Ihmisten omituisuudet kaupan kassajonossa.
Eilen viimeeksi oli edessäni nainen, joka oli jo saanut mätettyä ostoksensa hihnalle ja myös minä olin saanut noukittua kapulan hänen ostostensa ja minun parin pikkutuoteostoksen perään. Ja mitä tekee tämä edessäni oleva nainen? Odottelee kolmen metrin päässä kun häntä edellinen on maksamassa ostoksiaan, eikä liiku eteenpäin, että takanani oleva rouva olisi päässyt latomaan omat ostoksensa valmiiksi hihnalle. Edessäni seisoneella naisella eivät hälytyskellot soineet vaikka jouduin hieman tungettelevasti nappaamaan kapulan minun ostosteni perään, hihnalla oli jo yli metri tyhjää tilaa ja tämä vaan tapittaa eikä älyä liikkua eteenpäin, että muutkin pääsisivät mättämään kamansa hihnalle.
Mietin, että onko tuo akka ihan idiootti vai tekeekö hän tuon tahallaan... Oli kyllä lähellä jo, että minä introvertti mies meinasin kysyä, että miksi et liiku eteenpäin kuten normaalit ihmiset kaupassa. En sitten kuitenkaan saanut tuota ulostuloa tehtyä.
Kommentit (385)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En juurikaan kiinnitä huomiota ihmisten toilailuihin kassajonossa - paitsi kerran! Mun edellä oli nainen, jolla oli ilmeisesti pakkomielle latoa ostokset hihnalle jonoon. Siis yksi tuote keskelle hihnaa ja seuraava sitten jonoon nätisti sen taakse. Ostoksia oli vaikka kuinka paljon, ja nainen asetteli tavarat jämptisti peräkkäin. Aikani sitä katselin ja tosiaan teki mieli mennä runttaamaan ne tavarat läjään. Kassatyttökin vähän huokaili siinä.
Se olin minä. Kassalle helpompaa kun ei ole röykkiötä tavaraa jota sitten joutuu vielä kääntelemään sinne ja tänne koodin löytääkseen. Oletan että takanani oleva, jos noin kärsimätön on saa tavaransa hihnalle ilman että kassa joutuisi niitä odottelemaan.
Kassa pystyy lukemaan tuotteet nopeammin, kun ne ovat jonossa peräkkäin niin että viivakoodi on lukijaan päin. Minusta on kummallisempaa se, että aikuiset ihmiset heittävät tavarat hihnalle kuin pahaiset kakarat.
Onneksi lähimarketeissa on itsepalvelukassat, ei tarvitse enää uunoista kärsiä!
Lapset on ihania, mutta ei vieraat lapset pureskelemassa mun maksamaa paistolämmintä patonkia kaupan liukuhihnalta. Vanhemmat voisi pitää pienokaiset kärryssä eikä roikkumassa toisten ostosten pakkaamisen tiellä.
Jaa eivätkö uunot pysty jumittamaan myös sitä itsepalvelukassaa? Uskoakseni vielä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä ärsyttää se, että ihmiset hoitaa ne moninaiset veikkaus- ja lottojuttunsa S-kaupan kassalla (koska täällä meillä ei erillistä veikkauspistettä S-marketissa ole), vaikka vieressä olevassa Citymarketissa on hyvin toimiva veikkauspiste, eikä R-kioskillekaan ole kuin kivenheitto. Niitä kuponkeja siinä sitten plarataan ja tarkistellaan ja jahkataan ja kuhkataan tuomiopäivään asti. Aina tekee mieli huokaista syvään, kun huomaa jollain edelläolevalla olevan iso pinkka kuponkeja kädessä.
Eli siis pitäisi käydä kahdessa eri kaupassa, vaikka kuponkien tarkistaminen on mahdollista siinä yhdessäkin? Jos siinä S-marketin kassalla on se mahdollisuus, on se ihan virallinen Veikkauksen toimipiste ja sitä saa käyttää, vaikkei se mikään erillinen tarkoitusta varten rakennettu koju olekaan.
(Itse hoidan veikkaukseni netissä, joten ei koske minua. Mutta pidän vain vähän outona ärsytyksen aiheena sitä, että kassalla hoidetaan asioita, joita on mahdollista kassalla hoitaa.)
S- marketissa ja muissakin lähikaupoissa saisivat merkitä erikseen veikkauksia vastaaanottavat kassat.
Vierailija kirjoitti:
Kerran ärsytti suunnattomasti kun oltiin miehen kanssa Lidlissä ja yleensä tehdään niin, että mies maksaa ostokset ja mä meen kasaan päätyyn pakkaamaan tavaroita niin kerran kun näin taas teimme ja miehen takana oli venäläinen mies jonottamassa ja hänen vaimonsa ja lapsensa oli odottamassa kassan päädyssä että heidän mies saa maksettua ostokset.
Niin kun mä olin pakkaamassa ostoksia joita oli aikamoinen läjä ja mies oli just maksamassa niin mitä nämä äiti ja poika tekevät? Rynnivät siihen mun ja miehen väliin odottamaan omia ostoksiaan. Oli hiukkasen ärsyttävää kun toiset tunkee siihen väliin vaikka meillä on maksaminen ja pakkaaminen vielä kesken.
Mikseivät voineet odottaa omaa vuoroaan kassan päädyssä...🙄
Mä olen huomannut tuon ihan saman jutun myös, eli kokemusta venäläisasiakkaista sillai että ne ovat aika röyhkeitä ja tekevät tuota ihan samaa myös muualla kuin Lidlissä. En tiedä mikä heidän ostoksilla käynti kulttuuri on siellä Venäjällä sitten.
Ei ihan suoraan otsikossa liittyvään, mutta sivuaa aihetta. Olin ennen ruokakaupassa töissä, erittäin nopeaksi kehuttu kassa, tavarat kulki vauhdilla kassan läpi enempiä miettimättä kuitenkin sen verran järjestellen, että asiakas saa tavarat ehjänä kassiin eikä liiskaannu. Pahimpaan ruuhka-aikaan ei kerennyt välillä tuntiin edes juomaan vettä välissä vaan lukija piippasi hurjaa vauhtia. Sanoin asiakkaalle loppusumman tapani mukaan ystävällisesti hymyillen. Asiakas tuijottaa hassunnäköisenä ja toteaa, että vielä on hänen tuotteita hihnalla. Käännyn katsomaan ja "pulikka" jonka asiakkaan ostosten perästä olin nostanut kiskoon seuraavia varten on tämän kyseisen asiakkaan kurkku. :D Pienoinen naurukohtaus saatteli homman loppuun.
Kassajonoon saa vauhtia kun tökkii edelläolijaa kärryillä. Jos tämä ei auta, niin pulikalla voi huitaista!
Lyödäänkö vetoa että nämä kassajonokahjot jotka eivät kestä sekunninkaan viivettä ovat sitten samat jotka vetävät perässään loputonta jonoa maantiellä.
Ostokset pakataan Fiat Panda 0.8:n takakonttiin huolella ja hartaudella ja sitten lähdetään köröttämään kotiin turvallista matkanopeutta eli 10km/h alle rajoituksen. Aurinkoisena ja kauniina kesäpäivänä.
Kassajonohernettäkin suurempi herne vedetään nenään jos joku öykkäri kehtaa mennä mamman ohi. Sitten kotona tullaan palstalle avautumaan kaahareista jotka vaarantavat oman ja muiden turvallisuuden ajamalla kuun mielipuolet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joiltain puuttuu täysin tajunta siitä, mitä ympärillä tapahtuu. Sen huomaa kaupoissa myös niistä, jotka linnoittautuvat käytäville kärryjensä kanssa siten, ettei ohi pääse. Ja vaikka joku tulisi siihen, ei siirry.
Silloin vain tyynen määrätietoisesti tartutaan tukkijan kärryihin ja työnnetään ne pois edestä.
Tästä tulikin mieleen hassu tapaus viime viikolta. Joku oli jättänyt kärrynsä käytävälle poikittain, ja minä siirsin niitä vähän sivuun, jotta pääsin omine kärryineni ohi. Kärryjen "omistaja" sitten hyökkäsi toisesta päästä käytävää minua kohta ja karjaisi vihaisena "HEI, MITÄ TEET!"
En tiedä, mitä hän oikein luuli minun ostoksilleen tekevän enkä jäänyt odottelemaan vihaista sepustusta.
Kerran joku spurguämmä oli jättänyt polkupyöränsä keskelle parkkipaikkaa autojen eteen.Luuli tietenkin että yritän pölliä sen romukasan kun oli pakko siirtää se auton edestä.
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää eniten nämä ostoskärryillä pökkijät. Luuleeko ne tosiaan, että joku änkee väliin, jos jättää vaikka 10 cm rakoa edelliseen asiakkaaseen?
Samaa sanoi yksi heppu venäläisistä uimahallisaunoissa,änkevät istumaan 10cm rakoon.Hän sanoi että hankkii valtavan dildon jonka laittaa pystyasentoon siihen 10cm väliin lauteilla.
Minusta tuntuu, että suurin osa ihmisistä on näitä, jotka kuvittelevat olevansa kaupoissa, ym. yksin. Muita ihmisiä ei oteta ollenkaan huomioon. Juuri tuo `jäänpä tähän liukuhihnan päähän seisomaan ja katsomaan, kun liukuhihna tyhjenee vähitellen, vaikka takanani on pitkä jono` käytös ärsyttää minuakin. Olen miettinyt asiaa ja olen huomannut, että joillakin ihmisillä on vaikea ajatella takanaan olevia ihmisiä, joita ei näe. Tämä tulee esille kuljettaessa kadulla ja liikenteessä myös. Joillakin ihmisillä on kertakaikkiaan mahdotonta ottaa huomioon, että oma liikkuminen jalkakäytävillä tai autolla liikkuessa, esim. risteysalueella ja kääntyessä vaikuttaa ensisijaisesti takana oleviin ihmisiin. Sama on nähtävissä lapsilla. Uskonkin, että jokin yksinkertaisuus tai kehittymättömyys tässä asiassa vaivaa nuita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeaikoina on tapahtunut tavattoman usein sellaista, että kun olen hyvää hyvyyttäni sanonut kassaneidille hyvissä ajoin, että ei kiitos kuittia, niin silti kuitti on ojennettu minulle. Nyt annan kostoksi heidän kysyä joka kerta, että haluanko kuittia.
Haha heidän kuuluu kysyä haluatko kuitin, tolvana.
Ei kuulu kysyä vaan se kuuluu tarjota. Kuitti annetaan aina ellei asiakas ilmoita ettei halua sitä. Raivostuttaa ne kassaihmiset jotka kysyvät "kuittia?", älä kysele vaan anna, se on sinun lailla määrätty työtehtäväsi.
T. Itsekin kassalla työskentelevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeaikoina on tapahtunut tavattoman usein sellaista, että kun olen hyvää hyvyyttäni sanonut kassaneidille hyvissä ajoin, että ei kiitos kuittia, niin silti kuitti on ojennettu minulle. Nyt annan kostoksi heidän kysyä joka kerta, että haluanko kuittia.
Ei kuulu kysyä vaan se kuuluu tarjota. Kuitti annetaan aina ellei asiakas ilmoita ettei halua sitä. Raivostuttaa ne kassaihmiset jotka kysyvät "kuittia?", älä kysele vaan anna, se on sinun lailla määrätty työtehtäväsi.
Ei itse asiassa ole kiellettyä tarjota sitä ihan sanallisestikin. Tarjota ja antaa pitää, mutta tyyli on vapaa.
Joissakin tapauksissa se on myös kaikkein helpointa, jos saa vaihorahana seteliä, silloin se menee siinä mukana, mutta kortilla maksaessa ei ja jotkut vain lähtevät siitä sitten pakkauspäähän, siitäkin huolimatta, että haluavat sen kuitin. Heilutettaanko sitä sitten ilmassa ja odotetaan, että näkeekö maksaja sen ja tulee ottamaan. Vai tarjotaanko sitä sanallisesti 😉 On myös siistimpää, kun ei tarvitse sitten niitä ei-haluttuja kuitteja siivota pitkin lattiaa ja kassapöytää, kun se roskis on ilmeisesti monille näkymätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei itse asiassa ole kiellettyä tarjota sitä ihan sanallisestikin. Tarjota ja antaa pitää, mutta tyyli on vapaa.
Joissakin tapauksissa se on myös kaikkein helpointa, jos saa vaihorahana seteliä, silloin se menee siinä mukana, mutta kortilla maksaessa ei ja jotkut vain lähtevät siitä sitten pakkauspäähän, siitäkin huolimatta, että haluavat sen kuitin. Heilutettaanko sitä sitten ilmassa ja odotetaan, että näkeekö maksaja sen ja tulee ottamaan. Vai tarjotaanko sitä sanallisesti 😉 On myös siistimpää, kun ei tarvitse sitten niitä ei-haluttuja kuitteja siivota pitkin lattiaa ja kassapöytää, kun se roskis on ilmeisesti monille näkymätön.
Pelisilmää, pelisilmää. Eri asia sanoa satunnaisesti noille katoajille "tässä kuittinne" kuin hokea sitä "kuittia?"-fraasiaan joka ikiselle asiakkaalle. Oletusarvoisesti jokainen asiakas ottaa kuitin ellei itse toisin sano.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En juurikaan kiinnitä huomiota ihmisten toilailuihin kassajonossa - paitsi kerran! Mun edellä oli nainen, jolla oli ilmeisesti pakkomielle latoa ostokset hihnalle jonoon. Siis yksi tuote keskelle hihnaa ja seuraava sitten jonoon nätisti sen taakse. Ostoksia oli vaikka kuinka paljon, ja nainen asetteli tavarat jämptisti peräkkäin. Aikani sitä katselin ja tosiaan teki mieli mennä runttaamaan ne tavarat läjään. Kassatyttökin vähän huokaili siinä.
Se olin minä. Kassalle helpompaa kun ei ole röykkiötä tavaraa jota sitten joutuu vielä kääntelemään sinne ja tänne koodin löytääkseen. Oletan että takanani oleva, jos noin kärsimätön on saa tavaransa hihnalle ilman että kassa joutuisi niitä odottelemaan.
Se tavaroiden asettelu näytti jo ihan neuroottiselta.
Kun ronttaa tavarat tiiviisti hihnalle, niin seuraava asiakas pääsee jo tyhjentämään omaa ostoskoriaan sillä aikaa kun mun ostoksia luetaan kassalla.
Oletko varma, että on kassalle helpompaa kun hihnalla huristelee tuote kerrallaan?
En tiedä säästääkö aikaa jos laittaa kaikki kerralla, mutta oli todellä ärsyttävää katsella sitä ostosten sijoittelua.
Ensi kerralla tulen ja pusken ostoksesi yhteen kasaan, siitä voit olla varma :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelisilmää, pelisilmää. Eri asia sanoa satunnaisesti noille katoajille "tässä kuittinne" kuin hokea sitä "kuittia?"-fraasiaan joka ikiselle asiakkaalle. Oletusarvoisesti jokainen asiakas ottaa kuitin ellei itse toisin sano.
No toki, mutta lähinnä nyt pointtina oli tuo väite, että kuitin sanallinen tarjoaminen olisi jotenkin kiellettyä. En nyt tietenkään ajatustenlukija ole, joten en voi tietää tarkoititko sitä nyt varsinaisesti vai saiko viestistä vain sen käsityksen.
Ihme että suuri osa pitää uudelle kassalle jonon takaa rynnimistä normaalina. Meillä aukeava kassa sanoo, että seuraavat jonosta voi tulla. Se tuntuu oikeudenmukaiselta.
Itse pidän välimatkaa edelläni olevaan asiakkaaseen, jos hän on MAKSAMASSA. En halua työntyä iholle maksutilanteessa. Siirryn eteenpäin vasta kun se on ohi.
Minä olen tuollainen ajatuksiini vaipuja. Yritän pysyä skarppina kaupungilla, mutta joskus jään pohtimaan jotain ongelmaa niin keskittyneesti, että unohdan ympäristöni.