Minka ikäiset lapset voi pelata fortnite peliä?
Meillä 11-vuotias poika vaatii lataamaan tuota koneelle. Kaikilla muilla kuulemma on. Itse en noista peleistä mitään ymmärrä. Lataisitteko?
Kommentit (151)
Itse olen 10v ja kolmas luokalla (menen loman jälkeen neljännelle) kestin kiusaamisen kolmannella luokalla kun kaikki luokkakaverit sai pelata (niitä on 9) mutta kun minä tai kuka tahansa lapsi menee neljännelle niin vanhemmalla on päätös: lapseni menettää tämänhetkiset kaverit lopullisesti tai saa pelata k12 väkivaltapeliä joka ei aiheuta välttämättä lapselle mitään. Minun isäni valitsi sen vaihtoehdon että menetän kaverit ja olen hänelle todella vihainen lopullisesti. Neljäs luokkalainen lapsi ei voi sanoa ääneen edes parhaalle ja luotettavalle kaverille että ei saa pelata k12 väkivaltapeliä. Jos hän kertoo että ei saa niin se on siinä tai jos hän ei kerro niin kaverit epäilevät että ei saa pelata ja sitten he tekevät päätöksen että hän ei saa pelata sitä ja sitten menettää kaverit. Eli kolmas- tai neljäsluokkalaisen täytyy saada pelata k12 väkivaltapelejä tai menettää kaverit. Ja hassua isässäni on se että pelasin 8-9 vuotiaana TF2 peliä vanhempieni luvalla ja se on todella raaka ja pelottava peli minusta ja poistin sen pahan unen takia, mutta se peli ei tee minua väkivaltaiseksi ja kaiken lisäksi olen pelannut luvan kanssa useasti kaverin luona fortnitea, mutta jos en saa isän lupaa pelaamiseen lähipäivinä, niin ei kyllä sinne kaverillekkään enää ole menemistä kun hän ei enää pidä minusta koska en saa isän lupaa fortniten pelaamiseen.
Pakko sanoa että aika ironista. Latasitte kun lapsi sano että kaikki muut pelaa. Poistitte kun lapsen kavereiden vanhemmat sano että kaikki muutkin poistaa/poisti. Ja sitten mietitte vielä että miksi lapset sanoo "kaikilla muillakin on". Mitä isot edellä sitä pienet perässä.
Kyllä teidän hyvänen aika pitää antaa pelata ite oon 10 enkä saa pelata kaikki mun kaverit jotka on 7-11 vuotiaita saaa pelata koska pelistä oppii englantia oon itekki pelannu kavereiilla ja ei oo mun mielestä yhtään raaka tiedän aika paljon alle 12 vuotiaita jotka pelaa mutta monta kertaa vähemmän yli 12 vuotiaita... esim mun kaveri ei saanu pelata sitte se kerto että siitä oppii englantia heti ku mä kerroin että siinä on tarkoitus ampua niin en saanu enää pelata... menee hermoille (HALOO AIKUISET) muaki on kiusattu koulussaki niin paljon ettei mulla oo enää paljoo kavereita siks vaan etten saa pelata fortniteä...
Nuorimmat fortnitessä vastaan tulleet on olleet jotain 7-8-vuotiaita.
N27
Minun mielestä fortnite on laimeinta nettiräiskintää, jota olen nähnyt. Itse en sitä enää pelaa, mutta sukulaispoikani(8-10) pelaavat sitä aina meillä. Joten täällä kannattaa kaikkien "huolestuneiden äitien" ottaa järki käteen, ja vaikka antaa lastensa pelata tätä peliä jonkin aikaa, ja sitten katsoa vaikuttaako tämä peli negatiivisesti lapseen. Jos tämä peli muuttaa väkivaltaisemmaksi lapsen käytöstä, on peli syytä ottaa pois. Mutta jos mitään ei tapahdu, pitää lapsen antaa pelata peliä josta pitää.
Lapsille tehty peli. Kerran pelasin ja meni hermot, kun jonnet voittaa kuusnolla. Siirryin takas CODiin joka sopii sedälle paremmin.
Näiden pelien ansioista nuoret oppii englantia kuin itsestään. En sen takia kieltäisi
Live Fortnitea:
Täällä voi tutustua peliin.
Meillä 11-vuotias on nyt saanut parin kuukauden ajan pelata.
Räiskintää suurempana ongelmana pidän pelin koukuttavuutta. Meillä on tiukat pelaamisrajat - lapsien kanssa yhdessä sovitut. Mutta monet muut pojan kaverit pekaavat Todella Paljon. Poikakin on harmissaan, kun jotkut kaverit on kokoajan sisällä, eikä osaa enää tehdä mitään muuta.
Fortnitessä hakataan toisia hakuilla ja kaiken maailman miekoilla. Ammutaan tarkkuuskivääreillä ja haulikoilla toisia ja sitten nauretaan kun toinen kuolee. Samaa hommaa mitä siellä koulun välitunneilla on aina leikitty. pienenä sidottiin toisia nippusiteillä puunrunkoihin kun leikittiin poliisia ja roistoa. Toki puukotkin oli mukana. Vähän vanhempana taas pöllittiin kaupasta patukoita, koska oltiin nähty jonkun isommankin tekevän niin. Ala-asteella leikittiin myös sellaista, että ei saa katsoa autoja kun ajetaan pyörällä tien yli. On sitä kyllä joskus itsekin hullu ollut. Ja kaikki tämä ilman videopeleja ja fortniteä.
Videopelit tuli vasta yläasteella kun sain ensimmäisen oman tietokoneen. Pelattiin cs:ää (taktinen räiskintäpeli. K18. Ehkä noin 10 kertaa raaempi mitä fortnite. Veri lentää ja se on varma.). Tosiaan pelattiin cs:ää kun muut oli ryyppäämässä. Kait se silti järkevämpää oli. Katsottiin kavereiden kanssa vierestä kun jotkut alkoivat käyttää huumeita. Itseä ei alkoholi ja huumausaineet kiinnostanut, koska vietimme viikonloput koneilla emmekä missään kaupan edustalla ryypiskelemässä. Pelit todellakin vievät lapsia pois nykypäivän vaaroista ja ennenkaikkea opettavat englantia ja tiimityöskentelyä. Eivätkä ne mitään ikärajoja ole vaan ikäsuosituksia. Amerikassa kaikki suosotukset ovat vieläpä 1 vuoden alempia. Yleensä pelikansa on aivan kunnollista porukkaa, eikä siellä ketään pedofiilejä ole kyttäämässä mahdollisia uhreja tai diilerit myymässä huumeita. Todelliset vaarat on siellä kotona tai kaveripiireissä. Jos 7 luokalla testataan tupakkaa niin voit olla varma että 9 luokalla on jo viinaksiakin maisteltu.
Olen 13 vuotias poika ja äitini sanoo että en saa pelata peliä koska on lukenut siitä uutisia niin paljon kun nuoret heittävät elämänsä hukkaan, mutta tässä onkin se pointti jos ihminen harrastaa jotakin eihän edes keskity kyseiseen peliin hirveästi. Kommunikaatio on myös hyvä asia koska minua kiusattiin vielä vähän aikaa sitten mutta fortnaitin kautta pystyin tutustumaan ihmisiin paremmin vaikka en heitä näkisi. Siis mitä sanoisitte äidilleni että hän antaisi minun ladata kyseisen pelin keskiarvo koulussa on kuitenkin 8.9
Psykologit analysoineet fortniten todelliseksi ikärajaksi 16 tai 18. Mitä enemmän junnuja pelaamassa, sitä enemmän kassa kilisee, joten ikäraja matalaksi..
Fortnitessä tappaminen ei ole tappamista vaan eliminoimista ja veri ei edes lennä oon 11 ja saan pelata
Mun mielestä ihan sopiva peli myös noille alle 10 vuotiaille. Veri ei lennä ja ei se tappaminen nyt niin raakaa ole (ja ei oo tullu tän 1 vuoden aikana ketään vastaa joka ois haukkunu tai puhunu huumeista.) Kiva lukee kun kaikki mutsit ragee
Juuri näin! Oikeanlainen peli ja pelaaminen ylipäätään kehittävät ajattelua. Räiskintäpelin sijaan esim jokin autopeli voisi olla lapsen kehityksen kannalta turvallisempi. Tappamispelit ovat tutkimusten mukaan haitallisia ajattelun kehittymiselle ja usein pelin aloittamisen jälkeen lapsen käytös voi muuttua, jos peli ei sovellu hänen ikäiselleen. Serkkuni poika, joka on 7-vuotias,on pelannut fortnitea eka luokan alusta alkaen. On kuulemma muuttunut mutta koulun aloituksen myötä. Itse en antaisi, jos olisi omia lapsia, heidän pelata fortnitea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kielletty 10-vuotiaalta, otettiin pois, vaikka oli itse sen ladannut. Meillä sääntö, että ampumispelejä ei pelata, vaikka ikäraja olisi mikä (tässä se on 12). Ideana on kerätä aseita ja tappaa niillä muita (ampumalla ja vetämällä kirveellä päähän). En ymmärrä mitä hyvää tuossa voi olla minkä ikäiselle tahansa, vaikka ei veri roiskuisikaan.
Eli jos et jotain ymmärrä = pakko olla turhaa/haitallista?
Tuommoiset räiskintäpelit kehittää koordinaatiota, yleistä aivotoimintaa ja kykyä käsitellä informaatiota. Lisäksi myös tiimityöskentelytaitoja ym.
Mutta toki kiellä kaikki räiskinnät koska et kykene itse käsittelemään asioita loogisesti ja neutraalisti.
Jos luulet että väkivalta peleissä/elokuvissa tekee väkivaltaiseksi niin suosittelen lukemaan tutkimuksia tai miettimään että mikä itsessäsi on vikana jos peli tekisi sinusta väkivaltaisen ja luulet että näin on muillakin.
Täyttä pötyä! Minä olen pelitutkija, ja voin todeta, että väkivaltaa sisältävien pelien vaikutuksesta ihmiseen on tuloksia joka lähtöön. Väkivaltarikollisella pelaaminen voi vähentää todellisen väkivaltarikoksen tekimisen halua. Mutta väkivaltaisten pelien vaikutus LAPSEEN on aina haitallinen. Lapsen aivot ovat vasta kehittymässä ja muovautuvat ympäristön vaikutuksesta. Myöhempinä vuosina vaikutus ei välttämättä ole väkivaltaisuus vaan se on yleensä masennus tai muu mielenterveyden ongelma. Fornite-pelistä varoitetaan monissa yhteyksissä, koska se on erittäin koukuttava peli, eli sen lähiriski on peliriippuvuuden kehittymisessä. Itse suhtaudun peleihin myönteisesti, ja siksi olenkin perehtynyt juuri pelien vaikutukseen lasten aivoihin. Oikeanlaisella pelillä voi olla suotuisiakin vaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä nelosluokkalainen pelaa. Räiskintää, mutta veri ei lennä. Oon katsonut sivusta ja ihan mielenkiintoiselta vaikuttaa. Ensin pitää kerätä aseita, sitten alkaa taistella muita tiimejä vastaan. Pelialue kartalla pienenee tietyin väliajoin. Kuulokkeilla voi jutella samalla kavereiden kanssa. Oon neuvonu taktiikkaa ja tarvii joukkuepelitaitoja, jos haluaa pärjätä. On niitä huonompiakin pelejä olemassa.
Miksi ne kaikki on taistelua ja tappamista?
Eikö tule mieleenkään kyseenalaista sellaista?
Meillä on 12-vuotias pelannut tänä kesänä ihan liikaa Fortniteä, mikä vähän harmittaa. Positiivisena puolena näkisin mm. sen, että oikeasti kuulin hänen puhuvan jonkun pelikaverin kanssa ruotsia tässä eräänä päivänä, ja englantia melkein koko ajan ellei sitten pelaa omien luokkakavereidensa kanssa. Tosin hekin vetää enkuksi jos mukana on ulkkareita. Eli kyllä tuossa kehittyy kielitaitokin, sekä kyky ohjata ja neuvoa huonompia pelaajia.