Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko keski-ikäinen nainen ruveta koodariksi? Työllistyykö?

Vierailija
28.03.2018 |

Eli aiempi koulutus tyyliin "höttöhumanisti" akateeminen... Enempää selittelemättä kerron, että työolosuhteiden puolesta koodarin ura vaikuttaisi ideaaliselta, mutta pääseekö sinne enää sisään tässä iässä ja vielä tämmöisena naispuolisena "tätinä"?

Ja mistä aloittaa? Aikuisopintotukeen ei ole mahdollisuutta.

Kommentit (158)

Vierailija
21/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos työolosuhteet eivät olekaan mitä luulit? Toki tädit voi opiskella uuden alan siinä missä muutkin! Jostain luin että it-alalla olisi tarvetta myös humanistiselle osaamiselle, kun ei ne loppukäyttäjät yleensä ole kuitenkaan it-ammattilaisia.

Vierailija
22/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusjuttuja oppii sut nopeasti, jos on motivaatiota. Mitä enemmän oppii sitä enemmän huomaa, miten vähän tietää. Ja kaikenlaisia tekniikoita, suunnitelumalleja, parhaita käytäntöjä, ohjelmointikieliä, tietokantoja, hajautettuja arkkitehtuureja, viestin välitystä jne. pitää kokeilla myös käytännössä ja tehdä prototyyppejä, että oikeasti sisäistää asiat. Siihen palaa aikaa.

Eli jos haluaa oikeasti olla hyvä, ja saada varmasti töitä, niin haastavaa se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen jättämään tuon ajatusleikin tasolle, alalla on nuoria miehiä jotka jotka pyyhkivät täteillä ja tytöillä lattiaa.

Sori, mutta jos joku jotain jollain pyyhkii, niin me tädit niillä jätkillä.

Ap: mikä ikäsi on?

Olen 42.

Kiitoksia kaikille vastauksista. Kiinnostavaa, että mielipiteet jakautuvat näin paljon kuin ketjussa käy ilmi.

Joku kysyi, miksi ihmeessä haluaisin koodariksi. No, olen aika introvertti ja pidän etupäässä yksin tehtävästä työstä, vaikka en olekaan mitenkään sosiaalisesti kyvytön.

Vierailija
24/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäisenä tätikoodarina 20 v kokemuksella voin sanoa, että haastavaa tulee olemaan. Sulla pitää olla tosi kova motivaatio ja aivot vielä vetreässä kunnossa ja hyvä looginen ajattelukyky ja sopiva toisen alan koulutus, jolla voit kompensoida teknisiä puutteita. Mulla kesti aikoinaan (nuorena!) 5 v oppia se tekninen ala, jolle teen ohjelmistoja ja toinen 5 v oppia koodaamaan riittävän hyvin. Kilpailijoina sulla on lahjakkaita intialaisia nuoria miehiä.

Joskus meillä oli noin 50 v alanvaihtajanainen, joka kouluttautui sihteeristä koodariksi. Vuoden yritti helpohkoa koodausta ja sitten luovutti.

En halua lannistaa, mutta älä odota helppoa tietä koodariksi. Suosittelisin sinulle mieluummin asiakasrajapinnassa työskentelyä eli vaatimusmäärittelyä. Toki koodausta kannattaa opiskella yleissivistävää mielessä.

Vierailija
25/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi, mutta mä vähän ihmettelen sun motiivejasi. Valitsitpa minkä tahansa opiskelupaikan, niissä opetetaan sulle vain koodaamisen perusasiat. Ja kun menet töihin, kukaan ei työpaikalla perehdytä sua koodaamiseen vaan oletetaan, että osaat koodata. Käytännössä tämä tarkoittaa, että sun pitää aktiivisesti itsenäisesti opiskella koodaamista ja ennenkaikkea koodata, jotta pystyisit yhdessäkään työpaikassa edes aloittamaan koodarina.

Ja aikuinen (oikeasti) ihminen ei pysty tuohon???Haloo?

Tietenkin pystyy, mutta jos syy koodariksi ryhtymiseen on "ideaaliset työolosuhteet", niin mulle jo 20 vuotta koodarina useammassa firmassa työskennelleenä herää kysymys, mitä ovat nämä "ideaaliset työsuhteet", joiden vuoksi ap ylipäätään harkitsee alaa? Koodarin pitää oikeasti haluta koodata. 

Alalle hinkuvana tanttana- ei ap- puhun vain omasta puolestani:

*Fyysinen työ alkaa olla nähty, ammattitauti ja kuluminen uhkana.

*Surkea palkka nykyisissä hommissa.

*Halu päästä työuralla eteenpäin.

*Halu opiskella ja kartuttaa osaamista.

* Toinenkin lapsi kohta iso, oma elämä menee toivottavasti uusiksi.

Olen 45 ja juossut fyysisen pätkätyön perässä sekä saanut ammatillisen koulutuksen, montakin. Koska olen myös YO, haluan hyötyä siitä jotenkin.

Nykyisessä työssäni en etene, siinä on korkea eläkeikä jota on mahdotonta saavuttaa. Myös perinnöllinen sairaus on uhkana. Koodaus on ammatti, jota voi tehdä minkä ikäisenä vain.

Lisäksi ikäluokkani atk-taidot lyötiin koulussa laimin. Niitä tarvitaan koko ajan enemmän. Haluan pysyä ajan tasalla ja hermolla. Vaikken pääsisi koodaamaan, haluaisin tehdä koneella yhtä sun toista mielenkiintoista.

Vierailija
26/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koodaajan palkka on sama kuin sairaanhoitajan jos on perusduunari. Opiskele sairaanhoitajaksi ja duuni on varma.

Sote-ala ei valitettavasti käy, kuten sanoin. Olen joskus (muinoin) tehnyt sijaisuuksia yläasteella ja silloin tuli täysin selväksi, etten jaksa kokopäiväistä työtä tarvitsevien ihmisten parissa.

Vierailija
27/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen siis ap...

Vierailija
28/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi, mutta mä vähän ihmettelen sun motiivejasi. Valitsitpa minkä tahansa opiskelupaikan, niissä opetetaan sulle vain koodaamisen perusasiat. Ja kun menet töihin, kukaan ei työpaikalla perehdytä sua koodaamiseen vaan oletetaan, että osaat koodata. Käytännössä tämä tarkoittaa, että sun pitää aktiivisesti itsenäisesti opiskella koodaamista ja ennenkaikkea koodata, jotta pystyisit yhdessäkään työpaikassa edes aloittamaan koodarina.

Tietenkin pystyy, mutta jos syy koodariksi ryhtymiseen on "ideaaliset työolosuhteet", niin mulle jo 20 vuotta koodarina useammassa firmassa työskennelleenä herää kysymys, mitä ovat nämä "ideaaliset työsuhteet", joiden vuoksi ap ylipäätään harkitsee alaa? Koodarin pitää oikeasti haluta koodata. 

Tunnen muutaman koodarin ja olen saanut sen käsityksen, että myös etätyö on mahdollista ja että työajat ovat suht vapaat kunhan tekee työnsä aikataulussa. Tämä sopisi minulle hyvin. -ap

Vierailija
29/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä haluaisit ryhtyä koodariksi? Kamalaa hommaa. Rahaa saa paljon mukavammista ja helpommistakin töistä.

Mikä siitä tekee niin kamalaa? Olen päinvastoin kuullut kehuja monelta. Nyt kaikki paljastukset kehiin ennen kuin teen mitään ratkaisuja... t. ap

Vierailija
30/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen muutaman koodarin ja olen saanut sen käsityksen, että myös etätyö on mahdollista ja että työajat ovat suht vapaat kunhan tekee työnsä aikataulussa. Tämä sopisi minulle hyvin. -ap

Etätyö ei ole mahdollista läheskään kaikissa it-alan yrityksissä eikä varsinkaan silloin, kun on vasta uransa alussa (ensimmäiset 6-10 vuotta). Työajatkaan rivikoodareilla ei ole todellakaan vapaat ja ylitöitä voi kertyä todella paljon. Itse asiassa hyvin monessa paikassa rivikoodareiden työtä lähestulkoon kytätään ja koodari on yleensä se, jolla on kirein aikataulu. 

Vierailija
32/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 45 ja juossut fyysisen pätkätyön perässä sekä saanut ammatillisen koulutuksen, montakin. Koska olen myös YO, haluan hyötyä siitä jotenkin.

Nykyisessä työssäni en etene, siinä on korkea eläkeikä jota on mahdotonta saavuttaa. Myös perinnöllinen sairaus on uhkana. Koodaus on ammatti, jota voi tehdä minkä ikäisenä vain.

Lisäksi ikäluokkani atk-taidot lyötiin koulussa laimin. Niitä tarvitaan koko ajan enemmän. Haluan pysyä ajan tasalla ja hermolla. Vaikken pääsisi koodaamaan, haluaisin tehdä koneella yhtä sun toista mielenkiintoista.

Sulla ei ole siis mitään kiinnostusta varsinaiseen koodaukseen ja koodarin työhön?

Vierailija
33/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 40- vuotias ihminen on nähnyt työolosuhteen jos toisenkin. Ainakin minä. - rouva 45. Ps. Yhteen aikaan yli 5- kymppisille just opetettiin, miten tietsikan saa edes päälle, ja sitten niiden työt meni täysin uusiksi. Hyvin ne pärjäsi, miksei me?

Vierailija
34/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei ole siis mitään kiinnostusta varsinaiseen koodaukseen ja koodarin työhön?

Miten niin? Missä kohdassa niin sanoin? Tietenkin on, muttei se ole ainoa vaihtoehto.

Vierailija
35/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuulostaa aika pahalta... Eli käytännössä pitäisi itse huvikseen koodata jotain pelejä sitten vai? -ap

Vierailija
36/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakkaat nuoret miehet ei mua pelota, olen yhden sellaisen äiti.

Vierailija
37/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuulostaa aika pahalta... Eli käytännössä pitäisi itse huvikseen koodata jotain pelejä sitten vai? -ap

Pelejä, ohjelmistoja, about ihan mitä vaan. Oletko koskaan koodannut yhtään mitään? Miltä lähtötasolta olet lähdössä? Ihan pohjalta?

Vierailija
38/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koodari joutuu harjoittelemaan paljon itsekseen. Vertaus: Jos olet koulussa oppinut käyttämään vasaraa ja sahaa ja porakonetta teknisen tunnilla, niin ei se tarkoita että osaat heti suunnitella ja rakentaa mökin. Pitää opiskella suunnittelua, kokeilla, yrittää ja erehtyä ennenkuin kehittyy hyväksi. Ekaa työpaikkaa hakiessa pitää olla näyttönä jotain itse koodattua, jos ei ole työkokemusta ja usein haastattelutilanteessa annetaan koodaustehtävä testimielessä.

Vierailija
39/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt haluaisi torpedoida kenenkään haaveita, mutta itsekin nelikymppisenä toiselta alalta it-alalle vaihtaneena voin sanoa, että koodariksi ryhtyminen ei ole mikään yksinkertainen juttu. Jotta keski-iässä alanvaihtajana pärjäisi edes rivikoodarina, koodaamiseen pitää olla edes jollain tasolla poltetta. Sen pitää olla asia, joka vie mukanaan niin, ettei kavereitaankaan viitsi tavata, koska mieluummin koodaa. Ja jotta ehtisi ennen eläkeikää edetäkin urallaan, sen pitää olla intohimo. Uralla eteneminen kun on mahdollista vasta sitten, kun tosiaan olet parempi ja halutumpi kuin ne nuoret nörtit, jotka ovat suurinpiirtein koodanneet ennenkuin oppivat lukemaan. 

Ja mitä tulee työolosuhteisiin, niin se riippuu täysin, missä olet töissä. Mitä suurempi firma, yleensä sitä suurempi valvonta ja byrokratia. "Kiva itsenäinen homma" voi olla 20 hengen maisemakonttorissa naputtelemista, jossa on vain matalat sermit pöytien välissä. Kuten tuolla aiemmin sanoin, koodareilla on yleensä myös kireä aikataulu. Tämä johtuu siitä, että kun projekti alkaa, alussa on kaikenlaista hörhöilyä liittyen projektitöihin, määrittelyihin ja suunnitteluun. Kun lopulta joskus varsin huonostikin tehdyt speksit päätyvät koodarin pöydälle, projektin aikataulu onkin jo loppumetreillä ja koodaus on saatava nopeasti valmiiksi, jotta testaus pääsee alkamaan.

En ole katunut päivääkään, että vaihdoin alaa. Rakastan koodaamista, joskin ensimmäisen 12 vuoden jälkeen en ole jaksanut käyttää enää hirveän paljon vapaa-aikaani koodaamiseen. Mutta jotta keski-iässä pääsisi ylipäätään töihin, etenemään urallaan ja pääsemään niihin "ihanteellisiin työolosuhteisiin", pitää olla ihan oikeasti pirun hyvä koodari. Ja pirun hyväksi koodariksi ei tulla klo 8-16 työpaikalla vaan se vaatii paljon enemmän. 

Yliopistotutkinnon suorittanut voisi harkita vaikka avoimessa tietojenkäsittelytieteen appron suorittamista ja jos intoa riittää, niin cumu päälle.

Vierailija
40/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelejä tai mitä vaan softaa. Päinvastoin kuin monissa muissa työtehtävissä, uutta koodaria ei perehdytetä lainkaan eikä millään tavalla koodaamiseen. Koodaaminen sun pitää osata itse ja jos töissä pitää koodata joku ohjelma sellaisella ohjelmointikielellä, mistä et ole koskaan edes kuullut, niin sä koodaat sen. Opettelet uuden ohjelmointikielen itse ja koodaat. Ei kukaan neuvo, miten se pitää tehdä.