Vierailija
Poiminta

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Sivut

Kommentit (3260)

Täällä toinen hamsteri. Mua on auttanut katsoa esim. Himohamstraajat-ohjelmaa yms. Netistä löytää kans paljon juttuja tavaranraivauksesta. Tsemppiä sulle!

Musta ainakin on todella tyydyttävää, kun saa vähennettyä kaapeista sellaista turhaa tavaraa, jota ei ihan oikeasti enää käytä. Pysyy paljon paremmin järjestys ja jopa löytää ne tavarat mitä käyttää.

Luopumista helpottaa, jos saa tavarat jotenkin kierrätettyä, antamalla esim. jollekkin kaverille, tai konttiin tai myymällä kirpputorilla. Roskikseen ei kannata käyttökelpoista tavaraa heittää. Mutta ei se toisaalta maailmaa pelastakaan vaikka sä kuinka säilöisit tavaraa kaapeissasi

Ja tärkeintähän se lienee on vähentää sinne kotiin tulevan uuden tavaran määrää eli osta vaan sitä mitä oikeasti tarvitset/haluat. Jonkun tarpeen tullessa kannattaa myös miettiä, olisiko jo joku olemassa oleva tavara sopiva ko. tarkoitukseen sellaisenaan tai tuunattuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Täällä toinen hamsteri. Mua on auttanut katsoa esim. Himohamstraajat-ohjelmaa yms. Netistä löytää kans paljon juttuja tavaranraivauksesta. Tsemppiä sulle!

Mullakin on jotain pientä hamsteritaipumusta. Mun mielestä noita hamstrausohjelmia saisi tulla joka päivä, motivoi kummasti!

Minullakin on vähän hamsteritaipumusta.

Mitään semmoista en haluaisi heittää pois mitä saattaa ehkä tarvita joskus, tai mistä saa pienellä vaivannäöllä käyttökelpoisen tavaran jota saattaa tarvita.

Eipä siihen auta muu kuin ottaa raakasti kaappi ja tavara kerrallaan ja miettiä, että tarvitsenko minä tätä oikeasti. Liikaan ei kuitenkaan kannata jäädä miettimään, ettei keksi niitä 'käyttötarpeita'.

Vaikka alku onkin aina ollut vaikeaa, niin olo on tuntunut todella keveältä ja hyvältä sen jälkeen kun ylimääräiset on vienyt kierrätykseen tai kirpparille :)

Oho, aivan kuin mun tekemä aloitus. Sama tilanne, ja putkiremontin myötä säilytystila senkun väheni...

Jäätävää. Mies varsinkin on hermoraunio rojumäärän vuoksi.

Minulla on paha hamstraustarve. Kaikkee löytyy, jos vaikka joskus tarvis. Samoin lapsille on vaatteita jo ainakin 2 vuotta eteenpäin. Kaapit pullollaan muovikasseja ja nyssyköitä =( Mieheltä piilottelen ostamiani tavaroita, en vaan tiedä enää paikkoja mihin piilottaa.

Mulle on vapauttava tunne, kun käyn kaapit läpi ja saan kassin tai kaksi kierrätykseen tai kirpparille menevää tavaraa. Sen jälkeen tuntuu, että on taas tilaa hengittää.

ap kirjoittelee. samoin miestäni ahdistaa tavaramäärä täällä. ja kun katson ympärille, niin kyllähän täällä lähes kaikki on mun roudaamaa tavaraa tänne.. :< 

just se, että ajattelen kaikesta, että joskus tarvin tätä...

Aloitat siitä, että käyt ensin yhden kaapin läpi, ja jaat tavarat kolmeen kasaan: roskiin, kiertoon ja säilytetään. Ja kaikki mitä vähänkään mietit, että tarvitsetko, niin päätät että et tarvitse. Esimerkiksi keittiössä loppujen lopusi ei tarvitse jokaista hilavitkutinta. Turhia ovat kaikkiyhden asian tavarat kuten valkosipulipuserrin, tomaatinviipaloija, sipulihakkuri jne. Suurimman osan  teet näppärästi veitsellä.

Vaatteita ja kenkiä sulla on kuitenkin liikaa. Valitse kauneimmat ja heitä muut pois. Mitä toivevaatteita tai jos-tää-tulis-muotiin -vaatteita älä säilytä. Pois vääränväriset ja vähemmän imartelevat.

Älä säästä opiskelupapereita.

Mieti jokaisen tavaran ja vaatteen kohdalla, olenko tarvinnut tai käyttänyt tätä viimeisen vuoden aikana. Jos et, laita pois.

Ollaan säästelty opiskelupapereita, minä enemmän mies vähemmän. Esim. minulla on tallessa kaikki materiaali (kirjat, kansiot yms.) lukiosta ja yliopistosta, peruskouluajoiltakin löytyy jotain.

Tuo vuoden käyttämättömyyslogiikka ontuu. Pitääkö heittää ne kirjat pois joita ei ole lukenut vuoden aikana tai ne cd:t / dvd:t joihin ei ole vuoteen koskenut? Entä lasten muistolaatikot joita ei ole vuoteen hypistellyt?

Minua auttaa ajatusleikki. Kuvittelen kysyväni joltain rikkaalta hienohelmalta, että kannattaisiko tämä säästää (joku edellisen asunnon wc-paperiteline, neulalla puhkottu nukke, kodin kuvalehti vuodelta -98 tms) ja näen sen halveksuvan epäuskoisen ilmeen tämän ihmisen kasvoilla. Helposti lentää tavara roskiin!

Olen myös tehnyt niin, että olen laittanut tavaroita, joita en ole vielä raaskinut hävittää, muovipussiin ja laittanut pussin varastoon. Puolen vuoden päästä olen pussiin katsomatta vienyt sen roskikseen enkä yhtään muistanut mitä siinä pussissa oli! Tuskin mitään tarpeellista.

Itse vein jätesäkillisen rikkinäisiä ja suht huonokuntoisia vaatteita/ tavaroita juuri roskiin. Kai sinne meni vähän tarpeetontakin tavaraa. Lisäks 2 pussillista vaatteita yms kankaita odottaa H&m:lle pääsyä ( niitä vastaan saa 15% alennuskortin jee) ja juuri varasin kirpparipöydän 2 lle viikolle. Sinne tulee menemään varmaan 3 pussillista vaatteita yms. Hienommat jutut myyn fb kirpparilla ja sitten löytyy vielä talvivaatetta ja ne myyn syssymmällä taas kirpparilla.

"mistä aloittaa raivaaminen? tarvitsen varmaan tänne jonkun ammattijärjestäjän. :D "

Mitä jos tutustuisin jonkin blogin kautta minimalistiin. Ihminen tulee aika pienellä tavaramäärällä hyvin toimeen. Ehkä kannattaisi selvittää ensiksi oma ajatusmaailma ja vasta sen jälkeen ryhtyä tosi puuhiin. Onnea valitsemalle tielle. 

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat