Monennestako kierrosta tulit raskaaksi?
Eli kuinka kauan kesti tulla raskaaksi? Ikäsi? Ja mikä ehkäisy oli käytössä ennen yritystä?
Olen 28-vuotias ja olemme miehen kanssa harkinneet ehkäisyn jättämistä. Itse haluaisin odottaa vielä hetken, mutta miehen mielestä ehkäisy kannattaisi jo lopettaa. Jostain syystä hän pelkää, että yrityksessä voi kestää (mikä voi olla totta), vaikkei ole erityistä syytä pelkoon. Minä en osaa stressata etukäteen.
Kommentit (54)
Kolmas kierto 25-vuotiaana, tähän tosin meni 7,5 kuukautta.
Toisesta taisi tärpätä kierrosta viisi, aikaa kului kuitenkin 9kk. Ikää tuolloin 27 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Kolmas kierto 25-vuotiaana, tähän tosin meni 7,5 kuukautta.
Toisesta taisi tärpätä kierrosta viisi, aikaa kului kuitenkin 9kk. Ikää tuolloin 27 vuotta.
Ja ehkäisynä oli pillerit.
25v, ehkäisynä kondomi. Tulin neljännestä kierrosta raskaaksi. Tiesin että on normaalia ettei heti välttämättä heti onnista, mutta alkoi jo hieman kuumottamaan.
Olen yllättynyt, miten moni on tullut heti raskaaksi! Pitää kuitenkin varautua siihen, ettei itsellä välttämättä heti onnista ja olla stressaamatta liikaa.
Olen tullut aina raskaaksi samantien eli ehkäisyn jättämisen jälkeen tullut yhdet menkat ja sitten jo tärpännyt. Tämä siis kolme kertaa. Ekan kerran olin 30v, toka 33v mutta meni ihan alussa kesken ja siitä parin viikon päästä olin taas raskaana (eli vaan se tyhjentyminen tuli välissä). Ehkäisynä oli ennen ekaa lasta nuvaring rengas ja toisen lapsen kanssa hormonikierukka. Nyt olen 35 v ja luulen että lapset on tehty. Lapset nyt 3v ja 8 kk. Välillä ajattelen että kolmaskin olisi tervetullut mutta mies haluaa vain nämä kaksi.
Kummassakin raskaudessa noin kuudes kierto, 24 ja 26v olin (lasten syntymähetkellä olin 25 ja 27v). Kondomi ehkäisynä.
Vierailija kirjoitti:
Olen yllättynyt, miten moni on tullut heti raskaaksi! Pitää kuitenkin varautua siihen, ettei itsellä välttämättä heti onnista ja olla stressaamatta liikaa.
Ap täällä siis. Itselläni Nuvaring ehkäisynä, saa nähdä, miten kroppa käyttäytyy ilman sitä. Tuntuu, että haluja se rinkula on ainakin vienyt..
Ekasta ei mitään havaintoa. Tokassa kesti 1,5 v ja kolmas tuli vahingossa (imetin ja ei ollut kuukautisia). Oma ikä 25 v, 34 v ja 35 v. Edeltävä ehkäisy kondomi tai keskeytetty yhdyntä.
74. Kierto. Voi heittää vähän. Ei tullut helpolla ei. Ikää oli 22 kun aloitettiin.
25-v 1. kierrosta, heti kun lopetin pillerit, 33v yritettiin vuosi, välillä ahkerammin ja välillä harvemmin, 35-v ei ehkäisyä, mutta imetin edellistä 21kk ja raskaaksi 3. kierto imetyksen lopettamisesta.
Eka 33-vuotiaana, ekasta kierrosta, ehkäisynä kondomi.
Toka 35-vuotiaana, ehkäisynä imetys, joka toimi vuoden ja kolme kuukautta.
Kolmas 40-vuotiaana, meni 3-4 kiertoa, ehkäisynä kondomi.
Jokainen kahdeksasta raskaudesta on alkanut ensimmäisestä tai toisesta kierrosta. Suuri osa raskauksista on mennyt kesken. Ikää on ollut 25-37 ja ehkäisynä alkuun pillerit sen jälkeen kondomi.
Olisko ollut 7. kierto. Sitä ennen käytössä Nuvaring.
Näissä kyselyissä aina painottuu nuo nopeasti raskautuneet, en tiedä miksi. 80% pareista tulee raskaaksi vuoden sisällä.
Neljä kertaa ensimmäisestä kierrosta. Ikä: 28, 30, 34 ja 35 vuotta.
24 -vuotiaana jätettiin ehkäisy (kondomi) pois.
Raskaaksi tulin kierrosta 36.
Eka raskaus alkoi kolmannesta kierrosta, kun jätin pillerit pois. Se meni kesken. Sit menkat eivät käynnistyneet ja hain lääkäriltä vauhtia. Tuli yksi vuoto lääkkeiden avulla ja toisessa plussasin. Sekin meni kesken. Sen jälkeen en jaksanut ajatella raskauksia enkä mennyt lääkäriin, vaikka kierto jäi taas pois. Esikoisemme sai alkunsa ekasta kierrosta keskenmenon jälkeen, aikaa meni 3,5kk (ja tämän verran siirtyi myös laskettu aika). Yritykseen meni yhteensä 10kk ennenkuin tuli plussa, josta tuli vauva.
Esikoisen ja kakkosen välissä ei ollut muuta ehkäisyä kuin imetys. Kierto käynnistyi vuoden kuluttua synnytyksestä ja muistaakseni toisesta kierrosta plussasin. Yhteensä kierron alkamisests plussaan meni 4kk.
Kakkosen ja kolmosen välillä käytin ehkäisynä Nuvaringiä. Kokemuksesta tiesin, et kierto heittää häränpyllyä kun ehkäisynhormoonit kehosta kaikkoaa. Yritimme siis ihan tosissamme heti ja toisesta kierrosta plussasinkin. Tässä raskaudessa ei laskettua aikaa tarvinnut siirtää kuin viikolla.
Ensimmäisestä kierrosta neljä kertaa. Ikää 25, 27, 28 ja 30 v. tuolloin.
En tullut koskaan raskaaksi. Aloitettiin yritys 11 vuotta sitten, kun olin 25-vuotias. Sitä ennen oli ollut käytössä keskeytetty yhdyntä kaksi vuotta.
Kahden ivf-hoidon (ja useiden muiden, kevyempien hoitojen) jälkeenkään ei tulosta. Syy lapsettomuuteen ei ole selvinnyt. Nyt olemme sijaisperhe, meille sijoitettiin noin vuoden odotuksen jälkeen vauvaikäinen lapsi pitkäaikaisesti. Olemme nyt valtavan onnellisia, mutta pitkä tie on takana asioiden käsittelyssä.
Pillereissä yleensä säilyy teho vielä puoli vuotta niiden jättämisen jälkeen. Itse käytin pillereitä ja lähes sen puoli vuotta sai paneskella vapaasti tulematta raskaaksi 😁