Bonusvanhempien vastuu bonuslasten lomailusta ja kuluista
Millaisia kokemuksia teillä on uusperheissä lomailusta lasten kanssa? Teettekö koko perheenä lomareissut vai ainoastaan biologisten lasten kanssa ? Miten oli vaikka viime kesänä?
Eräs nainen kertoi, että hänellä on miehensä kanssa 7-vuotiaat kaksoset ja hän työskentelee pienipalkkaisessa työssä. Hänen miehensä on pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä ja hänellä on ex-puolison kanssa (esi)teini-ikäiset lapset ja nämä lapset asuvat pääosin äitinsä luona. Kun nainen oli alkukesällä kertonut ystävilleen, että he ovat tekemässä kesälomareissun Tampereelle/Särkänniemeen, mutta nämä miehen omat lapset eivät ole tulossa mukaan, koska lasten äiti oli kieltäytynyt maksamasta puolia lastensa kuluista, eikä lasten isällä ole varaa maksaa koko lystiä yksin. Tähän ne ystävät olivat syyllistäneet tätä naista, että miksei hän sitten voisi maksaa bonuslastensa rannekkeita ja muita kuluja, mitä siitä reissusta tulee (syöminen, majoitus, junaliput), johon nainen oli vastannut, että ei hänellä ole varaa maksaa toisten ihmisten lasten juttuja, että hänen pitää itsekin pienestä palkasta säästää, jotta saa edes omille lapsilleen tarjottua elämyksiä.
Kommentit (39)
Mun naispuolisella serkulla on alakouluikäinen lapsi miehensä kanssa ja lisäksi miehellä on kotona vuoroviikoin kaksi teini-ikäistä lasta. Silloin kun serkkuni lapsi oli alle kouluikäinen, sopi serkkuni kaikki lomansa koulujen loma-aikojen ulkopuolelle (esim. kesäloma elokuussa), jotta voisi sitten hyvällä verukkeella jättää miehen lapset pois matkoilta, kun eihän ne lapset voi lähteä matkalle silloin kun on koulua. Eli hän tuolloin matkusti vain kahdestaan oman lapsensa kanssa tai kolmestaan lapsen ja miehen kanssa. Hän sanoi, että olisihan se kiva matkustaa koko porukalla, mutta se tulisi hänelle tosi kalliiksi, kun miehellä ei ole varaa maksaa omien lastensa matkoja, joten serkkuni olisi pitänyt maksaa myös bonuslastensa kulut.
Mun mielestä se on biologisten velvollisuus maksaa omiensa matkat. Jos ei ole varaa, ei voi lähteä. Elämä on pettymyksiä.
Minulla on kaksi lasta ja miesystävälläni on kaksi lasta. Ei ole yhteisiä lapsia. Kun lomailimme kaikki yhdessä, niin maksoimme kulut puoliksi, eli käytännössä kumpikin maksoi itsensä ja omat lapsensa. Jos lapsia olisi eri määrä, niin ehkä jotenkin pääluvun mukaan olisi reiluinta jakaa kustannuksia.
Bonusvanhempi ei ole minun mielestäni elatusvelvollinen bonuslapsistaan, joilla on jo kaksi vanhempaa, joten ei lomallakaan pitäisi joutua maksajaksi.
Toki jos on varakkaampi, eli ns. ei tunnu missään maksaa toisenkin lapsen kuluja, niin saahan sitä toki maksaakin, mutta se pitää lähteä sen bonusvanhemman aloitteesta, että haluaa tarjota toisenkin lapsille jotain. On tökeröä käytöstä tämän bonuslapsen vanhemmilta, että lähtevät moista vaatimaan.
Miksi vähävaraiset ja -älyiset sikiävät usein montakin kertaa toisten vähävaraisten kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi vähävaraiset ja -älyiset sikiävät usein montakin kertaa toisten vähävaraisten kanssa?
Kauniimminkin asian voisi sanoa. Lapsia ei voi hankkia useampaa kuin mihin on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauniimminkin asian voisi sanoa. Lapsia ei voi hankkia useampaa kuin mihin on varaa.
Elämäntilanteet voi muuttua. Voi olla hyvät työt ja hyvä elintaso. Lasten harrastuksiin riittää rahaa. Sitten voi tulla vakava sairaus, työttömyys, avioero ja kaikki muuttuu. Kukaan ei tiedä, mitä omalle kohdalle sattuu.
Jos ei ole varaa ottaa kaikkia lapsia mukaan, niin on parempi jättää reissu tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se on biologisten velvollisuus maksaa omiensa matkat. Jos ei ole varaa, ei voi lähteä. Elämä on pettymyksiä.
miksei muka bonusvanhemman kuulu maksaa bonuslasten kulut? Sitähän sanotaan, että uusperheessä bonuslapsia kuuluu kohdella kuin omiaan. Jos sä viet sun oman biologisen lapsen syyslomalla Kreikkaan, niin sun pitää viedä myös se bonuslapsi, jos se vaan haluaa lähteä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
jos viittaat tuohon ap:n juttuun, niin ei me tiedetä, onko lasten isä jäänyt työkyvyttömyyseläkkeelle vasta kaksosten syntymän jälkeen ja muutenkaan kaksoset ei tule tilaamalla, vaan joskus sattuu syntymään kaksi lasta kerralla vaikka olisi "tilattu" vain yksi
Lapset tulevat minulla aina ensin. Ja meidän pitäisi lopettaa höpöttäminen siitä, että juuri sillä on väliä, jakavatko ihmiset saman DNA:n. En edes mieti sitä, että he ovat jonkun muun lapsia. He ovat meidän perheen lapsia.
Jännä kysymys sinänsä koska oma isäni matkustelee vaan mun veljen kanssa. Mitähän miinuslapsia me mun siskon kanssa sille ollaan, kun kaikki kuitenkin samalla lailla biologisia lapsia samoille vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksei muka bonusvanhemman kuulu maksaa bonuslasten kulut? Sitähän sanotaan, että uusperheessä bonuslapsia kuuluu kohdella kuin omiaan. Jos sä viet sun oman biologisen lapsen syyslomalla Kreikkaan, niin sun pitää viedä myös se bonuslapsi, jos se vaan haluaa lähteä mukaan.
Näin se menee. Lapsia pitää kohdella tasapuolisesti ja se bonuslapsi on kuitenkin toisen matkalle lähtevän aikuisen biologinen lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Jännä kysymys sinänsä koska oma isäni matkustelee vaan mun veljen kanssa. Mitähän miinuslapsia me mun siskon kanssa sille ollaan, kun kaikki kuitenkin samalla lailla biologisia lapsia samoille vanhemmille.
Et sitten saa suutasi auki kysyäksesi sitä isältäsi? Mikset?
Vierailija kirjoitti:
tekeekö sun isä tyyliin jotain kalastusreissuja Lappiin veljesi kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä oli viime kesänä mukana minun, hänen ja miedän lapset. Joskus nyt vaan ei kaikkien aikatauluihin sovi, mutta sitten saatetaan järjestää joku korvaava reissu. Esimerkiksi viime vuonna mun kaksoset ei päässyt mukaan jalkapallohommien takia. Kävin sitten kolmestaan niiden kanssa syyslomareissun.
Huomoitko ollenkaan että puhe oli myös kustannuksista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee. Lapsia pitää kohdella tasapuolisesti ja se bonuslapsi on kuitenkin toisen matkalle lähtevän aikuisen biologinen lapsi.
mutta jos se bonuslapsen biologinen vanhempi lähtee myös sinne Kreikkaan, niin mun mielestä hänen kuuluu maksaa oman lapsensa matka itse tai mahdollisesti puoliksi exänsä kanssa.
tuntuisi jotenkin oudolta, että bonusisä lähtisi vaikka teini-ikäisten bonustytärten kanssa keskenään lomalle ilman, että niiden äiti lähtee mukaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän pidä. Mitä hittoa 😂
Ei mulla ole mitään elatusvelvollisuutta jonkun toisen lapsesta varsinkin kun asuu eri osoitteessa. Jos vanhempansa haluaa lapsensa mun mukana Kreikkaan niin kaivaa lompakkoa esiin vaan ja maksaa.
En mä alan mun nyksän eksän elintasoa kasvattamaan sillä että maksan sen lapselle kivaa koska MULLA on rahaa. Mitä jos niitä lapsia on useampia ja vielä eri akkojen/ukkojen kanssa, kaikille niillekö mun pitäis maksaa reissuja koska joku urpo on sitä mieltä että kyllä bonuslapsillekin pitää. Mun oman lapsen reissu muuttuu äkkiä aika köyhäksi kun mihinkään ei riitä raha kun jonkun toisen lapsia pitää maksella kanssa. Ei tod!
Kyllä meillä oli viime kesänä mukana minun, hänen ja miedän lapset. Joskus nyt vaan ei kaikkien aikatauluihin sovi, mutta sitten saatetaan järjestää joku korvaava reissu. Esimerkiksi viime vuonna mun kaksoset ei päässyt mukaan jalkapallohommien takia. Kävin sitten kolmestaan niiden kanssa syyslomareissun.