SDP:n vaalilupaus on korottaa veroja yli 90000€ tienaavilta
Eikö se solidaarisuusvero ole jo käytössä? Aika populistinen veto ja varmasti saa kyllä ääniä tuolla :(
Kommentit (291)
Minä ainakin olen iloisesti yllättynyt kun luin täältä että pienituloiset raatavat elintasoni eteen. En tiennyt tätä ennen.
t. hyvätuloinen
Miehen palkka bruttona 1500/kk enemmän kuin minun, käteen jää 500 enemmän/kk. Aika hurjaahan tämä on. Tosin mulla on kovempi koulutustaso, mutta miehellä on hyvän työllisyysalan ammatti ja enemmän työkokemusta.
Sillä kaikkihan me samassa veneessä olleen, kyllä järjestys on saatava tähänkin jollaan, toiset soutaa ja toiset vähän melalla avittaa. Kalansaaliskin jaetaan vaikkei ihan tasan, saa soutajat perkkuujätteitä kasan, sillä solidaarisuuttahan Suomessa tarvitaan.
Hyvä sdp, ihan oikein! Kyllä on ihmeellistä köyhien kyykyttämistä tämä nykymeno. Verot nousuun niiltä joilla rahaa on.
On tämä verotuksen progressio jotain järjetöntä. Olen itse päässyt töihin pitkän työttömyyden jälkeen ja otin loppuvuodelle verokortin 1900€/kk tuloille. Minun ennakonpidätys on 1%. Lisäksi menee 8,25% eläkemaksuihin ja muihin sellaisiin. Miehellä puolestaan on ihan kunnollinen palkka. Häneltä menee veroihin 38,5% ja eläkemaksuihin ym. 8,25%. Yhtä paljon/vähän käytämme julkisia palveluita. Miksi minä maksan niistä vain 19€/kk ja mies maksaa 3400€/kk. Vaikka hän maksaa noin paljon enemmän kuin minä, ei hän silti sen parempia palveluja saa. Samat kuoppaiset tiet on hänelläkin ja huonosti toimiva terveydenhuolto.
Tasaveroprosentti olisi paras. Esimerkiksi 20%. Jos tienaat 1000€ tai 10000€ kuussa niin samassa suhteessa verot. Jos tienaat 10 kertaa enemmän maksat euroina 10-kertaisen summan.
Yksinkertaista eikö totta?
Vierailija kirjoitti:
Tasaveroprosentti olisi paras. Esimerkiksi 20%. Jos tienaat 1000€ tai 10000€ kuussa niin samassa suhteessa verot. Jos tienaat 10 kertaa enemmän maksat euroina 10-kertaisen summan.
Niinhän se on. Jostain syystä virossa toimii aivan ongelmitta.
Vielä tuohon tasaveroon maksimi veromäärä / veronmaksaja euroina. Olisi reilu, mutta ei vaan yhteiskunta sillä pyörisi. Tietäisikö joku mikä olisi tasaveroprosentti että saataisiin samat verotulot kuin nyt?
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että millä apinalogiikalla toi on tasavero, vain kommunistien retoriikassa. Tasavero olisi esim että kaikkien pitää maksaa 2000€/kk veroja.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen maksaa kykynsä mukaan yhteisen hyvän vuoksi. Hyvä idea.
Mieheni maksoi nurisematta viime vuonna veroja 48 000 euroa muttei näköjään sekään siis riitä demareille? Olisivat mielissään, että mies paiskii töitä 14/7/355.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että millä apinalogiikalla toi on tasavero, vain kommunistien retoriikassa. Tasavero olisi esim että kaikkien pitää maksaa 2000€/kk veroja.
TasaveroPROSENTTI.
Luetun ymmärtäminen.
Niillä verorahoilla on vaan aikoinaan kustannettu näiden kovatuloisten koulutus, sitä ei sovi unohtaa. Minusta on sinänsä oikein että se tavallaan maksetaan korkeiden verojen kautta takaisin. Sitten tietysti se itse pointti: rajansa kaikella. Minusta ei tarvitse korottaa.
Sen sijaan veroja voitaisiin nostaa kyllä sijoituspääomista saaduista tuloista. Herra Björnin tulot ovat miljoonissa, mutta tämä herra maksaa saman verran veroja kuin lähihoitajat palkastaan. Minusta siinä on sellainen asia johon tulisi puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimii koska EU:n takia Viro pystyy elämään Suomen ja Ruotsin parasiittina. Viro olisi kehitysmaa jos EU ei mahdollistaisi sitä, että sieltä saa tulla ilman rajoitteita Suomeen ja Ruotsiin töihin puoli-ilmaiseksi (Suomen ja Ruotsin hinta- ja palkkatasoon suhteutettuna). Sillä ei ole mitään tekemistä veroprosentin tai varsinkaan tasaveron kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan veroja voitaisiin nostaa kyllä sijoituspääomista saaduista tuloista. Herra Björnin tulot ovat miljoonissa, mutta tämä herra maksaa saman verran veroja kuin lähihoitajat palkastaan. Minusta siinä on sellainen asia johon tulisi puuttua.
Nämä pääomatulot ovat juurikin varteenotettava keino pienituloisille saada jotain lisätuloja. Mutta pienituloisen näkökulmasta pääomatuloja ei kannata hankkia, koska niissä on huomattavasti palkkaa raskaampi verotus. Minä maksan 1900€ palkasta veroja ja sivukuluja alle 10%. Nyt jos säästän ja sijoitan, niin maksan tämän jo kertaalleen verotetun rahan tuotoista veroa 30%. Kenen mielestä tämä kuulostaa houkuttelevalta?
Suurituloisille, joiden palkasta viedään melkein puolet, tuo pääomatulojen veroprosentti sen sijaan kuulostaa houkuttelevan alhaiselta. Heidän kannattaa mieluummin sijoittaa kuin tehdä ylitöitä. No mitä tästä seuraa? Pienituloiset eivät edes yritä vaurastua koska verotus on kova, suurituloiset taas alkavat kerätä muhkeaa sijoitusvarallisuutta.
Eikö olisi fiksumpaa yhdistellä näitä eri tuloja ja verottaa kaikkia samalla tavalla? Se kannustaisi pienituloisiakin keräämään varallisuutta.
Oman lapsen kohdalla näin jotenkin räikeän selkeästi, miten verottaja ruoskii säästäväistä ihmistä. Oma lapsi on joutunut maksamaan jo pienenä koululaisena pääomatuloista täydet verot heti ensimmäisestä eurosta. Vaikka olisi saanut vain satasen osinkoja, niistäkin meni kovat verot. Samanikäinen serkku sai harrastuksestaan rahaa, josta ei joutunut maksamaan mitään veroja. Serkku tienasi vuodessa tuhansia euroja, täysin verovapaasti, koska ansiotuloja saa olla aika paljon ennen kuin niistä mitään veroa menee. En nyt sano että kaikkien lasten pitäisi saada osingot verovapaasti, mutta kyllä se törkeältä tuntui että toinen joutuu maksamaan vähistäänkin ja toinen tienaa tonnikaupalla ilman veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasaveroprosentti, kuten lukee. Opeista vanhin on lukutaito, Apina!
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän progressiivisen verotuksen olevan tarpeellinen, mutta rajansa kaikella. Kouluttaudu ja ahkeroi urallasi. Saa mahdollisuus vastuulliseen tehtävään, jossa työt seuraa kotiin ja vastaat ehkä satojen ihmisten toiminnasta ja tästä palkkiona joudut maksamaan yli puolet veroina. Ei kannusta kyllä edistämään uraa vaan downshiftaamaan jos mahdollista.
Veronmaksajien keskusliiton tietoja kun katsoin niin 185000e pitää olla vuosipalkka että veroprosentti alkaa olla lähellä 50%. Eli n. 14800e/kk. Tällainen palkka on erittäin pienellä osalla suomalaisista.
En tiedä SDP:n ehdotuksesta tarkemmin mitä se tarkoittaisi, käsittääkseni siihen sisältyi muutoksia muuhunkin verotukseen kuin palkkaverotukseen.
Osa korkeammista veroistahan tietysti tulisi takaisin esim. niille perheille joilla on lapsia varhaiskasvatuksessa tai 2. asteen opinnoissa. Veroja palautuisi mm. ilmaisten lukiokirjojen muodossa. Tämä tietysti suosisi niitä perheitä joilla on lapsia. Eli suhteessa lapsettomat perheet tai henkilöt kärsisivät.
Kannattaa mielestäni ajatella sitä kokonaisuutta miten raha kiertää yhteiskunnassa ja mitä hyödyllistä se raha mahdollista tuottaa yhteiskuntaan.
Palkkaveron osalta olisin enemmän huolissani siitä että progressio puree liikaa alemmilla tulotasoilla, esim. jossain 5000e-6000e kk-palkan tienoilla.
Oikeasti hyvätuloisilla ei ole mitään hätää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virossa on puhuttu kyllä tasaverosta luopumisesta. Ei ole niin auvoista sekään.
Tienasin viime vuonna insinöörikoulutettuna yrittäjänä ansio- ja pääomatuloja yhteensä noin 190.000 eur vuodessa, maksoin henkilöverotuksessa n. 70.000 eur.
Yrityksen tuloksesta yhteisöveroa n. 45.000 eur
Työllistän suoraan kymmenen henkilöä, yhtiöstä maksetut palkat yhteensä 600.000, arvatkaa paljon tämä tuo verotuloja valtiolle?
Unohtamatta tietenkään valtiolle tilitettyä arvonlisäveroa, n.250.000 eur
Mikä on mielestänne kohtuullinen korvaus riskistä ja työtunneista? Miten paljon minun pitää tuottaa tälle valtiolle lisäarvoa?
Voitte olla varmoja etten tunne loppuvuodesta syyllisyyttä nostaessani huojennettua osinkoa 150.000 eur 7,5% verolla.
Vierailija kirjoitti:
Monikohan tajuaa että 5500€/kk tienaava maksaa n. 40% tuloveroa.
Siitä jää siis käteen 3300€ /kk. Se riittää enemmän kuin mainiosti kaikkeen tarpeelliseen. Vero voisi hyvin olla 60% ja siltikin se riittäisi kaikkeen tarpeelliseen.
Vierailija kirjoitti:
Tienasin viime vuonna insinöörikoulutettuna yrittäjänä ansio- ja pääomatuloja yhteensä noin 190.000 eur vuodessa, maksoin henkilöverotuksessa n. 70.000 eur.
Yrityksen tuloksesta yhteisöveroa n. 45.000 eur
Työllistän suoraan kymmenen henkilöä, yhtiöstä maksetut palkat yhteensä 600.000, arvatkaa paljon tämä tuo verotuloja valtiolle?
Unohtamatta tietenkään valtiolle tilitettyä arvonlisäveroa, n.250.000 eur
Mikä on mielestänne kohtuullinen korvaus riskistä ja työtunneista? Miten paljon minun pitää tuottaa tälle valtiolle lisäarvoa?
Voitte olla varmoja etten tunne loppuvuodesta syyllisyyttä nostaessani huojennettua osinkoa 150.000 eur 7,5% verolla.
Tässä maassa arvostetaan kovatuloisia veronmaksajia aivan liian vähän. Ja miten joku kehtaa alapeukuttaa tätä kirjoitusta? Tässä on esimerkki suoranaisesta mallikansalaisesta, joka on tehnyt kovasti töitä ja onnistunut luomaan yrityksen, joka tarjoaa työpaikan useille asiantuntijoille ja valtiollekin sataa hänen kauttaan mannaa taivaasta. Voin uskoa että laskusuhdanteen aikana tällä yrittäjällä on huoli ei paitsi yrityksestään, vaan myös omista työntekijöistään ja heidän työpaikoistaan. Tavallinen palkansaaja ei pysty edes kuvittelemaan miten tällainen vastuu painaa ja on ihan oikein, että yrittäjä saa kelpo korvauksen tästä vastuusta. Hänen niskoillaan on useamman perheen toimeentulo.
Harva myöskään ymmärtää kuinka kovan ja pitkäjänteisen työn takana on tuo, että pystyy nostamaan 150000€ osinkoja kevyemmällä verotuksella. (Tosin yritys on jo maksanut siitä 20% veroa joten ei se niin kevyttä ole kuin ensikatsomalla kuvittelisi.) Yrityksen taseessa pitää olla huomattava määrä aiempien vuosien tuloksista kerrytettyjä voitonjakokelpoisia varoja. Ensimmäiset vuodet on tehty töitä yrityksen kasvun eteen pienemmällä porukalla ja pienemmällä palkalla, osinkoa ei välttämättä ole paljonkaan nostettu.
Tällaisille veronmaksajille pitäisi valtion taholta myöntää joku tunnustus. Vähintäänkin kiitoskirje valtionkonttorista olisi paikallaan, jos veronmaksajan kunniaristi tuntuu liioitellulta.
Miten niin muiden pitää raataa? Minulle ainakin maksetaan nimenomaan siitä että tarvittaisiin entistä vähemmän raatajia. Olen hyvä työssäni ja saan siitä hyvän korvauksen.