Minka ikäiset lapset voi pelata fortnite peliä?
Meillä 11-vuotias poika vaatii lataamaan tuota koneelle. Kaikilla muilla kuulemma on. Itse en noista peleistä mitään ymmärrä. Lataisitteko?
Kommentit (151)
Fortniten ikärajahan on k12 mut kyllä sitä saa nuoremmatkin pelata ei se oo niin haitallinen sitten pois vain jos näet lapsen käyttäytymisessä jotain ja liikunta on liian vähäistä mutta en usko haittaavan
Meillä 8-vuotias kärtti peliä, pari 7-8-vuotiasta kaveriakin kuulemma sitä pelaa. Kävin youtubessa tsekkaamassa, mikä on homnan nimi, jonka jälkeen totesin, että ei, meillä ei todellakaan tuleva tokaluokkalainen pelaa taistelu-/räiskintäpeliä, jossa juostaan ympäriinsä, ehkä kommunikoidaan kuulokkeiden kautta tuntemattomien aikuisten kanssa, kerätään aseita ja ammutaan ihmisiä. Harrastan pelaamista itsekin, enkä voi kuin ihmetellä joidenkin aikuisten leväperäistä suhtautumista asiaan. Ne ikärajat ovat peleissä ja elokuvissa ihan hyvästä syystä.
Ongelma ei ole raakuus vaan linjoilla kommentoivat isommat pojat ja jopa namusetämäisesti vihjailevat aikuiset miehet. Pelissä kun voi olla laukomassa sanaisia helmiään 99 muuta sinun 9-vuotiaasi kanssa. Lisäksi mielettömän koukuttava, just luin lehtijutun missä lapsi virtsannut alleen kun ei malttanut käydä vessassa kun pelasi. Eli ikäraja paikallaan, ei mitään kiirettä ladata moista p....aa lapsuutta pilaamaan.
Tästä sai kyllä päivän naurut :D
En kyllä ainakaan alle 10-vuotiaan antaisi pelata. Ja todennäköisesti antaisin pelata vain yksin ja kavereiden kanssa, niin ettei häiritseviä ihmisiä tule, tai vähintäänkin ohjeistaisin kuinka internetissä toimitaan. Jos alkaa menemään pelaaminen liiallisuuksiin niin sitten sitä pelaamista RAJOITETAAN. Tätä kutsutaan vanhemmuudeksi. Rahaa en antaisi ainakaan kovin nuoren käyttää, tosin lahjaksi pelivaluutta voisi sopia hyvin.
Nämä kaikki ovat tietenkin yksilöllisiä, ja jos koet että peli ei sovi lapsellesi, niin se on ok.
Hetkonen, nyt menee jo mammat yli. Itse pelaaan tätä peliä eikä varmasti mitään huumeitä myydä, jotain rajaa jo.
Eivät tuon pelin grafiikat kauhean realistisia ole. Olen pelannut 10v pojan kanssa ja hauskaa on ollut. Räiskintää mutta veri ei lennä
Ne ikärajat on olemassa ihan syystä. Kaikissa peleissä.
Ootko tosissas?? Ota lapsesi saman tien pois koulusta. Enemmän sieltä oppii.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kielletty 10-vuotiaalta, otettiin pois, vaikka oli itse sen ladannut. Meillä sääntö, että ampumispelejä ei pelata, vaikka ikäraja olisi mikä (tässä se on 12). Ideana on kerätä aseita ja tappaa niillä muita (ampumalla ja vetämällä kirveellä päähän). En ymmärrä mitä hyvää tuossa voi olla minkä ikäiselle tahansa, vaikka ei veri roiskuisikaan.
No oletko antanut lapsesi pelata tammea tai shakkia? Ideahan on tappaa vastustajan nappula
En ymmärrä, miksi jo alakouluikäinen (tai joku puhui jopa eskarilaisesta) pitäisi altistaa jatkuvalle stressille? Jännityshän saa elimistön reagoimaan samalla tavalla kuin stressi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kielletty 10-vuotiaalta, otettiin pois, vaikka oli itse sen ladannut. Meillä sääntö, että ampumispelejä ei pelata, vaikka ikäraja olisi mikä (tässä se on 12). Ideana on kerätä aseita ja tappaa niillä muita (ampumalla ja vetämällä kirveellä päähän). En ymmärrä mitä hyvää tuossa voi olla minkä ikäiselle tahansa, vaikka ei veri roiskuisikaan.
Lisäyksenä vielä, että meillä oli sama mantra "kaikki muutkin saa sitä pelata". Kun kiellettiin, kävi ilmi, että monelta muultakin luokkakaverilta on kielletty.
Lasten "kaikki muutkin saa" tarkoittaa yleensä luokan johtohahmoa tai porukkaa, johon lapsi haluaisi päästä ja kuulua. Todellisuudessa voi olla 2-3 tyyppiä.
Kaikki muutkin on vuosikausia ollut lasten vedätyskikka, jolla saa vanhempien tunteet heräämään, että lapsi ei vain joutuisi syrjityksi kaveripiirissään. Kannattaa tuntea lapsen kaverit nimeltä, että voi kysyä, keitä nämä kaikki muut ovat ja sitten keskustella vanhempien kanssa heidän kannastaan yli-ikäisten peleihin.
Sitä ihmettelen aina, että miksi me ihmiset emme pidä kaveri/naapuriperheissä enemmän samansuuntaisia sääntöjä. Pääsisimme paljon helpommalla, kun voisi sanoa, että ei Janin tai Joninkaan perheessä saa pelata, olla keskustassa, ulkona myöhään. Kun kuitenkin on aina vähän epävarma rajojen kanssa, kun ei halua lapsen joutuvan kiusatuksi.
Vierailija kirjoitti:
Ok eli voidaan ladata kohta. Poika täyttää 12v Huhtikuussa. Tarkoitus on noudattaa ikärajoja suurinpiirtein. Ongelma oli etten tiennyt ikärajaa. Poika väitti ettei sitä ole. Pikkuveli 9v täytyy jotenkin pitää erossa pelistä. Onnistunee kun lataan pelin olohuoneen pöytäkoneelle oman käyttäjän taakse johon ei ilman mun salasanaa ole menmistä. Kiitos teille
K12 on vaan suositus. Ja kyllä monet 9 vuotiaat sitä myöskin pelaavat. Riippuu vähän lapsesta. Minun 9 vuotias vaati lataamaan. Katsoin trailerin ja ihan hauskalta peliltä näytti. Muistan kuinka innoissaan poika oli kun voitti ensimmäisen pelinsä. Ihan hauskaa tekemistä yhdessä.
Fortniteä voi pelata ihan hyvin nuoremmatkin. Mitä tulee näihin räiskintäpeleihin niin ei niitä kukaan (tai suurin osa ainakaan) pelaa sen takia että he saisivat tunteen ihmisen tappamisesta tai mitään vastaavaa. Rinnastaisin tämän esim. tikanheittoon tai kiekkojen tarkkuusammuntaan. Vaikka ne kohteet ovatkin ihmisen näköisiä niin ei niitä silti ajattele ihmisinä vaan objekteina johon kuuluu osua kuten vaikka tikkataulun keskipiste tai savikiekko.
Itse olen 10v ja saan pelata peli ei ole raaka ja se on aika pienille lapsille tarkoitettu siinä ei näy verta ja on oikein hyvä peli
Jos ette anna lapsenne pelata Fortniteä "koska siinä tapetaan" niin ettekö tajua että jos kiellätte lapseltanne pelin ja hänen kaverinsa pelaavat sitä niin varmasti hän tulee pelaamaan sitä kaverillaan vaikka ei sinulle sitä kertoisi.
Lol älä viitti valehdella pikku jonne
Kyllä annan pelata kaikenikäisten. Ympäristössä ei ole väkivaltaa tai muitakaan riskitekijöitä. Mikään peli ei yksin vaaranna kehitystä, vaan kasvuympäristön turvattomuus ja epävakaus ja pelivaikutukset yhteensä. Meillä on turvallinen koti, jossa ketään ei koskaan lyödä tai edes tukisteta. Ei aikuiset lapsia, toisinpäin eikä lapset toisiaan. Harmiton on mielestäni tuo fortnite peli. Perheessä esiintyvä väkivalta tai lasten kurittaminen on lapsen väkivaltaisen käytöksen alkujuuri, ei pelit.
Tämä:DDDDDDDDDD