Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi te keräätte kaikelaista roinaa perinnöksi lapsillenne?

Vierailija
18.03.2018 |

Miksi te kuvittelette, että keräämänne roina kiinnostaisi lapsianne joskus kun teistä aika jättää? Unohtakaa nyt edes hyvänen aika se vanhan elektroniikan säilöminen jälkipolville. Ketään ei esim. kiinosta 15 vuotta vanhat tietokoneet tai kännykät. Aika harva on myöskään kiinnostunut kulahtaneista astioista kaappinsa täytteenä. Niistä englantilaisista posliineista ei saa edes kirpparilla mitään ikinä. Ei ikinä.

Kommentit (134)

Vierailija
61/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tavarat ihan itseäni varten. Lapset voivat lahjoittaa tavarat kuolinpesiä siivoaville yrityksille tai mihin tahansa. Ei niitä ole pakko ottaa.

Tämä kummallinen harhakäsitys, että voit lahjoittaa roskasi jollekin yritykselle. Tai jopa MYYDÄ. Tosiasia on, että näille yrityksille pitää maksaa siitä, että he siivoavat hoardatut kamat. HEILLE MAKSETAAN SIITÄ.

He ottavat tavarat ja myyvät ne, siitä saavat palkkion. Ei tarvitse maksaa.

Romun viet kaatopaikalle, se voi muutaman kympin maksaa.

Ja ei testamenttia siis tarvitse ottaa vastaan jos ahdistaa. Kieltäydyt, ja sitten ei ahdista.

Vierailija
62/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kehottanut vanhempiani tekemään kuolinsiivouksen ja ilmoittanut että tilaan roskalavan paikalle siinä vaiheessa kun mun pitäisi siivota ne romut.

Tekee pahaa lukea tällaista. Siis kylmyys kuuluu varmaan puheessasi muutenkin. No kai tämä on provo.

Miksi ottaisin nurkkiini arvotonta rojua, jolla ei ole mulle mitään tunnearvoa? Kuolleellekaan ei ole merkitystä mitä rojulle tapahtuu.

Ei se, vaan että olet kuin kuolemaa odotellen käskenyt omia _eläviä_ vanhempiasi hoitamaan hommat ettei sun tarvi nostaa narsistin perzettäsi.

Ts. sanonut ettet pidä heitä minkään arvoisina.

Onneksi olkoon jos oli tarkoitus, viesti joktap meni perille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
64/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tavarat ihan itseäni varten. Lapset voivat lahjoittaa tavarat kuolinpesiä siivoaville yrityksille tai mihin tahansa. Ei niitä ole pakko ottaa.

Tämä kummallinen harhakäsitys, että voit lahjoittaa roskasi jollekin yritykselle. Tai jopa MYYDÄ. Tosiasia on, että näille yrityksille pitää maksaa siitä, että he siivoavat hoardatut kamat. HEILLE MAKSETAAN SIITÄ.

He ottavat tavarat ja myyvät ne, siitä saavat palkkion. Ei tarvitse maksaa.

Romun viet kaatopaikalle, se voi muutaman kympin maksaa.

Ja ei testamenttia siis tarvitse ottaa vastaan jos ahdistaa. Kieltäydyt, ja sitten ei ahdista.

Heille nimenomaan maksetaan siitä!

Vierailija
65/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minun ja mieheni elämästä on kulunut yhteensä 23 vuotta aikaa siihen että kaikki lapset on tulleet täysi-ikäisiksi ja heistä on huolehdittu parhaalla mahdollisella tavalla. Niin on se kyllä kumma jotta muutamaa viikkoa he eivät voi uhrata elämästään sitten aikanaan jäämistömme käsittelyyn.

Kun vanhempani aikanaan kuolevat, mun pitää ottaa useampi kuukausi palkatonta vapaata heidän irtaimistonsa perkaamiseen. Nykyään kun ei saa edes heittää suoraan roskikseen vaan kaikki pitää lajitella. Tulee olemaan ihan hemmetin iso homma.

Ei tarvitse. Et ota perintöä vastaan, peset kädet koko hommasta. Sillä siitä selviää.

Vaikka luopuisin perinnöstäni, siskoni kyllä olettaa, että tulen hänen avukseen irtaimiston tyhjentämisessä. Jos pesen käteni hommasta, pesen käteni myös ainoasta sisaruussuhteestani. 

Vierailija
66/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua aloituksen ongelmaa. Ei se maksa paljoa viedä kaikki kaatopaikalle.

Vierailija
67/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotkulla ja masennuksella näyttäisi yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan olevan jonkinlainen yhteys. Tavarakaaos näyttäisi ahdistavan etenkin naisia. Ylimääräisestä roinasta voi kuitenkin päästä eroon.

Kalifornian yliopiston tutkijat tutkivat neljän vuoden ajan 32 keskiluokkaista losangelesilaisperhettä, jossa vanhemmat kävivät töissä. He löysivät monia viitteitä siitä, että stressillä ja sotkulla on yhteys. Tulokset julkaistiin Life at Home in the Twenty-First Century: 32 Families Open Their Doors -kirjassa, vapaasti suomennettuna "Elämää 2000-luvun kodissa: perheet avaavat ovensa".

Tavaramäärä ahdisti etenkin naisia

Tutkimuksessa mukana olleet perheet eivät olleet taipuvaisia hamstraukseen. Heillä sattui vain olemaan paljon nurkkiin kertynyttä tavaraa. Tämä tavaramäärä näytti vievän paljon tilaa niin fyysisesti kuin henkisestikin.

Kolmella neljänneksellä tutkimukseen osallistuneista perheistä autotalli oli niin täynnä tavaraa, että siellä ei ollut enää tilaa autolle.

Tutkimuksessa havaittiin, että sotkuisuus vie hyväntuulisuutta. Tavaran määrä näytti ahdistavan etenkin naisia. Tutkimukseen osallistuneilla äideillä näytti kehittyvän sitä enemmän stressihormoneja, mitä enemmän tavaraa oli. Sotku ja tavaran määrä näytti vaikuttavan myös lapsiin.

Vaikka perheet tiesivät, että tavaroille olisi pitänyt tehdä jotain, harva kuitenkaan ryhtyi tuumasta toimeen.

Toisessa National Association for Professional Organizers -järjestön tekemässä tutkimuksessa havaittiin, että hieman yli puolet amerikkalaisista koki hukkuvansa kotona olevan tavaran määrään. Tästä joukosta liki 80 prosenttia antoi tavaran vain kasaantua, koska ei tiennyt, mitä sille tekisi.

Ammattijärjestäjäksi itseään tituleeraava Cas Aarssen kertoo että tavaravuoren purkamisessa voi päästä alkuun pienin askelin: valitse joka päivä viikon ajan 21 tavaraa, jotka joko lahjoitat tai heität pois. Viikon lopussa huomaat jo eron ja innostut todennäköisesti jatkamaan kokeilua.

Kun hommiin ryhtyy kunnolla, voi tehdä vaikka näin: Hanki neljä laatikkoa, laukkua tai vaikka koria. Nimeä yksi niistä sellaisten tavaroiden laatikoksi, jotka ehdottomasti haluat säilyttää. Yritä pitää tavaramäärä kohtuullisena äläkä säilytä kaikkea vain tunnesyistä.

Toiseen laatikkoon laitat ne tavarat, jotka haluat myydä eteenpäin tai lahjoittaa. Tämä on myös hyvä keino tienata hieman ylimääräistä.

Kolmanteen laariin menevät tavarat voit heittää surutta roskiin. Tähän kategoriaan kuuluvat esimerkiksi vanhat aikakauslehdet sekä paperit, joita kukaan ei tarvitse. Et edes sinä.

Neljänteen laatikkoon menevät ne säilytettävät tavarat, joita et tarvitse joka päivä. Mieti, voisitko säilöä nämä tavarat jonnekin muualle kuin kotiisi. Jos sinulla ei ole mitään ylimääräistä säilytyspaikkaa etkä halua maksaa säilytystilasta, pistä nämä tavarat joko myyntiin, lahjoitukseen tai suoraan roskiin.

Lähde: Simplemost.com

Vierailija
68/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin. Olen itse tyhjentänyt 200 neliöisen omakotitalon ja pyysin useampaa organisaatiota paikalle hakemaan tavaroita, esineitä, vaatteita ja huonekaluja ilmaiseksi. Eikä kaikesta päästy eroon vaan 3 lavallista lähti kaatopaikalle. Tavaraa on niin paljon kierrätyskeskukset ja kirpparit pullollaan, eivät ota vastaan kuin valikoituja tavaroita ja huonekaluja. Aion itse todellakin tehdä kuolinsiivouksen jo hyvissä ajoin ettei omien lapsieni tarvitse tuskailla mihin sen kaiken roinan työntää.

Vierailija
69/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian huoneessa vierailevat siivoojan lisäksi vain hänen lapsensa. Huoneessa ei ole valokuvia, koriste-esineitä, lempityynyä, tietokonetta, kirjahyllyä tai perinnöksi saatuja astioita.

”Oli vapauttavaa luopua kerralla talollisesta tavaraa. Sävy sävyyn valituista servieteistä, kaikesta. Muistot tavaroista ovat päässäni. Mitä muka tarvitsisin?”

Pia käy harvoin ostoksilla muualla kuin ruokakaupassa. Hän hankkii enää sukkia, alusvaatteita, hammastahnaa ja ihovoidetta. Takki on kaksikymmentä vuotta vanha, paita kahdeksan.

Osaa ne jotkut vanhemmatkin ihmiset pistää ranttaliksi ja nauttia elämästään ilman tavaraa :)

Juttu

Vierailija
70/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minun ja mieheni elämästä on kulunut yhteensä 23 vuotta aikaa siihen että kaikki lapset on tulleet täysi-ikäisiksi ja heistä on huolehdittu parhaalla mahdollisella tavalla. Niin on se kyllä kumma jotta muutamaa viikkoa he eivät voi uhrata elämästään sitten aikanaan jäämistömme käsittelyyn.

Kun vanhempani aikanaan kuolevat, mun pitää ottaa useampi kuukausi palkatonta vapaata heidän irtaimistonsa perkaamiseen. Nykyään kun ei saa edes heittää suoraan roskikseen vaan kaikki pitää lajitella. Tulee olemaan ihan hemmetin iso homma.

Ei tarvitse. Et ota perintöä vastaan, peset kädet koko hommasta. Sillä siitä selviää.

Vaikka luopuisin perinnöstäni, siskoni kyllä olettaa, että tulen hänen avukseen irtaimiston tyhjentämisessä. Jos pesen käteni hommasta, pesen käteni myös ainoasta sisaruussuhteestani. 

Jos luovut perinnöstä, et saa mennä edes perunkirjoitukseen ja kannattaa pysyä poissa myös irtaimiston tyhjennyksestä. Koska verottaja.

Vierailija
71/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä yksi perillinen voi ruveta sooloilemaan ja viemään kaatopaikalle. Kyllä siinä on vähintään perunkirjoitusta odoteltava ja annettava muille perillisille mahdollisuus ottaa haluamansa.

Vierailija
72/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolinsiivouksessa on ihan oikeasti järkeä. Tulevaisuudessa yhä useampi vanhus elää elämänsä loppuun asti kotonaan, koska laitospaikkoja ei vaan ole kaikille. Tämä tarkoittaa, että kodin on oltava sellainen, missä pystyy helposti liikkumaan rollaattorin kanssakin ja missä kotihoito pystyy tekemään tarvittavat hoito- ja hoivatoimenpiteet. Senkit, lipastot yms muut kuin kiinteät säilytysratkaisut huit hemmettiin. 

Vierailija
73/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin. Olen itse tyhjentänyt 200 neliöisen omakotitalon ja pyysin useampaa organisaatiota paikalle hakemaan tavaroita, esineitä, vaatteita ja huonekaluja ilmaiseksi. Eikä kaikesta päästy eroon vaan 3 lavallista lähti kaatopaikalle. Tavaraa on niin paljon kierrätyskeskukset ja kirpparit pullollaan, eivät ota vastaan kuin valikoituja tavaroita ja huonekaluja. Aion itse todellakin tehdä kuolinsiivouksen jo hyvissä ajoin ettei omien lapsieni tarvitse tuskailla mihin sen kaiken roinan työntää.

Mikä siinä on niin vaikeaa kärrätä kaikkea kaatopaikalle? Maksaa vaikka siitä, että ne menee sinne?

Vierailija
74/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Hesarin juttu yrittäjästä, joka työkseen tyhjää kuolinpesiä:

https://www.hs.fi/koti/art-2000005574463.html

Vierailija
75/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mikä on kellekin paljon.. ja riippuu kohteesta, mutta ei tosiaankaan ole ilmaista puuhaa. Jos on paljon tavaraa niin tilaat lavan, maksat kuljetuksen, vuokran, tyhjennyksen ja kilojen mukaan tavarasta. Helposti monta sataa euroa.

Vierailija
76/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mikä on kellekin paljon.. ja riippuu kohteesta, mutta ei tosiaankaan ole ilmaista puuhaa. Jos on paljon tavaraa niin tilaat lavan, maksat kuljetuksen, vuokran, tyhjennyksen ja kilojen mukaan tavarasta. Helposti monta sataa euroa.

No entä sitten? Perintö lienee isompi.

Vierailija
77/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on niin vaikeaa kärrätä kaikkea kaatopaikalle? Maksaa vaikka siitä, että ne menee sinne?

Minusta ei ole järkevää viedä ehjää, hyväkuntoista tavaraa suoraan kaatopaikalle. Kyllä ensin kannattaa mielestäni tarjota niitä muualle tai yrittää myydä.

Vierailija
78/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muuten tapahtuu, jos on ainoa perillinen, vainaja on asunut vuokralla ja kieltäytyy perinnöstä? Tai siis mitään muuta perittävää ei ole kuin asunnon irtaimisto? Huolehtiiko yhteiskunta asunnon tyhjentämisen aiheuttamista kustannuksista?

Vierailija
79/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No entä sitten? Perintö lienee isompi.

Niin niin. Vastasin vain tuohon että "ei se maksa paljoa". Kyllä se voi maksaa paljon.

Vierailija
80/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei ole järkevää viedä ehjää, hyväkuntoista tavaraa suoraan kaatopaikalle. Kyllä ensin kannattaa mielestäni tarjota niitä muualle tai yrittää myydä.

No se on varmaan ihan kivaa puuhastelua, jos ei ole muuta tekemistä, esim. töitä...!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän