Miksi te keräätte kaikelaista roinaa perinnöksi lapsillenne?
Miksi te kuvittelette, että keräämänne roina kiinnostaisi lapsianne joskus kun teistä aika jättää? Unohtakaa nyt edes hyvänen aika se vanhan elektroniikan säilöminen jälkipolville. Ketään ei esim. kiinosta 15 vuotta vanhat tietokoneet tai kännykät. Aika harva on myöskään kiinnostunut kulahtaneista astioista kaappinsa täytteenä. Niistä englantilaisista posliineista ei saa edes kirpparilla mitään ikinä. Ei ikinä.
Kommentit (134)
Kerätään kippoa ja kuppia, mutta unohdetaan, että nykylapset kasvavat vähän erilaiseen maailmaan. Ei hankitakaan omakotitaloja 20-vuotiaana vaan asutaan vuokralla koirankopissa, työnä pätkää pätkän perään jos sitäkään. Siihen ei rompetta kaivata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kehottanut vanhempiani tekemään kuolinsiivouksen ja ilmoittanut että tilaan roskalavan paikalle siinä vaiheessa kun mun pitäisi siivota ne romut.
Tekee pahaa lukea tällaista. Siis kylmyys kuuluu varmaan puheessasi muutenkin. No kai tämä on provo.
Miksi ottaisin nurkkiini arvotonta rojua, jolla ei ole mulle mitään tunnearvoa? Kuolleellekaan ei ole merkitystä mitä rojulle tapahtuu.
Miksi vanhempiesi pitäisi tehdä kuolinsiivouksia? Voi helvet..
Kyllä se on sun tehtäväsi jos perintöä haluat ja vähän tökeröä ilmoittaa tuollaisesta! Itsekäs pskaJos eivät tee, kaikki roju päätyy kaatikselle. Oma valinta. Kuspäinen pazka olet itse.
Mitä sitten? Kääntyvätkö haudassaan? Kaatikselle vieminen muuten maksaa perikunnalle, kuolinpesän siivoajat eivät taida ottaa maksua, vaan ottavat tulonsa tavaroista, joita myyvät eteenpäin. He myös toimittavat kaatopaikkatavaran sinne. Jos mun tavarat, joilla on mulle tunnearvoa, päätyvät kuolemani jälkeen kaatopaikalle, niin mitä sitten? Lapsilla ei ole mitään oikeutta tulla määrämään niiden hävittämisestä niin kauan kuin elän.
Ei mua kiinnosta mielipiteensä, teen sitten kuten olen kertonut. Ja heidän rahoillaan se keikka kustannetaan, ei ole pois multa.
Ylimieliset tusinaroinan keskellä elävät prismaäipät kuvittelevat olevansa kovinkin nokkelia ja hienostuneita kun tehtailevat tällaisia aloituksia. Ei ne teidänkään kotona olevat kertakäyttörojut kelpaa kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Kerätään kippoa ja kuppia, mutta unohdetaan, että nykylapset kasvavat vähän erilaiseen maailmaan. Ei hankitakaan omakotitaloja 20-vuotiaana vaan asutaan vuokralla koirankopissa, työnä pätkää pätkän perään jos sitäkään. Siihen ei rompetta kaivata.
Joo, on ihanaa kun keittiön kaapeissa on tuhansia käytettyjä jogurtti- ja jäätelöpurkkeja, muissa kaapeissa säkeittäin matonkuteita, homeisia pussilakanoita ja langanpätkiä.
Vierailija kirjoitti:
Ylimieliset tusinaroinan keskellä elävät prismaäipät kuvittelevat olevansa kovinkin nokkelia ja hienostuneita kun tehtailevat tällaisia aloituksia. Ei ne teidänkään kotona olevat kertakäyttörojut kelpaa kenellekään.
Mulla ei ole mitään turhaa ja ne loputkin hävitän itse.
Jos mun lapsi tulis vaatimaan että pitää heittää minulle rakkaat tavarat roskiin ennenkuin kuilen niin tekisin testamentin ihan toiselle henkilölle.
Minulle on ihan sama mitä tavaroilleni tapahtuu kun kuolen mutta en ala niitä kenenkään muun painostuksesta roskiin viemään jos en halua.
Mun kamani ovat mun kamojani. Kersat saa ajatella ihan mitä niistä tykkäävät. Minulla on tavaraa omaan käyttööni, en aio niistä luopua siksi että ne jälkipolvia ärsyttäisivät.
Vierailija kirjoitti:
Jos mun lapsi tulis vaatimaan että pitää heittää minulle rakkaat tavarat roskiin ennenkuin kuilen niin tekisin testamentin ihan toiselle henkilölle.
Minulle on ihan sama mitä tavaroilleni tapahtuu kun kuolen mutta en ala niitä kenenkään muun painostuksesta roskiin viemään jos en halua.
Munmunmunmun!!!!!!! Aitoa krääsää suoraan Tallinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kehottanut vanhempiani tekemään kuolinsiivouksen ja ilmoittanut että tilaan roskalavan paikalle siinä vaiheessa kun mun pitäisi siivota ne romut.
Tekee pahaa lukea tällaista. Siis kylmyys kuuluu varmaan puheessasi muutenkin. No kai tämä on provo.
Miksi ottaisin nurkkiini arvotonta rojua, jolla ei ole mulle mitään tunnearvoa? Kuolleellekaan ei ole merkitystä mitä rojulle tapahtuu.
Miksi vanhempiesi pitäisi tehdä kuolinsiivouksia? Voi helvet..
Kyllä se on sun tehtäväsi jos perintöä haluat ja vähän tökeröä ilmoittaa tuollaisesta! Itsekäs pska
En ole tuo edellinen kirjoittaja, mutta vastaan silti. Olen pian kuuskymppinen ja miettinyt asiaa jo jonkin aikaa. Mulla on kodissani tavaroita, joille tiedän löytyvän keräilijöitä. Itseäni on joskus harmittanut, kun tuli nuorena heitettyä roskikseen esineitä, joita nyt olen keräillyt (ja maksanut niistä suolaisen hinnan). Esineitä, joita ei ole enää vuosikymmeniin valmistettu. Mitä enemmän perikunnat heittävät roskiin vanhoja tavaroita, sitä vähemmän tulevilla sukupolvilla on mahdollisuus saada mistään tavaroita, joissa ei lue "Made in China". En kuitenkaan halua jättää vanhoja tavaroitani lasteni riesaksi vaan pyrin pistämään jo elinaikanani niitä kiertoon sellaisille ihmisille, jotka vielä arvostavat vanhoja tavaroita.
Moni ei oikeasti ymmärrä, kuinka paljon maksaa vanhan omakotitalon tyhjennys. Vanhempien noin 120m2 omakotitalon tyhjentämiseen meni koko kesäloma kahdelta aikuiselta. Osan haki kuolinpesientyhjentämiseen erikoistunut yritys, mutta valtaosa jäi meille tyhjennettäväksi, koska eivät huolineet tavaraa ja hävittämisestä tuli myös paljon maksettavaa.
Jättäkää perillisille vain rahaa ja muutama muistiesine, esim. valokuvia. Tavaroilla ei tee mitään ja kukaan ei halua ylisuuria koinsyömiä kaappeja kerrostaloon.
Vierailija kirjoitti:
Moni ei oikeasti ymmärrä, kuinka paljon maksaa vanhan omakotitalon tyhjennys. Vanhempien noin 120m2 omakotitalon tyhjentämiseen meni koko kesäloma kahdelta aikuiselta. Osan haki kuolinpesientyhjentämiseen erikoistunut yritys, mutta valtaosa jäi meille tyhjennettäväksi, koska eivät huolineet tavaraa ja hävittämisestä tuli myös paljon maksettavaa.
Jättäkää perillisille vain rahaa ja muutama muistiesine, esim. valokuvia. Tavaroilla ei tee mitään ja kukaan ei halua ylisuuria koinsyömiä kaappeja kerrostaloon.
Voi, mulle kelpaisi ne koinsyömät puukaapit. Niistä pyydetään ihan liikaa eikä ole ollut varaa ostaa. Mutta jos noudan pois niin annatko ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Öööö? Olet siis sitä mieltä, että joskus lähitulevaisuudessa kuolevien vanhempien pitäisi elää viimeiset aikansa tyhjässä asunnossa, ettei lapsille tule vaivaa tavaroista???
Hävitän tavarat, mutta hävitänmyös rahat.
Ei se niin mene, että reumaisilla käsillä tehdään ullakon tyhjennys ym. jotta perikunta pääsee halvalla cash only -tilanteeseen.
N67
Vierailija kirjoitti:
Miksi otit perinnön vastaan? En minä ainakaan voisi vaatia vanhempiani luopumaan kaikesta heille rakkaasta ennenkuin kuolevat!
Miten se edes käytännössä onnistuu? Minkä ikäisenä pitäisi luopua tavaroista ja jättää seinälle vain pari valokuvaa ja odotella lattialla kuolemaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öööö? Olet siis sitä mieltä, että joskus lähitulevaisuudessa kuolevien vanhempien pitäisi elää viimeiset aikansa tyhjässä asunnossa, ettei lapsille tule vaivaa tavaroista???
Tyhjässä asunnossa ei tietenkään tarvitse elää. Omat vanhemmat viettivät kuitenkin viimeiset hetket palvelukodissa ja valtaosa tavaroista oli ollut käyttämättä jo vuosikymmenen. Muistisairas tai lähes liikuntakyvytön tuskin tarvitsee 4 harrasteautoa, sirkkeliä, venettä, kuntopyörää, 40 hengen illallisastiota kaikkine vermeineen... Kyllä suuresta osasta tavaraa kannattaa luopua eläessään, kun sen käyttöön ei ole enää edellytyksiä.
moni on näköjään ymmärtänyt aloituksen väärin. kyse on tarpeettomasta tavarasta, jota vanhat rouvat ja papat eivät itsekkään käytä mihinkään. tuollaiset tavarat joutavat menemään.
EN tiedä millaista porukkaa täällä kirjoittelee, mutta itse ainakin olen iloinen kun ei omaan kotiin muuttaessani ole tarvis astioita ja aterimia ynnä muuta keittiövälineistöä ostaa. Ihan hyvin kelpaavat isovanhempien vanhat, kun palvelutalossa eivät enää omaan käyttöönsä tarvitse.
Ehkä joskus saan jopa vaarilta jonkun sopivan kokoisen vanhan hyvälaatuisen villapuvun (en sellaista raskisi nykyhinnoilla teettääkään, ja ei ole pituus eroa kuin 5 cm)
Kaiketi outo mies
Riippuu vähän, mitä kukakin pitää roinana. AP:llä tuntuu olevan aika negatiivinen käsitys kaikesta vanhemmasta tavarasta. Lapsuudenkodistani olen perinyt varsin vähän mitään. Siitä pitivät muut huolen. Sen sijaan perin enoltani aika paljon tavaroita, jotka olivat kuuluneet alun perin isovanhemmilleni. On astioita (pääosin kulahtamatonta Arabiaa, käytössä), lasiesineitä (isovanhempien häälahjoja osa), huonekaluja (mm. seurusteluryhmä sekä ruokaryhmä umpikoivua ja samaa sarjaa sotia edeltävältä ajalta), sisustustekstiilejä ym. Suren jo nyt sitä, että minulla ei ole laillisia perillisiä, joille voisin tavarat aikanaan jättää. Kun minusta aika jättää, vieköön pesänselvittäjä tavarat minne lystää. Minä kurkistelen silloin vain pilven reunalta. Jos aikoo tehdä suuria typeryyksiä, järjestän kunnon ukkosenilman!
Kyllä kannattaa miettiä minkä sotkun jälkipolville jättää. Ja ei se ihan niin toimi, että "tilaa vaan siivous". Usein sitä haluaa säästää arvokkaat esineet ja heittää romut veks. Tunnearvoa löytyy myös seasta. Ei kuolinpesän tyhjentäjiä kiinnosta roska ja arvoton roju.
Itse olen tilannut jo 2 roskalavaa pihalle ja ei edelleenkään näy loppua, loputtomasti myyty, lahjoitettu ja viety kierrätykseen. Syksy tuntui, kun toinen työ olisi ollut kuolinpesän tyhjennys. Kulunut jo yli puoli vuotta.
Sitten onkin vielä mummola tyhjennettävä.
Ei naurata.
Eli ole kiltti ja mieti mitä jätät perinnöksi. Niin minäkin aion tehdä.
Ei ole mikään pakko kysyä lapsilta mitään, niin kauan kuin tavara on oma.