Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisten omituisuudet kaupan kassajonossa.

Vierailija
19.03.2018 |

Eilen viimeeksi oli edessäni nainen, joka oli jo saanut mätettyä ostoksensa hihnalle ja myös minä olin saanut noukittua kapulan hänen ostostensa ja minun parin pikkutuoteostoksen perään. Ja mitä tekee tämä edessäni oleva nainen? Odottelee kolmen metrin päässä kun häntä edellinen on maksamassa ostoksiaan, eikä liiku eteenpäin, että takanani oleva rouva olisi päässyt latomaan omat ostoksensa valmiiksi hihnalle. Edessäni seisoneella naisella eivät hälytyskellot soineet vaikka jouduin hieman tungettelevasti nappaamaan kapulan minun ostosteni perään, hihnalla oli jo yli metri tyhjää tilaa ja tämä vaan tapittaa eikä älyä liikkua eteenpäin, että muutkin pääsisivät mättämään kamansa hihnalle.

Mietin, että onko tuo akka ihan idiootti vai tekeekö hän tuon tahallaan... Oli kyllä lähellä jo, että minä introvertti mies meinasin kysyä, että miksi et liiku eteenpäin kuten normaalit ihmiset kaupassa. En sitten kuitenkaan saanut tuota ulostuloa tehtyä.

Kommentit (385)

Vierailija
221/385 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En juurikaan kiinnitä huomiota ihmisten toilailuihin kassajonossa - paitsi kerran! Mun edellä oli nainen, jolla oli ilmeisesti pakkomielle latoa ostokset hihnalle jonoon. Siis yksi tuote keskelle hihnaa ja seuraava sitten jonoon nätisti sen taakse. Ostoksia oli vaikka kuinka paljon, ja nainen asetteli tavarat jämptisti peräkkäin. Aikani sitä katselin ja tosiaan teki mieli mennä runttaamaan ne tavarat läjään. Kassatyttökin vähän huokaili siinä.

Mä oon todistanut samanlaista tapahtumaa sillä erotuksella että tää nainen yht'äkkiä laittoi osan niistä hihnalle laittamistaan ostoksista takaisin kärryyn ja järjesteli niitä siinä kärryssä ennenkuin laittoi takas hihnalle.

Varmaankin jonkinlainen pakkomielle kyseessä.

Vierailija
222/385 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikämpi muisto ruokaostoksilta Turun Itäharjun Prismasta muutaman vuoden takaa:

Olimme äitini kanssa alkuiltapäivästä valikoimassa perunoita laarista, kun pyntätty keski-ikäinen nainen työntää kärrynsä minua päin kipeästi ja rynnii valikoimaan perunoita.

Minä: "Varokaa vähän!"

Rouva: "Älä sinä rupea minua neuvomaan! Tuommonen resupekka!"

Minä: "Että kuinka?"

Rouva: "Kai tuollasilla työttömillä retkuilla on aikaa valikoida ikuisuuden, mutta minulla on kiire."

Tässä kohtaa multa paloi pinna ja sanoin jotain rumasti ja äiti, joka ei kestä konflikteja veti mut pois siitä tilanteesta. En vieläkään tiedä mikä minussa aiheutti sellaista raivoa, ehkä se, että olin nuorena ihmisenä (opiskelijana ja iltatöissä käyvänä) "työaikaan" eli ennen neljää kaupassa ja olin "työttömän näköinen" eli toppatakki päällä. Onhan Prisma sentään hienomman väen kauppa :')

Mutta olisi totisesti pitänyt kommentoida että niin se on vaan rouvakin "työaikaan" perunoita valkkaamassa! :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/385 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä edessäsi ollut asiakas halusi olla huomaavainen maksamassa olevaa asiakasta kohtaan. Minua ärsyttää jos joku tulee iholle kun näppäilen oman maksukorttini pin-koodia. Nykyään ei voi tietää kuka on varas ja kuka ei.

Tämä juuri. Ei siihen edellisen niskaan todellakaan mennä hönkimään maksutilanteessa, vaan pysytään kauempana kuten tämä rouva ihan oikein teki. Kärryn mitta on ihan hyvä väli. Ja se ap:n takana oleva kyllä ehtii latoa ostoksensa sillä aikaa, kun ap sekä tämä edellä oleva rouva maksaa omia ostoksiansa. Mua kyllä oikeasti inhottaa nuo ap:n kaltaiset niskaan kiilaajat, joille on todella vaikeaa odottaa sitä omaa vuoroaan. Vaikka hihna olisi täynnä, sinne hihnan päähän aletaan kasaamaan tornia omista ostoksista.

Ap ei vissiin ole koskaan äitinsä kanssa käynyt kaupassa, koska itse omille pienille malttamattomille lapsilleni juuri opetan, että sitten vasta aletaan laittaa meidän ostoksia, kun hihnalla on kunnolla tilaa. Ja se että ne ostokset menee yksittäin jonossa kassan kohdalle on paljon jouhevampaa kuin ne päällekkäin ladotut tavarat, joita se kassa sitten purkaa ja pyörittelee.

Vierailija
224/385 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten ihmetyttää se, että ei oteta huomioon muita asiakkaita ja hidastellaan varsinkin ruuhka-aikaan. Pikakassalle ängetään ihan pokkana 15 tuotteen kanssa tai koko kärryn kanssa.  Jos on uusi hidas kassa, niin haukutaan sitä kovaan ääneen kaikkien kuullen ja kassan paniikki vain pahenee.

Kerran olen saanut todistaa kuinka pikakassalle hyökkää keski-ikäinen mies täpötäysien kärryjen kanssa ja tokaisee: "Tässä on enemmän kuin kymmenen tuotetta, mutta paljon samaa lajia." Samalla latoi kovaa vauhtia tavaraa kassalle ja kassa ei muuta voinut kun alkaa huokaisten piipata ostoksia.

Vierailija
225/385 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos huomaan, että joku ei viitsi laittaa kapulaa ostostensa jälkeen niin nappaan kassalta milloin purkkaa, karkkia tai kondomeja, tulitikkuja ja sujautan vaivihkaa jonkun ylimääräisen hankinnan edellisen asiakkaan ostoksiin. Sitten ihmetellään, että mistähän se siihen on tullut kun ei ole sitten minunkaan ostoksia. Yleensä ne ei edes huomaa kun vasta pakatessa, että mitähän tämä Sultan tässä tekee. Sitten kun kysytään, että onko tämä teidän niin sanon pokkana ettei ole koska mulla on kierukka. Tai joskus sanon että oho joo toi purkka olis ollut mun mutta en mä nyt sitä enää voi ottaa kun sinä olet siihen koskenut ja nyt on flunssa-aika. Vähän vaan kapulaa rattaisiin.

Hah hah hah! Kerrassaan mainiosti kirjoitettu. Parempaa viihdettä kuin Putous. <3

Vierailija
226/385 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa käynti on ahdistavaa. Itse pyrin saamaan ajatukset muualle juuri syystä. 

Kassoja lähestyttäessä pitää valita se nopein kassa, joka ei aina ole se lyhyin, ja tämähän tekee tehtävästä vaikean.

Kassahihnalle pitää ostokset latoa reippaasti mutta mielummin niin, että ne pysyisivät ehänäkin. Ja tässä vaiheessa ei ole kiva huomata, että siellä pakkauspäässä sokeripussi on jo hinkkautumassa puhki broilerisuikalepaketin terävien reunojen vuoksi. Ryntään sinne pelastamaan tilanteen..ja taas purkamaan kärrystä ostoksia. Perässä oleva jo katsoo, että eikö nuo ostokset lopu koskaan.

Maksaessa jännittää, muistanko sen saamarin tunnusluvun, kun sitä niin harvoin enää tarvitsee näppäillä. Oliko niitä muovipussejakaan edes tarpeeksi..

Kassa kysyy, haluanko kuitin. Tunnen syyllisyyttä siitä, että haluan. Kukaan muu jonossa kuittia ei halua, miksi juuri minun pitää se saada.

Pakatessa pitää olla nopea, ostoksia on paljon ja kassa ja seuraava asiakas siinä jo kytistelee, onko seraavan asiakkaan ostoksille tilaa. Huomaan, etten vieläkään muistanut sitä kardemummaa, jota olen joulusta saakka ollut hakemassa.

Vierailija
227/385 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaupan kassalla on pitkä jono, ja uusi kassa avataan, kassahenkilö hihkaisee että "seuraava voi tulla tähän kassalle", niin ensimmäisenä rynnätään sieltä jonon hänniltä oikein kilpaa että kuka ehtii ensin auenneelle kassalle. Eivät reppanat varmaan ymmärrä mitä tarkoittaa seuraava. Ihan härskisti vaan kiilataan siihen eteen.

Vierailija
228/385 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta herttaisia ne vanhemmat pariskunnat, joille on elämäntehtävä löytää se nopein kassa. Pääsee kai sitten puoli minuuttia ennemmin päiväkahville.

Vierailija
229/385 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, että suurin osa ihmisistä on näitä, jotka kuvittelevat olevansa kaupoissa, ym. yksin. Muita ihmisiä ei oteta ollenkaan huomioon. Juuri tuo `jäänpä tähän liukuhihnan päähän seisomaan ja katsomaan, kun liukuhihna tyhjenee vähitellen, vaikka takanani on pitkä jono` käytös ärsyttää minuakin. Olen miettinyt asiaa ja olen huomannut, että joillakin ihmisillä on vaikea ajatella takanaan olevia ihmisiä, joita ei näe. Tämä tulee esille kuljettaessa kadulla ja liikenteessä myös. Joillakin ihmisillä on kertakaikkiaan mahdotonta ottaa huomioon, että oma liikkuminen jalkakäytävillä tai autolla liikkuessa, esim. risteysalueella ja kääntyessä vaikuttaa ensisijaisesti takana oleviin ihmisiin. Sama on nähtävissä lapsilla. Uskonkin, että jokin yksinkertaisuus tai kehittymättömyys tässä asiassa vaivaa nuita ihmisiä.

Tämä on niin totta! Olen huomannut ihan saman ruokakaupoissa ja erityisesti liikenteessä. Eivät ilmeisesti ihan oikeasti hahmota/ymmärrä että heidän takanaan tulee muitakin ihmisiä/ajoneuvoja. Pakko olla kyseessä jokin häiriö jossain aivoissa tms.

Vierailija
230/385 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menikö tunteisiin kun opastettiin oikeille tavoille ja nyt nolottaa kun koko ikäsi olet toiminut väärin? Pulikan panee edellä oleva ja uudelle kassalle ovat oikeutettuja menemään ensiksi kauiten jonottaneet. Aivan kuin muissakin jonotuspaikoissa, joissa on vain yksi "luukku" käytössä. En usko että esim hotellin respassa kävelisit kymmenmetrisen jonon ohi jos aukeaisi uusi asiakaspalvelupiste. Tai jos niin tyhmä olisit niin saisit kyllä kuulla kunniasi.

Sun sääntökirjasi ei ole voimassa muuta kuin omassa päässäsi. Minä jumitan koko jonon, jos joku tahallaan alkaa sotkemaan mun ostoksia, ei mua hävetä yhtään.

Ja vapautuvalle kassalle menee se joka ehtii. Toki sä voit kotonasi väsäillä jonotusnumeroita, tuntuu olevan kauppakouluttajan ainesta ja ylimääräistä aikaa.

Vierailija
231/385 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kassajonoon saa vauhtia kun tökkii edelläolijaa kärryillä. Jos tämä ei auta, niin pulikalla voi huitaista!

Pierase kassajonossa. ;) 

Vierailija
232/385 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen huomio vaan, että silloin kun olin masentunut, lihava eikä elämässäni ollut mitään sisältöä, niin silloin minuakin ärsytti ihan kaikki. Kaikkea sitä jaksoi vatvoakkaan.

Ärsytti rappukäytävässä lymyävät teinit. Tai oikeestaan ärsytti kun en uskaltanut mennä sanomaan, että menkää muualle juopottelemaan.

Ärsytti kaiken maailman kassa-/kauppatilanteet, bussissa oudot ihmiset, tympeät asiakaspalvelijat, omissa maailmoissa liihottelevat ihmiset, yläkerran meluavat lapset...lista vaan jatkuu.

Mutta kummasti nykyään en vaan ärsyynny samalla tavalla. Ei kiinnosta haaskata ajatuksia vatvomalla asioita, joilla ei ole mitään merkitystä.

Yläkerta meluaa yhä, vaikka olen nätisti huomauttanut melusta. No, nykyään katson youtubet yms vähän enemmän volumea käyttäen niin ei niin räikeästi askeleet erotu. Ts. En asu enää huopatossutehtaalla.

Teineille tarvitsee vaan sanoa niin lähtevät rappukäytävästi. En enää mieti että kehtaanko, se kuluttaa ja stressaa. En mieti turhia vaan teen. Eli sanon heti kun siltä tuntuu, niin asia on pois alta hoidettu.

Kassajonoista yms en enää vaan ärsyynny. Kun ihmiset on pohjimmiltaan hyviä, eikä kukaan ole tahallaan ärsyttävä. Itseä ainakin satuttaisi, jos joku näinkin paljon miettisi minun kassakäyttäytymistä, että kotiin saakka asian veisi...

Kun on ikää tullut niin tajuaa, että on monenlaisia ihmisiä ja helpompi olla jos hyväksyy mahdollisimman monta tapaa. Tule tutuksi muidenkin näkökulmiin ja kun ymmärrät enemmän, alat pitää niitä tapoja tuikitavallisina ja "normaaleina". Niin et enää ärsyynny kun joku ei toimi juuri niinkuin sinä toimit.

Vierailija
233/385 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset ovat vähän hitaita, mutta kärsivällisesti voimme heidän suoriutumistaan odotella.

Vierailija
234/385 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen huomio vaan, että silloin kun olin masentunut, lihava eikä elämässäni ollut mitään sisältöä, niin silloin minuakin ärsytti ihan kaikki. Kaikkea sitä jaksoi vatvoakkaan.

Ärsytti rappukäytävässä lymyävät teinit. Tai oikeestaan ärsytti kun en uskaltanut mennä sanomaan, että menkää muualle juopottelemaan.

Ärsytti kaiken maailman kassa-/kauppatilanteet, bussissa oudot ihmiset, tympeät asiakaspalvelijat, omissa maailmoissa liihottelevat ihmiset, yläkerran meluavat lapset...lista vaan jatkuu.

Mutta kummasti nykyään en vaan ärsyynny samalla tavalla. Ei kiinnosta haaskata ajatuksia vatvomalla asioita, joilla ei ole mitään merkitystä.

Yläkerta meluaa yhä, vaikka olen nätisti huomauttanut melusta. No, nykyään katson youtubet yms vähän enemmän volumea käyttäen niin ei niin räikeästi askeleet erotu. Ts. En asu enää huopatossutehtaalla.

Teineille tarvitsee vaan sanoa niin lähtevät rappukäytävästi. En enää mieti että kehtaanko, se kuluttaa ja stressaa. En mieti turhia vaan teen. Eli sanon heti kun siltä tuntuu, niin asia on pois alta hoidettu.

Kassajonoista yms en enää vaan ärsyynny. Kun ihmiset on pohjimmiltaan hyviä, eikä kukaan ole tahallaan ärsyttävä. Itseä ainakin satuttaisi, jos joku näinkin paljon miettisi minun kassakäyttäytymistä, että kotiin saakka asian veisi...

Kun on ikää tullut niin tajuaa, että on monenlaisia ihmisiä ja helpompi olla jos hyväksyy mahdollisimman monta tapaa. Tule tutuksi muidenkin näkökulmiin ja kun ymmärrät enemmän, alat pitää niitä tapoja tuikitavallisina ja "normaaleina". Niin et enää ärsyynny kun joku ei toimi juuri niinkuin sinä toimit.

No onhan tämä nyt hauska ketju, ei kannata ottaa niin vakavasti :)

Vierailija
235/385 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassalla on hyvin yksinkertaista toimia:

-Tarkista ensin, että olet todella punninnut hedelmät yms., jotka pitää punnita, ettet lähde kesken kaiken juoksentelemaan vaakaa etsimään.

-Asetu kassajonoon selkeästi. Et siis voi yhtä aikaa seisoa kahdessa eri jonossa. Jos käytät kärryä, älä töki sillä edellä olevan takapuoleen tai reisiin. Kerran meinasi jalat lähteä altani, kun takaa tuleva tökkäsi reisiini voimalla. 

-Jos edellä oleva ei ole pannut kapulaa hihnalle ostostensa perään, pane itse se. Se ei ole mikään hirveä ponnistus. Lado omat ostoksesi hihnalle. Pane kapula niiden perään. Muista ottaa myös muovikassi, jos sitä tarvitset, ettet ala haikailemaan sen perään silloin, kun toinen asiakas on jo suorittamassa ostoksiaan. 

-Palauta kori niille varattuun paikkaan. 

-Jos mahdollista, siirry eteenpäin, etenkin jos hihnalla on vielä tilaa seuraavankin ostajan tavaroille.

-Heti kun olet saanut ostoksesi hihnalle, etsi maksukorttisi ja mahdolliset etukorttisi esille tai jos maksat rahalla, niin se raha. 

-Jos sinulla on kaveri mukanasi kaupassa, pyydä häntä pakkaamaan tavaroitasi sitä mukaa, kun niitä tulee hihnalla, ellet itse voi tätä tehdä. 

Vierailija
236/385 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten vituttaa kauppareissuilla se, että kun avataan uusi kassa niin jonon vikat ryysää siihen heti. Joku kerta vielä lyön niitä :-D

Kenen sinne sitten pitäisi mennä, niidenkö joiden tavarat on jo kassahihnalla tai ne pian laitetaan kassahihnalle, jolloin ne joka tapauksessa maksetaankin pian? Totta helvetissä sinne siirrytään jonon päistä, missä järjestyksessä sitten siirrytäänkään.

Miten joku voi oikeasti olla noin tyhmä?

Ah ihana aavee ja tyhmäksi tuntemattomia nimittelevät <3 Kun uusi kassa avataan, niin sinne siirtyvät jonossa seuraavat pisimpään jonotaneet - ei ne, jotka ovat jonon päässä. 

Vierailija
237/385 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeaikoina on tapahtunut tavattoman usein sellaista, että kun olen hyvää hyvyyttäni sanonut kassaneidille hyvissä ajoin, että ei kiitos kuittia, niin silti kuitti on ojennettu minulle. Nyt annan kostoksi heidän kysyä joka kerta, että haluanko kuittia.

Ne fraasit tulee niin selkäytimestä, että vaikka muistaisikin tuon, se tulee automaattireaktiona. Tuon lauseen kun toistaa tietyssä prosessin vaiheessa sata kertaa päivässä, siinä ei paljon mamman etukäteispyynnöt auta.

Vierailija
238/385 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten vituttaa kauppareissuilla se, että kun avataan uusi kassa niin jonon vikat ryysää siihen heti. Joku kerta vielä lyön niitä :-D

Kenen sinne sitten pitäisi mennä, niidenkö joiden tavarat on jo kassahihnalla tai ne pian laitetaan kassahihnalle, jolloin ne joka tapauksessa maksetaankin pian? Totta helvetissä sinne siirrytään jonon päistä, missä järjestyksessä sitten siirrytäänkään.

Ah ihana aavee ja tyhmäksi tuntemattomia nimittelevät <3 Kun uusi kassa avataan, niin sinne siirtyvät jonossa seuraavat pisimpään jonotaneet - ei ne, jotka ovat jonon päässä. 

Avoinna kassat 1 ja 3, väliin avautuu kassa 2.

Kuinka selvitellään kassojen 1 ja 3 välillä jonotusajat? Esim. Kassa 1. jonossa kolmas ja kassa 3 jonossa kolmas? Entä jos mukaan kilpaan lähtee vielä kassoilla 4 ja 5 jonottaneet?

Vierailija
239/385 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ihmiset, joilla on vain yksi pieni ostos, eivät jostain syystä halua asettaa sitä hihnalle, vaan ojentaa sen henkilökohtaisesti kassatyöntekijälle. Kassa alkaakin lukea niitä ojentajan takana olevan ostoksia ja tästä aiheutuu sekaannusta. Joskus olen noutanut pikkumarketista pakettia ilman ostoksia ja stressannut sitä, että ehdinkö esittää asiani ennen kuin kassa käy käsiksi takanani tulevan ostoksiin. Mikä avuksi?

Vierailija
240/385 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avoinna kassat 1 ja 3, väliin avautuu kassa 2.

Kuinka selvitellään kassojen 1 ja 3 välillä jonotusajat? Esim. Kassa 1. jonossa kolmas ja kassa 3 jonossa

kolmas? Entä jos mukaan kilpaan lähtee vielä kassoilla 4 ja 5 jonottaneet?

"Avaamme uuden kassan" = ruutulipun heilautus. Alkaa jumalaton kärryralli, hullunkiilto silmissä poukkoillaan kärryineen. Ihan kun formuloitten lähtöpaikalta. Huoh. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi