juniorinimikkeellä töitä, sen pitää oikeasti osata jotain. Eli ikä pitää korvata jollain muulla ja se muu on osaaminen. On aivan eri asia tulla alalle nuorena kuin keski-ikäisenä.

Vierailija
68/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mp kirjoitti:

Erinomaisuus oman äidikielen hallinnassa korreloi suoraan koodamiskyvyn kanssa. Jos into syttyy, niin todellakin. 

No tätä on kyllä lähes mahdoton uskoa, kun lukee kollegakoodareiden sähkö_posteja. Ihan valtavast on selvästi kielellisesti erittäin lahjattomia jotka kuitenkin on erinomaisia koodareita.

Vierailija
69/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite pääsin ekaan koodaustyöhön esittelemällän koodamani pelin kesken opintojen. Harrastenuisuus on aika iso plussa koodarille työhaussa.

Vierailija
70/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

It-alalla on kyllä paljon muitakin kiinnostavia työpaikkoja kuin koodaajat. Esim. jo mainitut projektipäälliköt tai testaajat. Myös tietokantoja kannattaisi opiskella perusteellisesti. Microsoftin tuotteista on mahdollista suorittaa serttejä, joihin valmistautuminen vaatii paljon itseopiskelua ja kokeet pidetään englanniksi ja ovat nippelitietoa.

Vierailija
71/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin pystyy, mutta jos syy koodariksi ryhtymiseen on "ideaaliset työolosuhteet", niin mulle jo 20 vuotta koodarina useammassa firmassa työskennelleenä herää kysymys, mitä ovat nämä "ideaaliset työsuhteet", joiden vuoksi ap ylipäätään harkitsee alaa? Koodarin pitää oikeasti haluta koodata. 

Tunnen muutaman koodarin ja olen saanut sen käsityksen, että myös etätyö on mahdollista ja että työajat ovat suht vapaat kunhan tekee työnsä aikataulussa. Tämä sopisi minulle hyvin. -ap

Tämä on valitettavasti useissa firmoissa vähentynyt viime vuosina muotiin tulleiden projektimetodologioiden kuten scrum takia. Moni asiakas ja projekti vaatii, että työtä tehdään yksissä ja samoissa tiloissa, ja joka päivä kokoonnutaan yhteisen fläppitaulun ääreen esim. klo 9 aamulla palaveeraamaan. Muutenkin on kauheasti lisääntynyt kaikenlaiset palaverit: demotaan tai groomataan backlogia tai suunnitellaan sprinttiä tms. 

- it-täti

Kaikki yrittää osata kaikkea ja niidenkin aika menee muuhun kuin itse asian tekemiseen.

Ei ihme että tulee paskoja tuotteita ja aikataulut kusee.

tuosta olen yhtä mieltä että usein palavereja on liikaa esim. scrumissa. Kerran tein jopa asiakkaalle, joka valitti projektin laskutuksesta exceliin laskelman, johon laskin 13-henkisen projektitiimin pelkästään palavereissa ja "seremonioissa" olemisesta tulevat kustannukset. Aikaa, josta suuri osa ei ole tuottavaa työtä. Tämä asiakaspa muuten sitten päätti että nyt sitä scrumia vähän löysätään ja esim. daily scrum palaverit muuttuikin kerran viikossa pidettäväksi :D

Mutta tuo kaikki osaa kaikkea toimii yllättävän hyvin. Se tosin on hyvin vaativaa meille sitä tekeville, ja vaikeuttaa esim. ap:n tapaisten tuloa alalle. Joo, ap voi oppia koodaamaan hyvinkin, mutta kun se harvassa paikassa riittää. Ne ohjelmointikieletkin muuten vaihtuu projektista toiseen, mutta uusi on aina projektin ohessa opeteltavissa. Mutta kun sen lisäksi, että teet kuukauden projektin Javalla, seuraavalle asiakkaalle väännät C:tä, seuraavalle jotain react redux javascriptiä, niin pitäisi opetella useita teknologioita myös esim. tietokannoista, sovelluspalvelimista, käyttöjärjestelmistä jne, niin sanotaanko että se on melko "steep entry" uudelle tulokkaalle. Paitsi jos pääsee johonkin ihmisystävälliseen juniorirooliin, jossa saa rauhassa opetella yhden homman ensin kunnolla, kokeneempien opastamana.

Valitettavan usein vaan uudet tulokkaat varsinkin konsulttifirmoissa, jollaisessa itsekin olen, heitetään suoraan altaan syvään päähän ja ne jotka ei heti ui, pistetään koeajalla ulos.

- it-täti

Vierailija
72/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- it-täti

Jos minä rekryäjän harkitsisin asiaa kiveksenhajuisella rationaalisella järkeilyllä niin ehdottomasti ottaisin keski-ikäisen vastavalmistuneen juniorikoodaajattaren ennemmin kuin 20jotain-vuotiaan vastavalmistuneen koodaajattaren (sillä oletuksella että se keski-ikäinen tyytyy nuoren junioritason osaajan liksaan, pelkistä ikävuosista en ala maksaa ekstraa).

Jo yksinkertaisesti siitä syystä että jälkimmäinen on todennäköisemmin pian maha pystyssä ja pois tehokkaasta työstä kuin ensiksi mainittu.

Toisekseen ensiksimainitulla saattaa olla jotain arvokasta pitkääkin työkokemusta alasta jolle projekteja tehdään.

Vierailija
73/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- it-täti

Jos minä rekryäjän harkitsisin asiaa kiveksenhajuisella rationaalisella järkeilyllä niin ehdottomasti ottaisin keski-ikäisen vastavalmistuneen juniorikoodaajattaren ennemmin kuin 20jotain-vuotiaan vastavalmistuneen koodaajattaren (sillä oletuksella että se keski-ikäinen tyytyy nuoren junioritason osaajan liksaan, pelkistä ikävuosista en ala maksaa ekstraa).

Jo yksinkertaisesti siitä syystä että jälkimmäinen on todennäköisemmin pian maha pystyssä ja pois tehokkaasta työstä kuin ensiksi mainittu.

Toisekseen ensiksimainitulla saattaa olla jotain arvokasta pitkääkin työkokemusta alasta jolle projekteja tehdään.

Tuosta olen samaa mieltä, että jos on firma tai tiimi joka keskittyy tietyn toimialan projekteihin, ja keski-ikäisellä on juuri sen toimialan osaamista, mahdollisuudet paranee huomattavasti. Tyyliin sairaanhoitaja joka on työkseen käyttänyt potilastietojärjestelmiä, mutta on opiskellut koodariksi, voi olla varsin haluttu resurssi tiimiin. Tai etuuksien maksatusjärjestelmän kehittämiseen entinen Kelan tai työttömyyskassan etuuskäsittelijä. 

Mutta valitettavan usein varsinkin nuorilta miespomoilta näkee suorastaan lapsellista suhtautumista keski-ikäisiin hakijoihin, ja naisiin erityisesti. Vaihdevuosivaivavitsailua, kommentteja mahdollisesta tukevuudesta tai tätityylistä tms.

Vierailija
74/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä it-tädin maratonkommentoinnin loppuun oma kokemus mikä on kaikkein tärkeintä. Rajaton itseluottamus omiin kykyihin. Enkä tarkoita sitä että pitäisi ulospäin käyttäytyä itsevarmasti, vaan sitä että MINKÄÄN ongelman edessä ei säikähdä ja ala uikuttaa että en osaa, en pysty. Ei vaikka ei olisi ikinä ennen kuullutkaan siitä tekniikasta jolla uusi kiireinen projekti pitää tehdä. Perse tuoliin vaan ja vääntämään. Internetistä löytyy kaikki tarvittava tieto, ja heti vaan soveltamaan. Muistaen että vielä tänä päivänäkin kaikki ohjelmointi perustuu ihan samoihin peruskomponentteihin "peräkkäisyys, valinta ja toisto", vaikka syntaksit vaihteleekin, joten erilaiset kielet on nopeastikin opittavissa jos ei itse mielessään tee niistä jotain valtavia vuorenkorkuisia, lähes mahdottomia esteitä joita ei voi ylittää.

Vierailija
75/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa että nousua pukkaa ja kaikki vähänkään kynnelle kykenevät on taas härkkimässä helppoa rahaa it-alalta, niinkuin sillon nokiahuuman aikaan?

En nyt haluaisi olla negatiivinen mutta jos oma motivaatio rajoittuu siihen "kyllä meikätätillekin neljän tonnin palkka sopisi ja vastineeksi voisin piereskellä toimistolla :)" niin ei tuu mitään. Niukin naukin entiset on saatu siivottua niille paremmin sopivalle alalle kun niistä ei ollut oikeisiin töihin sitten kun alettiinkin vaatiakin jotain. Toivon todella ettei uusintakierrosta tule, sillä eihän siinä nyt mitään järkeä ole että osastolla on 3 hemmoa jotka koodaa 95% kaikesta ja sitten on 45 muuta jotka vaan lörpöttää puhelimeen ja maalailee kynsiä.

Vierailija
76/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- it-täti

Kaikki yrittää osata kaikkea ja niidenkin aika menee muuhun kuin itse asian tekemiseen.

tuosta olen yhtä mieltä että usein palavereja on liikaa esim. scrumissa. Kerran tein jopa asiakkaalle, joka valitti projektin laskutuksesta exceliin laskelman, johon laskin 13-henkisen projektitiimin pelkästään palavereissa ja "seremonioissa" olemisesta tulevat kustannukset. Aikaa, josta suuri osa ei ole tuottavaa työtä. Tämä asiakaspa muuten sitten päätti että nyt sitä scrumia vähän löysätään ja esim. daily scrum palaverit muuttuikin kerran viikossa pidettäväksi :D

Mutta tuo kaikki osaa kaikkea toimii yllättävän hyvin. Se tosin on hyvin vaativaa meille sitä tekeville, ja vaikeuttaa esim. ap:n tapaisten tuloa alalle. Joo, ap voi oppia koodaamaan hyvinkin, mutta kun se harvassa paikassa riittää. Ne ohjelmointikieletkin muuten vaihtuu projektista toiseen, mutta uusi on aina projektin ohessa opeteltavissa. Mutta kun sen lisäksi, että teet kuukauden projektin Javalla, seuraavalle asiakkaalle väännät C:tä, seuraavalle jotain react redux javascriptiä, niin pitäisi opetella useita teknologioita myös esim. tietokannoista, sovelluspalvelimista, käyttöjärjestelmistä jne, niin sanotaanko että se on melko "steep entry" uudelle tulokkaalle. Paitsi jos pääsee johonkin ihmisystävälliseen juniorirooliin, jossa saa rauhassa opetella yhden homman ensin kunnolla, kokeneempien opastamana.

Valitettavan usein vaan uudet tulokkaat varsinkin konsulttifirmoissa, jollaisessa itsekin olen, heitetään suoraan altaan syvään päähän ja ne jotka ei heti ui, pistetään koeajalla ulos.

- it-täti

Juurihan muuten aiemmassa kommentissasi sanoit, että töissä hoituu kaikki opettelu ja tavallista työtä se vaan on. Nyt kuitenkin myönnät, että se on hyvin vaativaa, kun kaikki joutuu tekemään kaikkea.

Minä olen myös sitä mieltä, että se on vaativaa työtä ja moni joutuu opettelemaan uutta myös työajan ulkopuolella, ellei ole tehnyt noita opettelujaan jo pitkään esim. opiskellessa. Ja tuohan on kyllä trendi, että haetaan fullstack-osaajia, jotka hallitsevat kaiken, myös automatisoinnin ja softan julkaisut. Kokeneella voi mennä uudessa paikassa opetteluun muutama kuukausi, mutta kokemattomalla siitä opetteluasteesta ei koskaan välttämättä päästä eteenpäin.

Vierailija
77/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon todella ettei uusintakierrosta tule, sillä eihän siinä nyt mitään järkeä ole että osastolla on 3 hemmoa jotka koodaa 95% kaikesta ja sitten on 45 muuta jotka vaan lörpöttää puhelimeen ja maalailee kynsiä.

Itse en ole varsinaisesti työhaluttomiin juurikaan alalla törmännyt, mutta sen olen huomannut että ihmisten nopeudessa ja tehokkuudessa tehdä koodaustyötä on kyllä VALTAVIA eroja. 

Itse olen hyvin nopea, ja vasta viime vuosina olen tajunnut, että käytännössä hitaat palkitaan. He saattavat saada ihan samaa palkkaa kuin minäkin, mutta koska pomo tietää että joku tietty homma ei irtoa heiltä kuin vaikka kolmessa viikossa, pomo suoraan antaa heille sen kolme viikkoa aikaa tutkia ja tehdä. Mutta kun pomo on nähnyt että tiukassa paikassa meikäläinen tekee sellaisen kolmessa päivässä, niin hän alkaa olettaa, että teen jatkuvasti hommia sitä tahtia, ja siihen toisen kolmen viikon hommaan laitetaankin minulle aikatauluksi vain kolme päivää. Niinpä teen sitten samalla palkalla hommaa huomattavasti enemmän kuiin jotkut toiset. Guru on siis usein tyhmä ryynääjä, joka ei ole osannut optimoida palkan ja työn suhdetta.

Vierailija
78/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- it-täti

- it-täti

Juurihan muuten aiemmassa kommentissasi sanoit, että töissä hoituu kaikki opettelu ja tavallista työtä se vaan on. Nyt kuitenkin myönnät, että se on hyvin vaativaa, kun kaikki joutuu tekemään kaikkea.

Minä olen myös sitä mieltä, että se on vaativaa työtä ja moni joutuu opettelemaan uutta myös työajan ulkopuolella, ellei ole tehnyt noita opettelujaan jo pitkään esim. opiskellessa. Ja tuohan on kyllä trendi, että haetaan fullstack-osaajia, jotka hallitsevat kaiken, myös automatisoinnin ja softan julkaisut. Kokeneella voi mennä uudessa paikassa opetteluun muutama kuukausi, mutta kokemattomalla siitä opetteluasteesta ei koskaan välttämättä päästä eteenpäin.

Joo tavallista työtä on eikä vaadi mitään erityislahjoja tai kutsumusta tms. Eikä välttämättä ihan järkyttävästi työtäkään jos pääsee tosiaan ihan puhtaasti koodaustyöhön. Mutta joo kyllä, full stack tyyppiseen rooliin joutuminen kylmiltään koulunpenkiltä on kenelle tahansa shokki ja tulee aiheuttamaan huolta omasta selviytymisestä. Ja silloin tarvitaan sitä "rajatonta itseluottamusta", että päättää että vaikka kuinka on vuori edessä niin askel kerrallaan aion kiivetä sen. En ehkä selviä ihan aikataulussa (mistä varoitan hyvässä ajoissa esimiestä jos näin käy), mutta selviän kuitenkin.

Vierailija
79/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän firmassa koodarit tienaa 3500-9000e kk. Pitää olla aloittelija jos tienaat alle 2500e/kk

Vierailija
80/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä pitää erittäin hyvin paikkansa, tiedän kokemuksesta. Ne amkin kurssit ei pätevöitä vielä työtehtäviin vaan omaa kiinnostusta pitää löytyä myös vapaa-ajalla ja käytännön treeniä + luontaista kykyä. Aika usein firmoissa testataan tämä pyytämällä pieni työnäyte paikan päällä, tyyliin ohjelmoi mitä tykkäät. Saadaan sitten hakijan osaaminen kartoitettua aika pian tai valitettavasti se osaamattomuus.