Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko keski-ikäinen nainen ruveta koodariksi? Työllistyykö?

Vierailija
28.03.2018 |

Eli aiempi koulutus tyyliin "höttöhumanisti" akateeminen... Enempää selittelemättä kerron, että työolosuhteiden puolesta koodarin ura vaikuttaisi ideaaliselta, mutta pääseekö sinne enää sisään tässä iässä ja vielä tämmöisena naispuolisena "tätinä"?

Ja mistä aloittaa? Aikuisopintotukeen ei ole mahdollisuutta.

Kommentit (158)

Vierailija
41/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi, mutta mä vähän ihmettelen sun motiivejasi. Valitsitpa minkä tahansa opiskelupaikan, niissä opetetaan sulle vain koodaamisen perusasiat. Ja kun menet töihin, kukaan ei työpaikalla perehdytä sua koodaamiseen vaan oletetaan, että osaat koodata. Käytännössä tämä tarkoittaa, että sun pitää aktiivisesti itsenäisesti opiskella koodaamista ja ennenkaikkea koodata, jotta pystyisit yhdessäkään työpaikassa edes aloittamaan koodarina.

Tämä kuulostaa aika pahalta... Eli käytännössä pitäisi itse huvikseen koodata jotain pelejä sitten vai? -ap

Pelejä tai mitä vaan softaa. Päinvastoin kuin monissa muissa työtehtävissä, uutta koodaria ei perehdytetä lainkaan eikä millään tavalla koodaamiseen. Koodaaminen sun pitää osata itse ja jos töissä pitää koodata joku ohjelma sellaisella ohjelmointikielellä, mistä et ole koskaan edes kuullut, niin sä koodaat sen. Opettelet uuden ohjelmointikielen itse ja koodaat. Ei kukaan neuvo, miten se pitää tehdä. 

Ja tähän vielä lisäyksenä, että jos itsenäistä työtä kaipaa, niin sitä koodaaminen nimenomaan on. Sulle kerrotaan, mitä sun pitää saada aikaiseksi, mutta kukaan ei kerro eikä neuvo, miten sen teet. 

Vierailija
42/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuttaisin että it-alalla on varmasti kysyntää osaamiselle johon ei ensimmäisenä liity koodaustaidot. Esimerkiksi projektipäälliköt ja testaajat.

Onko ap:lla höttöhumaanialalta jotain pohjatietoa/kokemusta alasta josta olisi hyötyä kyseisen alan it-projektien toteutuksessa/testauksessa?

M

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle ja muille keski-iässä alaa vaihtaville vielä sanon, että te tulette kilpailemaan samoista työpaikoista ja samoista etenemismahdollisuuksista niiden "teekkaripoikien" kanssa, jotka ovat siinä vaiheessa koodanneet jo 10 vuotta. Haastavinta siis on kiriä tuo osaamisen ero umpeen. 

Vierailija
44/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden tätikoodarin. Hyvin pärjäsi vaikka matalalta lähti 1960 luvulla.

60-luvun koodareita ei kannata verrata tähän päivään. Ihan eri maailma.

Vierailija
45/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä haluaisit ryhtyä koodariksi? Kamalaa hommaa. Rahaa saa paljon mukavammista ja helpommistakin töistä.

Mikä siitä tekee niin kamalaa? Olen päinvastoin kuullut kehuja monelta. Nyt kaikki paljastukset kehiin ennen kuin teen mitään ratkaisuja... t. ap

Se on nuorten hommaa. Kenkää tulee satavarmasti kun ikä on siinä viidenkympin korvilla. Ei ohjelmistotaloissa mitään eläkekahveja ole.

Vierailija
46/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voi. Aikuisilla naisilla on muutenkin moniajo hallinnassa ja muutoinkin sen kaltainen älykkyys, jota oikeasti toimivien tietojärjestelmien kanssa tarvitaan.

Vierailija
47/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistuttaisin että it-alalla on varmasti kysyntää osaamiselle johon ei ensimmäisenä liity koodaustaidot. Esimerkiksi projektipäälliköt ja testaajat.

Onko ap:lla höttöhumaanialalta jotain pohjatietoa/kokemusta alasta josta olisi hyötyä kyseisen alan it-projektien toteutuksessa/testauksessa?

M

Vaikea sanoa, kun en tunne noiden tehtävien tarkkaa työnkuvaa ja vaatimuksia. Esimerksi projektipäällikköyteen vaadittaneen joku sertifikaatti tai kokemusta? -ap

Vierailija
48/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala on pahasti setämiesten temmellyskenttää, joten jos ei haittaa, niin sekaan vaan.

Ei siellä mitään setämiehiä ole. Keski-ikäisen näkökulmasta työkaverit ovat pojankloppeja.

Vierailija
49/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on 43-vuotias naiskoodari. En suosittele vaihtamaan tälle alalle iässäsi. 

Kyse ei ole siitä, ettetkö oppisi hommaa ja tulisi siinä jopa hyväksi. Jokainen keskivertoälykäs oppii koodaamaan jos on motivaatiota ja halua harjoitella. Minusta myös se kaikki mystifiointi, että muka täytyisi olla alalle valtava palo tai intohimo on aivan roskaa. Olen itse menestynyt alalla 20 vuotta ilman mitään sellaista. Ilman edes mitään luonnonlahjakkuutta. Vain päättämällä tulla hyväksi ja sitten grindaamalla, ja grindaamalla lisää kunnes opin.

Se miksi en suosittele on alaa on se, että valitettavasti alalla suositaan hyvin vahvasti nuoria. Minulla on kokeneita tuttuja, jotka on joutuneet yt-neuvotteluissa ulos alan firmoista, eivätkä edes he tahdo saada helposti töitä, ei vaikka työvoimapulasta puhutaan joka puolella, ja vaikka heillä on todistettavaa osaamista juuri sellaisista tekniikoista joita halutaan - ja yleensä akateeminen tutkinto taustalla. Itsekin olen niin suhtautunut, että vaikka nyt olen arvostettu arkkitehti ja koodari, niin jos kenkää saan, niin en edes odota että kukaan ikäistäni ämmää enää tälle nuorekkaalle alalle ottaisi, vaan se on alanvaihto sitten. Oma suuri työnantajakin hakee pelkkää future talenttia ja junioria.

Vierailija
50/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä haluaisit ryhtyä koodariksi? Kamalaa hommaa. Rahaa saa paljon mukavammista ja helpommistakin töistä.

Mikä siitä tekee niin kamalaa? Olen päinvastoin kuullut kehuja monelta. Nyt kaikki paljastukset kehiin ennen kuin teen mitään ratkaisuja... t. ap

Se on nuorten hommaa. Kenkää tulee satavarmasti kun ikä on siinä viidenkympin korvilla. Ei ohjelmistotaloissa mitään eläkekahveja ole.

Mikä on se syy, miksi näin sitten on (jos oletetaan, että uskon sinua tässä asiassa)? -ap

Vierailija
51/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on 43-vuotias naiskoodari. En suosittele vaihtamaan tälle alalle iässäsi. 

Kyse ei ole siitä, ettetkö oppisi hommaa ja tulisi siinä jopa hyväksi. Jokainen keskivertoälykäs oppii koodaamaan jos on motivaatiota ja halua harjoitella. Minusta myös se kaikki mystifiointi, että muka täytyisi olla alalle valtava palo tai intohimo on aivan roskaa. Olen itse menestynyt alalla 20 vuotta ilman mitään sellaista. Ilman edes mitään luonnonlahjakkuutta. Vain päättämällä tulla hyväksi ja sitten grindaamalla, ja grindaamalla lisää kunnes opin.

Se miksi en suosittele on alaa on se, että valitettavasti alalla suositaan hyvin vahvasti nuoria. Minulla on kokeneita tuttuja, jotka on joutuneet yt-neuvotteluissa ulos alan firmoista, eivätkä edes he tahdo saada helposti töitä, ei vaikka työvoimapulasta puhutaan joka puolella, ja vaikka heillä on todistettavaa osaamista juuri sellaisista tekniikoista joita halutaan - ja yleensä akateeminen tutkinto taustalla. Itsekin olen niin suhtautunut, että vaikka nyt olen arvostettu arkkitehti ja koodari, niin jos kenkää saan, niin en edes odota että kukaan ikäistäni ämmää enää tälle nuorekkaalle alalle ottaisi, vaan se on alanvaihto sitten. Oma suuri työnantajakin hakee pelkkää future talenttia ja junioria.

Ohis....sun ei ole tarvinnutkaan nelikymppisenä kiriä kiinni nuorempia, koska olet tullut nuorena alalle. Tilanne on toinen, kun olet nelikymppinen ja kisaat nuorempien kanssa. 

Vierailija
52/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M

Vaikea sanoa, kun en tunne noiden tehtävien tarkkaa työnkuvaa ja vaatimuksia. Esimerksi projektipäällikköyteen vaadittaneen joku sertifikaatti tai kokemusta? -ap

En tiedä tarkkaan mitä tänä päivänä vaaditaan, riippuu varmasti firmastakin, mutta sen tiedän kokemuksesta ettei isonkaan it-projektin projektipäälliköltä välttämättä vaadita mitään koodaustaitoja. Projektipäällikön tietotaito on projektin vetämisessä, pitämässä ne koodaripojanklopit aikataulussa ja muutenkin ruodussa.

M

Vierailija
53/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koodaajaksi noin vain ruveta. Ei se ihan helppoa ole. Ja se on kyllä mahdoton homma jos siitä ei ole innostunut. Ojaa voi kaivaa vaikka väkisin, koodata ei.

No niin.... Täällä kokenut DI-koodari päätti lukea tämän koko ketjun läpi ja debunkata kommentteja jotkam minusta on roskaa. 

Tässä ensimmäinen. Ei  ole mahdoton. Koodata voi ihan samalla asenteella kuin pestä vessanpytyn tai tiskata: ei tämä kivaa ole mutta se on homma joka pitää hoitaa. Tämä on ollut asenteeni aina ja tiimissäni minua pidetään parin kollegan sanojen mukaan huippuälykkäänä ja guruna. En muuten ole edes erityisen älykäs, minun etuni moneen älykkäämpään nähden on vain ahkeruus: minä jaksan kaivaa ongelmien alkulähteen vaikka käyttöjärjestelmän lähdekoodia lukemalla, kunnes selvitän sen, siinä missä moni muu heittää hanskat tiskiin jos ongelma ei löydy esim. siitä omasta tai oman tiimin kehittämästä ohjelmistosta.

- it-täti

Vierailija
54/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä juuri pelkään. Mutta saanko kysyä, mille alalle sitten itse vaihtaisit? Itselläni on vaan vaihtoehdot aika vähissä, kun sote ei sovi ja fyysisesti rankat työt ovat nykyisin myös poissuljettuja. -ap

Vierailija
55/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erinomaisuus oman äidikielen hallinnassa korreloi suoraan koodamiskyvyn kanssa. Jos into syttyy, niin todellakin. 

Vierailija
56/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö koodaukset tehdä nykyään koneellisesti? Vieläkö ohjelmiin kirjoitetaan skriptejä?

Koodaaminen itse asiassa harvoin on nykyään pelkkää koodaamista. Kustannustehokkuuden vaatimus on johtanut siihen, että harvassa paikassa enää on eriytyneitä rooleja esim. määrittelijöille, suunnittelijoille, ohjelmoijille, testaajille, asennusautomaation tekijöille, käyttöliittymän toteuttajille. Meille esimerkiksi "koodari" kuten minä tekee näitä kaikkia. Pienempiä projekteja yksi ihminen, se koodari, tekee täysin itsenäisesti alkaen serverien asennuksista tietokantasuunnitteluun ja ohjelmointiin ja testaukseen. Ja asiakkaan kanssa yhdessä speksataan mitä tehdään.

- it-täti

Vierailija
57/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi, mutta mä vähän ihmettelen sun motiivejasi. Valitsitpa minkä tahansa opiskelupaikan, niissä opetetaan sulle vain koodaamisen perusasiat. Ja kun menet töihin, kukaan ei työpaikalla perehdytä sua koodaamiseen vaan oletetaan, että osaat koodata. Käytännössä tämä tarkoittaa, että sun pitää aktiivisesti itsenäisesti opiskella koodaamista ja ennenkaikkea koodata, jotta pystyisit yhdessäkään työpaikassa edes aloittamaan koodarina.

Ja aikuinen (oikeasti) ihminen ei pysty tuohon???Haloo?

Tietenkin pystyy, mutta jos syy koodariksi ryhtymiseen on "ideaaliset työolosuhteet", niin mulle jo 20 vuotta koodarina useammassa firmassa työskennelleenä herää kysymys, mitä ovat nämä "ideaaliset työsuhteet", joiden vuoksi ap ylipäätään harkitsee alaa? Koodarin pitää oikeasti haluta koodata. 

Tunnen muutaman koodarin ja olen saanut sen käsityksen, että myös etätyö on mahdollista ja että työajat ovat suht vapaat kunhan tekee työnsä aikataulussa. Tämä sopisi minulle hyvin. -ap

Tämä on valitettavasti useissa firmoissa vähentynyt viime vuosina muotiin tulleiden projektimetodologioiden kuten scrum takia. Moni asiakas ja projekti vaatii, että työtä tehdään yksissä ja samoissa tiloissa, ja joka päivä kokoonnutaan yhteisen fläppitaulun ääreen esim. klo 9 aamulla palaveeraamaan. Muutenkin on kauheasti lisääntynyt kaikenlaiset palaverit: demotaan tai groomataan backlogia tai suunnitellaan sprinttiä tms. 

- it-täti

Vierailija
58/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän naurut. 45-vuotiaita potkitaan it-alalta ahkerasti mäkeen. 

M32. 

Vierailija
59/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelisin sinulle mieluummin asiakasrajapinnassa työskentelyä eli vaatimusmäärittelyä. Toki koodausta kannattaa opiskella yleissivistävää mielessä.

Vaatimusmäärittelyä erillisenä työtehtävänä harvoin enää tapaa. Joissain kuntien tai valtion projekteissa suurissa firmoissa olen vielä nähnyt noita, mutta harvinaista on. Usein nykyään koodarit tekee asiakkaan kanssa yhdessä myös vaatimusmäärittelyn, tai sitten asiakas on tuottanut vaatimusmäärittelyn jo laittaessaan projektin tarjouskilpailuun.

Minusta taas koodauksen opiskelu yleissivistävässä mielessä on aika turhaa. Missään ei tee mitään "yleissivistävällä koodausosaamisen tasolla". Eikä se opeta muutenkaan mitään olennaista ihmiselle. Koodausta kannattaa opetella vain, jos harkitsee oikeasti tehdä sillä jotain, onpa se harrastusmielessä tai ammattimielessä.

- it-täti

Vierailija
60/158 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja aikuinen (oikeasti) ihminen ei pysty tuohon???Haloo?

Tietenkin pystyy, mutta jos syy koodariksi ryhtymiseen on "ideaaliset työolosuhteet", niin mulle jo 20 vuotta koodarina useammassa firmassa työskennelleenä herää kysymys, mitä ovat nämä "ideaaliset työsuhteet", joiden vuoksi ap ylipäätään harkitsee alaa? Koodarin pitää oikeasti haluta koodata. 

Tunnen muutaman koodarin ja olen saanut sen käsityksen, että myös etätyö on mahdollista ja että työajat ovat suht vapaat kunhan tekee työnsä aikataulussa. Tämä sopisi minulle hyvin. -ap

Tämä on valitettavasti useissa firmoissa vähentynyt viime vuosina muotiin tulleiden projektimetodologioiden kuten scrum takia. Moni asiakas ja projekti vaatii, että työtä tehdään yksissä ja samoissa tiloissa, ja joka päivä kokoonnutaan yhteisen fläppitaulun ääreen esim. klo 9 aamulla palaveeraamaan. Muutenkin on kauheasti lisääntynyt kaikenlaiset palaverit: demotaan tai groomataan backlogia tai suunnitellaan sprinttiä tms. 

- it-täti

Kaikki yrittää osata kaikkea ja niidenkin aika menee muuhun kuin itse asian tekemiseen.

Ei ihme että tulee paskoja tuotteita ja aikataulut kusee.