Voiko keski-ikäinen nainen ruveta koodariksi? Työllistyykö?
Eli aiempi koulutus tyyliin "höttöhumanisti" akateeminen... Enempää selittelemättä kerron, että työolosuhteiden puolesta koodarin ura vaikuttaisi ideaaliselta, mutta pääseekö sinne enää sisään tässä iässä ja vielä tämmöisena naispuolisena "tätinä"?
Ja mistä aloittaa? Aikuisopintotukeen ei ole mahdollisuutta.
Kommentit (158)
Voisi kuvitella että jos äly ja oppimiskyky ovat kohdillaan, motivaatio ja kurinalaisuus voisivat pestä nuoret miehet mennen tullen. Tosin opiskelu pitäisi nykysysteemin mukaan kustantaa itse, mikä voi pistää kapuloita rattaisiin.
Miksi ihmeessä haluaisit ryhtyä koodariksi? Kamalaa hommaa. Rahaa saa paljon mukavammista ja helpommistakin töistä.
Aloita avoimen kursseilla, yliopisto ja amk. Ne maksaa jonkun verran, mutta niitä järjestetään ja saat kokeilla siinä, onnistuuko. Kesäkurssien haku on juuri nyt käynnissä moneen, eikun hakemaan! Nyt on menossa sitä paitsi trendi, että halutaan palkata muitakin kuin nuorisoa, ainakin joissain firmoissa.
Jos opit ja olet kekseliäs ja innovatiivinen ja osaat markkinoida osaamisesi oikein, niin en usko että ikä on este.
Aloita Aalto-yliopiston ilmaisista mooc-kursseista!
Ala on pahasti setämiesten temmellyskenttää, joten jos ei haittaa, niin sekaan vaan.
Opiskele itse ja ohjelmoi peli. Sit ala myydä sitä pelii ja kaikki lataa sen ja saat miljoonia rahaa. Sitten voit siirtyä aurinkorannikolle muiden eläkeläisten sekaan viettämään leppoisia eläkepäiviä.
Tottakai voi, mutta mä vähän ihmettelen sun motiivejasi. Valitsitpa minkä tahansa opiskelupaikan, niissä opetetaan sulle vain koodaamisen perusasiat. Ja kun menet töihin, kukaan ei työpaikalla perehdytä sua koodaamiseen vaan oletetaan, että osaat koodata. Käytännössä tämä tarkoittaa, että sun pitää aktiivisesti itsenäisesti opiskella koodaamista ja ennenkaikkea koodata, jotta pystyisit yhdessäkään työpaikassa edes aloittamaan koodarina.
Ei koodaajaksi noin vain ruveta. Ei se ihan helppoa ole. Ja se on kyllä mahdoton homma jos siitä ei ole innostunut. Ojaa voi kaivaa vaikka väkisin, koodata ei.
Koodarin yläikäraja rekrytoinnissa on 40. Yli 50-vuotiaat irtisanotaan systemaattisesti. Eli huono vaihtoehto keski-ikäiselle alanvaihtajalle.
Tunnen yhden tätikoodarin. Hyvin pärjäsi vaikka matalalta lähti 1960 luvulla.
Eikö koodaukset tehdä nykyään koneellisesti? Vieläkö ohjelmiin kirjoitetaan skriptejä?
Koodaajan palkka on sama kuin sairaanhoitajan jos on perusduunari. Opiskele sairaanhoitajaksi ja duuni on varma.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen jättämään tuon ajatusleikin tasolle, alalla on nuoria miehiä jotka jotka pyyhkivät täteillä ja tytöillä lattiaa.
Sori, mutta jos joku jotain jollain pyyhkii, niin me tädit niillä jätkillä.
Ap: mikä ikäsi on?
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi, mutta mä vähän ihmettelen sun motiivejasi. Valitsitpa minkä tahansa opiskelupaikan, niissä opetetaan sulle vain koodaamisen perusasiat. Ja kun menet töihin, kukaan ei työpaikalla perehdytä sua koodaamiseen vaan oletetaan, että osaat koodata. Käytännössä tämä tarkoittaa, että sun pitää aktiivisesti itsenäisesti opiskella koodaamista ja ennenkaikkea koodata, jotta pystyisit yhdessäkään työpaikassa edes aloittamaan koodarina.
Ja aikuinen (oikeasti) ihminen ei pysty tuohon???Haloo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi kuvitella että jos äly ja oppimiskyky ovat kohdillaan, motivaatio ja kurinalaisuus voisivat pestä nuoret miehet mennen tullen. Tosin opiskelu pitäisi nykysysteemin mukaan kustantaa itse, mikä voi pistää kapuloita rattaisiin.
Tää ei ollu päivän paras, vaan viikon paras !
Kiitos kunnon nauruista !
Sanon sen kauniisti latinaksi: olet Urea Kefalus Gigantus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja aikuinen (oikeasti) ihminen ei pysty tuohon???Haloo?
Tietenkin pystyy, mutta jos syy koodariksi ryhtymiseen on "ideaaliset työolosuhteet", niin mulle jo 20 vuotta koodarina useammassa firmassa työskennelleenä herää kysymys, mitä ovat nämä "ideaaliset työsuhteet", joiden vuoksi ap ylipäätään harkitsee alaa? Koodarin pitää oikeasti haluta koodata.
Vierailija kirjoitti:
Koodaajan palkka on sama kuin sairaanhoitajan jos on perusduunari. Opiskele sairaanhoitajaksi ja duuni on varma.
Kuka sitä eläkkeelle jaksaa,jos ikä alkaa jo nyt nelosella?
Kyllä on vaikeaa. Mutta jos ensin opiskelet yo-tutkinnon ja olet oiekasti siinä todella hyvä, niin varmasti työllistyt. Pitkä on matka siihen pisteeseen, jos ihan rehellisiä ollaan.