Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen on älyllisesti heikkolahjainen ihminen?

Vierailija
11.03.2018 |

Mistä tyhmän tunnistaa? Mitkä ovat merkit? Mitä persoonallisuuden piirteitä tyhmillä mahdollisesti usein on?

"Kirjoittelee tällaisia aloituksia palstalle!" - Noin, nyt sen on sanottu, ja voimme keskustella asiasta.

Kommentit (357)

Vierailija
281/357 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen jolla on elämänhallintataidot hukassa aikuisenakin. Oppimisvaikeuksia jo ala-asteella. Huono koulumenestys, mukautettu peruskoulu ja myös amis mukautettuna. Osa kykenee työelämään yksinkertaisiin töihin ja osa ei edes niihinkään, vaan joutuvat erilaisille työpajoille. Ongelmia toiminnan ohjauksessa.

No, veikkaan ettei se noin yksioikoisesti mene. 

Nykyäänhän on diagnoosina esim. ADHD. Ei välttämättä tarkoita samaa kuin heikkolahjainen. Oppimisvaikeuksia voi aiheuttaa myös lukihäiriö, ja se, ettei sitä haluta havaita. 

Ihminen voi olla aivan normiälyllä varustettu, vaikka koulussa ei menestyiskään.

Heikkolahjainen - no, itse sanoisin, että hänellä ei ole kykyä ymmärtää yhteyksiä, hän voi osata vaikkapa lukea, mutta hän ei sitten kuitenkaan sitä ymmärrä mitä luki. Heikkolahjainen saattaa tarvita päivittäistoimissaan jatkuvaa ohjaamista.

Voihan ihmisellä olla jonkinlainen neurologinen muistiin vaikuttava vaiva/tekijä, ja silti hän nyt on kuitenkin ihan kykenevä vielä asioita ymmärtämään. 

Minulla on tuo diagnoosi laaja-alaiset oppimisvaikeudet, joka kääntyy selvällä suomen kielellä heikkolahjaisuudeksi. Älykkyysprofiilini on heikon ja heikon keskitason välimaastossa, joten en usko väärään diagnoosiin. Olisinpa ennemmin kehitysvammainen, niin tietäni olisi tasoitettu paljon yhteiskunnan toimesta. Tai vaikkapa heikkolahjainen romani, jolloin olisin täysin yhteiskunnan armoilla ilman, että edes yrittäisin.

Vaikka minulla on tuo diagnoosi, niin yritän kyllä huolehtia kodistani, vaikka en kovin innokas ole sisustamaan tai pidä siivoamisesta. Yritän, ettei mitään hirveää kaaosta ole omassa kodissani. Kerran viikossa siivoan. Ehkä autismipiirteisyys voi selittää tuon tai sitten se on luonteesta kiinni. En ole peruskoululaisena siivonnut, en edes omaa huonetta. Vasta muutettuani vuokra-asuntoon aloin oppia siivoamaan ja tietysti ammattikoulussa ravintola-alaa opiskellessa. Tiedän, mistä aloitan: aloitan ensin wc:n ja lavuaarin puhdistuksesta, sen jälkeen imuroin ja moppaan.

Vaikka usein kuulee, että autismin kirjolainen ei kykene tekemään täysipäiväisiä töitä, niin minä olen päinvastainen. Olen tehnyt muutaman kerran elämässä 12-tuntisia työpäiviä kuormittumatta siitä. Sen jälkeen tehnyt normaalisti välttämättömät askareet tiskaten ja iltapalaa nauttien.

Ihan tavallisella työpaikalla olen ollut extran ja tällä hetkellä olen työkokeilussa. Koitan kartoittaa ammattivaihtoehtoja, mutta tuntuu, ettei tällaiselle fyysisesti heikolle, small talkkia inhoavalle ja kömpelölle ole ammattikoulualaa, jossa itsenäisyys olisi kaiken a ja o, eikä vaadittaisi suurempia älynlahjoja. On niin tuntunut välillä siltä, ettei kukaan saisi nähdä tekemisiäni. Ihan kuin minulla olisi luurankoja kaapissa. Mietin välillä, huomaako kukaan kömpelyyttäni ja parhaani mukaan vältän näitä asioita, joissa käsi vapisee: erikoiskahvien tekeminen ja ruokien annostelu lautasiin. Näistä on ihan käytännön kokemusta työssäoppimisjaksoilta sekä töissä, mutten ole uskaltanut ottaa asioita puheeksi. Sen takia ajatus omasta yrityksestä houkuttelee, jolloin voisin tehdä asiat omalla tavallani.

Kirjoitat kuitenkin tosi hyvin, minulla on sukulainen jolla on tuo ja hän ei kykene noihin asioihin mihin sinä. Mutta joo kaikki ei tietenkään ole ihan samanlaisia vaikka olisi sama diagnoosi.

Niinhän sitä moni sanoo kirjoitustaidoistani, joiden takia kukaan ei usko minua heikkolahjaiseksi, vaikka paperilla on ihan mustaa valkoisella. Tuskin se nyt mitään mutuakaan ole. On niitä leimoja ollut vaikka minkälaisia: vaikea-asteinen semanttis-pragmaattinen dysfasia, autistiset piirteet, autismi, lievä kehitysvamma ja myöhemmin laaja-alaiset oppimisvaikeudet. Mieluummin olisin kehitysvammainen kuin melkein väliinputoaja. Olisin varmaan onnellisempi ja paremmasta tietämätön kehitysvammaisena.

Nyt joudun olemaan realisti ja toteamaan, ettei kaikki ammattikoulualatkaan minulle sovi. Olen kyllä miettinyt jopa sossupummiksi ryhtymistä. Peruskoululaisenakin laiskottelin ja olin tietokoneen äärellä, koska en jaksanut lukea, koska "ei jää päähän". Koko ajan hoin peruskoululaisena kuinka minusta ei mitään tule. Oli siinä perääkin, koska ei minun lapsuudessa ja nuoruudessa ollut ketään inspiroivia ihmisiä vaikeuksineen. Ihan kuin olisin joku 50-luvun lapsuutta elänyt nainen, joka koko ajan haikeana hokisi: "No ei minun aikaan ollut...", mutta sukupuolen tilalla on heikkolahjaisuus tai autismi. Vaikka kuinka naamani edessä olisi diagnooseilla varustettu yrittäjä (olen kohdannut tällaisen adhd:ta potevan dysfaatikon) tai vaikkapa kuninkaallinen, niin ei se silti saa minua vakuuttuneeksi, että minäkin voin. Entä jos mokaan? Entä jos en jaksa? Mitä jos asiat ovat minulle vaikeita, jolloin tyhmyyteni ilmenee.

Koulujen liiallista sosiaalisuuden korostamistakin olen inhonnut. Peruskoululaisena en uskaltanut puhua ujoudestani, enkä saanut mitään apua. Ihan kiusaamisen takia inhosin ryhmätöitä. Muistan vieläkin, kuinka yhdessä ryhmätyössä piti mennä kysymään toiselta ryhmältä jotain, jolloin yksi siinä porukassa aukoi minulle päätä. Saman päänaukojan pariksi olin melkein päätyä opettajan arpomisella, jolloin koitin vastustaa, mutten uskaltanut sanoa asiaa ääneen. Opettaja pyysi minua olemaan ystävällinen hänelle, vaikken edes mitään sanonut toveritoverille. En vain uskaltanut ja tuo vaikeneminen on ollut suurimpia vikojani. Juuri syystäkin halusin tehdä yksilötehtäviä, muttei sellaisiin ollut hirveämmin mahdollisuutta. Yhteiskuntaopissa opettaja kerran teki poikkeuksen ja antoi minun tehdä yksin esitelmää opettajan valitsemasta puolueesta.

Turhauduin tämän vuoden alussakin ryhmätöistä, joita oli koko ajan työelämään painottuvassa lyhytkoulutuksessa. Ei vain kiinnostanut mitkään maitopurkkiaskartelut ja tunnekorttileikit. Ainoa kiinnostava ryhmätyö taisi olla esitelmä Mikael Agricolasta suomen kielen päivänä, jolloin tehtiin ryhmässä työnjako kuka etsii mistäkin tietoa. Opettajalta sain arviota, että miten hyvä olin tietokoneella ja kirjoitustehtävissä. Niinpä, mutta enpä saa tätä omaa tapaa hirveämmin toteuttaa, vaikka se voisi hyvin sujua. Ihan syystäkin poden jonkinlaista kouluinhoa. Töissä taas en pode samanlaista tunnetta, mitä taas koulusta ajattelen.

Vierailija
282/357 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miespuolinen alaisen, ikä 42v. Supisuomalainen. Tekee suorittavia työtehtäviä. Sanavarasto todella suppea, joka päivä samat fraasit. Keskittymiskyky olematon, jaksaa lukea tiedotteista, uutisista ym. vain otsikot ja ingressin. Ei ymmärrä maailmantapahtumista kuin omien arkihavaintojensa verran. Äärimmäisen olematon yleissivistys. Muistiongelmia, ei pysy mukana ohjeistuksissa. Ei ole suosituksista huolimatta suostunut mihinkään psykologisiin testeihin tai arvioihin. Himourheilija, pärjää urheilussa, vaikka on tyhmä kuin saapas!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/357 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu on laitoshuoltajana töissä.

En usko pätkääkään. Nykyään siivoustyössä olevilta vaaditaan yli seiskan keskiarvoa ja pitää olla ammattikoulututkinto taskussa. Moni siivoojakin tekee nykyään työtään kello kaulassa. Laitoshuoltajat tekevät työtä sairaalamaisissa ympäristöissä ja kyllä siinä työssä on nähtävä omilla silmillään likaa, mitä ei muut välttämättä näe. Omatoimisuutta tarvitaan ja tarkkuuttakin, koska siellä ollaan vastuussa potilas- ja työturvallisuudesta tai muuten kirurgin työ olisi kohtalokas potilaalle, jos siellä leikkaussalit olisivat epästeriilejä.

Vierailija
284/357 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy ilmastomielenosoituksissa ja uskoo sukupuolia olevan useita.

Vierailija
285/357 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulumenestys muuten korreloi älykkyyden kanssa. Tai sanotaanko, että heikolla älykkyydellä varustettu ei voi olla hyvä koulussa, mutta älykäskin voi olla pärjäämätön.

Itse sanoisin, että älykkyyden puute on huumorintajuttomuutta. Siitä sen huomaa helpoiten. Niin paljon näen ihmisiä, joilla on todistetusti heikkolahjaisuutta ja yhteinen piirre on tosiaan huumorintajuttomuus tai hyvin alkeellinen huumorintaju. Ymmärtävät vain samanlaista huumoria kuin pikkulapset.

Tästä tuli mieleen, että mustaa huumoria ymmärtävät olisivat älykkäitä.

Vierailija
286/357 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerää bonus pisteitä. Maalaa kaiken valkoiseksi. Jättää tarran iittalan lasiin.

Vierailija
287/357 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukee is tai il ja ottaa kaiken todesta.

Vierailija
288/357 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä miehet, jotka tällä palstalla toistuvasti jankuttavat naisten miesmausta ja parisuhdevalinnoista kuuluvat tähän kategoriaan.

Vierailija
289/357 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Afrkan itäsarven kansalaisten keskimääräinen äo on 68. Tämän näkee muun muuassa siinä, että maassa ei ole toimivaa yhteiskuntaa. Millainen yhteiskunta Suomi olisi jos täällä kaikki olisivat heikkolahjaisia? Niinpä.

Suomalaisista tulee alkuasukkaita. Nuorten luku- ja kirjoitustaitokin ovat heikentyneet. Naapurimaa on jo hyvä esimerkki kehitysmaasta. Ruskettuneiden suomalaislasten takia on mietittävä tarkkaan lasten tulevaa koulupaikkaa.

Vierailija
290/357 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko pätkääkään. Nykyään siivoustyössä olevilta vaaditaan yli seiskan keskiarvoa ja pitää olla ammattikoulututkinto taskussa. Moni siivoojakin tekee nykyään työtään kello kaulassa. Laitoshuoltajat tekevät työtä sairaalamaisissa ympäristöissä ja kyllä siinä työssä on nähtävä omilla silmillään likaa, mitä ei muut välttämättä näe. Omatoimisuutta tarvitaan ja tarkkuuttakin, koska siellä ollaan vastuussa potilas- ja työturvallisuudesta tai muuten kirurgin työ olisi kohtalokas potilaalle, jos siellä leikkaussalit olisivat epästeriilejä.

Sekin on hyvä muistaa, että työelämä on liian vaativaa tänä päivänä. Ammattikoulutuskin on mahdottomuus heikkolahjaisille keskiarvovaatimusten alkaessa seiskasta. Tämä siis tiedoksi niille, joiden mielestä ammattikoulu on niin naurettavaa ja tyhmille suunnattu.

Totuus on se, että yhteiskunta on todellakin monimutkaistunut. Automatisaatio on vienyt helpot, avustavat työt, joissa terveen kirjoilla olevat heikot pärjäsivät. Digitalisaatio vie palvelut nettiin ja lähimmät Kelan pisteet häviävät pienemmiltä paikkakunnilta. Peruskoulu on täyttä rääkkäystä niin heikoille, jotka notkuvat siellä yli 20 oppilaan joukossa oppimatta edes lukemaan ja kirjoittamaan.

Aikuisina he ovat ihan heitteillä. Laaja-alaisten oppimisvaikeuksien kanssa painivat eivät ole kykeneviä pitämään puoliaan, jolloin he ovat täysin vahvempien johdateltavissa. Heille ohjeiden ymmärtäminen on todella vaikeaa. He eivät aina edes ymmärrä, että mitä pitäisi ymmärtää. He eivät ymmärrä, onko 30 prosentin korko iso vai pieni vaan pikavippi otetaan siitä huolimatta.

On paljon parempi, että ihmisen äo keikahtaa 60:en, koska tällöin yhteiskunta tulee apuun. Jos se ylittää 70:en, kukaan ei auta, vaikka henkilö on ihan kujalla ja käytännössä ihan tuen tarpeessa.

Vierailija
291/357 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset nuoret sopivat otsikon kuvaukseen todella hyvin. Eivät tunnista edes kuvista Hitleriä ja Mannerheimia, valmistutaan peruskoulusta heikolla luku- ja kirjoitustaidolla ja pitkiä työpäiviä ei enää jakseta palvelu- tai rakennusalalla. Niin että valmistuuko peruskoulusta "heikkolahjaisia" vai onko suomalaisten keskimääräinen äo oikeasti laskemassa 75:een?

Vierailija
292/357 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset nuoret sopivat otsikon kuvaukseen todella hyvin. Eivät tunnista edes kuvista Hitleriä ja Mannerheimia, valmistutaan peruskoulusta heikolla luku- ja kirjoitustaidolla ja pitkiä työpäiviä ei enää jakseta palvelu- tai rakennusalalla. Niin että valmistuuko peruskoulusta "heikkolahjaisia" vai onko suomalaisten keskimääräinen äo oikeasti laskemassa 75:een?

Kyllä, suomalaisista on tulossa oikeasti tyhmiä. Tästä on uutisoitu montakin kertaa:

"Suomalaisten älykkyysosamäärä on kääntynyt selvään laskuun, kertoo tuore tutkimus":

https://www.ts.fi/uutiset/3786346

"Alle 40-vuotiaden älykkyys laskee länsimaissa, mutta miksi? "Tulokset ovat vaikuttavia ja melkoisen huolestuttavia"":

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1314406

Vierailija
293/357 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin on hyvä muistaa, että työelämä on liian vaativaa tänä päivänä. Ammattikoulutuskin on mahdottomuus heikkolahjaisille keskiarvovaatimusten alkaessa seiskasta. Tämä siis tiedoksi niille, joiden mielestä ammattikoulu on niin naurettavaa ja tyhmille suunnattu.

Totuus on se, että yhteiskunta on todellakin monimutkaistunut. Automatisaatio on vienyt helpot, avustavat työt, joissa terveen kirjoilla olevat heikot pärjäsivät. Digitalisaatio vie palvelut nettiin ja lähimmät Kelan pisteet häviävät pienemmiltä paikkakunnilta. Peruskoulu on täyttä rääkkäystä niin heikoille, jotka notkuvat siellä yli 20 oppilaan joukossa oppimatta edes lukemaan ja kirjoittamaan.

Aikuisina he ovat ihan heitteillä. Laaja-alaisten oppimisvaikeuksien kanssa painivat eivät ole kykeneviä pitämään puoliaan, jolloin he ovat täysin vahvempien johdateltavissa. Heille ohjeiden ymmärtäminen on todella vaikeaa. He eivät aina edes ymmärrä, että mitä pitäisi ymmärtää. He eivät ymmärrä, onko 30 prosentin korko iso vai pieni vaan pikavippi otetaan siitä huolimatta.

On paljon parempi, että ihmisen äo keikahtaa 60:en, koska tällöin yhteiskunta tulee apuun. Jos se ylittää 70:en, kukaan ei auta, vaikka henkilö on ihan kujalla ja käytännössä ihan tuen tarpeessa.

Minulla on kaksi lasta jolla on laaja-alaiset oppimisvaikeudet. Ei tarpeeksi tyhmiä vammaisen statukseen eikä tarpeeksi älykkäitä selviämään itsekseen koska kyky toiminnanohjaukseen puuttuu. Joka ikisessä lahjakkuudessa mitä voi mitata he on keskimääräistä heikompia. Kun pystyisi edes johonkin, osaisi jotain, mutta ei kerta kaikkiaan mitään lahjoja mihinkään. Ammattikin pitäisi valita sen perusteella missä saa vähiten vahinkoa aikaan itselleen ja muille, eikä niitä paljon ole tuolla tasolla. Ja kun nykyään pitää olla itseohjautuva ja itsenäinen. Nämä tyypit ei liiku jos koko ajan ei joku kerro miten, mitä ja minne. Eläkkeelle ei pääse koska kuitenkaan eivät ole sairaita millään tavalla.

Vierailija
294/357 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksi lasta jolla on laaja-alaiset oppimisvaikeudet. Ei tarpeeksi tyhmiä vammaisen statukseen eikä tarpeeksi älykkäitä selviämään itsekseen koska kyky toiminnanohjaukseen puuttuu. Joka ikisessä lahjakkuudessa mitä voi mitata he on keskimääräistä heikompia. Kun pystyisi edes johonkin, osaisi jotain, mutta ei kerta kaikkiaan mitään lahjoja mihinkään. Ammattikin pitäisi valita sen perusteella missä saa vähiten vahinkoa aikaan itselleen ja muille, eikä niitä paljon ole tuolla tasolla. Ja kun nykyään pitää olla itseohjautuva ja itsenäinen. Nämä tyypit ei liiku jos koko ajan ei joku kerro miten, mitä ja minne. Eläkkeelle ei pääse koska kuitenkaan eivät ole sairaita millään tavalla.

Tubettajaksi vaan. Niilo22 pärjää myös hyvin siinä hommassa.

Vierailija
295/357 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, suomalaisista on tulossa oikeasti tyhmiä. Tästä on uutisoitu montakin kertaa:

"Suomalaisten älykkyysosamäärä on kääntynyt selvään laskuun, kertoo tuore tutkimus":

https://www.ts.fi/uutiset/3786346

"Alle 40-vuotiaden älykkyys laskee länsimaissa, mutta miksi? "Tulokset ovat vaikuttavia ja melkoisen huolestuttavia"":

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1314406

Lisää vaan pupun ruokaa lapsille. Veganismi tekee lapsista tyhmiä. Nähnyt aikuisistakin, kuinka vegaaninen ruokavalio on surkastuttanut aivot.

Vierailija
296/357 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja..Marin...

Vierailija
297/357 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Politiikassa ei ole väliä onko heikkolahjainen vai ei. Yhdellä oli kutosen matematiikka ja toinen hoitaa vastuutehtäviään kännissä tai huumetokkurassa. Politiikassa etuna on se ettei ajattele omilla aivoillaan.

Vierailija
298/357 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö tuossa kuvannut vain koulujärjestelmän paskuutta? Ihan sama onko ÄO 69 vai 71, niin jos ei osaa lukea/kirjoittaa tai mitenkään edes suullisesti todistaa osaavansa oppimäärän johon vaikka se alkeellinen prosenttilasku kuuluu niin miten nämä henkilöt pääsevät luokalta toiselle? Jos ei siis se ole opettajien syytä?

Jos ei vaan osaa niin tuplataan luokka. Vaikka pariin kertaan. Jos sittenkään ei onnistu, niin turhaa kait siellä tosiaan notkua. Lappu kouraan että ei tartte tulla. Jos joskus haluaa yrittää vaikka tenttimällä tehdä niin voi sitten myöhemmin vaikka kokeilla.

Mutta tuo on totta että niitä helppoja apuhommia ei vaan enää ole, jossa heikkolahjaisia on ollut. Näin se vaan on. En jotenkin usko että niiden hommien väkisin keksiminenkään olisi mitenkään järkevää. Jos se tulee halvemmaksi maksaa työmarkkina/tt-tuki kotiin niin miksi heikkolahjaisia pitäisi sen enempää sitten kiusata?

Kuten mainitsit että päivittäinen selviytyminenkin tuottanee jo tekemistä, joten sitten siihen voi keskittyä. Ei se työ ihmisen arvoa määritä.

Vierailija
299/357 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Folihattuilijat

Vierailija
300/357 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä esimerkki älyllisestä heikkolahjaisuudesta on vieraan kulttuurien edustajat, joiden lapsista tulee lääkäreitä ja vanhemmat ärähtävät, jos opo ehdottaa lapselle lähihoitajan ammattia. Kaikista tulee lääkäreitä, vaikka todistuksessa olisi nippu vitosia ja ollaan oikeasti niin heikkoja tasoltaan, ettei kyetä suoriutumaan edes kohtuullisin arvosanoin peruskoulusta.