Ihmisten omituisuudet kaupan kassajonossa.
Eilen viimeeksi oli edessäni nainen, joka oli jo saanut mätettyä ostoksensa hihnalle ja myös minä olin saanut noukittua kapulan hänen ostostensa ja minun parin pikkutuoteostoksen perään. Ja mitä tekee tämä edessäni oleva nainen? Odottelee kolmen metrin päässä kun häntä edellinen on maksamassa ostoksiaan, eikä liiku eteenpäin, että takanani oleva rouva olisi päässyt latomaan omat ostoksensa valmiiksi hihnalle. Edessäni seisoneella naisella eivät hälytyskellot soineet vaikka jouduin hieman tungettelevasti nappaamaan kapulan minun ostosteni perään, hihnalla oli jo yli metri tyhjää tilaa ja tämä vaan tapittaa eikä älyä liikkua eteenpäin, että muutkin pääsisivät mättämään kamansa hihnalle.
Mietin, että onko tuo akka ihan idiootti vai tekeekö hän tuon tahallaan... Oli kyllä lähellä jo, että minä introvertti mies meinasin kysyä, että miksi et liiku eteenpäin kuten normaalit ihmiset kaupassa. En sitten kuitenkaan saanut tuota ulostuloa tehtyä.
Kommentit (385)
Vierailija kirjoitti:
Voi kun olet yksinkertainen? Kuka on sanonut että vielä sieltä hihnaltakin pitäisi asiakkaiden siirtyä uudelle kassalle? Tätä se on kun kirjoittelee vähä-älyisten kanssa.
Pitäiskö siirtyä jonotusnumero käytäntöön. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menikö tunteisiin kun opastettiin oikeille tavoille ja nyt nolottaa kun koko ikäsi olet toiminut väärin? Pulikan panee edellä oleva ja uudelle kassalle ovat oikeutettuja menemään ensiksi kauiten jonottaneet. Aivan kuin muissakin jonotuspaikoissa, joissa on vain yksi "luukku" käytössä. En usko että esim hotellin respassa kävelisit kymmenmetrisen jonon ohi jos aukeaisi uusi asiakaspalvelupiste. Tai jos niin tyhmä olisit niin saisit kyllä kuulla kunniasi.
Tajuatko tampio mikä ero on hotellin respanjonon ja marketin kassajonojen välillä? Etkö? Mietihän asiaa seuraavalla kauppareissullasi.
Ja tässä iässä ei tarvitse piitata jonkun av-mamman keksimistä kassajonosäännöistä muutenkaan :DD
Kiitos nimittelystä. Olen jo voittanut pelin kun sinä vajoat tuolle tasolle =) Kerro nyt sitten mikä perustavanlaatuinen ero on jonottaa hotellin respassa, mäkkärillä, torikojulla, kelassa, katsastustoimistossa tai sitten marketin kassalla? Jonoonmenojärjestyksessä mennään asiakaspalvelijalle ja jos vierestä aukeaa toinen niin ei sille rynni hänniltä mitkään hätähousut vaan järjestäytyneesti mennään siinä järjestyksessä kuin jonoon on tultukin. Mikä tässä voi olla vaikeata käsittää? ehkä kaltaisillesi, jotka eivät pysty hahmottamaan viittäeuroa isompia asioita, asiassa on jotain hämärää. Muille asai on selvä kuin pläkki.
Mä harvoin vaihdan kassajonoa mutta jos vaihdan tai näen että muut vaihtaa niin kyllä sinne mennään periaatteella nopein ehtii ensin. Ja eihän silloin edes kannata vaihtaa kassaa, jos itse on jo seuraava joka voi laittaa ostoksia hihnalle.
Käyn suomalaisissa ruokakaupoissa kerran vuodessa lomalla. Tykkään siitä että tavarat saa pakata itse kasseihin ja että kassan loppupäässä on tilaa tätä varten. Asun New Yorkissa ja teen ostokseni pienissä ruokamarketeissa. Ensinnäkin kärryjä ja koreja ei viedä kassan toiselle puolelle (koska tilaa ei ole), vaan ne jätetään kassojen eteen. Ja kun työntekijät ei ehdi niitä koko ajan keräillä pois, niin ruuhkahan siitä syntyy ja joskus jo pelkkä kassalle pääseminen edellyttää pujottelua ja tyhjien kärryjen siirtelyä pois tieltä.
Sitten kun haluaa ostokset omiin kangaskasseihin, niin jo kahden metrin päästä pitää kiekaista että mulla on omat kassit, koska muuten vikkelä kassa alkaa jo samantien pakata ostoksia muovikasseihin. Ja niitähän pakataan muutama ostos aina kahteen päällekkäiseen kassiin niin että ilman kymmentä muovikassia et ulos pääse.
Ja vaikka latoisin ostokset hihnalle järjevässä järjestyksessä, eli isot ja painavat ensin ja kevyet, mahdollisesti rikki menevät tavarat viimeiseksi, niin kuitenkin kassa pakkaa ne miten sattuu niin että vaikka leivokset on alimmaisena ja päällä painava pussi omenia.
Mutta muut asiakkaat hyvin harvoin aiheuttaa ärsytystä, että se on erona Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun olet yksinkertainen? Kuka on sanonut että vielä sieltä hihnaltakin pitäisi asiakkaiden siirtyä uudelle kassalle? Tätä se on kun kirjoittelee vähä-älyisten kanssa.
Sinä se tässä vähä-älyinen olet. Julistat täällä omassa pikkupäässäsi keksimiäsi jonotussääntöjä, joista kukaan ei piittaa paskaakaan. Kauppareissut on sinulle varmaan raskaita kokemuksia :(
Kaupassa pitäisi olla eri kassoja. Hitaille, ärsyyntyville, kiireisille jne.....
Vierailija kirjoitti:
"Jotta suomalaiset voisivat puhua enemmän"
TÄMÄ!!! Nykyisin keljuilen surutta kaikille mykille pikkusieluisille ilkimykselle. Ap sun kaltainen introvertti mies meni ihan punaseks kun sanoin sille ettei mun kärryt mulkoilemalla siirry. Että niitä pitää siirtää tai sanoa mulle jos ne on tiellä. Hyvä ettei raukka laskenu alleen. Puhukaa ihmiset tai menkää terapiaan jos ette uskalla! Muuten ei haittais mutta kun sitten nillitätte ja haukutte selän takana. Uu mitä rohkeutta, aikuisuutta ja fiksuutta...eiku...
Vierailija kirjoitti:
Eräs nainen alkoi pokalla ihan omien ostosteni päälle lapata tavaraa. Ei kapulaa, ei mitään väliä, siihen päälle vaan. Olin niin hämilläni, että en oikein saanut sanottua mitään; äkkiä kapula ja sillä sohin ostoksia taaemmas. Varmaan ihan pokalla yritti, että tuopa maksaa.
Minullakin on käynyt noin! Takanani ei ollut jonoa joten en laittanut kapulaa, vaikka normaalisti niin teen aina. Takavasemmalta ryntäsi yhtäkkiä nainen joka mitään sanomatta läväytti ostoksensa suoraan omieni päälle, vaikka liukuhihnalla oli tilaa. Olin niin hämmästynyt etten saanut sanaa suustani, otin kapulan ja työnsin tämän tavarat kauemmas. En vieläkään ymmärrä miksi hän teki noin, ostin vielä niin vähän tavaraa ettei mitenkään olisi voinut ujuttaa vaivihkaa omiaan ostoksieni sekaan. :O Joku mielenosoitus siitä etten ollut laittanut kapulaa?
Joskus käy niin, etten ole ehtinyt laittaa kapulaa ostoksieni perään riittävän nopeasti takanajonottajan mielestä. Saatan vaikka nostaa muovikassit hihnalle ja siinä on ollut vikkelä hetki kassaneidillä ja muutamakymmenen senttiä ehtinyt hihna liikkua. Ystävällinen vinkki sinulle takanajonottaja: sinä voit silti alkaa nostella ostoksiasi hihnalle. Minä laitan kyllä kapulan heti kun ehdin. Jos edelläolijasi ei jostain syystä laittaisikaan, niin se ei ole maailmanloppu, vaikka ärsyttävää onkin. Joskus kaupoissa on kassoja, joilla on tosi vähän kapuloita liukuhihnaa varten. On tosi surullista huomata, että hihna saa mennä melkein tyhjäksi asti, kun perässäolija ei ole kyennyt kapulan puutteen takia nostamaan yhtään ostosta hihnalle.
Joillakin on myös ihan hemmetinmoinen paniikki saada oma pikkuostos hihnalle mahdollisimman kapeaan rakoon. Uskokaa tai älkää, jono menee tasan yhtä nopeasti, vaikka odottaisit rauhassa ja tönimättä kaksi sekuntia pidempään saadaksesi kolmioleipäsi ja frezzamoccasi hihnalle.
(Pätee muuten myös lähijuniin ja metroihin. Hyökkäysvalmius ja oviaukosta ulostulevien tilan kaventaminen ei paranka mahdollisuuksiasi ehtiä ajoissa töihin - päinvastoin)
Minua ärsyttää edelläni oleva asiakas, joka jää pakkaamaan kamojaan maksupäätteen viereen! Eikö siihen pieneen kalloon mahdu, että pakkaaja pakkaa tiskin päässä, maksupäätteen alue on varattu seuraavalle asiakkaalle.
Ja näitä tonteroita on paljon.
Kun katson hyllyssä olevia tavaroita, miksi joku aina väkisin tunkee mun ja hyllyn väliin katsomaan tavaroita? Tulee esittelemään mulle takaraivoaan? Tahtoo että nusssin häntä takaapäin? Ja kun poistun niin hänkin poistuu. Ja kun seuraavaan paikkaan pysähdyn niin heti joku taas tunkee mun ja hyllyn väliin. Ihmeellisiä väliintunkeutujia.
Vierailija kirjoitti:
Marketeissa pitäisi olla oma täydellisten ihmisten hätähousukassa. Kassahihna kulkisi 50% nopeammin.
Jos tekis jonkun virheen, sellaisia kuin ketjussa luetellaan, huutaisi kassa "sinä olet heikoin lenkki, poistu ja mene tavalliselle kassalle!"
:D :D :D
Ihan mainio idea! Kannatan!
Sinne avautuvalle uudelle kassalle ei rynnitä kuin moukat. Tämä asia ei muutu siitä että te kiistätte tämän vaikka kuinka monta kertaa. Valtaosalle tässä ei ole mitään ihmeellistä. Jonotusjärjestyksessä mennään. Liukuhihnalla jo olevien ei tarvitse vaihtaa kassaa mutta heistä seuraavat voivat sen tehdä.
Missään muussa tilanteessa ei jonon ohi rynnimistä suvaittaisi mutta täällä se saa raivokasta puolustelua alatyyliä kaihtamatta.
PS. Edellä oleva panee pulikan. Piste.
Ei tässä mitään kaupparaivoa kannata kehitellä, jokainen sieltä kassoilta kuitenkin on kotiinsa selvinnyt. Mutta voihan sitä tietysti ihmetellä. Esim. mulle on sattunut useammankin kerran niin, että edellä oleva ei ole ostokset maksettuaan siirtynyt sinne liukuhihnojen päätyyn, vaan on jäänyt siihen hihnan viereen pakkaamaan ostoksiaan. Kassa latoo jo minun ostoksiani hihnalle ja minä siinä sitten odotan, että pääsisin eteenpäin, etukorttia käyttämään ja maksamaan. Minulla kun on ne tyhjät kärryt edessäni, niin siellä minä sitten odottelen kärryjen takana. En todellakaan ylety maksamaan sieltä asti. Mutta tämä edellä olija estää minua pääsemästä eteenpäin. Kerran oli pariskunta, jonka isokokoinen mies rouvansa pakatessa seistä tonotti siinä edessäni hihnan ja maksupäätteen vieressä hievahtamatta, kunnes rouvansa nykäisi hihasta ja kehotti tulemaan sinne päätyyn. Kaikilla ei vaan aina tunnu leikkaavan.
Välillä ärsyttää se, että ihmiset hoitaa ne moninaiset veikkaus- ja lottojuttunsa S-kaupan kassalla (koska täällä meillä ei erillistä veikkauspistettä S-marketissa ole), vaikka vieressä olevassa Citymarketissa on hyvin toimiva veikkauspiste, eikä R-kioskillekaan ole kuin kivenheitto. Niitä kuponkeja siinä sitten plarataan ja tarkistellaan ja jahkataan ja kuhkataan tuomiopäivään asti. Aina tekee mieli huokaista syvään, kun huomaa jollain edelläolevalla olevan iso pinkka kuponkeja kädessä.
Mutta eiköhän nämä kuitenkin ole niitä pienimpiä murheita elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä edessäsi ollut asiakas halusi olla huomaavainen maksamassa olevaa asiakasta kohtaan. Minua ärsyttää jos joku tulee iholle kun näppäilen oman maksukorttini pin-koodia. Nykyään ei voi tietää kuka on varas ja kuka ei.
No ei oo kyllä iholla jos on metrin verran etäällä kassasta. 😂 Vois oikeesti ajatella vähän muitakin.
Vierailija kirjoitti:
On paljon heitä, jotka iloisena seisoo ja kattoo, kun ostokset liukuvat hihnalla. Tämän jälkeen myyjä ilmoittaa hinnan ja sitten täysin yllättyneenä etsitään lompakkoa ensin laukusta, sitten taskuista. Tässä vaiheessa arvotaan, missä kaupassa ollaan ja vedetään se väärä etukortti koneesta. Sitten maksaessa unohtuu pinkoodi ja vedellään korttia ees taas koneessa.
Paras oli mummo, joka kaivoi taskulampun taskusta, että näkee mitä numeroa painaa :D meni varmaan 10 minuuttia kunnes vihdoin sai maksettua
Nobel sille, joka keksii reilun ja oikeudenmukaisen jonotusmenetelmän, joka sopii kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ihminen voi vain olla ajatuksissaan. Jospa avaisit ap suusi ja pyytäisit kauniisti väistämään. Harva haluaa tahallaan hankaloittaa tuntemattomien elämää.
Kyseinen jumettaja oli jo noin 50-55 vuoden kypsässä iässä, joten kyllä luulisi olevan jo takaraivossa se kuinka kaupankassalla toimitaan. Itselleni muiden huomioon ottaminen kaupankassajonoissa on ollut itsestään selvää jo pikkupojasta asti.
Ap
First world problems
Vierailija kirjoitti:
Välillä ärsyttää se, että ihmiset hoitaa ne moninaiset veikkaus- ja lottojuttunsa S-kaupan kassalla (koska täällä meillä ei erillistä veikkauspistettä S-marketissa ole), vaikka vieressä olevassa Citymarketissa on hyvin toimiva veikkauspiste, eikä R-kioskillekaan ole kuin kivenheitto. Niitä kuponkeja siinä sitten plarataan ja tarkistellaan ja jahkataan ja kuhkataan tuomiopäivään asti. Aina tekee mieli huokaista syvään, kun huomaa jollain edelläolevalla olevan iso pinkka kuponkeja kädessä.
Eli siis pitäisi käydä kahdessa eri kaupassa, vaikka kuponkien tarkistaminen on mahdollista siinä yhdessäkin? Jos siinä S-marketin kassalla on se mahdollisuus, on se ihan virallinen Veikkauksen toimipiste ja sitä saa käyttää, vaikkei se mikään erillinen tarkoitusta varten rakennettu koju olekaan.
(Itse hoidan veikkaukseni netissä, joten ei koske minua. Mutta pidän vain vähän outona ärsytyksen aiheena sitä, että kassalla hoidetaan asioita, joita on mahdollista kassalla hoitaa.)
Vierailija kirjoitti:
Sinne avautuvalle uudelle kassalle ei rynnitä kuin moukat. Tämä asia ei muutu siitä että te kiistätte tämän vaikka kuinka monta kertaa. Valtaosalle tässä ei ole mitään ihmeellistä. Jonotusjärjestyksessä mennään. Liukuhihnalla jo olevien ei tarvitse vaihtaa kassaa mutta heistä seuraavat voivat sen tehdä.
Missään muussa tilanteessa ei jonon ohi rynnimistä suvaittaisi mutta täällä se saa raivokasta puolustelua alatyyliä kaihtamatta.
PS. Edellä oleva panee pulikan. Piste.
Missä kaupungissa sinne rynnitään? Ei ainakaan Turussa. Yleensä avautuvalle kassalle ei ole minkäänlaista ryysistä vaan ihan rauhallisesti sinne kävellään. Mutta ei sinne kyllä missään jonotusjärjestyksessä mennä ja miten mentäisiinkään, jos sinne tulee väkeä useammalta kuin yhdeltä kassalta? Mitään raivoa en ole näissä tilanteissa havainnut, ehkä se on palstamammojen kuvitelmaa.
Missä siis näitä raivohulluja asiakkaita on?
Ja itse en laita kapulaa edellä olevana, laitan sen mielellään takana olevana. Piste.
Vain Suomessa ollaan niin tyhmiä oikein maailmanomistajia, jotka parkkeeraavat siihen keskelle käytävää. Syytä niitä äläkä mua!