Ihmisten omituisuudet kaupan kassajonossa.
Eilen viimeeksi oli edessäni nainen, joka oli jo saanut mätettyä ostoksensa hihnalle ja myös minä olin saanut noukittua kapulan hänen ostostensa ja minun parin pikkutuoteostoksen perään. Ja mitä tekee tämä edessäni oleva nainen? Odottelee kolmen metrin päässä kun häntä edellinen on maksamassa ostoksiaan, eikä liiku eteenpäin, että takanani oleva rouva olisi päässyt latomaan omat ostoksensa valmiiksi hihnalle. Edessäni seisoneella naisella eivät hälytyskellot soineet vaikka jouduin hieman tungettelevasti nappaamaan kapulan minun ostosteni perään, hihnalla oli jo yli metri tyhjää tilaa ja tämä vaan tapittaa eikä älyä liikkua eteenpäin, että muutkin pääsisivät mättämään kamansa hihnalle.
Mietin, että onko tuo akka ihan idiootti vai tekeekö hän tuon tahallaan... Oli kyllä lähellä jo, että minä introvertti mies meinasin kysyä, että miksi et liiku eteenpäin kuten normaalit ihmiset kaupassa. En sitten kuitenkaan saanut tuota ulostuloa tehtyä.
Kommentit (385)
Eniten vituttaa kauppareissuilla se, että kun avataan uusi kassa niin jonon vikat ryysää siihen heti. Joku kerta vielä lyön niitä :-D
Vierailija kirjoitti:
Kassalla jonottamisen sääntöjä: pulikan panee edellä oleva ostostensa jälkeen. Se on huomaavaista kassaa ja jälkeen tulevaa kohtaan. Joskus pirunsarvet nousevat otsasta ja päätän "opettaa" näitä välinpitämättömiä jotka eivät viitsi sitä pulikkaa panna. Siinäpä sitten maksavat myös minun ostokseni tai sönköttävät kassalle mitkä olivatkaan hänen ostoksiaan ja mitkä minun. Nauran hiljaa sisäänpäin.
Avautuvaan uuteen kassaan on etuajo-oikeus pisimpään jonottaneilla. Tottakai näin on. Näin on muuallakin. Vai onko jonkun mielestä esim kaupan neuvonnassa, hotellin respassa tai mäkkärissä toinen käytäntö? Jonotat puoli tuntia yhdelle kassalle ja sitten tulee uusi asiakaspalvelija ja alkaa palvella täysin uusia asiakkaita jonon ohi? Ei se niin mene. Miksi menisi kaupan kassajonossakaan? Tietenkin kassan pitäisi itse myös kontrolloida asiaa. Jonotusnumerot ovat ideaali käytäntö. Niissä ei kiilata.
Sen pulikkasi voit työntää sinne minne aurinko ei paista. Ja jos et takana olevana osaa huolehtia tavaroistasi hihnalla ja minä maksaisin niitä, otan ne myös mukaani. Ja vapautuvalle kassalle mennään jonojen päistä. Siinä sulle opetusta.
Ja älkää kytätkö niitä toisten ostoksia juntturat!!
"Ulkomailla" ei ole tätä onkelmaa, kun ei ole mtn megamarketteja, missä kasata aineksia yli tarpeidensa. Pikkumarketti ja pikkupaketti jotakin riittää. :)
Vierailija kirjoitti:
Eniten vituttaa kauppareissuilla se, että kun avataan uusi kassa niin jonon vikat ryysää siihen heti. Joku kerta vielä lyön niitä :-D
Kenen sinne sitten pitäisi mennä, niidenkö joiden tavarat on jo kassahihnalla tai ne pian laitetaan kassahihnalle, jolloin ne joka tapauksessa maksetaankin pian? Totta helvetissä sinne siirrytään jonon päistä, missä järjestyksessä sitten siirrytäänkään.
Miten joku voi oikeasti olla noin tyhmä?
Menikö tunteisiin kun opastettiin oikeille tavoille ja nyt nolottaa kun koko ikäsi olet toiminut väärin? Pulikan panee edellä oleva ja uudelle kassalle ovat oikeutettuja menemään ensiksi kauiten jonottaneet. Aivan kuin muissakin jonotuspaikoissa, joissa on vain yksi "luukku" käytössä. En usko että esim hotellin respassa kävelisit kymmenmetrisen jonon ohi jos aukeaisi uusi asiakaspalvelupiste. Tai jos niin tyhmä olisit niin saisit kyllä kuulla kunniasi.
Here's Johnny! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joiltain puuttuu täysin tajunta siitä, mitä ympärillä tapahtuu. Sen huomaa kaupoissa myös niistä, jotka linnoittautuvat käytäville kärryjensä kanssa siten, ettei ohi pääse. Ja vaikka joku tulisi siihen, ei siirry.
Tuossa tilanteessa ajan itse kärrylläni toisen kärryn sivuun hohtoilmeelläni.
Ja mä en ymmärrä teistä kumpaakaan. Miksi ei voi sanoa, että "anteeksi, pääsiskö ohi?". Ei, pitää vaan olla möllöttää kuin olis jotenkin mykkä, sekä tukkijan että ohittajan. Vain Suomessa...
Vierailija kirjoitti:
Menikö tunteisiin kun opastettiin oikeille tavoille ja nyt nolottaa kun koko ikäsi olet toiminut väärin? Pulikan panee edellä oleva ja uudelle kassalle ovat oikeutettuja menemään ensiksi kauiten jonottaneet. Aivan kuin muissakin jonotuspaikoissa, joissa on vain yksi "luukku" käytössä. En usko että esim hotellin respassa kävelisit kymmenmetrisen jonon ohi jos aukeaisi uusi asiakaspalvelupiste. Tai jos niin tyhmä olisit niin saisit kyllä kuulla kunniasi.
Tajuatko tampio mikä ero on hotellin respanjonon ja marketin kassajonojen välillä? Etkö? Mietihän asiaa seuraavalla kauppareissullasi.
Ja tässä iässä ei tarvitse piitata jonkun av-mamman keksimistä kassajonosäännöistä muutenkaan :DD
Vierailija kirjoitti:
"Ulkomailla" ei ole tätä onkelmaa, kun ei ole mtn megamarketteja, missä kasata aineksia yli tarpeidensa. Pikkumarketti ja pikkupaketti jotakin riittää. :)
Kylla USAssa ainakin on megamarketit, taallahan ne keksittiinkin. Sitapaitsi ihmiset yleensa ostavat viikon ruoat ja taloustarpeet kerralla. Ostoskarrytkin ovat ihan eri suuruusluokkaa kuin Suomessa. Kaikesta tasta huolimatta en ole koskaan nahnyt kenenkaan tonivan toista asiakasta tai hermostuvan jonosssa.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi. Onko kauppa ainoa paikka missä sinä ressukka saat päteä?
Kyllä minä tässä Luumäki-keississä sanoin ainakin ihan normaalilla äänellä, että kyseisen miehen pitäisi valloittaa vain se oma puolensa pakkauspöydästä, että minä seuraavana jonossa pääsisin pakkaamaan ja takanani oleva malttamaton jono pääsisi etenemään. Mutta se ei tätä luomakunnan kruunua miellyttänyt, hän kun vaan tekee mitä haluaa ja seisköön jono. Ei tästä mitään pisteitä saa! Luumäki kutsuu...
Olen vanhemmiten muuttunut, että uskallan sanoakin. Eikä minulla ole tarvetta huutaa tai räyhätä, mihinkään ei ole kiire. Mutta joillakin takanani seisovilla saattoi ilmeestä päätellen olla.
Ja kapulan suhteen olen höveli, laitan sen vaikka tavaroideni sekä alku- että loppupäähän. Minua ei hetkauta se, jos joku ei viitsi/jaksa. Ei ole iso vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Eilen viimeeksi oli edessäni nainen, joka oli jo saanut mätettyä ostoksensa hihnalle ja myös minä olin saanut noukittua kapulan hänen ostostensa ja minun parin pikkutuoteostoksen perään. Ja mitä tekee tämä edessäni oleva nainen? Odottelee kolmen metrin päässä kun häntä edellinen on maksamassa ostoksiaan, eikä liiku eteenpäin, että takanani oleva rouva olisi päässyt latomaan omat ostoksensa valmiiksi hihnalle. Edessäni seisoneella naisella eivät hälytyskellot soineet vaikka jouduin hieman tungettelevasti nappaamaan kapulan minun ostosteni perään, hihnalla oli jo yli metri tyhjää tilaa ja tämä vaan tapittaa eikä älyä liikkua eteenpäin, että muutkin pääsisivät mättämään kamansa hihnalle.
Mietin, että onko tuo akka ihan idiootti vai tekeekö hän tuon tahallaan... Oli kyllä lähellä jo, että minä introvertti mies meinasin kysyä, että miksi et liiku eteenpäin kuten normaalit ihmiset kaupassa. En sitten kuitenkaan saanut tuota ulostuloa tehtyä.
Murheet on sullakin, jos tollasesta asiasta saat kriisin aikaan. Hanki elämä.
Onpa ihmiset ahdistuneita kauppareissulla. Onneksi tilaan nykyään ruuat kotiin niin ei tarvitse olla muiden tiellä.
Vähän voisi kanssaihmisiä koittaa sietää ja ymmärtää, niin voisi itselläkin olla helpompi olo. Esimerkiksi kun hain ruokaa läheisen kuoleman jälkeisenä päivänä, niin saattoi ajatus käydä vähän hitaalla ja jos olisin jonossa seisonut väärässä kohdassa liian kauan, niin tuskin olisin asiaa huomannut.
Eniten ihmetyttää se, että ei oteta huomioon muita asiakkaita ja hidastellaan varsinkin ruuhka-aikaan. Pikakassalle ängetään ihan pokkana 15 tuotteen kanssa tai koko kärryn kanssa. Jos on uusi hidas kassa, niin haukutaan sitä kovaan ääneen kaikkien kuullen ja kassan paniikki vain pahenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko tampio mikä ero on hotellin respanjonon ja marketin kassajonojen välillä? Etkö? Mietihän asiaa seuraavalla kauppareissullasi.
Ja tässä iässä ei tarvitse piitata jonkun av-mamman keksimistä kassajonosäännöistä muutenkaan :DD
Kiitos nimittelystä. Olen jo voittanut pelin kun sinä vajoat tuolle tasolle =) Kerro nyt sitten mikä perustavanlaatuinen ero on jonottaa hotellin respassa, mäkkärillä, torikojulla, kelassa, katsastustoimistossa tai sitten marketin kassalla? Jonoonmenojärjestyksessä mennään asiakaspalvelijalle ja jos vierestä aukeaa toinen niin ei sille rynni hänniltä mitkään hätähousut vaan järjestäytyneesti mennään siinä järjestyksessä kuin jonoon on tultukin. Mikä tässä voi olla vaikeata käsittää? ehkä kaltaisillesi, jotka eivät pysty hahmottamaan viittäeuroa isompia asioita, asiassa on jotain hämärää. Muille asai on selvä kuin pläkki.
En juurikaan kiinnitä huomiota ihmisten toilailuihin kassajonossa - paitsi kerran! Mun edellä oli nainen, jolla oli ilmeisesti pakkomielle latoa ostokset hihnalle jonoon. Siis yksi tuote keskelle hihnaa ja seuraava sitten jonoon nätisti sen taakse. Ostoksia oli vaikka kuinka paljon, ja nainen asetteli tavarat jämptisti peräkkäin. Aikani sitä katselin ja tosiaan teki mieli mennä runttaamaan ne tavarat läjään. Kassatyttökin vähän huokaili siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos nimittelystä. Olen jo voittanut pelin kun sinä vajoat tuolle tasolle =) Kerro nyt sitten mikä perustavanlaatuinen ero on jonottaa hotellin respassa, mäkkärillä, torikojulla, kelassa, katsastustoimistossa tai sitten marketin kassalla? Jonoonmenojärjestyksessä mennään asiakaspalvelijalle ja jos vierestä aukeaa toinen niin ei sille rynni hänniltä mitkään hätähousut vaan järjestäytyneesti mennään siinä järjestyksessä kuin jonoon on tultukin. Mikä tässä voi olla vaikeata käsittää? ehkä kaltaisillesi, jotka eivät pysty hahmottamaan viittäeuroa isompia asioita, asiassa on jotain hämärää. Muille asai on selvä kuin pläkki.
Eli siis ensin jonossa olevat keräävät ostoksensa hihnalta takaisin kärryyn tai koriin ja siirtyvät sitten uudelle kassalle? Missä harhoissa sinä oikein elät? Voit ihan vapaasti täällä paasata jostain jonotussäännöistä mutta kaikki ei ihan oikeasti pyöri niin kuin sinä haluat. Kuten olet varmaan jo kiukusta kihisten todennut :DD
Kelan, hotellin tai katsastuskonttorin jonoista puuttuu se kassahihna, eikös vaan.
Vierailija kirjoitti:
En juurikaan kiinnitä huomiota ihmisten toilailuihin kassajonossa - paitsi kerran! Mun edellä oli nainen, jolla oli ilmeisesti pakkomielle latoa ostokset hihnalle jonoon. Siis yksi tuote keskelle hihnaa ja seuraava sitten jonoon nätisti sen taakse. Ostoksia oli vaikka kuinka paljon, ja nainen asetteli tavarat jämptisti peräkkäin. Aikani sitä katselin ja tosiaan teki mieli mennä runttaamaan ne tavarat läjään. Kassatyttökin vähän huokaili siinä.
Mitä sitten? Yksi kerrallaan ne kuitenkin skannataan. Kasaa sinä vaan ostoksesi Matterhorn-vuoren muotoon mutta yhtään nopeammin et niitä pääse maksamaan.
Voi kun olet yksinkertainen? Kuka on sanonut että vielä sieltä hihnaltakin pitäisi asiakkaiden siirtyä uudelle kassalle? Tätä se on kun kirjoittelee vähä-älyisten kanssa.
Kyllapa kaupassakaynti on stressaava kokemus Suomessa. :D
Maailman onnellisimmilla ihmisilla tulee hoyrya korvista ja naama punoittaa kun joutuu pari minuuttia odottamaan. Etteko osaa sanoa etta "anteeksi, voisitko vahan siirtaa karryasi?"