Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi te keräätte kaikelaista roinaa perinnöksi lapsillenne?

Vierailija
18.03.2018 |

Miksi te kuvittelette, että keräämänne roina kiinnostaisi lapsianne joskus kun teistä aika jättää? Unohtakaa nyt edes hyvänen aika se vanhan elektroniikan säilöminen jälkipolville. Ketään ei esim. kiinosta 15 vuotta vanhat tietokoneet tai kännykät. Aika harva on myöskään kiinnostunut kulahtaneista astioista kaappinsa täytteenä. Niistä englantilaisista posliineista ei saa edes kirpparilla mitään ikinä. Ei ikinä.

Kommentit (134)

Vierailija
41/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin pidän vanhoista astioista kunhan ovat turvallisia. Koristelasitukset usein eivät tietysti ole.

Vierailija
42/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi asutaan isossa (125 m2) kodissa ja niin lähellä palveluita että rollaattorilla tarvittaessa onnistuu käynnit. Ei tarvitse muuttaa pienempään kun lapset muuttavat pois. Saapahan rauhassa pitää mm sadat kirjat ja koriste-esineet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ei oikeasti ymmärrä, kuinka paljon maksaa vanhan omakotitalon tyhjennys. Vanhempien noin 120m2 omakotitalon tyhjentämiseen meni koko kesäloma kahdelta aikuiselta. Osan haki kuolinpesientyhjentämiseen erikoistunut yritys, mutta valtaosa jäi meille tyhjennettäväksi, koska eivät huolineet tavaraa ja hävittämisestä tuli myös paljon maksettavaa.

Jättäkää perillisille vain rahaa ja muutama muistiesine, esim. valokuvia. Tavaroilla ei tee mitään ja kukaan ei halua ylisuuria koinsyömiä kaappeja kerrostaloon.

Miksi otit perinnön vastaan? En minä ainakaan voisi vaatia vanhempiani luopumaan kaikesta heille rakkaasta ennenkuin kuolevat!

Miten se edes käytännössä onnistuu? Minkä ikäisenä pitäisi luopua tavaroista ja jättää seinälle vain pari valokuvaa ja odotella lattialla kuolemaa?

Samaa mietin. En ymmärrä, miten täällä voi olla noin hulluja kommentteja. En tiedä, ovatko noi oikeasti provoja vai psykopaattien kirjoittamia. Toivottavasti provoja.

Vierailija
44/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ap. Kuka nyt keräisi roinaa perinnöksi? Kyllä ne kuule ostetaan ihan omaksi iloksi ja omiin tarpeisiin.

En edes tunne sinua ap. niin miksi ihmeessä mun pitäisi kerätä sulle mitään?

Vierailija
45/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan lapsilleni mitään roinaa hilloa. Mistä olet ap edes saanut tuollaisen kuvitelman, että jos vanhoilla ihmisillä on kertynyt tavaraa, se on kartutettu nimenomaan lapsille? Eikä kertynyt muuten vain. Hiukan itsekeskeinen kuvitelma tuo, etten sanoisi. Koeta nyt vaan käsittää ap hyvä, että iäkkäillä ihmisillä on ihan omakin elämä, eivätkä he tee kaikkea vain lastensa takia.

Toki minulla nyt jotakin on, jonka olen saanut itse kotoa ja joiden kuvittelisin ehkä siirtyvän lapsilleni. Jos kuitenkin he aikanaan eivät haluakaan koruja, tauluja ja hopeita, niin myyköön, ne ovat kyllä aivan rahanarvoisia. Ei se minua kutita, mitä he niillä tekevät. Minulle ne ovat rakkaita ja arvokkaita, lapset toki päättävät itse.

Vierailija
46/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kehottanut vanhempiani tekemään kuolinsiivouksen ja ilmoittanut että tilaan roskalavan paikalle siinä vaiheessa kun mun pitäisi siivota ne romut.

Tekee pahaa lukea tällaista. Siis kylmyys kuuluu varmaan puheessasi muutenkin. No kai tämä on provo.

Miksi ottaisin nurkkiini arvotonta rojua, jolla ei ole mulle mitään tunnearvoa? Kuolleellekaan ei ole merkitystä mitä rojulle tapahtuu.

Miksi vanhempiesi pitäisi tehdä kuolinsiivouksia? Voi helvet..

Kyllä se on sun tehtäväsi jos perintöä haluat ja vähän tökeröä ilmoittaa tuollaisesta! Itsekäs pska

Jos eivät tee, kaikki roju päätyy kaatikselle. Oma valinta. Kuspäinen pazka olet itse.

Mitä sitten? Kääntyvätkö haudassaan? Kaatikselle vieminen muuten maksaa perikunnalle, kuolinpesän siivoajat eivät taida ottaa maksua, vaan ottavat tulonsa tavaroista, joita myyvät eteenpäin. He myös toimittavat kaatopaikkatavaran sinne. Jos mun tavarat, joilla on mulle tunnearvoa, päätyvät kuolemani jälkeen kaatopaikalle, niin mitä sitten? Lapsilla ei ole mitään oikeutta tulla määrämään niiden hävittämisestä niin kauan kuin elän.

Ei mua kiinnosta mielipiteensä, teen sitten kuten olen kertonut. Ja heidän rahoillaan se keikka kustannetaan, ei ole pois multa.

Onhan se sinulta pois, mitä enemmän perikunnalle jää rahaa, sitä enemmän sitä voidaan jakaa perintönä. Ilmeisesti olet ainoa rintaperillinen, kun puhut vain itsestäsi. Mutta oletko lainkaan varma, että ylipäätään tulet saamaan mitään perintöä? Vanhempasi saattavat tuhlata kaikki ennen kuolemaansa. :)

Vierailija
47/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni tässä ketjussa olettaa perivänsä kaiken. Voihan se olla, että tuleekin vain lakiosa. Vähemmän roinaa, eikös se ole hyvä?

Vierailija
48/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minua loukkasi kun äitini teki "kuolinsiivousta" ja olisi laittanut kauniit lasiesineet ennemmin lasinkeräykseen kuin antanut minulle

Minua ei loukannut, mutta harmitti kun isäni oli juuri heittänyt roskiin ekan tietokoneensa. Poika oli sellaista juuri etsinyt, ei tiennyt että papalla olisi ollut vintillä säilössä monta kymmentä vuotta.

Mummoni aikanaan oli tuhoamassa pappani tekemiä huonekaluja. Ei arvostaut mokomia itsetehtyjä ja näin köyhyyden paljastavia huonekaluja. Kaupasta ostetut 80-l lastulevykirjahyllyt kyllä säästi.

Vierailija
49/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni tässä ketjussa olettaa perivänsä kaiken. Voihan se olla, että tuleekin vain lakiosa. Vähemmän roinaa, eikös se ole hyvä?

Itse asiassa voi olla, ettei tule mitään. Kaikki on saatettu jo kuluttaa pois.

Vierailija
50/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ei oikeasti ymmärrä, kuinka paljon maksaa vanhan omakotitalon tyhjennys. Vanhempien noin 120m2 omakotitalon tyhjentämiseen meni koko kesäloma kahdelta aikuiselta. Osan haki kuolinpesientyhjentämiseen erikoistunut yritys, mutta valtaosa jäi meille tyhjennettäväksi, koska eivät huolineet tavaraa ja hävittämisestä tuli myös paljon maksettavaa.

Jättäkää perillisille vain rahaa ja muutama muistiesine, esim. valokuvia. Tavaroilla ei tee mitään ja kukaan ei halua ylisuuria koinsyömiä kaappeja kerrostaloon.

Miksi otit perinnön vastaan? En minä ainakaan voisi vaatia vanhempiani luopumaan kaikesta heille rakkaasta ennenkuin kuolevat!

Miten se edes käytännössä onnistuu? Minkä ikäisenä pitäisi luopua tavaroista ja jättää seinälle vain pari valokuvaa ja odotella lattialla kuolemaa?

Samaa mietin. En ymmärrä, miten täällä voi olla noin hulluja kommentteja. En tiedä, ovatko noi oikeasti provoja vai psykopaattien kirjoittamia. Toivottavasti provoja.

Hulluja mitä hulluja. Kuvittelevat, että kaikki, mitä ympäristön ihmiset tekevät, on tarkoitettu kiusaksi heille. Heidän logiikkansa menee niin, että jos joku hankkii vaikkapa kirjoja, koska tykkää lukemisesta -> oikeasti haluaa vaan riivata perillisiään.

Vierailija
51/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolikas riittää kyllä paremmin kuin hyvin. Se toinen hoitaa sitten romut pois.

Vierailija
52/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minun ja mieheni elämästä on kulunut yhteensä 23 vuotta aikaa siihen että kaikki lapset on tulleet täysi-ikäisiksi ja heistä on huolehdittu parhaalla mahdollisella tavalla. Niin on se kyllä kumma jotta muutamaa viikkoa he eivät voi uhrata elämästään sitten aikanaan jäämistömme käsittelyyn.

Vierailija
53/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä osa puhuu hopeista, astioista ja käyttöhuonekaluista. Sitten on niitä jotka joutuvat setvimään lattiasta kattoon roinaa täyteen kerättyjä ok-taloja, jotka on autotalleja, vinttejä ja piharakennuksia myöten hamstrattu täyteen kaikkea käyttökelvotonta roinaa. Pihalla 30-vuotta vanha homehtunut asuntovaunu veneen moottoeita, rikkinäisiä ruohonleikkureita ja ties mitä muuta rojua. Sellaisen läpikäyminen on yhtä tuskaa, mitä jotkut ei täälläkään näytä käsittävän.

Vierailija
54/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä osa puhuu hopeista, astioista ja käyttöhuonekaluista. Sitten on niitä jotka joutuvat setvimään lattiasta kattoon roinaa täyteen kerättyjä ok-taloja, jotka on autotalleja, vinttejä ja piharakennuksia myöten hamstrattu täyteen kaikkea käyttökelvotonta roinaa. Pihalla 30-vuotta vanha homehtunut asuntovaunu veneen moottoeita, rikkinäisiä ruohonleikkureita ja ties mitä muuta rojua. Sellaisen läpikäyminen on yhtä tuskaa, mitä jotkut ei täälläkään näytä käsittävän.

Tein tuon vuonna 2012 sekä kaupunkiasunnon pesälle että kesämökille. Ja uudelleen vuonna 2016.

Ei se nyt mikään maata kaatava nakki ollut vaikka kamaa oli tallessa 70-luvulta lähtien. Valitat turhasta.

Vierailija
55/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset eivät näytä itse käsittävän, ei näytä tulevan edes mieleen, että on tässä itsekin omien vanhempien kuolinpesiä siivottu...meillä jäi käsiin mm. arvoton ilman mukavuuksia kesämökki, jolla kukaan ei tee mitään. Mutta isälle se oli tärkeä. Ei tullut mieleenkään käskeä hävittämään, ei edes siinä vaiheessa, kun ei enää juurikaan siellä pystynyt käymään. Sekä sitä rojua, vaatteita, työkaluja ja vaikka mitä. Mutta en todellakaan käskenyt heittää niitä pois edes viimeisten palvelutalovuosien aikana. Kyllä ne ehti. Vuodesta 1961 vuoteen 2016 sama ok-talo isällä ja äidillä - isä eli pitempään - joten olihan tuota rojua ja tekemistä, mutta mitä sitten.

Vierailija
56/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minun ja mieheni elämästä on kulunut yhteensä 23 vuotta aikaa siihen että kaikki lapset on tulleet täysi-ikäisiksi ja heistä on huolehdittu parhaalla mahdollisella tavalla. Niin on se kyllä kumma jotta muutamaa viikkoa he eivät voi uhrata elämästään sitten aikanaan jäämistömme käsittelyyn.

Kun vanhempani aikanaan kuolevat, mun pitää ottaa useampi kuukausi palkatonta vapaata heidän irtaimistonsa perkaamiseen. Nykyään kun ei saa edes heittää suoraan roskikseen vaan kaikki pitää lajitella. Tulee olemaan ihan hemmetin iso homma.

Vierailija
57/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tavarat ihan itseäni varten. Lapset voivat lahjoittaa tavarat kuolinpesiä siivoaville yrityksille tai mihin tahansa. Ei niitä ole pakko ottaa.

Tämä kummallinen harhakäsitys, että voit lahjoittaa roskasi jollekin yritykselle. Tai jopa MYYDÄ. Tosiasia on, että näille yrityksille pitää maksaa siitä, että he siivoavat hoardatut kamat. HEILLE MAKSETAAN SIITÄ.

Vierailija
58/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun vanhempani aikanaan kuolevat, mun pitää ottaa useampi kuukausi palkatonta vapaata heidän irtaimistonsa perkaamiseen. Nykyään kun ei saa edes heittää suoraan roskikseen vaan kaikki pitää lajitella. Tulee olemaan ihan hemmetin iso homma.

Ei tarvitse. Et ota perintöä vastaan, peset kädet koko hommasta. Sillä siitä selviää.

Vierailija
59/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää luettavaa meille minimalisteille:

...edesmennyt on saattanut kuvailla tavaroitaan arvokkaiksi omaisilleen. Useimmiten tilanne on kuitenkin se, että esineiden suurin arvo on niiden tunnearvo ...tilanteet voivat olla raskaita omaisille, sillä he ovat jo lapsuudessa oppineet siihen, että tavarat ovat arvokkaita ja siksi niistä voi olla vaikea luopua. Usein kyse on ennemmin tunnearvosta kuin rahallisesta arvosta...

..Eräästä kuolinpesästä löytyi hillopurkki vuodelta 1958...

...Senkin olen oppinut, että läheiset ihmissuhteet ovat niitä tärkeitä. Tavaroita ei voi ottaa mukaansa, mutta muistot voi...

...Käsityöihmiset ovat oma ryhmänsä. Heidän asuntonsa saattaa olla täynnä vaatetilkkua ja lankarullaa, joilla ei ole jälleenmyyntiarvoa...

Iltasanomien juttu kuolinsiivouksesta

Birgit Mäkinen suosittelee kaikille ns. kuolinsiivousta.– Olen ruvennut käymään papereita läpi, jos en joku aamu herääkään, hän sanoo

47-vuotias perheenäiti sairastaa parantumatonta syöpää

Vierailija
60/134 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kehottanut vanhempiani tekemään kuolinsiivouksen ja ilmoittanut että tilaan roskalavan paikalle siinä vaiheessa kun mun pitäisi siivota ne romut.

Kun sisaruksista löytyy myös hoardaaja niin olen ajatellut kieltäytyä perinnöstä. En halua roinakasoja ja tiluksia täynnä lisää roinakasoja, saati maksaa niistä veroa ja vielä vähemmän odottaa vuosikausia että saisin niistä jotain kun se hoardaaja ei kuitenkaan pysty luopumaan mistään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän