Miksi te keräätte kaikelaista roinaa perinnöksi lapsillenne?
Miksi te kuvittelette, että keräämänne roina kiinnostaisi lapsianne joskus kun teistä aika jättää? Unohtakaa nyt edes hyvänen aika se vanhan elektroniikan säilöminen jälkipolville. Ketään ei esim. kiinosta 15 vuotta vanhat tietokoneet tai kännykät. Aika harva on myöskään kiinnostunut kulahtaneista astioista kaappinsa täytteenä. Niistä englantilaisista posliineista ei saa edes kirpparilla mitään ikinä. Ei ikinä.
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tavarat ihan itseäni varten. Lapset voivat lahjoittaa tavarat kuolinpesiä siivoaville yrityksille tai mihin tahansa. Ei niitä ole pakko ottaa.
Tämä kummallinen harhakäsitys, että voit lahjoittaa roskasi jollekin yritykselle. Tai jopa MYYDÄ. Tosiasia on, että näille yrityksille pitää maksaa siitä, että he siivoavat hoardatut kamat. HEILLE MAKSETAAN SIITÄ.
Juurikin näin. Olen itse tyhjentänyt 200 neliöisen omakotitalon ja pyysin useampaa organisaatiota paikalle hakemaan tavaroita, esineitä, vaatteita ja huonekaluja ilmaiseksi. Eikä kaikesta päästy eroon vaan 3 lavallista lähti kaatopaikalle. Tavaraa on niin paljon kierrätyskeskukset ja kirpparit pullollaan, eivät ota vastaan kuin valikoituja tavaroita ja huonekaluja. Aion itse todellakin tehdä kuolinsiivouksen jo hyvissä ajoin ettei omien lapsieni tarvitse tuskailla mihin sen kaiken roinan työntää.
Mikä siinä on niin vaikeaa kärrätä kaikkea kaatopaikalle? Maksaa vaikka siitä, että ne menee sinne?
Minusta ei ole järkevää viedä ehjää, hyväkuntoista tavaraa suoraan kaatopaikalle. Kyllä ensin kannattaa mielestäni tarjota niitä muualle tai yrittää myydä.
No se on varmaan ihan kivaa puuhastelua, jos ei ole muuta tekemistä, esim. töitä...!
Juu niinhän se varmaan on. Itse tyhjensin monta kuukautta töiden jälkeen iltaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua aloituksen ongelmaa. Ei se maksa paljoa viedä kaikki kaatopaikalle.
Niin, mikä on kellekin paljon.. ja riippuu kohteesta, mutta ei tosiaankaan ole ilmaista puuhaa. Jos on paljon tavaraa niin tilaat lavan, maksat kuljetuksen, vuokran, tyhjennyksen ja kilojen mukaan tavarasta. Helposti monta sataa euroa.
No entä sitten? Perintö lienee isompi.
Mutta perinnön saa vasta sitten, kun asunto on myyty. Kaikki asunnot eivät mene hetkessä kaupaksi eikä kaikilla perillisillä ole yks kaks napata jostain rahaa asunnon tyhjentämiseen.
Normaalin pesän tyhjentämiseen menee työjäan lisäksi maksimi 500 euroa. Ota vaikka laina tai jätä yksi Thaimaan matka tekemättä.
Onhan siellä kuitenkin se perintö odottamassa ja jos ei ole, niin kieltäydyt perinnöstä, jolloin ei tarvitse maksaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuten tapahtuu, jos on ainoa perillinen, vainaja on asunut vuokralla ja kieltäytyy perinnöstä? Tai siis mitään muuta perittävää ei ole kuin asunnon irtaimisto? Huolehtiiko yhteiskunta asunnon tyhjentämisen aiheuttamista kustannuksista?
Sinun pitää ilmoittaa perinnöstä luopumisesta kirjallisesti mieluiten ennen perunkirjoitusta, suositus, ettei tule ongelmia. Perunkirjoituksen järjestäminen kuuluunee (en ole ihan varma) sinulle joka tapauksessa. Saat luopua perinnöstä perunkirjoituksen jälkeenkin, kunhan et ole ottanut pesästä mitään. Perunkirjoituksen kustannukset saa ottaa pesän varoista, jos niitä on. Perintö menee sitten sille, joka tulee perimysjärjestyksessä jälkeesi. jos luovut perinnöstä jonkun henkilön hyväksi, se katsotaan lahjaksi, mutta ei lahjansaajaankaan tarvitse sitä ottaa vastaan. Jos sulla ei ole lapsia eikä sisaruksia, perintö menee tädeille tai sedille, serkut eivät enää peri. jos ketjussa ei ole ketään, sitten perintö menee valtiolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mikä on kellekin paljon.. ja riippuu kohteesta, mutta ei tosiaankaan ole ilmaista puuhaa. Jos on paljon tavaraa niin tilaat lavan, maksat kuljetuksen, vuokran, tyhjennyksen ja kilojen mukaan tavarasta. Helposti monta sataa euroa.
Mutta perinnön saa vasta sitten, kun asunto on myyty. Kaikki asunnot eivät mene hetkessä kaupaksi eikä kaikilla perillisillä ole yks kaks napata jostain rahaa asunnon tyhjentämiseen.
Normaalin pesän tyhjentämiseen menee työjäan lisäksi maksimi 500 euroa. Ota vaikka laina tai jätä yksi Thaimaan matka tekemättä.
Onhan siellä kuitenkin se perintö odottamassa ja jos ei ole, niin kieltäydyt perinnöstä, jolloin ei tarvitse maksaa mitään.
Paitsi jos perijällä on alaikäisiä lapsia, sitten perintö menee lapsille ja lastenkin pitää maksaa perintövero, mutta eihän näillä ole rahaa, joten maksettava on. Nimimerkillä on ihan omaa kokemusta ja asiat tutkittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tavarat ihan itseäni varten. Lapset voivat lahjoittaa tavarat kuolinpesiä siivoaville yrityksille tai mihin tahansa. Ei niitä ole pakko ottaa.
Tämä kummallinen harhakäsitys, että voit lahjoittaa roskasi jollekin yritykselle. Tai jopa MYYDÄ. Tosiasia on, että näille yrityksille pitää maksaa siitä, että he siivoavat hoardatut kamat. HEILLE MAKSETAAN SIITÄ.
Juurikin näin. Olen itse tyhjentänyt 200 neliöisen omakotitalon ja pyysin useampaa organisaatiota paikalle hakemaan tavaroita, esineitä, vaatteita ja huonekaluja ilmaiseksi. Eikä kaikesta päästy eroon vaan 3 lavallista lähti kaatopaikalle. Tavaraa on niin paljon kierrätyskeskukset ja kirpparit pullollaan, eivät ota vastaan kuin valikoituja tavaroita ja huonekaluja. Aion itse todellakin tehdä kuolinsiivouksen jo hyvissä ajoin ettei omien lapsieni tarvitse tuskailla mihin sen kaiken roinan työntää.
Mikä siinä on niin vaikeaa kärrätä kaikkea kaatopaikalle? Maksaa vaikka siitä, että ne menee sinne?
Minusta ei ole järkevää viedä ehjää, hyväkuntoista tavaraa suoraan kaatopaikalle. Kyllä ensin kannattaa mielestäni tarjota niitä muualle tai yrittää myydä.
No se on varmaan ihan kivaa puuhastelua, jos ei ole muuta tekemistä, esim. töitä...!
Juu niinhän se varmaan on. Itse tyhjensin monta kuukautta töiden jälkeen iltaisin.
Itse tyhjensin kaksi viikonloppua ja yhden viikon kesällä mökkiä varastoineen, ruohonleikkureineen, soutuveneineen yms.
Ei mitenkään ollut vaikeaa. Töissä käyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He ottavat tavarat ja myyvät ne, siitä saavat palkkion. Ei tarvitse maksaa.
Romun viet kaatopaikalle, se voi muutaman kympin maksaa.
Ja ei testamenttia siis tarvitse ottaa vastaan jos ahdistaa. Kieltäydyt, ja sitten ei ahdista.
Heille nimenomaan maksetaan siitä!
No et ota sitä perintöä vastaan. Niin ei tarvitse maksaa!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi lapsettomana ei tarvitse murehtia edes lakiosasta, joten en tuota huolta sisarusteni lapsille. Asunto irtaimistoineen, pankkitalletukset ja osakkeet menevät hyväntekeväisyysjärjestölle, joka saa varmasti asunnon tyhjennyksen järjestettyä.
Kuolinsiivouksessa voi silti olla ideaa, mutta sen ajoittaminen hankalaa. Harva haluaa luopua tavaroistaan mahdollisesti vuosikymmeniä ennen kuolemaansa, omaksi iloksi ja käyttöön ne on hankittu, monista arvelen nauttivani eläkeläisenä vielä enemmän kuin nyt. Sitten kun voimat ja terveys alkavat jo loppua, siivous ei ole raihnaiselle ainakaan sen helpompaa kuin nuoremmalle perijälle. Jos perintö on niin pieni, että tavaroiden hävittämiskustannus on tosiaan suuri perinnön kokoon verrattuna, vanhuksen itsensä maksamanakin summa on pois tulevasta perinnöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä ota perintöä jos ei paria sataa euroa raaski sitä ennen panostaa.
Häpeä ahne.
Kaksi isoa pakettiautollista vietiin tavaraa kaatopaikalle. Vain sekajätteestä piti maksaa ja ei se maksanut edes kahtakymppiä. Pakettiauton vuokra maksoi, mutta mitä sitten. Olihan se ihan hirveää, kun perintörahoista piti se maksaa...tai sitten ei.
Oma isä kuoli kesänloman aikaan, iästään huolimtata yllättäen ku minulla oli kesälomaa jäljellä kolme viikkoa ja veljellä kaksi. Järkättiin hautajaiset ja tyhjennettiin talo. Asumme sekä minä että veli satojen kilometrien päässä, joten ei ollut mahdollista käyttää aikaa joka ilta kuukasikaupalla, vaan piti olla tehokas. Kun talossa oli asuttu yli 50 vuotta, olihan sitä rojua kertynyt...isä oli aika tunnettu persoona ja hautajaisetkaan eivät olleet ihan pienet, kun oli paljon ihmisiä, jotka halusivat niihin tulla. Äiti oli kuollut jo paljon aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi isoa pakettiautollista vietiin tavaraa kaatopaikalle. Vain sekajätteestä piti maksaa ja ei se maksanut edes kahtakymppiä. Pakettiauton vuokra maksoi, mutta mitä sitten. Olihan se ihan hirveää, kun perintörahoista piti se maksaa...tai sitten ei.
Oma isä kuoli kesänloman aikaan, iästään huolimtata yllättäen ku minulla oli kesälomaa jäljellä kolme viikkoa ja veljellä kaksi. Järkättiin hautajaiset ja tyhjennettiin talo. Asumme sekä minä että veli satojen kilometrien päässä, joten ei ollut mahdollista käyttää aikaa joka ilta kuukasikaupalla, vaan piti olla tehokas. Kun talossa oli asuttu yli 50 vuotta, olihan sitä rojua kertynyt...isä oli aika tunnettu persoona ja hautajaisetkaan eivät olleet ihan pienet, kun oli paljon ihmisiä, jotka halusivat niihin tulla. Äiti oli kuollut jo paljon aiemmin.
Niin ja iso osa tavarasta meni lahjoituksena ja elektroniikkaromujen kierrätys oli lähempänä. Jotain jäi omaankin käyttöön. Lasten riemuksi....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos perijällä on alaikäisiä lapsia, sitten perintö menee lapsille ja lastenkin pitää maksaa perintövero, mutta eihän näillä ole rahaa, joten maksettava on. Nimimerkillä on ihan omaa kokemusta ja asiat tutkittu.
Voiko alaikäinen (lapsi) kieltäytyä perinnöstä?
Vierailija kirjoitti:
Niistä englantilaisista posliineista ei saa edes kirpparilla mitään ikinä. Ei ikinä.
Royal Doulton with hand-painted periwinkles <3.
Vierailija kirjoitti:
Se maksaa jos sen työn teettää ja tavara on arvotonta romua. Ja melkein kaikki on nykyään arvotonta romua. Ja itse tehtynä monen päivän homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä ei. Ainoastaan jos pesä on pahasti velkaantunut, maistraatista voi hakea lupaa perinnöstä luopumiseen tjsp.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kehottanut vanhempiani tekemään kuolinsiivouksen ja ilmoittanut että tilaan roskalavan paikalle siinä vaiheessa kun mun pitäisi siivota ne romut.
Tekee pahaa lukea tällaista. Siis kylmyys kuuluu varmaan puheessasi muutenkin. No kai tämä on provo.
Miksi tekee pahaa. Olemme miehen kanssa päälle viisikymppisiä ja olemme nyt jo suunnitelleet, että vanhempana siivoamme omat jälkemme pois ja myymme talon ja muutamme pieneen asuntoon, minne otamme vain sen, mitä tarvitsemme. Emme halua jättää lapsille riesaksi sitä vuosikymmenien aikana kertyneiden tavaroiden perkausta.
Itse olen käynyt sen lävitse, kun purin äitini ja isäni omaisuuden maalta isosta omakotitalosta. Tavaraa oli talo täynnä, oli ulkovarastot, liiterissä oli vanhoja, risoja pyöriä ja potkureita yms.
Se oli melkoinen urakka ja tuli kalliiksikin. Joten itse haluan hävittää kaiken roinan pois ennen kuolemaa.
Kannattaa aloittaa heti. Tulevaisuudesta ei koskaa tiedä.
Sanokaa nyt aivan suoraan, että perintö kyllä kiinnostaa (asunnot, sijoitukset), mutta mitään kuluja tai vaivaa se saamisesta ei saisi perilliselle tulla, vaan vanhusten itse olisi vielä voimissaan ollessaan edullisesti mimimoitava elämänsä perillisille edullisella tavalla.
Tämähän tässä taustalla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tässäkin tapauksessa vainaja olisi niin nuoti, että hänellä on alaikäisiä lapsia, kai elätte omien opetustenne mukaan jääkaappi tyhjänä viidenkymmenen esineen kanssa, jotka on jaoteltu valmiiksi roskakoreihin sen mukaan, mihin kierrätykseen ne kuuluvat? Jo huomenna voi joutua onnettomuuteen... Vai olisiko sittenkin syytä leipoa jo ne hautajaispullat pakkaseen, että on helpompi omaisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kehottanut vanhempiani tekemään kuolinsiivouksen ja ilmoittanut että tilaan roskalavan paikalle siinä vaiheessa kun mun pitäisi siivota ne romut.
Tekee pahaa lukea tällaista. Siis kylmyys kuuluu varmaan puheessasi muutenkin. No kai tämä on provo.
Miksi tekee pahaa. Olemme miehen kanssa päälle viisikymppisiä ja olemme nyt jo suunnitelleet, että vanhempana siivoamme omat jälkemme pois ja myymme talon ja muutamme pieneen asuntoon, minne otamme vain sen, mitä tarvitsemme. Emme halua jättää lapsille riesaksi sitä vuosikymmenien aikana kertyneiden tavaroiden perkausta.
Itse olen käynyt sen lävitse, kun purin äitini ja isäni omaisuuden maalta isosta omakotitalosta. Tavaraa oli talo täynnä, oli ulkovarastot, liiterissä oli vanhoja, risoja pyöriä ja potkureita yms.
Se oli melkoinen urakka ja tuli kalliiksikin. Joten itse haluan hävittää kaiken roinan pois ennen kuolemaa.
Vanhempani ovat hengissä, isäni lapsuudenkoti on myyty, mutta siellä ei tavaramäärät olleet vielä valtavia.
Mutta kun vanhempani muuttivat omakotitalosta reilu 100 neliön kerrostaloon ja luopuivat kesämökistä, tavaraa alkoi jo löytyä.
Meillä on isohko omakotitalo ja tavaraa on kertynyt. Vaikka kierrätän, 4 lasta tekee oman haasteensa.
Suunnitelma on meillä sama. Kun lapset muuttavat pois kotoa, muutamme kerrostaloon ja luovumme 90% irtaimistosta.
Mieheni vanhemmat ovat muuttaneet jo pienempään ja heidän irtaimistoa on meillä varastossa. Ensi keväänä alkavat myymään mökkiään ja meille tulee sieltäkin irtaimisto.
Heidän omakotitalo oli myynnissä 2 vuotta ja siitä huolimatta, vaikka anoppini ei ostanut mitään uutta, alkoi heti myymään huoneista, jotka eivät olleet enää käytössä pois huonekaluja, meille tuli monta pakettiautollista.
Onneksi lapset ovat näppäriä tekemään ilmoituksia, myyvät koko ajan jotain,
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sun isäsi ei ollut paljon tavaraa kerännyt, jos kahdella pakettiauton reissulla selvisitte..! Jos mun pitäisi siivota nyt kaikki vanhempieni talot tilat ja roinat niin arvioisin pelkkään irtaimistoon tarvittavan 5 rekkaa. Ihan oikeasti.